Piętnasta Dyrektywa dostosowująca do postępu technicznego załączniki II, III, IV, V, VI i VII do dyrektywy Rady 76/768/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do produktów kosmetycznych.

PIĘTNASTA DYREKTYWA KOMISJI 92/86/EWG
z dnia 21 października 1992 r.
dostosowująca do postępu technicznego załączniki II, III, IV, V, VI i VII do dyrektywy Rady 76/768/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do produktów kosmetycznych

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

uwzględniając dyrektywę Rady 76/768/EWG z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do produktów kosmetycznych(1), ostatnio zmienioną dyrektywą 92/8/EWG(2), w szczególności jej art. 8 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

na podstawie dostępnych informacji niektóre tymczasowo dozwolone barwniki, substancje, środki konserwujące i filtry ultrafioletowe mogą być ostatecznie dozwolone, podczas gdy innych należy definitywnie zabronić lub dopuścić na następny określony okres czasu;

ze względu na ochronę zdrowia publicznego należy zabronić stosowania 1,2-epoksybutanu, CI 15585, mleczanu strontu, azotanu strontu, polikarboksylanu strontu, pramokainy, 1,3-diamino-4-etoksybenzenu i jego soli, 2,4-diaminofenyloetanolu i jego soli, katecholu, pirogallolu, nitrozoaminy i dialkanoloamiów;

na podstawie najnowszych badań naukowych i technicznych stosowanie chlorku strontu, octanu strontu, dialkanoloamidów kwasów tłuszczowych, monoalkanoloaminów, trialkanoloaminy, uwodnionego krzemianu magnezowego może być dozwolone z zachowaniem niektórych ograniczeń oraz pod warunkiem że umieści się ostrzeżenia na etykietach w celu ochrony zdrowia publicznego;

na podstawie najnowszych badań naukowych i technicznych można dopuścić do stosowania 3-jodo-2-propylobutylo-karbaminian i hydroksymetyloaminooctan sodu jako środków konserwujących w produktach kosmetycznych do dnia 30 czerwca 1993 r., z zastrzeżeniem niektórych ograniczeń i warunków;

środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ds. Dostosowania do Postępu Technicznego Dyrektyw dotyczących Zniesienia Barier Technicznych w Handlu w Sektorze Produktów Kosmetycznych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W dyrektywie 76/768/EWG wprowadza się następujące zmiany:

1) w załączniku II dodaje się numery w brzmieniu:

"400. 1,2-epoksybutan

401. Barwnik CI 15585

402. Mleczan strontu

403. Azotan strontu

404. Polikarboksylanu strontu

405. Pramokaina

406. 1,3-diamino-4-etoksybenzenu i jego sole

407. 2,4-diaminofenyloetanolu i jego sole

408. Katechol

409. Pirogallol

410. Nitrozoaminy

411. Drugorzędowe dialkanoloaminy"

2) w załączniku III część 1:

a) dodaje się numery porządkowe w brzmieniu:

a

b

c

d

e

f

"57

Chlorek strontu sześciowodny

Pasty do zębów

3,5 % w przeliczeniu na stront. W przypadku zmieszania z innymi dopuszczonymi związkami strontu całkowita zawartość strontu w produkcie nie może przekraczać 3,5 %

Zawiera chlorek strontu. Częste stosowanie przez dzieci niewskazane

58

Octan strontu półwodny

Pasty do zębów

3,5 % w przeliczeniu na stront. W przypadku zmieszania z innymi dopuszczonymi związkami strontu całkowita zawartość strontu w produkcie nie może przekraczać 3,5 %

Zawiera chlorek strontu. Częste stosowanie przez dzieci niewskazane

59

Talk: uwodniony krzemian magnezowy

Pudry: Chronić przed dostaniem się do ust i nosa dziecka

60

Dialkanoloamidy kwasów tłuszczowych

Maksymalna zawartość dialkanoloaminy: 0,5 %

- Nie stosować z

substancjami

nitrozującymi

- Maksymalna

zawartość

dialkanoloaminy

w surowcu: 5 %

(dotyczy

surowców)

- Maksymalna

zawartość

Nnitrozodialkano-

loaminy 50 μg/kg

- Przechowywać w

pojemnikach

niezawierających

azotynów

61

Monoalkanoloaminy

Maksymalna zawartość dialkanoloaminy: 0,5 %

- Nie stosować z

substancjami

nitrozującymi

- Minimalna

czystość 99 %

- Maksymalna

zawartość

drugorzędowej

alkanoloaminy w

surowcu: 0,5 %

(dotyczy

surowców)

- Maksymalna

zawartość

Nnitrozodialkanolo-

aminy 50 μg/kg

- Przechowywać w

pojemnikach

niezawierających

azotynów

62

Trialkanoloaminy

a) środki

niespłukiwane b) inne środki

kosmetyczne

a) 2,5 %

a) b):

- Nie stosować z

substancjami

nitrozującymi

- Minimalna czystość:

99 %

- Maksymalna

zawartość

drugorzędowej

alkanoloaminy w

surowcu: 0,5 %

(dotyczy surowców)

- Maksymalna

zawartość

Nnitrozodialkanoloaminy

50 μg/kg

- Przechowywać w

pojemnikach

niezawierających

azotynów"

b) skreśla się numer porządkowy 20;

c) skreśla się "Zaleca się przeprowadzenie testu alergicznego" w kolumnie f, lit. a) i b) w numerach o 8, 9 i 10;

d) numer porządkowy 12 otrzymuje brzmienie:

a

b

c

d

e

f

"12

Nadtlenek wodoru i inne związki lub ich mieszaniny uwalniające nadtlenek wodoru (w tym nadtlenek mocznika i nadtlenek cynku)

a) Środki do

włosów,

b) Środki do

skóry

c) Utwardzacze

paznokci

d) Środki do

higieny jamy

ustnej

12 % H2O2 obecny lub uwolniony

4 % H2 O2 obecny lub uwolniony

2 % H2 O2 obecny lub uwolniony

0,1 % H2O2 obecny lub uwolniony

a), b), c):

Zawiera nadtlenek wodoru. Chronić oczy. W przypadku dostania się preparatu do oczu natychmiast przepłukać je wodą"

3) w załączniku III część 2 skreśla się numer odniesienia 2;

4) w załączniku IV część 1:

a) dodaje się następujący numer:

Numer indeksu barwy lub

Kolor

Zakres stosowania

Inne ograniczenia i wymagania

nazwa

1

2

3

4

"26100

Czerwony

x

Wymagana czystość:

anilina ≤ Ü 0,2 %

2-naftol ≤ Ü 0,2 %

4-aminoazobenzen ≤ Ü 0,1 %

1-(fenyloazo)-2-naftol ≤ Ü 3 %

1-2-(fenyloazo)fenyloazo-2-naftalenol ≤ Ü 2 %";

b) skreśla się: "patrz część 2 załącznika IV" w kolumnie "inne ograniczenia i wymagania" dla numerów CI 73900 i CI 74180;

5) w załączniku IV część 2 skreśla się barwniki CI 26100, CI 73900, CI 74180, CI 15585 i barwnik rozpuszczalnikowy żółty 98;

6) w załączniku V numer porządkowy 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Stront i jego związki, z wyjątkiem mleczanu strontu, azotanu strontu i polikarboksylanu strontu, wymienionych w załączniku II, siarczku strontu, chlorku strontu, octanu strontu, na warunkach określonych w załączniku III część 1, oraz laki, pigmentów i soli strontu, w barwnikach wymienionych z odniesieniem 3) do załącznika IV część 1";

7) w załączniku VI część 1:

a) ograniczenie "nie stosować w produktach przeznaczonych do ochrony przeciwsłonecznej" dla numeru odniesienia 36 zastępuje się ograniczeniem "nie stosować w produktach przeznaczonych do ochrony przeciwsłonecznej w stężeniu powyżej 0,025 %";

b) dodaje się następującą substancję:

a

b

c

d

e

"47

1,6-di(4-amidynofenoksy)-n-heksan i jego sole (łącznie z izotionianem i p-hydroksybenzoesanem) (+)

0,1 %"

;

8) w załączniku VI część 2:

a) wyrazy "30 czerwca 1992 r." dla numerów odniesienia 2, 21, 26, 27 zastępuje się wyrazami "30 czerwca 1993 r.";

b) wyrazy "31 grudnia 1992 r." dla numeru odniesienia 28 zastępuje się wyrazami "30 czerwca 1993 r.";

c) skreśla się numer odniesienia 20;

d) numer odniesienia 15 otrzymuje brzmienie:

a

b

c

d

e

f

"15

Diizobutylo-fenoksy-etoksy-etylodimetylo-benzyloamoniowy chlorek

0,1 %

Tylko do dezodorantów, produktów do pielęgnacji włosów i płynów po goleniu. Niedozwolony w produktach kontaktujących się ze śluzówką

30.6.1993";

e) numer odniesienia 16 otrzymuje brzmienie:

a

b

c

d

e

f

"16

akilo(C8-C18)-dimetylo-benzylo-amoniowy chlorek, bromek, sacharynian (+)

0,1 %

30.6.1993.";

f) dodaje się następujące numery odniesienia:

a

b

c

d

e

f

"29

3-jodo-2-propylobutylo-karbaminian

0,1 %

30.6.1993.

30

Hydroksymetyloaminooctan sodu

0,1 %

30.6.1993.";

9. w załączniku VII część 2:

a) skreśla się numery odniesienia: 1, 4 i 16;

b) wyrazy "30 czerwca 1992 r." dla numerów odniesienia 2, 5, 6, 12, 13, 17, 24, 25, 26, 28, 29, 31 i 32 zastępuje się wyrazami "30 czerwca 1993 r.".

Artykuł  2
1.
Bez uszczerbku dla dat określonych w art. 1 Państwa Członkowskie podejmują wszelkie niezbędne środki w celu zapewnienia, że od dnia 1 lipca 1993 r. dla substancji wymienionych w art. 1 ani producenci, ani importerzy prowadzący działalność gospodarczą na terytorium Wspólnoty nie będą wprowadzać na rynek produktów niespełniających warunków niniejszej dyrektywy.
2.
Państwa Członkowskie podejmują wszelkie niezbędne środki w celu zapewnienia, że produkty określone w ust. 1 zawierające substancje wymienione w art. 1 nie będą sprzedawane ani dostarczane konsumentom końcowym po dniu 1 lipca 1994 r., jeżeli nie spełniają warunków niniejszej dyrektywy.
Artykuł  3
1.
Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy nie później niż do dnia 30 czerwca 1993 r. i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia są określane przez Państwa Członkowskie.

2.
Państwa Członkowskie przekażą Komisji teksty przepisów prawa krajowego, przyjęte w dziedzinie objętej niniejszą dyrektywą.
Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 21 października 1992 r.
W imieniu Komisji
Karel VAN MIERT
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 169.

(2) Dz.U. L 70 z 17.3.1992, str. 23.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1992.325.18

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Piętnasta Dyrektywa dostosowująca do postępu technicznego załączniki II, III, IV, V, VI i VII do dyrektywy Rady 76/768/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do produktów kosmetycznych.
Data aktu: 21/10/1992
Data ogłoszenia: 11/11/1992
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 03/11/1992