Dyrektywa 91/659/EWG dostosowująca do postępu technicznego załącznik I do dyrektywy Rady 76/769/EWG w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych (azbest)

DYREKTYWA KOMISJI
z dnia 3 grudnia 1991 r.
dostosowująca do postępu technicznego załącznik I do dyrektywy Rady 76/769/EWG w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych (azbest)

(91/659/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 31 grudnia 1991 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

uwzględniając dyrektywę Rady 76/769/EWG z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych(1), ostatnio zmienioną dyrektywą 91/339/EWG(2), w szczególności jej art. 2a, wprowadzony dyrektywą 89/678/EWG(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

użytkowanie azbestu a nawet produktów, które go zawierają może, poprzez uwalnianie włókien, powodować azbestozę, między błoniaka i raka płuc; wprowadzenie go do obrotu i użytkowanie powinno dlatego podlegać jak najostrzejszym ograniczeniom;

dyrektywa Rady 83/478/EWG(4) zmieniająca po raz piąty dyrektywę 76/769/EWG ustanowiła, z trzema możliwymi wyjątkami, zakaz wprowadzania do obrotu i użytkowania krokidolitowych włókien azbestowych i produktów, w skład których mogą one wchodzić; ta sama dyrektywa określa przepisy dotyczące obowiązkowego etykietowania wszystkich produktów zawierających włókna azbestowe;

dyrektywa Rady 85/610/EWG(5) zmieniająca po raz siódmy dyrektywę 76/769/EWG stanowi, że zabronione jest wprowadzanie do obrotu i użytkowania włókien azbestowych wykorzystywanych w zabawkach, materiałach i preparatach stosowanych poprzez rozpylanie, produktach w sprzedaży detalicznej w postaci proszku, artykułach przeznaczonych dla palaczy, promiennikach katalitycznych, farbach i lakierach;

ulepszona kontrola wprowadzania do obrotu i użytkowania niebezpiecznych włókien azbestowych jest konieczna z uwagi na ochronę zdrowia ludzkiego, szczególnie, że istnieją produkty zastępcze, które na podstawie analizy ryzyka uważa się za mniej niebezpieczne;

bardzo skutecznym środkiem ochrony zdrowia ludzkiego i środowiska jest stosowanie zakazu używania niektórych włókien, takich jak azbesty amfibolowe które, według niektórych źródeł naukowych, są szczególnie niebezpieczne; ze względów praktycznych, zakaz ten nie może w chwili obecnej objąć materiałów występujących w naturze, takich jak: minerały i piasek, które zawierają naturalne nieczystości w postaci włókien azbestowych;

badanie wytrzymałości włókien pozwalające ocenić zagrożenie niesione przez określone produkty zawierające azbest nie jest jeszcze ogólnie dostępne; bez względu na to powinno promować się produkty, które zmniejszają ogólne ryzyko dla człowieka i środowiska;

dyrektywa Rady 91/382/EWG(6) zmienia dyrektywę 83/477/EWG w sprawie ochrony pracowników przed ryzykiem związanym z narażeniem na działanie azbestu w miejscu pracy (druga dyrektywa szczegółowa w rozumieniu art. 8 dyrektywy 80/1107/EWG);

środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ds. dostosowania do postępu technicznego dyrektyw w celu usunięcia barier technicznych w handlu niebezpiecznymi substancjami i preparatami,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Załącznik I do dyrektywy 76/769/EWG zostaje dostosowany do postępu technicznego zgodnie z Załącznikiem do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2
1.
Państwa Członkowskie przyjmą i opublikują przepisy konieczne do wykonania niniejszej dyrektywy przed dniem 1 stycznia 1993 r. oraz niezwłocznie powiadomią o tym Komisję. Te uregulowania prawne zostaną wprowadzone od dnia 1 lipca 1993 r.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

2.
Państwa Członkowskie przekażą Komisji, nie później niż 18 miesięcy po ich przyjęciu, teksty podstawowych przepisów prawa krajowego, przyjętych w dziedzinach objętych niniejszą dyrektywą.
Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 3 grudnia 1991 r.

W imieniu Komisji
Martin BANGEMANN
Wiceprzewodniczący

______

(1) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 201.

(2) Dz.U. L 186 z 12.7.1991, str. 64.

(3) Dz.U. L 398 z 30.12.1989, str. 24.

(4) Dz.U. L 263 z 24.9.1983, str. 33.

(5) Dz.U. L 375 z 31.12.1985, str. 1.

(6) Dz.U. L 206 z 29.7.1991, str. 16.

ZAŁĄCZNIK

W załączniku I dyrektywy 76/769/EWG pkt 6 otrzymuje brzmienie:
"6.1. Krokidolit, CAS nr 12001-28-4 6.1. Wprowadzanie do obrotu i użytkowania tych
Amosyt, CAS nr 12172-73-5 włókien i produktów zawierających te włókna
Azbest antofylitowy, CAS nr 77536-67-5 dodane celowo jest zakazane.
Azbest aktynolitowy, CAS nr 77536-66-4
Azbest tremolitowy, CAS nr 77536-68-6
6.2. Chryzolit, CAS nr 12001-29-5 6.2. Wprowadzanie do obrotu i użytkowania produktów

zawierających te włókna jest zakazane w

odniesieniu do:

a) zabawek;
b) materiałów lub preparatów przeznaczonych do

stosowania przez rozpylanie;

c) produktów gotowych w sprzedaży detalicznej w

postaci proszku;

d) artykułów dla palaczy takich jak fajki na

tytoń, papierośnice,cygarniczki;

e) filtrów katalitycznych i urządzeń

izolacyjnych, które mają zostać umieszczone

w promiennikach katalitycznych

wykorzystujących skroplony gaz;

f) farb i lakierów;
g) filtrów do cieczy;

W drodze odstępstwa nie stosuje się tego

zakazu w odniesieniu do filtrów

przeznaczonych do użycia medycznego do dnia

31 grudnia 1994 r.;

h) materiału stanowiącego powierzchnię dróg,

gdzie zawartość włókien przekracza 2 %;

i) zapraw murarskich, powłok ochronnych,

wypełnień, materiałów przytwierdzających,

szczeliw, mas uszczelniających, klejów,

proszków i powierzchni dekoracyjnych;

j) materiałów izolujących lub dźwiękoszczelnych

o niewielkiej gęstości (poniżej 1 g/cm3);

k) filtrów powietrza i filtrów stosowanych w

transporcie, dystrybucji i korzystaniu z gazu

ziemnego lub gazu miejskiego;

l) podkładów stosowanych przy pokrywaniu ścian

i podłóg z tworzyw sztucznych;

m) wykończonych wyrobów włókienniczych w postaci

w jakiej mają zostać dostarczone do końcowego

użytkownika, chyba że zostały poddane

zabiegom mającym na celu unikanie uwalniania

się włókien.

W drodze odstępstwa nie stosuje się tego

zakazu w odniesieniu do diafragm

przeznaczonych do procesów elektrolizy do

dnia 31 grudnia 1998 r.;

n) filcu z wełny mineralnej.

Bez uszczerbku dla stosowania innych przepisów

wspólnotowych dotyczących klasyfikacji,

pakowania i oznakowania niebezpiecznych

substancji i preparatów, wprowadzenie do obrotu

i użytkowania produktów zawierających te włókna

jest dozwolone jedynie w przypadku gdy

umieszczona jest na nich etykieta zgodnie z

przepisami załącznika II do dyrektywy

76/769/EWG."

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1991.363.36

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 91/659/EWG dostosowująca do postępu technicznego załącznik I do dyrektywy Rady 76/769/EWG w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych (azbest)
Data aktu: 03/12/1991
Data ogłoszenia: 31/12/1991
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 31/12/1991