uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając Akt Przystąpienia Grecji, w szczególności ust. 11 Protokołu 4 w sprawie bawełny, ostatnio zmieniony rozporządzeniem (WE) nr 2760/94(1),
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 2052/92 z dnia 30 czerwca 1992 r. dostosowujące po raz drugi system pomocy dla bawełny wprowadzony Protokołem 4 załączonym do Aktu Przystąpienia Grecji(2), w szczególności jego art. 5,
uwzględniając wniosek Komisji(3),
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(4),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(5),
a także mając na uwadze, co następuje:
przegląd funkcjonowania systemu ustanowionego Protokołem 4, jak określono w art. 5 rozporządzenia (EWG) nr 2052/92, wykazał potrzebę dokonania dostosowania tego systemu;
badanie znaczenia uprawy bawełny w regionach jej uprawy wskazuje na istnienie potencjału dla zwiększenia produkcji na obszarach wspólnotowych posiadających najlepsze warunki dla tej uprawy, uwzględniające zapotrzebowanie wspólnotowe na włókno bawełniane; należy odpowiednio zwiększyć gwarantowaną ilość maksymalną;
z drugiej strony, aby zapobiec zwiększaniu produkcji w regionach mniej do takiej uprawy odpowiednich i uniknąć wzrostu wydatków, cena orientacyjna powinna zostać obniżona proporcjonalnie do wzrostu gwarantowanej ilości maksymalnej oraz nie należy ustalać granicy zmniejszania pomocy w przypadku przekroczenia gwarantowanej ilości maksymalnej; przy ustalaniu ceny orientacyjnej musi być brane pod uwagę jej dostosowanie do ceny wyrażanej w ecu, ustanowionej w rozporządzeniu Rady (WE) nr 150/95 z dnia 23 stycznia 1995 r. zmieniającym rozporządzenie (EWG) nr 3813/92 w sprawie jednostki rozliczeniowej i kursów przeliczeniowych, jakie mają być stosowane do celów wspólnej polityki rolnej(6);
w związku z ułatwieniem rachunku budżetowego i zasady uczciwości między podmiotami gospodarczymi należy zakazać wszelkiego odraczania zmniejszenia pomocy;
rozbieżne tendencje w produkcji w Państwach Członkowskich będących producentami spowodowały niejednakowe skutki funkcjonowania systemu mechanizmów stabilizujących; w celu ustanowienia bardziej sprawiedliwego systemu w przypadku przekroczenia gwarantowanej ilości maksymalnej należy przewidzieć proporcjonalne zmniejszenie pomocy dla Państw Członkowskich odpowiedzialnych za nadwyżkę; dopuszcza się łagodzenie skutków takiego zmniejszenia, w takim jednak zakresie, by przy uwzględnieniu średniego poziomu cen na rynku światowym nie spowodowało to przekroczenia prognoz budżetowych; ponadto należy przewidzieć możliwość rozpoczęcia uprawy bawełny przez Państwa Członkowskie będące potencjalnymi producentami bawełny, przez ustalenie produkcji na poziomie, do którego nie mają zastosowania mechanizmy stabilizujące;
aby umożliwić podmiotom gospodarczym realizację programów produkcji i przetwarzania w dłuższej perspektywie, należy odejść od corocznego ustalania ceny orientacyjnej i ceny minimalnej, płaconej producentowi w celu zapewnienia mu korzyści z pomocy;
system pomocy dla małych producentów bawełny ustanowiony rozporządzeniem (EWG) nr 1152/90(7) skutkuje zmianą struktur produkcji w stopniu wypaczającym pożądany cel; dlatego też system ten należy znieść, uchylając rozporządzenie (EWG) nr 1152/90;
biorąc pod uwagę problem suszy, która dotknęła jedno z Państw Członkowskich produkujących bawełnę, oraz jej poważne konsekwencje dla jego podmiotów gospodarczych, szczególnie pilne jest ustanowienie sprawiedliwszego systemu zarządzania, a także, uwzględniając dążenie do osiągnięcia innych celów, wynikających z analizy wyżej wymienionego systemu, wymagane jest jak najszybsze jego dostosowanie; w szczególności system pomocy dla małych producentów powinien zostać zniesiony tak szybko, jak jest to tylko możliwe, aby położyć kres nieefektywnemu i niepożądanemu wykorzystywaniu funduszy wspólnotowych; na część całościowego pakietu składają się różnorodne środki; dlatego też należy przewidzieć, by wszystkie te środki były stosowane w roku gospodarczym 1995/1996;
doświadczenie może wykazać, że niezbędne są inne dostosowania do systemu, przewidziane w wyżej wymienionym protokole; należy odpowiednio ustanowić procedurę umożliwiającą Radzie dostosowywanie systemu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Luksemburgu, dnia 29 czerwca 1995 r.
| W imieniu Rady | |
| J. BARROT | |
| Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 294 z 15.11.1994, str. 1.
(2) Dz.U. L 215 z 30.7.1992, str. 10.
(3) Dz.U. C 94 z 14.4.1995, str. 4.
(4) Dz.U. C 151 z 19.6.1995.
(5) Dz.U. C 155 z 21.6.1995, str. 21.
(6) Dz.U. L 22 z 31.1.1995, str. 1.
(7) Dz.U. L 116 z 8.5.1990, str. 3. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 2054/92 (Dz.U. L 215 z 30.7.1992, str. 13).
(8) Dz.U. L 184 z 3.7.1987, str. 14. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2760/94 (Dz.U. L 294 z 15.11.1994, str. 17).
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1995.148.45 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 1553/95 dostosowujące po raz piąty system pomocy dla bawełny wprowadzony Protokołem 4 załączonym do Aktu Przystąpienia Grecji |
| Data aktu: | 29/06/1995 |
| Data ogłoszenia: | 30/06/1995 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 30/06/1995, 01/09/1995 |