Decyzja 96/81/WE zmieniająca decyzje 92/260/EWG, 93/196/EWG, 93/197/EWG i 94/467/WE w odniesieniu do kategorii ogierów, do których stosuje się wymagania dotyczące wirusowego zapalenia tętnic koni

DECYZJA KOMISJI
z dnia 12 stycznia 1996 r.
zmieniająca decyzje 92/260/EWG, 93/196/EWG, 93/197/EWG i 94/467/WE w odniesieniu do kategorii ogierów, do których stosuje się wymagania dotyczące wirusowego zapalenia tętnic koni
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(96/81/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 25 stycznia 1996 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 90/426/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. w sprawie warunków zdrowotnych zwierząt regulujących przemieszczanie i przywóz zwierząt z rodziny koniowatych z państw trzecich(1), ostatnio zmienioną Aktem Przystąpienia Austrii, Finlandii i Szwecji, w szczególności jej art. 15 lit. b) ii), art. 16 i 19 ii),

uwzględniając dyrektywę Rady 91/496/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. ustanawiającą zasady regulujące organizację kontroli weterynaryjnej zwierząt wprowadzanych do Wspólnoty z państw trzecich oraz zmieniającą dyrektywy 89/662/EWG, 90/425/EWG oraz 90/675/EWG(2), ostatnio zmienioną Aktem Przystąpienia Austrii, Finlandii i Szwecji, w szczególności jej art. 9 ust. 1 lit. c),

a także mając na uwadze, co następuje:

stosując się do opinii Naukowego Komitetu Weterynaryjnego, decyzja Komisji 95/329/WE(3) ustanowiła kategorie ogierów, do których powinny mieć zastosowanie wymagania dotyczące wirusowego zapalenia tętnic koni;

warunki zdrowotne i świadectwa weterynaryjne przy odprawie czasowej koni zarejestrowanych i przywóz rejestrowanych zwierząt z rodziny koniowatych przeznaczonych do hodowli i produkcji zostały ustanowione odpowiednio w decyzjach Komisji 92/260/EWG(4) i 93/197/EWG(5), ostatnio zmienionych decyzją Komisji 95/323/WE(6), a na przywóz zwierząt z rodziny koniowatych do uboju w decyzji Komisji 93/196/EWG(7), ostatnio zmienioną decyzją 95/322/WE(8);

decyzja Komisji 94/467/WE(9) ustanawia gwarancje zdrowotne przy transporcie zwierząt z rodziny koniowatych z jednego państwa trzeciego do drugiego zgodnie z art. 9 ust. 1 lit. c) dyrektywy 91/496/EWG;

decyzje 92/260/EWG, 93/196/EWG, 93/197/EWG i 94/467/WE muszą zostać odpowiednio zmienione;

środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu Weterynaryjnego,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W każdym świadectwie zdrowia A, B, C, D i E załącznika II do decyzji 92/260/EWG rozdział "III. Informacja o stanie zdrowia" lit. e) v) otrzymuje brzmienie:

"v) w przypadku ogiera w wieku powyżej 180. dnia życia, albo wirusowe zapalenie tętnic koni zostało urzędowo stwierdzone w ciągu ostatnich sześciu miesięcy(3)

lub

- próbka krwi zwierzęcia pobrana w ciągu 21 dni przed wywozem została zbadana(4) w kierunku wirusowego zapalenia tętnic koni, za pomocą testu neutralizacji wirusa w dniu.......(5), z wynikiem negatywnym przy rozcieńczeniu 1:4;

lub

nasienie zwierzęcia pobrane w ciągu 21 dni przed wywozem zostało zbadane w kierunku wirusowego zapalenia tętnic koni za pomocą testu izolacji wirusa w dniu.......(5) z wynikiem negatywnym(3)(4);

lub

- zwierzę zostało zaszczepione przeciw wirusowemu zapaleniu tętnic koni w dniu........(5) pod nadzorem urzędowego lekarza weterynarii szczepionką zatwierdzoną przez właściwy organ, zgodnie z następującym programem wstępnych szczepień, i było ponownie szczepione w regularnych odstępach czasu(3)(4).

Programy szczepień wstępnych przeciw wirusowemu zapaleniu tętnic koni:

Instrukcja: Należy wykreślić programy szczepień, które nie dotyczą zwierzęcia opisanego powyżej.

a) Szczepienie zostało przeprowadzone w dniu pobrania próbki krwi, która po przeprowadzeniu testu neutralizacji przy rozcieńczeniu 1:4 dała wynik negatywny; lub

b) Szczepienie zostało przeprowadzone w okresie odosobnienia trwającym nie dłużej niż 15 dni pod nadzorem urzędowego lekarza weterynarii, rozpoczynającym się w dniu pobrania próbki krwi, która została zbadana w tym czasie testem neutralizacji wirusa z wynikiem negatywnym przy rozcieńczeniu 1:4; lub

c) Szczepienie zostało przeprowadzone między 180. A 270. dniem życia zwierzęcia, w okresie odosobnienia pod nadzorem urzędowego lekarza weterynarii. W okresie odosobnienia dwie próbki krwi pobrane co najmniej w dziesięciodniowym odstępie czasu potwierdziły stałą lub zmniejszającą się liczbę przeciwciał podczas przeprowadzonego testu neutralizacji wirusa w kierunku wirusowego zapalenia tętnic koni;".

Artykuł  2

W decyzji 93/196/EWG wprowadza się następujące zmiany:

1) w załączniku I rozdział "III. Informacja o stanie zdrowia" skreśla się lit. e) pkt v).

2) w załączniku II rozdział "III. Informacja o stanie zdrowia" lit. e) pkt v) otrzymuje brzmienie:

"v) w przypadku gdy w wyżej opisanej przesyłce zwierząt z rodziny koniowatych znajdują się ogiery powyżej 180. dnia życia, to albo nie stwierdzono urzędowo wirusowego zapalenia tętnic koni w ciągu ostatnich sześciu miesięcy(4);

lub

- próbki krwi ogierów pobrane w ciągu 21 dni przed wywozem zostały zbadane(5) w kierunku wirusowego zapalenia tętnic koni, przy pomocy testu neutralizacji wirusa w dniu........(4), z wynikiem negatywnym przy rozcieńczeniu 1:4;

lub

ich nasienie pobrane w ciągu 21 dni przed wywozem w dniu.......(5) zostało zbadane w kierunku wirusowego zapalenia tętnic koni za pomocą testu izolacji wirusa w dniu(3) z wynikiem negatywnym(4);

lub

- ogiery zostały zaszczepione przeciw wirusowemu zapaleniu tętnic koni w dniu.........(5) pod nadzorem urzędowego lekarza weterynarii szczepionką zatwierdzoną przez właściwy organ, zgodnie z następującym programem wstępnych szczepień i były ponownie szczepione w regularnych odstępach czasu(4).

Programy szczepień wstępnych przeciw wirusowemu zapaleniu tętnic koni:

Instrukcja: Należy wykreślić programy szczepień, które nie dotyczą zwierząt opisanych powyżej.

Należy zweryfikować zaświadczenia o badaniach przeprowadzonych przed pierwszym szczepieniem, o pierwszym szczepieniu i ponownych szczepieniach.

Wyszczególnić, w miarę potrzeb, indywidualny program szczepień dla opisanych zwierząt.

a) Szczepienia zostały przeprowadzone w dniu pobrania próbki krwi, która po przeprowadzeniu testu neutralizacji przy rozcieńczeniu 1:4 dała wynik negatywny; lub

b) Szczepienia zostały przeprowadzone w okresie odosobnienia trwającym nie dłużej niż 15 dni pod nadzorem urzędowego lekarza weterynarii, rozpoczynającym się w dniu pobrania próbki krwi, która została zbadana w tym czasie testem neutralizacji wirusa z wynikiem negatywnym przy rozcieńczeniu 1:4; lub

c) Szczepienia zostały przeprowadzone między 180. a 270. dniem życia zwierzęcia, w okresie odosobnienia pod nadzorem urzędowego lekarza weterynarii. W okresie odosobnienia dwie próbki krwi pobrane co najmniej w dziesięciodniowym odstępie czasu potwierdziły stałą lub zmniejszającą się liczbę przeciwciał podczas przeprowadzonego testu neutralizacji wirusa w kierunku wirusowego zapalenia tętnic koni;".

Artykuł  3

W decyzji 93/197/EWG wprowadza się następujące zmiany:

1) w każdym świadectwie zdrowia A, B, C, D i E w załączniku II rozdział "III. Informacja o stanie zdrowia" lit. e) pkt v) otrzymuje brzmienie:

"v) w przypadku ogiera w wieku powyżej 180. dnia życia, albo wirusowe zapalenie tętnic koni nie zostało urzędowo stwierdzone w ciągu ostatnich sześciu miesięcy(10);

lub

- próbka krwi zwierzęcia pobrana w ciągu 21 dni przed wywozem została zbadana w kierunku wirusowego zapalenia tętnic koni, za pomocą testu neutralizacji wirusa w dniu........(4), z wynikiem negatywnym przy rozcieńczeniu 1:4(#);

lub

nasienie zwierzęcia pobrane w ciągu 21 dni przed wywozem zostało zbadane w kierunku wirusowego zapalenia tętnic koni za pomocą testu izolacji wirusa w dniu.......(4) z wynikiem negatywnym(#);

lub

- zwierzę zostało zaszczepione przeciw wirusowemu zapaleniu tętnic koni w dniu...........(4) pod nadzorem urzędowego lekarza weterynarii szczepionką zatwierdzoną przez właściwy organ, zgodnie z następującym programem wstępnych szczepień i było ponownie szczepione w regularnych odstępach czasu(#).

Programy szczepień wstępnych przeciw wirusowemu zapaleniu tętnic koni:

Instrukcja: Należy wykreślić programy szczepień, które nie dotyczą zwierzęcia opisanego powyżej.

Należy zweryfikować zaświadczenia o badaniach przeprowadzonych przed pierwszym szczepieniem, o pierwszym szczepieniu i ponownych szczepieniach.

a) Szczepienie zostało przeprowadzone w dniu pobrania próbki krwi, która po przeprowadzeniu testu neutralizacji przy rozcieńczeniu 1:4 dała wynik negatywny; lub

b) Szczepienie zostało przeprowadzone w okresie odosobnienia trwającym nie dłużej niż 15 dni pod nadzorem urzędowego lekarza weterynarii, rozpoczynającym się w dniu pobrania próbki krwi, która została zbadana w tym czasie testem neutralizacji wirusa z wynikiem negatywnym przy rozcieńczeniu 1:4; lub

c) Szczepienie zostało przeprowadzone między 180. a 270. dniem życia zwierzęcia, w okresie odosobnienia pod nadzorem urzędowego lekarza weterynarii. W okresie odosobnienia dwie próbki krwi pobrane co najmniej w dziesięciodniowym odstępie czasu potwierdziły stałą lub zmniejszającą się liczbę przeciwciał podczas przeprowadzonego testu neutralizacji wirusa w kierunku wirusowego zapalenia tętnic koni;";

2) w przypadku świadectw A i B znak warunkowy"(#)" zastępuje się znakiem"(2)", a w świadectwach C, D i E zastępuje się go znakiem"(3)".

Artykuł  4

W art. 1 ust. 2 decyzji 94/467/WE wyrazy "Świadectwo to musi zawierać sekcje I, II i III świadectwa zdrowia,..." zastępuje się wyrazami "Świadectwo to musi zawierać sekcje I, II i III świadectwa zdrowia z wyjątkiem lit. e) pkt v),...".

Artykuł  5

Niniejszą decyzję stosuje się od piętnastego dnia po jej notyfikacji Państwom Członkowskim.

Artykuł  6

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 12 stycznia 1996 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 224 z 18.8.1990, str. 42.

(2) Dz.U. L 268 z 24.9.1991, str. 56.

(3) Dz.U. L 191 z 12.8.1995, str. 36.

(4) Dz.U. L 130 z 15.5.1992, str. 67.

(5) Dz.U. L 86 z 6.4.1993, str. 16.

(6) Dz.U. L 190 z 11.8.1995, str. 11.

(7) Dz.U. L 86 z 6.4.1993, str. 7.

(8) Dz.U. L 190 z 11.8.1995, str. 9.

(9) Dz.U. L 190 z 26.7.1994, str. 28.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1996.19.53

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 96/81/WE zmieniająca decyzje 92/260/EWG, 93/196/EWG, 93/197/EWG i 94/467/WE w odniesieniu do kategorii ogierów, do których stosuje się wymagania dotyczące wirusowego zapalenia tętnic koni
Data aktu: 12/01/1996
Data ogłoszenia: 25/01/1996
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 30/01/1996