Rozporządzenie 1553/95 dostosowujące po raz piąty system pomocy dla bawełny wprowadzony Protokołem 4 załączonym do Aktu Przystąpienia Grecji

ROZPORZĄDZENIE RADY (WE) NR 1553/95
z dnia 29 czerwca 1995 r.
dostosowujące po raz piąty system pomocy dla bawełny wprowadzony Protokołem 4 załączonym do Aktu Przystąpienia Grecji

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając Akt Przystąpienia Grecji, w szczególności ust. 11 Protokołu 4 w sprawie bawełny, ostatnio zmieniony rozporządzeniem (WE) nr 2760/94(1),

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 2052/92 z dnia 30 czerwca 1992 r. dostosowujące po raz drugi system pomocy dla bawełny wprowadzony Protokołem 4 załączonym do Aktu Przystąpienia Grecji(2), w szczególności jego art. 5,

uwzględniając wniosek Komisji(3),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(4),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(5),

a także mając na uwadze, co następuje:

przegląd funkcjonowania systemu ustanowionego Protokołem 4, jak określono w art. 5 rozporządzenia (EWG) nr 2052/92, wykazał potrzebę dokonania dostosowania tego systemu;

badanie znaczenia uprawy bawełny w regionach jej uprawy wskazuje na istnienie potencjału dla zwiększenia produkcji na obszarach wspólnotowych posiadających najlepsze warunki dla tej uprawy, uwzględniające zapotrzebowanie wspólnotowe na włókno bawełniane; należy odpowiednio zwiększyć gwarantowaną ilość maksymalną;

z drugiej strony, aby zapobiec zwiększaniu produkcji w regionach mniej do takiej uprawy odpowiednich i uniknąć wzrostu wydatków, cena orientacyjna powinna zostać obniżona proporcjonalnie do wzrostu gwarantowanej ilości maksymalnej oraz nie należy ustalać granicy zmniejszania pomocy w przypadku przekroczenia gwarantowanej ilości maksymalnej; przy ustalaniu ceny orientacyjnej musi być brane pod uwagę jej dostosowanie do ceny wyrażanej w ecu, ustanowionej w rozporządzeniu Rady (WE) nr 150/95 z dnia 23 stycznia 1995 r. zmieniającym rozporządzenie (EWG) nr 3813/92 w sprawie jednostki rozliczeniowej i kursów przeliczeniowych, jakie mają być stosowane do celów wspólnej polityki rolnej(6);

w związku z ułatwieniem rachunku budżetowego i zasady uczciwości między podmiotami gospodarczymi należy zakazać wszelkiego odraczania zmniejszenia pomocy;

rozbieżne tendencje w produkcji w Państwach Członkowskich będących producentami spowodowały niejednakowe skutki funkcjonowania systemu mechanizmów stabilizujących; w celu ustanowienia bardziej sprawiedliwego systemu w przypadku przekroczenia gwarantowanej ilości maksymalnej należy przewidzieć proporcjonalne zmniejszenie pomocy dla Państw Członkowskich odpowiedzialnych za nadwyżkę; dopuszcza się łagodzenie skutków takiego zmniejszenia, w takim jednak zakresie, by przy uwzględnieniu średniego poziomu cen na rynku światowym nie spowodowało to przekroczenia prognoz budżetowych; ponadto należy przewidzieć możliwość rozpoczęcia uprawy bawełny przez Państwa Członkowskie będące potencjalnymi producentami bawełny, przez ustalenie produkcji na poziomie, do którego nie mają zastosowania mechanizmy stabilizujące;

aby umożliwić podmiotom gospodarczym realizację programów produkcji i przetwarzania w dłuższej perspektywie, należy odejść od corocznego ustalania ceny orientacyjnej i ceny minimalnej, płaconej producentowi w celu zapewnienia mu korzyści z pomocy;

system pomocy dla małych producentów bawełny ustanowiony rozporządzeniem (EWG) nr 1152/90(7) skutkuje zmianą struktur produkcji w stopniu wypaczającym pożądany cel; dlatego też system ten należy znieść, uchylając rozporządzenie (EWG) nr 1152/90;

biorąc pod uwagę problem suszy, która dotknęła jedno z Państw Członkowskich produkujących bawełnę, oraz jej poważne konsekwencje dla jego podmiotów gospodarczych, szczególnie pilne jest ustanowienie sprawiedliwszego systemu zarządzania, a także, uwzględniając dążenie do osiągnięcia innych celów, wynikających z analizy wyżej wymienionego systemu, wymagane jest jak najszybsze jego dostosowanie; w szczególności system pomocy dla małych producentów powinien zostać zniesiony tak szybko, jak jest to tylko możliwe, aby położyć kres nieefektywnemu i niepożądanemu wykorzystywaniu funduszy wspólnotowych; na część całościowego pakietu składają się różnorodne środki; dlatego też należy przewidzieć, by wszystkie te środki były stosowane w roku gospodarczym 1995/1996;

doświadczenie może wykazać, że niezbędne są inne dostosowania do systemu, przewidziane w wyżej wymienionym protokole; należy odpowiednio ustanowić procedurę umożliwiającą Radzie dostosowywanie systemu,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Niniejsze rozporządzenie przewiduje dostosowanie systemu pomocy dla produkcji bawełny, przewidzianego w ust. 3, 8, 9 i 11 Protokołu 4 załączonego do Aktu Przystąpienia Grecji i dostosowanego rozporządzeniem (EWG) nr 1964/87(8).

Artykuł  2

Artykuł 2 rozporządzenia (EWG) nr 1964/87 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 2

1. Niniejszym ustala się gwarantowaną ilość maksymalną (GIM), dla której przyznawana jest pomoc określona w pkt 3 Protokołu 4 w sprawie bawełny.

Ilość tę ustala się na 1.031.000 ton nieodziarnionej bawełny w każdym roku gospodarczym.

2. GIM rozdziela się między Państwa Członkowskie (gwarantowana ilość krajowa -GIK), jak następuje:

Hiszpania: 249.000 ton,

Grecja: 782.000 tony.

3. Bez uszczerbku dla ust. 4, jeżeli w roku gospodarczym rzeczywista produkcja przekracza GIM, to cena orientacyjna na ten rok jest procentowo zmniejszana w każdym Państwie Członkowskim, w którym GIK została przekroczona, w stopniu równym połowie wielkości procentowego przekroczenia GIK. Wielkość zmniejszenia jest ustalana przy uwzględnieniu z jednej strony kwoty, o jaką przekroczono GIM, a z drugiej strony stosunku różnicy między rzeczywistą produkcją każdego Państwa Członkowskiego i jego GIK.

Wielkość stosowanego zmniejszenia jest ustalana zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 12 rozporządzenia (EWG) nr 1308/70 (*).

4. Jeżeli w roku gospodarczym:

- stosowane są przepisy ust. 3,

- średnia ważona ceny rynku światowego przyjęta w celu ustalenia kwoty pomocy jest większa niż 30,2 ECU na 100 kg, oraz

- całkowite wydatki budżetowe na system pomocy są niższe niż 770 milionów ECU,

to różnica budżetowa określona w tiret trzecim jest wykorzystana w celu zwiększenia pomocy w każdym Państwie Członkowskim, w którym rzeczywista produkcja przekracza jego GIK.

Jednakże kwota pomocy, zwiększona w zastosowaniu akapitu pierwszego, nie może przekroczyć:

- kwoty pomocy obliczonej bez zastosowania ust. 3, ani

- kwoty pomocy obliczonej po zastosowaniu ust. 3 na podstawie GIM w ilości 1.120.000 ton nieodziarnionej bawełny, gdy GIK dla Hiszpanii wynosi 270.000 ton, a GIK dla Grecji 850.000 ton.

Szczegółowe zasady dotyczące określenia zwiększenia pomocy oraz informacje, jakich mają dostarczyć Komisji Państwa Członkowskie w celu takiego określenia, ustalane są zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 12 rozporządzenia (EWG) nr 1308/70.

5. Ustępy 3 i 4 nie mają zastosowania do Państw Członkowskich innych niż Grecja i Hiszpania. Jednakże w przypadku gdy w którymś z tych Państw Członkowskich rzeczywista produkcja nieodziarnionej bawełny przekracza 1.500 ton w roku gospodarczym, a rzeczywista produkcja wspólnotowa przekracza GIM, cena orientacyjna w zainteresowanym Państwie Członkowskim zmniejszana jest o odsetek równy połowie odsetka przekroczenia ilości 1.500.

______

(*) Dz.U. L 146 z 4.7.1970, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 3290/94 (Dz.U. L 349 z 31.12.1994, str. 105)."

Artykuł  3

Ustęp 8 protokołu 4 otrzymuje brzmienie:

"8. Cenę orientacyjną ustala się w wysokości 106,30 ECU na 100 kg nieodziarnionej bawełny.

Cena ta odnosi się do bawełny:

- uczciwej, solidnej, i handlowej jakości,

- zawierającej 10 % wilgotności i 3 % zanieczyszczeń,

- posiadającej cechy niezbędne do wytworzenia, po jej odziarnieniu, 32 % skręconych 5 włókien (białe średnie) o długości 28 mm (1-3/32 M)."

Artykuł  4

W Protokole 4 dodaje się ust. 8a w brzmieniu:

"8a. Pomoc produkcyjna jest przyznawana tylko tym przedsiębiorstwom, które zakupują nieodziarnioną bawełnę po cenie równej co najmniej cenie minimalnej. Ustala się cenę minimalną loco zakład na 100,99 ECU za 100 kg nieodziarnionej bawełny o jakości wybranej jako podstawa ceny orientacyjnej."

Artykuł  5

W ust. 9 akapit drugi protokołu 4 skreśla się lit. a).

Artykuł  6

Ustęp 11 protokołu 4 otrzymuje brzmienie:

"11. Najpóźniej przed rozpoczęciem roku gospodarczego 1999/2000 Komisja przesyła do Rady sprawozdanie z funkcjonowania systemu pomocy dla bawełny. Jeżeli sprawozdanie wykazuje taką konieczność, Rada, stanowiąc większością kwalifikowaną na wniosek Komisji i po konsultacji z Parlamentem, podejmuje decyzję w sprawie wszelkiego rodzaju dostosowań systemu, uwzględniając przy tym nabyte doświadczenia z funkcjonowania zarówno niniejszego systemu, jak i systemu wsparcia roślin uprawnych."

Artykuł  7

Rozporządzenie (EWG) nr 1152/90 traci moc od dnia 1 września 1995 r. Jednakże jest ono nadal stosowane w odniesieniu do wniosków o pomoc dotyczących roku gospodarczego 1994/1995.

Artykuł  8

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od roku gospodarczego 1995/1996.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 29 czerwca 1995 r.

W imieniu Rady
J. BARROT
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 294 z 15.11.1994, str. 1.

(2) Dz.U. L 215 z 30.7.1992, str. 10.

(3) Dz.U. C 94 z 14.4.1995, str. 4.

(4) Dz.U. C 151 z 19.6.1995.

(5) Dz.U. C 155 z 21.6.1995, str. 21.

(6) Dz.U. L 22 z 31.1.1995, str. 1.

(7) Dz.U. L 116 z 8.5.1990, str. 3. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 2054/92 (Dz.U. L 215 z 30.7.1992, str. 13).

(8) Dz.U. L 184 z 3.7.1987, str. 14. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2760/94 (Dz.U. L 294 z 15.11.1994, str. 17).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1995.148.45

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1553/95 dostosowujące po raz piąty system pomocy dla bawełny wprowadzony Protokołem 4 załączonym do Aktu Przystąpienia Grecji
Data aktu: 29/06/1995
Data ogłoszenia: 30/06/1995
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 30/06/1995, 01/09/1995