Decyzja 11/94 zmieniająca Protokół 31 do Porozumienia EOG w sprawie współpracy w konkretnych dziedzinach poza czterema swobodami

DECYZJA WSPÓLNEGO KOMITETU EOG nr 11/94
z dnia 12 sierpnia 1994 r.
zmieniająca Protokół 31 do Porozumienia EOG w sprawie współpracy w konkretnych dziedzinach poza czterema swobodami

WSPÓLNY KOMITET EOG,

uwzględniając Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym dostosowane Protokołem Dostosowującym Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym, zwane dalej "Porozumieniem", w szczególności jego art. 86 i 98,

a także mając na uwadze, co następuje:

artykuł 3 ust. 2 Protokołu 31 do Porozumienia przewiduje niezwłoczne po wejściu w życie Porozumienia podjęcie decyzji koniecznych do zapewnienia udziału Państw EFTA w działalności Europejskiej Agencji Ochrony Środowiska;

w związku z powyższym Protokół 31 do Porozumienia powinien zostać zmieniony w celu umożliwienia pełnego uczestnictwa Państw EFTA w działalności Europejskiej Agencji Ochrony Środowiska oraz Europejskiej Sieci Informacji i Obserwacji Środowiska, ustanowionej przez rozporządzenie Rady (EWG) nr 1210/90(1), z dnia 1 lipca 1994 r.,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Artykuł 3 ust. 2 Protokołu 31 do Porozumienia otrzymuje następujące brzmienie:

"2. a) Państwa EFTA w pełni uczestniczą w działalności Europejskiej Agencji Ochrony Środowiska, zwanej dalej Agencją, oraz mają dostęp do systemu informacji i obserwacji europejskiego środowiska naturalnego, ustanowionego rozporządzeniem Rady (EWG) nr 1210/90(*);

b) Państwa EFTA uczestniczą w finansowaniu działań określonych w lit. a) zgodnie z art. 82 ust. 1 Protokołu 32 do Porozumienia;

c) Państwa EFTA w wyniku stosowania lit. b) uczestniczą w pełni bez prawa głosu w posiedzeniach Zarządu Agencji i w pracach Komitetu Naukowego Agencji. Przepis niniejszy nie stoi w sprzeczności z wynikami przyszłych dyskusji dotyczących przyznania prawa głosu;

d) Państwa EFTA w terminie trzech miesięcy od dnia wejścia w życie decyzji 11/94 z dnia 12 sierpnia 1994 r. poinformują Agencję o głównych elementach ich krajowych systemów informacyjnych zgodnie z art. 4 ust. 2 rozporządzenia (EWG) nr 1210/90;

e) Państwa EFTA mogą w szczególności dokonać wyboru pomiędzy instytucjami określonymi w lit. d) lub innymi organizacjami powołanymi na ich terytorium, będącymi głównymi ośrodkami koordynacji i przekazywania informacji na poziomie krajowym do Agencji oraz do instytucji lub organów stanowiących część systemu, włączając w to ośrodki tematyczne do których odnosi się lit. f);

f) Państwa EFTA mogą również w terminie określonym w lit. d) określić instytucje lub inne organizacje powołane na ich terytorium, którym mogą zostać powierzone zadania współpracy z Agencją w odniesieniu do niektórych zagadnień o szczególnym znaczeniu. Instytucje, o których mowa, w celu wykonywania funkcji ośrodka tematycznego należącego do systemu do szczególnych zadań w określonym obszarze geograficznym, muszą mieć możliwość zawierania umów z Agencją. Ośrodki powyższe będą współpracować z innymi instytucjami stanowiącymi część systemu;

g) w terminie trzech miesięcy od otrzymania informacji określonej w lit. d), e) oraz f), Zarząd Agencji dokona przeglądu głównych elementów systemu, biorąc pod uwagę udział Państw EFTA;

h) Agencja może podjąć decyzję o zawarciu z instytucjami lub organami wskazanymi przez Państwa EFTA stanowiącymi część systemu, zgodnie z lit. d), e) oraz f), koniecznych porozumień, a w szczególności umów w celu umożliwienia im wypełniania zadań, które zostały im przekazane;

i) dane dotyczące przeglądu stanu środowiska naturalnego dostarczone Agencji lub od niej otrzymane mogą zostać opublikowane i będą dostępne dla opinii publicznej, jeżeli informacje poufne w Państwach EFTA, podlegają w takim samym stopniu ochronie jak we Wspólnocie;

j) Agencja posiada osobowość prawną. We wszystkich umawiających się Państwach korzysta ona z najszerszej zdolności prawnej i zdolności do czynności prawnej przyznawanej przez prawo krajowe osobom prawnym;

k) Państwa EFTA stosują do Agencji Protokół o przywilejach i immunitetach Wspólnot Europejskich;

l) w drodze odstępstwa od przepisów art. 12 ust. 2 w sprawie warunków zatrudnienia innych pracowników Wspólnot Europejskich obywatele Państw EFTA korzystają z pełnego prawa zatrudnienia na podstawie umowy z dyrektorem wykonawczym Agencji;

m) na mocy art. 79 ust. 3, część VII (postanowienia instytucjonalne) Porozumienia stosuje się do niniejszego ustępu.

______

(*) Dz.U. L 120 z 11.5.1990, str. 1."

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem 1 listopada 1994 r., pod warunkiem że wszystkie notyfikacje na mocy art. 103 ust. 1 Porozumienia zostały dokonane wobec Wspólnego Komitetu EOG.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja zostanie opublikowana w sekcji EOG i w dodatku EOG do Dziennika Urzędowego Wspólnot Europejskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 12 sierpnia 1994 r.
W imieniu Wspólnego Komitetu EOG
H. HAFSTEIN
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. 120 z 11.5.1990, str. 1.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024