uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 84 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
rozporządzenie (EWG) nr 2299/89(4) stanowi istotny krok w kierunku osiągnięcia nie zakłóconej konkurencji między przewoźnikami lotniczymi oraz między komputerowymi systemami rezerwacji, chroniąc w ten sposób interesy konsumentów;
konieczne jest rozszerzenie zakresu rozporządzenia (EWG) nr 2299/89 i wyjaśnienie jego przepisów oraz właściwe jest podjęcie takich środków na poziomie wspólnotowym, aby zapewnić spełnianie celów rozporządzenia we wszystkich Państwach Członkowskich;
niniejsze rozporządzenie jest bez uszczerbku dla stosowania art. 85 i 86 Traktatu;
rozporządzenie Komisji (EWG) nr 83/91(5) wyłącza porozumienia dotyczące wspólnego zakupu, rozwoju i eksploatacji komputerowych systemów rezerwacji spod przepisów art. 85 ust. l Traktatu;
nieregularne usługi lotnicze posiadają istotne znaczenie na terytorium Wspólnoty;
duża część tych podróży to wycieczki zorganizowane lub produkty wiązane, a transport lotniczy stanowi jedynie jeden z elementów całego produktu;
w zasadzie produkty typu "tylko bilet" lub niewiązane produkty w ramach nieregularnych usług lotniczych konkurują bezpośrednio z produktami transportu lotniczego oferowanymi w ramach regularnych usług;
pożądane jest równe traktowanie podobnych produktów i zapewnienie uczciwej konkurencji między obydwoma rodzajami produktów transportu lotniczego oraz bezstronnego upowszechniania informacji wśród konsumentów;
właściwe jest ujęcie wszystkich kwestii dotyczących używania komputerowych systemów rezerwacji dla wszystkich rodzajów usług transportu lotniczego w tym samym rozporządzeniu Rady;
konsumenci poszukujący różnych produktów powinni mieć możliwość zażądania wyświetlenia informacji dotyczących tylko regularnych albo tylko nieregularnych lotów;
pożądane jest wyjaśnienie, że rozporządzenie (EWG) nr 2299/89 powinno mieć zastosowanie do komputerowych systemów rezerwacji oferowanych dla i/lub używanych przez konsumentów końcowych, niezależnie od tego, czy są osobami fizycznymi, czy też przedsiębiorcami;
przewoźnicy lotniczy używający komputerowego systemu rezerwacji w swoich własnych wyraźnie oznakowanych biurach lub okienkach nie będą podlegać przepisom regulującym główny wykaz;
właściwe jest wyraźne rozróżnienie między umową o uczestnictwo w systemie lub zezwalającą na korzystanie z systemu a dostarczaniem samego wyposażenia technicznego; przy czym to ostatnie podlega normalnemu prawu zobowiązań, umożliwiając w ten sposób sprzedawcy systemu żądania zwrotu kosztów bezpośrednich w przypadku rozwiązania umowy o uczestnictwo lub podpisania umowy zgodnie z przepisami niniejszego rozporządzenia;
odmowa ze strony przewoźników macierzystych dostarczenia tych samych informacji dotyczących rozkładów, taryf i dostępności innych systemów niż ich własne oraz przyjęcia rezerwacji dokonanych przez takie systemy może poważnie zakłócać konkurencję między komputerowymi systemami rezerwacji;
bezstronna konkurencyjność komputerowych systemów rezerwacji dla przewoźników lotniczych musi być zapewniona w odniesieniu do jednakowej funkcjonalności i zabezpieczenia danych, w szczególności poprzez równy dostęp do funkcji, informacji/danych oraz interfejsów, a także wyraźne rozróżnienie między własnymi urządzeniami przewoźnika a urządzeniami dystrybucyjnymi;
równość konkurencji zostanie wzmocniona poprzez zapewnienie oddzielnej tożsamości prawnej komputerowych systemów rezerwacji;
w konkurencji między przewoźnikami przewoźnik macierzysty może nieuczciwie czerpać korzyści wynikające z kontroli nad własnym komputerowym systemem rezerwacji; dlatego konieczne jest bezwzględnie równe traktowanie przewoźników macierzystych i przewoźników używających systemu w zakresie, w jakim możliwości systemu wykorzystywane są przez przewoźnika macierzystego, objęte niniejszym rozporządzeniem;
w interesie konsumenta pożądane jest, aby do każdej transakcji, której żąda konsument, przewidziany był główny wykaz;
pożądane jest udostępnianie przewoźnikom używającym systemu danych marketingowych oraz danych o rezerwacjach i sprzedaży na niedyskryminacyjnych zasadach, a także przy zachowaniu równych czasów dostępu; identyfikacja lub informacje osobowe pasażera indywidualnego lub podróżującego służbowo muszą pozostać informacjami poufnymi; dlatego sprzedawca systemu musi zagwarantować, poprzez środki techniczne i odpowiednie zabezpieczenia, przynajmniej w zakresie oprogramowania, że nie będzie miał miejsca nieupoważniony dostęp do informacji;
informacje dotyczące korzystania z systemu powinny być wystarczająco szczegółowe, aby umożliwić przewoźnikom używającym systemu i subskrybentom kontrolę swych kosztów; w celu ułatwienia takiej kontroli takie informacje należy udostępnić na nośnikach magnetycznych;
w interesie konsumenta pożądane jest wyjaśnienie, że żaden lot lub kombinacja lotów nie są pokazywane więcej niż jeden raz podczas wyświetlania głównego wykazu systemu, z wyjątkiem umów joint venture lub innych porozumień, gdy każdy przewoźnik indywidualnie ponosi odpowiedzialność za ofertę i sprzedaż produktów transportu lotniczego na danych lotach;
sprzedawca systemu powinien zapewnić, aby przestrzeganie zasad technicznej zgodności z przepisami dotyczącymi jednakowej funkcjonalności i zabezpieczenia danych monitorowane było przez niezależnego kontrolera,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 29 października 1993 r.
| W imieniu Rady | |
| R. URBAIN | |
| Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 56 z 26.2.1993, str. 28.
(2) Dz.U. C 176 z 28.6.1993, str. 65.
(3) Dz.U. C 108 z 19.4.1993, str. 16.
(4) Dz.U. L 220 z 29.7.1989, str. 1.
(5) Dz.U L 10 z 15.1.1991, str. 9. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (EWG) 1618/93 (Dz.U. L 155 z 26.6.1993, str. 23).
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1993.278.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 3089/93 zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 2299/89 w sprawie kodeksu postępowania dla komputerowych systemów rezerwacji |
| Data aktu: | 29/10/1993 |
| Data ogłoszenia: | 11/11/1993 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 01/01/1995, 11/12/1993, 11/06/1994 |