Dyrektywa 94/29/WE zmieniająca załączniki do dyrektyw 86/362/EWG i 86/363/EWG w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów, odpowiednio w zbożach i w środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego oraz na ich powierzchni

DYREKTYWA RADY 94/29/WE
z dnia 23 czerwca 1994 r.
zmieniająca załączniki do dyrektyw 86/362/EWG i 86/363/EWG w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów, odpowiednio w zbożach i w środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego oraz na ich powierzchni

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 86/362/EWG z dnia 24 lipca 1986 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w zbożach i na ich powierzchni(1), w szczególności jej art. 11,

uwzględniając dyrektywę Rady 86/363/EWG z dnia 24 lipca 1986 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego i na ich powierzchni(2), w szczególności jej art. 11,

uwzględniając wniosek Komisji,

a także mając na uwadze, co następuje:

w ramach dyrektywy 86/362/EWG i 86/363/EWG Komisja otrzymała mandat do opracowania i przedstawienia Radzie do zatwierdzenia wykazu pozostałości pestycydów oraz ich najwyższych dopuszczalnych poziomów;

w świetle postępu naukowo-technicznego oraz uwzględniając wymagania zdrowia publicznego i rolnictwa, obecnie pożądana jest zmiana załącznika II do wyżej wymienionych dyrektyw przez dodanie przepisów dotyczących innych pozostałości pestycydów w odniesieniu do zbóż i środków spożywczych pochodzenia zwierzęcego, a mianowicie daminozydu, lambda-cyhalotryny, etefonu, propikonazolu, karbofuranu, karbosulfanu, benfurakarbu, furatiokarbu, cyflutryny, metalaksylu, benalaksylu oraz fenarymolu;

jednakże dostępne dane są niewystarczające dla niektórych kombinacji pestycydów i środków spożywczych pochodzenia zwierzęcego oraz zbóż; niezbędny będzie nieprzekraczający czterech lat okres na zgromadzenie tych danych; dlatego najwyższe dopuszczalne poziomy, których ustalenie wymaga zebrania takich danych, powinny zostać ustanowione najpóźniej do dnia 30 czerwca 1999 r.; w przypadku niedostarczenia zadowalających danych poziomy te zostaną ustanowione według właściwej granicy oznaczenia;

w celu dokładniejszego ustalenia spożycia pozostałości pestycydów rozsądne jest, aby w miarę możliwości określić równocześnie najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości dla poszczególnych pestycydów we wszystkich głównych składnikach diety; poziomy te odzwierciedlają zastosowanie minimalnych ilości pestycydów, niezbędnych do osiągnięcia odpowiedniej kontroli, stosowanych w taki sposób, że ilość pozostałości jest możliwie jak najmniejsza z praktycznego punktu widzenia i możliwa do przyjęcia pod względem toksykologicznym;

najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości pestycydów ustanowione w niniejszej dyrektywie zostaną sprawdzone w ramach ponownej oceny substancji czynnych, przewidzianej w programie prac ustanowionym w art. 8 ust. 2 dyrektywy Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(3),

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W załączniku II do dyrektywy 86/362/EWG część A dodaje się pozostałości pestycydów w brzmieniu:

Pozostałości pestycydów

Najwyższe dopuszczalne w mg/kg (ppm)

42. CYFLUTRYNA, łącznie z mieszaniną

izomerów (suma izomerów)

0,05(*): kukurydza

0,02(*): inne zboża

43. METALAKSYL

0,05(*)

44. BENALAKSYL

0,05(*)

45. FENARYMOL

a): pszenica, jęczmień

0,02(*): inne zboża

46. PROPIKONAZOL

0,05(*)

(*)Wskazuje inną granicę oznaczenia analitycznego.

Pozostałości pestycydów

Najwyższe dopuszczalne w mg/kg (ppm)

47. DAMINOZYD (suma daminozydu oraz

1,1-dimetylohydrazyny, wyrażona

jako daminozyd)

0,02(*)

48. LAMBDA-CYHALOTRYNA

0,05: jęczmień

0,02(*): inne zboża

49. ETEFON

b): kukurydza

0,2: pszenica i pszenżyto

0,5: jęczmień i żyto

0,05(*): inne zboża

50. KARBOFURAN (suma karbofuranu

oraz 3-hydroksyarbofuranu,

wyrażona jako karbofuran)

c): ryż i owies

0,1(*): inne zboża

51. KARBOSULFAN

0,05(*)

52. BENFURAKARB

b): kukurydza

0,05(*): inne zboża

53. FURATIOKARB

0,05(*)

(*) Wskazuje inną granicę oznaczenia analitycznego.

a), b), c): Od dnia 30 czerwca 1999 r. oraz z wyjątkiem przyjęcia

innych poziomów następujące najwyższe granice stosuje się, jak

określono poniżej:

a): 0,02(*)

b): 0,05(*)

c): 0,1(*)

Artykuł  2

1. W załączniku II do dyrektywy 86/363/EWG część A dodaje się pozostałości pestycydów w brzmieniu:

Najwyższe dopuszczalne poziomy w mg/kg (ppm)

Pozostałości pestycydów

w mięsie, wyrobach mięsnych, podrobach oraz tłuszczach zwierzęcych, wymienionych w załączniku I w pozycjach nr ex 0201, 0202, 0203, 0204, 0205 00 00, 0206, 0207, ex 0208, 0209 00, 0210, 1601 00, 1602 (1)(4)

w mleku krowim surowym oraz pełnotłustym, wymienionych w załączniku I w pozycji nr 0401;w przypadku pozostałych środków spożywczych wymienionych w pozycjach nr 0401, 0402, 0405 00, 0406, zgodnie z oraz (2)(4)

w świeżych jajach w skorupkach, w jajach ptasich oraz w żółtku jaj wymienionych w załączniku Iw pozycjach nr 0407 00 i 0408 (3)(4)

15 CYFLUTRYNA,

łącznie

z mieszaniną

izomerów

(suma

izomerów)

0,05

0,02(*)

0,02(*)

16. LAMBDA-

CYHALOTRYNA,

łącznie

z mieszaniną

izomerów

(suma

izomerów)

0,5 (z wyjątkiem 0207 mięso drobiowe) 0,02(*) (0207 mięso drobiowe)

0,05

0,02(*)

(*) Wskazuje granicę oznaczenia analitycznego.

(1) W przypadku środków spożywczych o zawartości tłuszczu wynoszącej 10 % lub

więcej w masie pozostałość pestycydów odnosi się do całkowitej masy środka

spożywczego bez kości. W takich przypadkach najwyższy dopuszczalny poziom

wynosi jedną dziesiątą wartości odnoszącej się do zawartości tłuszczu, ale nie

może być niższy niż 0,01 mg/kg.

(2) Przy oznaczaniu pozostałości pestycydów w krowim mleku surowym oraz

pełnotłustym jako podstawę należy przyjąć zawartości tłuszczu równą 4 % w

masie. W krowim mleku oraz pełnotłustym innego pochodzenia zwierzęcego

pozostałości wyrażone są na podstawie tłuszczu.

W przypadku innych środków spożywczych wymienionych w załączniku I w pozycjach

nr 0401, 0402, 0405 00 i 0406:

- o zawartości tłuszczu mniejszej niż 2 % w masie - najwyższy

dopuszczalny poziom przyjmuje się za równy połowie wartości ustalonej dla

mleka surowego i pełnotłustego,

- o zawartości tłuszczu wynoszącej 2 % w masie - najwyższy dopuszczalny poziom

wyraża się w mg/kg tłuszczu. W takim przypadku najwyższy dopuszczalny poziom

jest 25 razy wyższy od wartości ustalonej dla mleka surowego i

pełnotłustego.

(3) W przypadku produktów jajecznych o zawartości tłuszczu wyższej od 10 %,

najwyższy dopuszczalny poziom wyraża się w mg/kg. W tym przypadku najwyższy

dopuszczalny poziom jest 10 razy wyższy od najwyższego dopuszczalnego poziomu

dla świeżych jaj.

(4) Przypisy (1), (2) oraz przypis (3) nie stosują się do przypadków, w których

podano granicę oznaczenia analitycznego.

2. W załączniku II do dyrektywy 86/363/EWG część B dodaje się następujące wartości poziomów pozostałości pestycydów:

Najwyższe dopuszczalne poziomy w mg/kg (ppm)

Pozostałości pestycydów

w mięsie, w wyrobach mięsnych, podrobach oraz tłuszczach zwierzęcych, wymienionych w załączniku I w pozycjach nr ex 0201, 0202, 0203, 0204, 0205 00 00, 0206, 0207, ex 0208, 0209 00, 0210, 1601 00, 1602

w mleku oraz w przetworach mlecznych, wymienionych w załączniku I w pozycjach nr 0401, 0402, 0405 00 i 0406

w świeżych jajach w skorupkach, w jajach ptasich oraz w żółtku jaj, wymienionych w załączniku I w pozycjach nr 0407 00 i 0408

17. FENARYMOL

Ex 0208 a)

wątroba + nerki

0,02(*) inne produkty

0,02(*)

0,02(*)

18. METALAKSYL

0,5(*)

0,05(*)

0,05(*)

19. BENALAKSYL

0,5(*)

0,05(*)

0,05(*)

20. DAMINOZYD

(suma

daminozydu

oraz 1,1-

dimetylohydrazyny,

wyrażona jako

daminozyd)

0,05

0,05(*)

0,05(*)

21. ETEFON

0,05(*)

0,05(*)

0,05(*)

22. PROPIKONAZOL

Ex 0206 0,1 wątroba przeżuwaczy 0,05(*) - inne produkty

0,1(*)

0,05(*)

23. KARBOFURAN (suma

karbofranu i 3-

hydroksykarbofuranu,

wyrażona jako

karbofuran)

0,1(*)

0,1(*)

0,1(*)

24. KARBOSULFAN

0,5(*)

0,05(*)

0,05(*)

25. BENFURAKARB

0,5(*)

0,05(*)

0,05(*)

26. FURATIOKARB

0,5(*)

0,05(*)

0,05(*)

(*) Wskazuje granicę oznaczenia analitycznego.

a) Od dnia 30 czerwca 1999 r. oraz z wyjątkiem przyjęcia innych poziomów

następującą najwyższą granicę stosuje się następującą najwyższą granicę: 0,02.

Artykuł  3

Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne konieczne do wykonania niniejszej dyrektywy najpóźniej do dnia 30 czerwca 1995 r.

Środki przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie to towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 23 czerwca 1994 r.
W imieniu Rady
G. MORAITIS
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 221 z 7.8.1986, str. 37. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 93/57/EWG (Dz.U. L 211 z 23.8.1993, str. 1).

(2) Dz.U. L 211 z 7.8.1996, str. 43. Dyrektywa zmieniona dyrektywą 93/57/EWG (Dz.U. L 211 z 23.8.1993, str. 1).

(3) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, str. 1. Dyrektywa zmieniona dyrektywą Komisji 93/71/EWG (Dz.U. L 221 z 31.8.1993, str. 27).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1994.189.67

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 94/29/WE zmieniająca załączniki do dyrektyw 86/362/EWG i 86/363/EWG w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów, odpowiednio w zbożach i w środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego oraz na ich powierzchni
Data aktu: 23/06/1994
Data ogłoszenia: 23/07/1994
Data wejścia w życie: 23/07/1994, 01/05/2004