uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 729/70 z dnia 21 kwietnia 1970 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej(1) ostatnio zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 2048/882(2), w szczególności jego art. 8 ust. 3,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 1676/85 z dnia 11 czerwca 1985 r. w sprawie wartości jednostki rozliczeniowej i kursów przeliczeniowych, jakie mają być stosowane do celów wspólnej polityki rolnej(3), ostatnio zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 2205/904(4), w szczególności jego art. 2 ust. 4,
uwzględniając wniosek Komisji(5),
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(6),
a także mając na uwadze, co następuje:
artykuł 8 rozporządzenia (EWG) nr 729/70 ustanawia zasady, zgodnie z którymi Wspólnota zamierza zintensyfikować kampanię przeciw nieprawidłowościom i odzyskać stracone kwoty, i zgodnie z ust. 3 niniejszego artykułu Rada musi przyjąć ogólne przepisy w celu przyjęcia tych zasad;
należy dostosować przepisy rozporządzenia (EWG) nr 283/72(7), aby zharmonizować jego stosowanie w Państwach Członkowskich i zintensyfikować kampanię przeciw nieprawidłowościom w świetle doświadczeń; ze względu na przejrzystość, właściwe jest zastąpienie w całości rozporządzenia (EWG) nr 283/72;
w związku z tym, że Wspólnota powinna być lepiej poinformowana o środkach podejmowanych przez Państwa Członkowskie w celu zwalczania nieprawidłowości, należy wyszczególnić przepisy krajowe, jakie mają być przekazywane Komisji;
w celu ustalenia charakteru oszustw i finansowych skutków nieprawidłowości oraz zwrotu niesłusznie wypłaconych kwot należy ustanowić przepisy, aby Komisja była powiadamiana o nieprawidłowościach co kwartał; takie zawiadomienia muszą być uzupełniane informacjami o stanie zaawansowania procedur sądowych i administracyjnych;
Komisję należy systematycznie informować o postępowaniach sądowych i administracyjnych przeciw osobom, które popełniły nieprawidłowości; wskazane byłoby również systematyczne przekazywanie informacji dotyczących działań podejmowanych przez Państwa Członkowskie w celu zabezpieczenia interesów finansowych Wspólnoty;
należy wyszczególnić procedury, jakie stosować mają Państwa Członkowskie i Komisja w przypadku gdy nie można odzyskać kwot straconych wskutek nieprawidłowości;
w przypadku gdy Komisja zwraca się do Państwa Członkowskiego o przeprowadzenie dochodzenia, Komisję należy poinformować o przygotowaniach do dochodzenia oraz jego wynikach; należy określić prawa urzędników Komisji uczestniczących w takich dochodzeniach;
przepisy niniejszego rozporządzenia nie mają wpływu na przepisy krajowe dotyczące postępowania karnego i wzajemnej pomocy na szczeblu sądowniczym Państw Członkowskich w sprawach karnych;
należy stworzyć przepisy umożliwiające udział Wspólnoty w kosztach dochodzenia i odzyskiwania w oparciu o kwoty odzyskane; właściwe jest również zapewnienie Wspólnocie możliwości udziału w kosztach sądowych oraz kosztach wynikających bezpośrednio z postępowania sądowego;
w celu zapobiegania nieprawidłowościom należy pogłębić współpracę między Państwami Członkowskimi a Komisją, zapewniając równocześnie daleko posuniętą dyskrecję w prowadzeniu takich działań;
całościowe wyniki należy przekazywać co kwartał Komitetowi Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej, a corocznie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie;
należy podnieść próg, powyżej którego Państwa Członkowskie muszą automatycznie powiadamiać o przypadkach nieprawidłowości; próg ten jest określony niezależnie od przepisów art. 2 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 1676/85 w taki sposób, by zapewnić jednolite i porównywalne podejście, które poszczególne administracje krajowe mogą łatwo zastosować w praktyce na podstawie kursu walutowego opartego na ekonomicznej rzeczywistości;
należy wyraźnie stwierdzić, że przepisy niniejszego rozporządzenia mają również zastosowanie w przypadku gdy płatność, która miała zostać zrealizowana przez podmiot w ramach Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej, zwanego dalej "Funduszem", nie została zrealizowana wskutek wystąpienia nieprawidłowości,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 4 marca 1991 r.
| W imieniu Rady | |
| R. STEICHEN | |
| Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 94 z 28.4.1970, str. 13.
(2) Dz.U. L 185 z 15.7.1988, str. 1.
(3) Dz.U. L 164 z 24.6.1985, str. 1.
(4) Dz.U. L 201 z 31.7.1990, str. 9.
(5) Dz.U. C 138 z 7.6.1990, str. 6.
(6) Dz.U. C 324 z 24.12.1990.
(7) Dz.U. L 36 z 10.2.1972, str. 1.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1991.67.11 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 595/91 dotyczące nieprawidłowości i odzyskiwania kwot niesłusznie wypłaconych w związku z finansowaniem wspólnej polityki rolnej oraz organizacji systemu informacyjnego w tej dziedzinie i uchylające rozporządzenie (EWG) 283/71 |
| Data aktu: | 04/03/1991 |
| Data ogłoszenia: | 14/03/1991 |
| Data wejścia w życie: | 17/03/1991, 01/05/2004 |