Dyrektywa 92/90/EWG ustanawiająca obowiązki, jakim podlegają producenci i importerzy roślin, produktów roślinnych lub innych oraz ustanawiająca szczegóły ich rejestracji

DYREKTYWA KOMISJI 92/90/EWG
z dnia 3 listopada 1992 r.
ustanawiająca obowiązki, jakim podlegają producenci i importerzy roślin, produktów roślinnych lub innych oraz ustanawiająca szczegóły ich rejestracji

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

uwzględniając dyrektywę Rady 77/93/EWG z dnia 21 grudnia 1976 r. w sprawie środków ochronnych przed wprowadzeniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie(1), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 92/10/EWG(2), w szczególności jej art. 6 ust. 7 tiret czwarte oraz art. 6 ust. 8,

a także mając na uwadze, co następuje:

stosowanie wspólnotowego systemu ochrony roślin w odniesieniu do Wspólnoty jako obszaru bez granic wewnętrznych wymagać będzie przeprowadzenia kontroli zdrowia roślin danych produktów Wspólnoty przed ich przemieszczaniem w ramach Wspólnoty; najbardziej właściwym miejscem dla przeprowadzenia tych kontroli jest miejsce produkcji producentów wymienionych w rejestrze urzędowym;

w celu produkcji roślin, produktów roślinnych lub innych, które nie są zakażone lub zarażone przez organizmy szkodliwe określone w dyrektywie Rady 77/93/EWG oraz w celu odpowiedniego monitorowania przez Państwa Członkowskie takiej produkcji właściwe jest ustanowienie większej liczby zasad umieszczania producentów lub innych osób w rejestrze urzędowym, dla których takie umieszczenie jest wymagane, jak również niektórych szczegółów oraz - w takim zakresie - obowiązków, jakim powinni podlegać producenci roślin, produktów roślinnych lub innych;

środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1
1.
Państwa Członkowskie stanowią, że każdy producent, zbiorowy skład, centrum wysyłkowe, inna osoba lub importer, który podlega odpowiednio art. 6 ust. 4 akapit trzeci, art. 6 ust. 5, art. 10 ust. 3 tiret drugie lub art. 12 ust. 6 akapit drugi dyrektywy 77/93/EWG, wypełnia wniosek o umieszczenie w rejestrze urzędowym, w drodze odpowiedniej procedury rejestracji, do właściwych organów określonych w dyrektywie 77/93/EWG.
2.
Państwa Członkowskie stanowią, że w chwili otrzymania wniosku określonego w ust. 1 wymienione wyżej właściwe organy odnotowują ten wniosek w urzędowym rejestrze wniosków i badają informacje podane na druku wniosku.
3.
Właściwe organy umieszczają każdego producenta, zbiorowy magazyn, centrum wysyłkowe, inną osobę lub importera określonych w ust. 1 w rejestrze urzędowym wymienionym w tym samym ustępie, pod indywidualnym numerem rejestracyjnym umożliwiającym ich odpowiednią identyfikację, po tym jak organy te ustalą, że producent, zbiorowy magazyn, centrum wysyłkowe, inna osoba lub importer mają możliwość i wyrażają chęć spełnienia obowiązków ustanowionych w art. 2 ust. 2 i tych określonych w art. 2 ust. 3 i art. 3.
4.
Gdy po przeprowadzeniu kontroli określonej w ust. 2 okazuje się, że obowiązki określone w art. 2 ust. 2 nie zostają spełnione, właściwe organy nie umieszczają producenta, zbiorowego magazynu, centrum wysyłkowego, innej osoby lub importera w rejestrze urzędowym określonym w ust. 1, tak długo jak ust. 3 nie jest stosowany.
5.
Państwa Członkowskie stanowią, że dane umieszczone w rejestrze odpowiednio poprawia się lub uaktualnia, jeżeli producent, zbiorowy magazyn, centrum wysyłkowe, inna osoba lub importer określony w ust. 1 zdecyduje się na prowadzenie działalności dodatkowej lub innej niż ta określona początkowo.
6.
Państwa Członkowskie stanowią, że właściwe organy podejmują niezbędne środki, jeżeli przestaną być spełniane obowiązki określone w art. 2 ust. 2 oraz gdzie właściwe, w art. 2 ust. 3 i art. 3.
7.
Każdy środek podjęty zgodnie z ust. 6 uchyla się tak szybko, jak tylko zostanie ustalone, że producent, zbiorowy magazyn, centrum wysyłkowe, inna osoba lub importer spełni prawdopodobnie w przyszłości wymagania i warunki niniejszej dyrektywy.
Artykuł  2
1.
Państwa Członkowskie stanowią, że zgodnie z procedurą rejestracyjną określoną w art. 1 każdy dany producent, zbiorowy magazyn, centrum wysyłkowe, inna osoba lub importer podlega obowiązkom ustanowionym w ust. 2 bez uszczerbku dla tych określonych w ust. 3 i art. 3.
2.
Ustala się następujące obowiązki określone w ust. 1 bez uszczerbku dla tych już ustanowionych w dyrektywie 77/93/EWG:

a) utrzymywanie uaktualnianego planu obiektów, w których rośliny, produkty roślinne lub inne rosną, są produkowane, składowane, przechowywane lub używane przez producenta lub zbiorowe magazyny lub centra wysyłkowe, osobę lub importera określonych w art. 1 ust. 1 lub są obecne w inny sposób;

b) utrzymywanie zapisów w celu skompletowania informacji dostępnych dla wymienionych odpowiedzialnych urzędowych organów w sprawie roślin, produktów roślinnych lub innych,

– nabywanych w celu składowania lub sadzenia roślin w obiektach,

– w trakcie produkcji, lub

– przesyłanych do innych miejsc,

i utrzymywanie odpowiednich dokumentów przez co najmniej jeden rok;

c) zapewnienie osobistej łączności z właściwymi organami lub za pośrednictwem innej osoby z technicznym doświadczeniem w produkcji roślin i związanych z nią zagadnień zdrowia roślin;

d) przeprowadzanie obserwacji wzrokowych, gdy jest to konieczne i we właściwym czasie oraz w sposób określony w wytycznych wydanych przez właściwe organy;

e) zapewnienie dostępu dla osób upoważnionych do działania na rzecz właściwych organów, w szczególności do inspekcji i/lub pobierania próbek oraz do zapisów określonych w lit. b) i odnośnych dokumentów;

f) współpraca w inny sposób z właściwymi organami.

3.
Dodatkowe obowiązki natury ogólnej mogą być ustanowione w celu ułatwienia oszacowania sytuacji zdrowia roślin w obiektach; ustanawia się je w granicach prawa krajowego i mogą one uwzględniać szczegóły produkcji oraz, w miarę potrzeby, warunki przywozu, w szczególności rodzaj uprawy, lokalizację, wielkość, zarządzanie, personel i wyposażenie.
Artykuł  3

Producent, zbiorowy skład, centrum wysyłkowe, inna osoba lub importer spełnia na wniosek właściwych organów szczególne obowiązki dotyczące oszacowania lub rozwoju sytuacji zdrowia roślin w obiektach oraz mające na celu zagwarantowanie tożsamości materiału do czasu dołączenia "paszportu" roślin zgodnie z art. 10 ust. 2 dyrektywy 77/93/EWG; te szczególne obowiązki mogą obejmować działania takie jak szczególne badania, pobieranie próbek, izolację, karczowanie, zabiegi, niszczenie i znakowanie (etykietowanie) oraz wszelkie inne środki, które są wyraźnie wymagane w załączniku IV część A sekcja II lub załączniku IV część B, gdzie to właściwe, dyrektywy 77/93/EWG.

Artykuł  4

Państwa Członkowskie zapewniają spełnianie obowiązków określonych w art. 2 ust. 2 poprzez okresowe sprawdzanie co najmniej raz w roku zapisów i odnośnych dokumentów, jak opisano w art. 2 ust. 2 lit. b).

Artykuł  5
1.
Państwa Członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy w terminie określonym w art. 3 ust. 1 dyrektywy Rady 91/683/EWG(3) i niezwłocznie powiadamiają o tym Komisję.
2.
Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.
3.
Państwa Członkowskie niezwłocznie przekazują Komisji wszystkie przepisy prawa krajowego przyjęte w dziedzinach objętych niniejszą dyrektywą. Komisja informuje o tym pozostałe Państwa Członkowskie.
Artykuł  6

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 3 listopada 1992 r.
W imieniu Komisji
Ray MAC SHARRY
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 26 z 31.1.1977, str. 20.

(2) Dz.U. L 70 z 17.3.1992, str. 27.

(3) Dz.U. L 376 z 31.12.1991, str. 29.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1992.344.38

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 92/90/EWG ustanawiająca obowiązki, jakim podlegają producenci i importerzy roślin, produktów roślinnych lub innych oraz ustanawiająca szczegóły ich rejestracji
Data aktu: 03/11/1992
Data ogłoszenia: 26/11/1992
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 11/11/1992