Dyrektywa 94/29/WE zmieniająca załączniki do dyrektyw 86/362/EWG i 86/363/EWG w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów, odpowiednio w zbożach i w środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego oraz na ich powierzchni

DYREKTYWA RADY 94/29/WE
z dnia 23 czerwca 1994 r.
zmieniająca załączniki do dyrektyw 86/362/EWG i 86/363/EWG w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów, odpowiednio w zbożach i w środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego oraz na ich powierzchni

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 86/362/EWG z dnia 24 lipca 1986 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w zbożach i na ich powierzchni(1), w szczególności jej art. 11,

uwzględniając dyrektywę Rady 86/363/EWG z dnia 24 lipca 1986 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego i na ich powierzchni(2), w szczególności jej art. 11,

uwzględniając wniosek Komisji,

a także mając na uwadze, co następuje:

w ramach dyrektywy 86/362/EWG i 86/363/EWG Komisja otrzymała mandat do opracowania i przedstawienia Radzie do zatwierdzenia wykazu pozostałości pestycydów oraz ich najwyższych dopuszczalnych poziomów;

w świetle postępu naukowo-technicznego oraz uwzględniając wymagania zdrowia publicznego i rolnictwa, obecnie pożądana jest zmiana załącznika II do wyżej wymienionych dyrektyw przez dodanie przepisów dotyczących innych pozostałości pestycydów w odniesieniu do zbóż i środków spożywczych pochodzenia zwierzęcego, a mianowicie daminozydu, lambda-cyhalotryny, etefonu, propikonazolu, karbofuranu, karbosulfanu, benfurakarbu, furatiokarbu, cyflutryny, metalaksylu, benalaksylu oraz fenarymolu;

jednakże dostępne dane są niewystarczające dla niektórych kombinacji pestycydów i środków spożywczych pochodzenia zwierzęcego oraz zbóż; niezbędny będzie nieprzekraczający czterech lat okres na zgromadzenie tych danych; dlatego najwyższe dopuszczalne poziomy, których ustalenie wymaga zebrania takich danych, powinny zostać ustanowione najpóźniej do dnia 30 czerwca 1999 r.; w przypadku niedostarczenia zadowalających danych poziomy te zostaną ustanowione według właściwej granicy oznaczenia;

w celu dokładniejszego ustalenia spożycia pozostałości pestycydów rozsądne jest, aby w miarę możliwości określić równocześnie najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości dla poszczególnych pestycydów we wszystkich głównych składnikach diety; poziomy te odzwierciedlają zastosowanie minimalnych ilości pestycydów, niezbędnych do osiągnięcia odpowiedniej kontroli, stosowanych w taki sposób, że ilość pozostałości jest możliwie jak najmniejsza z praktycznego punktu widzenia i możliwa do przyjęcia pod względem toksykologicznym;

najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości pestycydów ustanowione w niniejszej dyrektywie zostaną sprawdzone w ramach ponownej oceny substancji czynnych, przewidzianej w programie prac ustanowionym w art. 8 ust. 2 dyrektywy Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(3),

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W załączniku II do dyrektywy 86/362/EWG część A dodaje się pozostałości pestycydów w brzmieniu:

Pozostałości pestycydów

Najwyższe dopuszczalne w mg/kg (ppm)

42. CYFLUTRYNA, łącznie z mieszaniną

izomerów (suma izomerów)

0,05(*): kukurydza

0,02(*): inne zboża

43. METALAKSYL

0,05(*)

44. BENALAKSYL

0,05(*)

45. FENARYMOL

a): pszenica, jęczmień

0,02(*): inne zboża

46. PROPIKONAZOL

0,05(*)

(*)Wskazuje inną granicę oznaczenia analitycznego.

Pozostałości pestycydów

Najwyższe dopuszczalne w mg/kg (ppm)

47. DAMINOZYD (suma daminozydu oraz

1,1-dimetylohydrazyny, wyrażona

jako daminozyd)

0,02(*)

48. LAMBDA-CYHALOTRYNA

0,05: jęczmień

0,02(*): inne zboża

49. ETEFON

b): kukurydza

0,2: pszenica i pszenżyto

0,5: jęczmień i żyto

0,05(*): inne zboża

50. KARBOFURAN (suma karbofuranu

oraz 3-hydroksyarbofuranu,

wyrażona jako karbofuran)

c): ryż i owies

0,1(*): inne zboża

51. KARBOSULFAN

0,05(*)

52. BENFURAKARB

b): kukurydza

0,05(*): inne zboża

53. FURATIOKARB

0,05(*)

(*) Wskazuje inną granicę oznaczenia analitycznego.

a), b), c): Od dnia 30 czerwca 1999 r. oraz z wyjątkiem przyjęcia

innych poziomów następujące najwyższe granice stosuje się, jak

określono poniżej:

a): 0,02(*)

b): 0,05(*)

c): 0,1(*)

Artykuł  2

1. W załączniku II do dyrektywy 86/363/EWG część A dodaje się pozostałości pestycydów w brzmieniu:

Najwyższe dopuszczalne poziomy w mg/kg (ppm)

Pozostałości pestycydów

w mięsie, wyrobach mięsnych, podrobach oraz tłuszczach zwierzęcych, wymienionych w załączniku I w pozycjach nr ex 0201, 0202, 0203, 0204, 0205 00 00, 0206, 0207, ex 0208, 0209 00, 0210, 1601 00, 1602 (1)(4)

w mleku krowim surowym oraz pełnotłustym, wymienionych w załączniku I w pozycji nr 0401;w przypadku pozostałych środków spożywczych wymienionych w pozycjach nr 0401, 0402, 0405 00, 0406, zgodnie z oraz (2)(4)

w świeżych jajach w skorupkach, w jajach ptasich oraz w żółtku jaj wymienionych w załączniku Iw pozycjach nr 0407 00 i 0408 (3)(4)

15 CYFLUTRYNA,

łącznie

z mieszaniną

izomerów

(suma

izomerów)

0,05

0,02(*)

0,02(*)

16. LAMBDA-

CYHALOTRYNA,

łącznie

z mieszaniną

izomerów

(suma

izomerów)

0,5 (z wyjątkiem 0207 mięso drobiowe) 0,02(*) (0207 mięso drobiowe)

0,05

0,02(*)

(*) Wskazuje granicę oznaczenia analitycznego.

(1) W przypadku środków spożywczych o zawartości tłuszczu wynoszącej 10 % lub

więcej w masie pozostałość pestycydów odnosi się do całkowitej masy środka

spożywczego bez kości. W takich przypadkach najwyższy dopuszczalny poziom

wynosi jedną dziesiątą wartości odnoszącej się do zawartości tłuszczu, ale nie

może być niższy niż 0,01 mg/kg.

(2) Przy oznaczaniu pozostałości pestycydów w krowim mleku surowym oraz

pełnotłustym jako podstawę należy przyjąć zawartości tłuszczu równą 4 % w

masie. W krowim mleku oraz pełnotłustym innego pochodzenia zwierzęcego

pozostałości wyrażone są na podstawie tłuszczu.

W przypadku innych środków spożywczych wymienionych w załączniku I w pozycjach

nr 0401, 0402, 0405 00 i 0406:

- o zawartości tłuszczu mniejszej niż 2 % w masie - najwyższy

dopuszczalny poziom przyjmuje się za równy połowie wartości ustalonej dla

mleka surowego i pełnotłustego,

- o zawartości tłuszczu wynoszącej 2 % w masie - najwyższy dopuszczalny poziom

wyraża się w mg/kg tłuszczu. W takim przypadku najwyższy dopuszczalny poziom

jest 25 razy wyższy od wartości ustalonej dla mleka surowego i

pełnotłustego.

(3) W przypadku produktów jajecznych o zawartości tłuszczu wyższej od 10 %,

najwyższy dopuszczalny poziom wyraża się w mg/kg. W tym przypadku najwyższy

dopuszczalny poziom jest 10 razy wyższy od najwyższego dopuszczalnego poziomu

dla świeżych jaj.

(4) Przypisy (1), (2) oraz przypis (3) nie stosują się do przypadków, w których

podano granicę oznaczenia analitycznego.

2. W załączniku II do dyrektywy 86/363/EWG część B dodaje się następujące wartości poziomów pozostałości pestycydów:

Najwyższe dopuszczalne poziomy w mg/kg (ppm)

Pozostałości pestycydów

w mięsie, w wyrobach mięsnych, podrobach oraz tłuszczach zwierzęcych, wymienionych w załączniku I w pozycjach nr ex 0201, 0202, 0203, 0204, 0205 00 00, 0206, 0207, ex 0208, 0209 00, 0210, 1601 00, 1602

w mleku oraz w przetworach mlecznych, wymienionych w załączniku I w pozycjach nr 0401, 0402, 0405 00 i 0406

w świeżych jajach w skorupkach, w jajach ptasich oraz w żółtku jaj, wymienionych w załączniku I w pozycjach nr 0407 00 i 0408

17. FENARYMOL

Ex 0208 a)

wątroba + nerki

0,02(*) inne produkty

0,02(*)

0,02(*)

18. METALAKSYL

0,5(*)

0,05(*)

0,05(*)

19. BENALAKSYL

0,5(*)

0,05(*)

0,05(*)

20. DAMINOZYD

(suma

daminozydu

oraz 1,1-

dimetylohydrazyny,

wyrażona jako

daminozyd)

0,05

0,05(*)

0,05(*)

21. ETEFON

0,05(*)

0,05(*)

0,05(*)

22. PROPIKONAZOL

Ex 0206 0,1 wątroba przeżuwaczy 0,05(*) - inne produkty

0,1(*)

0,05(*)

23. KARBOFURAN (suma

karbofranu i 3-

hydroksykarbofuranu,

wyrażona jako

karbofuran)

0,1(*)

0,1(*)

0,1(*)

24. KARBOSULFAN

0,5(*)

0,05(*)

0,05(*)

25. BENFURAKARB

0,5(*)

0,05(*)

0,05(*)

26. FURATIOKARB

0,5(*)

0,05(*)

0,05(*)

(*) Wskazuje granicę oznaczenia analitycznego.

a) Od dnia 30 czerwca 1999 r. oraz z wyjątkiem przyjęcia innych poziomów

następującą najwyższą granicę stosuje się następującą najwyższą granicę: 0,02.

Artykuł  3

Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne konieczne do wykonania niniejszej dyrektywy najpóźniej do dnia 30 czerwca 1995 r.

Środki przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie to towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 23 czerwca 1994 r.
W imieniu Rady
G. MORAITIS
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 221 z 7.8.1986, str. 37. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 93/57/EWG (Dz.U. L 211 z 23.8.1993, str. 1).

(2) Dz.U. L 211 z 7.8.1996, str. 43. Dyrektywa zmieniona dyrektywą 93/57/EWG (Dz.U. L 211 z 23.8.1993, str. 1).

(3) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, str. 1. Dyrektywa zmieniona dyrektywą Komisji 93/71/EWG (Dz.U. L 221 z 31.8.1993, str. 27).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1994.189.67

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 94/29/WE zmieniająca załączniki do dyrektyw 86/362/EWG i 86/363/EWG w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów, odpowiednio w zbożach i w środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego oraz na ich powierzchni
Data aktu: 23/06/1994
Data ogłoszenia: 23/07/1994
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 23/07/1994