Decyzja 93/231/EWG upoważniająca, w zakresie obrotu sadzeniakami ziemniaka na całym lub części terytorium niektórych Państw Członkowskich do podjęcia bardziej rygorystycznych środków przeciwko niektórym chorobom, niż przewidziane w załącznikach I i II do dyrektywy Rady 66/403/EWG

DECYZJA KOMISJI
z dnia 30 marca 1993 r.
upoważniająca, w zakresie obrotu sadzeniakami ziemniaka na całym lub części terytorium niektórych Państw Członkowskich do podjęcia bardziej rygorystycznych środków przeciwko niektórym chorobom, niż przewidziane w załącznikach I i II do dyrektywy Rady 66/403/EWG

(93/231/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 30 kwietnia 1993 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

uwzględniając dyrektywę Rady 66/403/EWG z dnia 14 czerwca 1966 r. w sprawie obrotu sadzeniakami ziemniaka (1), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 93/3/EWG (2), w szczególności jej art. 13 ust. 2,

uwzględniając wnioski Niemiec, Irlandii i Wielkiej Brytanii,

a także mając na uwadze, co następuje:

dyrektywa 66/403/EWG przewiduje margines tolerancji dla niektórych organizmów szkodliwych;

wymieniona dyrektywa nadal pozwala Państwom Członkowskim wprowadzić bardziej rygorystyczne warunki rodzimej produkcji dla sadzeniaków ziemniaka;

Irlandia na całym swoim terytorium oraz Niemcy i Zjednoczone Królestwo na określonych częściach swoich terytoriów zamierzają chcą zastosować szczególne środki przeciwko niektórym organizmom szkodliwym, które stanowią zagrożenie dla upraw ziemniaka w tych regionach;

w świetle dotychczasowych doświadczeń, obrót sadzeniakami ziemniaka kategorii, które nie spełniają bardziej rygorystycznych wymagań niż ustanowione w załącznikach I i II do wymienionej dyrektywy, dotyczących niektórych organizmów szkodliwych, stanowi szczególne niebezpieczeństwo dla upraw ziemniaka na całym terytorium Irlandii na niektórych częściach terytoriów Niemiec i Zjednoczonego Królestwa;

w dyrektywie 93/17/EWG (3) Komisja określiła wspólnotowe kategorie elitarnych sadzeniaków ziemniaka wraz z warunkami i oznaczeniami odnoszącymi się do tych kategorii; te rodzaje sadzeniaków powinny być uważane za dopuszczone do obrotu na terytorium Państw Członkowskich, zgodnie z art. 13 ust. 2 dyrektywy 66/403/EWG;

porównanie wymagań stosowanych w zakresie rodzimej produkcji sadzeniaków ziemniaka na całym terytorium Irlandii oraz na częściach terytoriów Niemiec i Wielkiej Brytanii ze wspólnotowymi kategoriami elitarnych sadzeniaków ziemniaka wykazało, iż:

- "kategoria 1 EWG" spełnia bardziej rygorystyczne warunki,

- "kategoria 2 EWG" spełnia warunki stawiane sadzeniakom ziemniaka rodzimej produkcji,

- "kategoria 3 EWG" spełnia warunki jak stawiane rodzimej produkcji ziemniaka;

dlatego Irlandia na całym swoim terytorium oraz Niemcy i Zjednoczone Królestwo na części swych terytoriów powinny zostać upoważnione do ograniczenia obrotu sadzeniakami ziemniaka jedynie do wspólnotowych elitarnych kategorii, ustanowionych dyrektywą 93/17/EWG;

takie upoważnienie jest zgodne ze zobowiązaniami Państw Członkowskich wynikającymi ze wspólnotowych przepisów w sprawie zdrowia roślin, ustanowionych dyrektywą Rady 77/93/EWG (4), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 92/103/EWG (5);

środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Nasion i Materiału Rozmnożeniowego dla Rolnictwa, Ogrodnictwa i Leśnictwa,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Państwa Członkowskie wymienione w kolumnie 1 Załącznika do niniejszej decyzji są upoważnione - w zakresie obrotu sadzeniakami ziemniaka w regionach wymienionych przy ich nazwach w kolumnie 2 Załącznika - do ograniczenia obrotu sadzeniakami ziemniaka do następujących elitarnych wspólnotowych kategorii sadzeniaków ziemniaka, określonych w dyrektywie Komisji 93/17/EWG:

a) "kategoria 1 EWG" lub "kategoria 2 EWG" dla produkcji sadzeniaków ziemniaka;

b) "kategoria 1 EWG", "kategoria 2 EWG" lub "kategoria 3 EWG" dla produkcji ziemniaków.

Artykuł  2

Zainteresowane Państwa Członkowskie ustanowią ciągły system badań statystycznych w celu zapewnienia stałej zgodności z zasadami regulującymi upoważnienie i przygotowują sprawozdania; Komisja nadzoruje ten system.

Artykuł  3

Upoważnienie określone w art. 1 zostaje cofnięte w przypadku stwierdzenia, że wymienione warunki nie zostały spełnione.

Artykuł  4

Niniejszą decyzję stosuje się od daty wejścia w życie dyrektywy Rady 91/683/EWG (6).

Artykuł  5

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 30 marca 1993 r.

W imieniu Komisji
René STEICHEN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. 125 z 11.7.1966, str. 2320/66.

(2) Dz.U. L 54 z 5.3.1993, str. 21.

(3) Dz.U. L 106 z 30.4.1993, str. 7.

(4) Dz.U. L 26 z 31.1.1977, str. 20.

(5) Dz.U. L 363 z 11.12.1992, str. 1.

(6) Dz.U. L 376 z 31.12.1991, str. 29.

ZAŁĄCZNIK  1

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika
1 Załącznik:

-zmieniony przez art. 1 decyzji nr 95/21/WE z dnia 2 lutego 1995 r. (Dz.U.UE.L.95.28.13) zmieniającej nin. decyzję z dniem 3 lutego 1995 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 95/76/WE z dnia 10 marca 1995 r. (Dz.U.UE.L.95.60.31) zmieniającej nin. decyzję z dniem 13 marca 1995 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 96/332/WE z dnia 3 maja 1996 r. (Dz.U.UE.L.96.127.31) zmieniającej nin. decyzję z dniem 6 maja 1996 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2003/242/WE z dnia 3 kwietnia 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.89.24) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1993.106.11

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 93/231/EWG upoważniająca, w zakresie obrotu sadzeniakami ziemniaka na całym lub części terytorium niektórych Państw Członkowskich do podjęcia bardziej rygorystycznych środków przeciwko niektórym chorobom, niż przewidziane w załącznikach I i II do dyrektywy Rady 66/403/EWG
Data aktu: 30/03/1993
Data ogłoszenia: 30/04/1993
Data wejścia w życie: 01/06/1993, 07/04/1993