uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,
uwzględniając dyrektywę Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep(1), ostatnio zmienioną dyrektywą 92/53/EWG(2), w szczególności jej art. 13 ust. 2,
uwzględniając dyrektywę Rady 78/316/EWG z dnia 21 grudnia 1977 r. w sprawie zbliżania ustawodawstw Państw Członkowskich dotyczących wewnętrznego wyposażenia pojazdów silnikowych (oznaczenia urządzeń do sterowania i kontroli, urządzeń ostrzegawczych oraz wskaźników)(3), w szczególności jej art. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
dyrektywa 78/316/EWG jest jedną ze szczegółowych dyrektyw dotyczących procedury homologacji typu EWG, która została ustanowiona dyrektywą Rady 70/156/EWG; w związku z tym, przepisy ustanowione dyrektywą 70/156/EWG dotyczące układów pojazdu, części i oddzielnych zespołów technicznych stosują się do niniejszej dyrektywy;
w szczególności art. 3 ust. 4 i art. 4 ust. 3 dyrektywy 70/156/EWG wymagają, aby do każdej szczegółowej dyrektywy dołączony był dokument informacyjny zawierający właściwe pozycje załącznika I do tej dyrektywy, a także świadectwo homologacji sporządzone w oparciu o załącznik VI do tej dyrektywy, w celu umożliwienia włączenia homologacji do systemu komputerowego;
dyrektywa Rady 76/756/EWG z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do instalacji urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej w pojazdach silnikowych i ich przyczepach(4), ostatnio zmieniona dyrektywą 91/663/EWG(5), ustanowiła symbol wykorzystywany do identyfikacji urządzenia sterowania i kontroli urządzeniami poziomującymi światła i ta identyfikacja zostanie utrzymana;
praktyczne doświadczenie wykazało, że niektóre wymagania muszą być zmienione lub wyjaśnione, w szczególności poprzez wykorzystywanie nowych symboli, które są w chwili obecnej uznawane na poziomie międzynarodowym i normalizowane przez Międzynarodową Organizację Normalizacyjną (ISO) oraz poprzez usunięcie niektórych symboli, które nie są już stosowane; należy wziąć pod uwagę nowe techniki identyfikacyjne, które powinny być szeroko stosowane, na które składa się wykorzystywanie słów lub skrótów zamiast symboli urządzeń do sterowania i kontroli, urządzeń ostrzegawczych i wskaźników; będą musiały być wprowadzone szczególne wymagania z chwilą umożliwienia wykonywania wzorów w oparciu o te nowe techniki identyfikacyjne;
przepisy niniejszej dyrektywy są zgodne z opinią Komitetu ds. Przystosowania do Postępu Technicznego ustanowionego dyrektywą 70/156/EWG,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W imieniu Komisji | |
Martin BANGEMANN | |
Wiceprzewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1.
(2) Dz.U. L 225 z 10.8.1992, str. 1.
(3) Dz.U. L 81 z 28.3.1978, str. 3.
(4) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 1.
(5) Dz.U. L 366 z 31.12.1991, str. 17.
Powierzenie pracy cudzoziemcowi wymaga, co do zasady, zawarcia umowy w formie pisemnej. Może ona być sporządzona w języku polskim, w języku polskim i jednocześnie w wersji obcojęzycznej, ale również tylko w języku obcym. Jeżeli podmiot powierzający pracę zdecyduje się na to ostatnie rozwiązanie, będzie musiał zlecić tłumaczowi przysięgłemu przetłumaczenie umowy i tłumaczenie to przechowywać.
11.06.2025Resort pracy chce nieznacznie wydłużyć termin wypłaty ekwiwalentu za urlop w przypadku rozwiązywania jest umowy o pracę, a także zwiększenie do dwóch osób minimalnej reprezentacji pracowników przed pracodawcą w sprawach zakładowego funduszu świadczeń socjalnych w zakładach, w których nie funkcjonują związki zawodowe. W ten sposób pracodawcy będą mogli dokonać jednego przelewu należnych środków wraz z wypłatą ostatniego wynagrodzenia.
10.06.2025Nowe przepisy o rynku pracy przewidują, że staż z urzędu pracy może obejmować okres do 12 miesięcy wówczas, gdy zakończony będzie potwierdzeniem nabycia wiedzy lub umiejętności przeprowadzanym przez uprawnioną instytucję. Przy tego rodzaju stażu przewidziano premię finansową dla organizatora stażu w wysokości 500 zł za każdy pełny miesiąc stażu.
10.06.2025Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - ustawa trafi teraz do prezydenta, Sejm przyjął poprawkę Senatu.
04.06.2025W nowych przepisach o rynku pracy nie zmienia się istota stażu - popularnej formy wsparcia z urzędu pracy bezrobotnych i organizatorów staży. Pojawia się jednak wiele zmian w stosunku do dotychczasowych przepisów i doprecyzowań pewnych niejasności pojawiających się w praktyce. Nie omawiając szerokiej problematyki staży, zwróćmy uwagę na najważniejsze nowości.
03.06.2025Często zmieniające się przepisy i ich rozproszenie w kilku aktach oraz przewlekłość postępowań w urzędach są największym wyzwaniem dla pracodawców w procesie legalizacji zatrudnienia cudzoziemców – wynika z badania zrealizowanego przez ASM Research Solutions Strategy na zlecenie Konfederacji Lewiatan. 1 czerwca wchodzą w życie nowe przepisy z tym związane.
30.05.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1993.284.25 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa Komisji nr 93/91/EWG z dnia 29 października 1993 dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 78/316/EWG dotyczącą wyposażenia wnętrza pojazdów silnikowych (identyfikacja urządzeń do sterowania i kontroli, urządzeń ostrzegawczych oraz wskaźników) |
Data aktu: | 29/10/1993 |
Data ogłoszenia: | 19/11/1993 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 19/11/1993 |