Decyzja 4/94 zmieniająca Protokół 30 do Porozumienia EOG, w sprawie współpracy w dziedzinie statystyki

DECYZJA WSPÓLNEGO KOMITETU EOG nr 4/94
z dnia 8 lutego 1994 r.
zmieniająca Protokół 30 do Porozumienia EOG, w sprawie współpracy w dziedzinie statystyki

WSPÓLNY KOMITET EOG,

uwzględniając Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym, dostosowane Protokołem dostosowującym Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym, dalej zwane Porozumieniem, w szczególności jego art. 98,

a także mając na uwadze, co następuje:

w celu zapewnienia wstępnej oceny wykonalności, spójności i porównywalności wszystkich wymaganych informacji statystycznych Protokół 30 do Porozumienia przewiduje udział państw należących do EFTA w działaniach Wspólnoty w dziedzinie statystyki;

należy uaktualnić przepisy finansowe i administracyjne Protokołu 30 tak, aby ustanowić Program Statystyczny EOG;

program Statystyczny EOG powinien być oparty na Ramowym Programie Wspólnot Europejskich w sprawie działań priorytetowych w dziedzinie informacji statystycznej na lata 1993-1997, powinien zawierać te elementy programowe, które są niezbędne dla opisywania i monitorowania wszelkich odnośnych aspektów gospodarczych, społecznych i aspektów dotyczących środowiska naturalnego EOG;

działania specjalne w ramach Programu Statystycznego EOG należy przeprowadzić przywiązując szczególną wagę do ograniczenia do minimum obciążania respondentów odpowiedziami na ankiety statystyczne do kosztu zbierania danych i do ścisłego przestrzegania zasady poufności informacji statystycznych,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

W Protokole 30 do Porozumienia wprowadza się zmiany zgodnie z art. 2-7 niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Ustęp 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Państwa należące do EFTA będą od dnia 1 stycznia 1994 r. uczestniczyły w ramach planów działań priorytetowych w dziedzinie informacji statystycznych. W szczególności, jako podzbiór Programu Statystycznego WE utworzonego na mocy decyzji Rady, o której mowa w ust. 9, ma być ustanowiony Program Statystyczny EOG. Program Statystyczny EOG wyznacza ramy, w których są realizowane wszystkie działania statystyczne. Elementy Programu Statystycznego EOG są wymienione w dodatku.

Każdego roku w ramach Konferencji, o której mowa w ust. 1, są opracowywane wytyczne dla wprowadzenia w życie Programu Statystycznego EOG w nadchodzącym roku. Wytyczne te są ustalane jednocześnie z rocznymi wytycznymi dla wprowadzenia w życie Programu Statystycznego Wspólnoty zgodnie z art. 3 decyzji Rady, o której mowa w ust. 9.

Jeśli zajdzie taka potrzeba, uczestnicy Konferencji proponują Wspólnemu Komitetowi EOG pozycje, które mają być dodane lub skreślone z listy znajdującej się w dodatku."

Artykuł  3

Dodaje się następujący ustęp jako nowy ust. 3:

"3. Państwa należące do EFTA w pełni uczestniczą w posiedzeniach Komitetów WE, które wspierają Komisję WE w zarządzaniu działaniami lub opracowywaniu działań, o których mowa w ust. 2 w takim zakresie, w jakim Porozumienie dotyczy poruszanych tematów."

Artykuł  4

Dotychczasowe ust. 3, 4 i 6 zamienia się w trzy akapity nowego ust. 4.

Artykuł  5

Ustęp 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Od dnia 1 stycznia 1994 r., państwa należące do EFTA wnoszą wkład finansowy w działania objęte Programem Statystycznym EOG zgodnie z art. 82 ust. 1 lit. a) Porozumienia i rozporządzeniami finansowymi do tego Porozumienia.

Państwa należące do EFTA pokrywają koszt dodatkowego wydatku poniesionego przez Eurostat w związku z przechowywaniem, przetwarzaniem i rozpowszechnianiem danych pochodzących z ich krajów zgodnie z postanowieniami Porozumienia. Odpowiednie kwoty są ustalane okresowo przez Wspólny Komitet EOG.

Państwa należące do EFTA wnoszą wkład finansowy do wspólnotowych kosztów administracyjnych innych niż koszty związane z przechowywaniem, rozpowszechnianiem lub przetwarzaniem danych zgodnie z art. 82 ust. 1 lit. b) Porozumienia."

Artykuł  6

Dodaje się następujące nowe ust. 6, 7, 8 i 9:

"6. Państwa należące do EFTA zostają włączone w działania statystyczne objęte Programem Statystycznym EOG w takim samym stopniu jak Państwa Członkowskie WE zgodnie z postanowieniami Porozumienia.

7. Odpowiedzialność za wprowadzenie w życie specjalnych działań statystycznych w państwach należących do EFTA spoczywa na krajowych organach do spraw statystyki; procedury wykonawcze uwzględniają organizację urzędowej statystyki każdego Państwa należącego do EFTA.

W przypadku gdy środki wprowadzające w życie dla Państw Członkowskich WE, na podstawie art. 4 lit. c) decyzji Rady, o której mowa w ust. 9, zakładają przekazanie Komisji dostępnych danych lub innych dostępnych informacji dotyczących działań objętych Programem Statystycznym EOG, środki te również stosuje się wobec państw należących do EFTA zgodnie z ust. 4.

8. Na wniosek Wspólnego Komitetu EOG i w każdym przypadku w trzecim roku współpracy i ponownie pod koniec okresu realizacji Programu Statystycznego EOG, uczestnicy Konferencji, o której mowa w ust. 1, dokonują oceny postępu prac. W szczególności uczestnicy oceniają, czy cele, priorytety i działania zaplanowane na ten okres zostały osiągnięte i przedstawiają sprawozdanie do zatwierdzenia Wspólnemu Komitetowi EOG.

9. Przedmiotem niniejszego Protokołu jest następujący wspólnotowy akt prawny:

393 D 0464: decyzja Rady 93/464/EWG z dnia 22 lipca 1993 r. w sprawie ramowego programu dotyczącego działań priorytetowych w dziedzinie informacji statystycznych na lata 1993-1997 (Dz.U. L 219 z 28.8.1993, str. 1).".

Artykuł  7

Dodaje się dodatek o treści zgodnej z treścią Załącznika do niniejszej decyzji.

Artykuł  8

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem 1 maja 1994 r., pod warunkiem że wszystkie notyfikacje na mocy art. 103 ust. 1 Porozumienia zostały dokonane wobec Wspólnego Komitetu EOG.

Artykuł  9

Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w sekcji EOG i w dodatku EOG do Dziennika Urzędowego Wspólnot Europejskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 8 lutego 1994 r.
W imieniu Wspólnego Komitetu EOG
N. VAN DER PAS
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

"Dodatek

Wykaz elementów programowych Programu Statystycznego EOG

Ujednolicenie i nowe metody EDP

Architektura europejskiego systemu informacji statystycznej

Sieć NSI

Ogólne przeglądy

Produkt krajowy brutto

Europejski system zintegrowanej rachunkowości ekonomicznej (ESA)

Bieżące kwestie metodologiczne z zakresu krajowej rachunkowości

Opracowywanie bilansów

Nowe rachunki narodowe

Krajowa rachunkowość zbiorcza

Kwartalna rachunkowość krajowa

Agregaty rachunków narodowych

Rachunkowość innych działów instytucjonalnych

Rachunkowość filii - strukturalna baza danych

Tablice przepływów międzygałęziowych

Zasoby kapitałowe

Metodologia parytetów siły nabywczej waluty

Przeglądy cen środków trwałych

Metodologia i harmonizacja wskaźników cen artykułów konsumpcyjnych

Tworzenie wskaźników cen artykułów konsumpcyjnych

Przegląd cen artykułów dla konsumentów końcowych

Koordynacja statystyki pieniężnej, finansowej i statystyki bilansów płatniczych

Statystyka ECU i ESW

Agregaty narodowych bilansów finansowych

Rachunkowość finansowa

Bilanse finansowe

Wskaźniki finansowe i monetarne - wskaźniki krótkoterminowe

Wskaźniki finansowe i monetarne - wskaźniki strukturalne

Metodologia bilansów płatniczych

System gromadzenia danych EFTA o bilansach płatniczych

Krótkoterminowe statystyki bilansu płatniczego

Statystyka międzynarodowego przepływu kapitału

Statystyka międzynarodowego handlu usługami i struktura geograficzna rachunku bieżącego bilansu płatniczego

Terminologia działań z zakresu ekonomii

Klasyfikacja produktów z podziałem na czynności (CPA)

Serwer nazewnictwa

Klasyfikacje funkcjonalne i pochodne

Koordynacja statystyki i rachunkowości - w skali ogólnej

Koordynacja statystyki i rachunkowości - w skali makro - ekonomicznej

Koordynacja statystyki i rachunkowości - w skali ogólnej

Koordynacja statystyki i rachunkowości - w skali - mikro-makro

Stosunki z Państwami Członkowskimi

Sprawy instytucjonalne i systemy statystyczne

Analiza handlu zagranicznego

Statystyka wymiany towarowej WE/EFTA i EOG z państwami trzecimi: metodologia

Nazewnictwo towarów przeznaczonych do wymiany handlowej z podmiotami spoza EOG i w ramach EOG

Nazewnictwo związane z krajem

Statystyka dotycząca handlu zagranicznego - produkcja

Statystyka dotycząca handlu zagranicznego - upowszechnianie

Poufność informacji statystycznych

Metodologia statystyki dotyczącej energii

Badania statystyczne dotyczące zużycia energii

Badania statystyczne dotyczące łącznej produkcji energii elektrycznej i ciepła

Struktura, bilanse i tablice przepływów międzygałęziowych

Odnawialne źródło energii

Ceny energii

Specjalne działania wspierające nowe strategie Wspólnoty

Surowce (bilanse i odzyskiwanie surowców)

Dostosowanie statystyki przemysłowej do potrzeb jednolitego rynku po 1992 r.

Związki z biznesem

Statystyka przemysłowa: metodologia

Statystyka przemysłowa: analiza

Roczne europejskie badania dotyczące biznesu - przemysłu

Krótkoterminowe wskaźniki przemysłowe

Prodcom

Małe i średnie przedsiębiorstwa

Działania szczególne i priorytetowe

Produkcja i upowszechnianie statystyki dotyczącej żelaza i stali

Statystyka dotycząca badań naukowych i prac rozwojowych (R & FD) i innowacji

Badania statystyczne

Statystyczne techniki pomiaru i przetwarzania danych (rejestry, panele, pomiary konkurencyjności i spójności)

Usługi - metodologia, metodologiczna koordynacja statystyki przedsiębiorstw

Usługi: produkcja i dystrybucja

Produkty ze sfery usług

Usługi - krótkoterminowe trendy

Usługi finansowe w tym ubezpieczenia

Usługi w biznesie

Usługi telekomunikacyjne i audiowizualne

Usługi dla osób fizycznych i instytucji

Przedsiębiorstwa sektora publicznego i administracja publiczna: mikroekonomiczne aspekty sektora publicznego

Dystrybucja

Turystyka: metodologia

Turystyka: produkcja i dystrybucja

Hotele i biura podróży

Transport - metodologia

Transport - produkcja i dystrybucja

Śródlądowy transport towarowy

Transport morski

Transport lotniczy

Przewozy pasażerskie

Działalność przedsiębiorstw przewozowych

Europejskie statystyki dotyczące wypadków w ruchu drogowym

Wspólnotowe badanie siły roboczej (LFS)

Populacja aktywna zawodowo, zatrudnienie i bezrobocie

Czas pracy i liczba godzin pracy

Definicje i metody stosowane w statystyce dotyczącej zatrudnienia

Bieżąca statystyka demograficzna

Program spisu ludności EOG

Migracja i migranci

Prognozy demograficzne w EOG

Europejskie forum w sprawie badania zaludnienia

Opieka społeczna - przepływy pieniężne Esspros (wpływy gotówkowe i wydatki) i liczba beneficjentów

Opieka społeczna: analiza funkcji

Opieka społeczna: badania mikro-ekonomiczne

Wskaźniki ubóstwa

Spis gospodarstw domowych

Harmonizacja badań statystycznych budżetów rodzin

Dochody gospodarstw domowych

Statystyka dotycząca warunków życia w gospodarstwach domowych

Społeczny i regionalny bank danych

Monitorowanie statystyk społecznych

Ogólne badania wykorzystania czasu

Sytuacja społeczna »grup docelowych« i »sytuacji docelowych«

Edukacja

Szkolenie zawodowe

Definicje i metody stosowane w statystyce dotyczącej edukacji i szkolenia

Europejskie statystyki wypadków przy pracy

Europejskie statystyki wypadków domowych i wypadków w czasie wolnym (Ehlass)

Harmonizacja danych na temat chorób zawodowych

Krótkookresowe wskaźniki wynagrodzeń

Zharmonizowane statystyki zarobków w przemyśle i usługach

Badanie kosztów pracy

Badanie struktury płac

Rachunkowość regionalna

Statystyki społeczne na poziomie regionalnym

Statystyki na poziomie regionalnym z dziedziny rolnictwa

Inne statystyki regionalne (transport, energia, środowisko naturalne, R & D itd.)

Nomenklatura jednostek terytorialnych dla celów statystycznych

Regionalny bank danych i publikacje

Miejscowe dane

Wspólnotowe badania struktury gospodarstw rolnych

Eurofarma

Statystyka dotycząca leśnictwa

Wspólnota typologia gospodarstw rolnych

Rachunkowość ekonomiczna w rolnictwie (EAA)

Użytkowanie gruntów rolnych

Użytkowanie gruntów rolnych - zboża

Produkty upraw - produkcja zbóż

Produkty upraw - bilanse dotyczące zbóż

Produkcja i bilanse - produkty rybołówstwa

Publikowanie statystyk dotyczących środowiska naturalnego

Statystyki dotyczące wody

Statystyki dotyczące emisji do powietrza

Statystyki dotyczące odpadów

Gromadzenie informacji ekonomicznych na temat środowiska (Seriee)

Statystyka dotycząca wydatków na środowisko naturalne, przemysł i usługi

Statystyka dotycząca wydatków administracji centralnej

Statystyka dotycząca wydatków gospodarstw domowych

Statystyki dotyczące ekonomicznych i finansowych instrumentów polityki ochrony środowiska

Transport, turystyka i środowisko naturalne

Przedsiębiorstwa i środowisko naturalne, przemysł proekologiczny

Energia i środowisko naturalne

Rolnictwo, leśnictwo i środowisko naturalne

Przepływy materiałowe wybranych produktów i substancji, które są szkodliwe dla środowiska naturalnego i zdrowia

Ramy, rachunkowość i wskaźniki

Rozwój urzędowej statystyki Wspólnoty i EOG dotyczącej środowiska naturalnego

Statystyka Spatialo

Baza danych Envstat"

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024