Dyrektywa 91/659/EWG dostosowująca do postępu technicznego załącznik I do dyrektywy Rady 76/769/EWG w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych (azbest)

DYREKTYWA KOMISJI
z dnia 3 grudnia 1991 r.
dostosowująca do postępu technicznego załącznik I do dyrektywy Rady 76/769/EWG w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych (azbest)

(91/659/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 31 grudnia 1991 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

uwzględniając dyrektywę Rady 76/769/EWG z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych(1), ostatnio zmienioną dyrektywą 91/339/EWG(2), w szczególności jej art. 2a, wprowadzony dyrektywą 89/678/EWG(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

użytkowanie azbestu a nawet produktów, które go zawierają może, poprzez uwalnianie włókien, powodować azbestozę, między błoniaka i raka płuc; wprowadzenie go do obrotu i użytkowanie powinno dlatego podlegać jak najostrzejszym ograniczeniom;

dyrektywa Rady 83/478/EWG(4) zmieniająca po raz piąty dyrektywę 76/769/EWG ustanowiła, z trzema możliwymi wyjątkami, zakaz wprowadzania do obrotu i użytkowania krokidolitowych włókien azbestowych i produktów, w skład których mogą one wchodzić; ta sama dyrektywa określa przepisy dotyczące obowiązkowego etykietowania wszystkich produktów zawierających włókna azbestowe;

dyrektywa Rady 85/610/EWG(5) zmieniająca po raz siódmy dyrektywę 76/769/EWG stanowi, że zabronione jest wprowadzanie do obrotu i użytkowania włókien azbestowych wykorzystywanych w zabawkach, materiałach i preparatach stosowanych poprzez rozpylanie, produktach w sprzedaży detalicznej w postaci proszku, artykułach przeznaczonych dla palaczy, promiennikach katalitycznych, farbach i lakierach;

ulepszona kontrola wprowadzania do obrotu i użytkowania niebezpiecznych włókien azbestowych jest konieczna z uwagi na ochronę zdrowia ludzkiego, szczególnie, że istnieją produkty zastępcze, które na podstawie analizy ryzyka uważa się za mniej niebezpieczne;

bardzo skutecznym środkiem ochrony zdrowia ludzkiego i środowiska jest stosowanie zakazu używania niektórych włókien, takich jak azbesty amfibolowe które, według niektórych źródeł naukowych, są szczególnie niebezpieczne; ze względów praktycznych, zakaz ten nie może w chwili obecnej objąć materiałów występujących w naturze, takich jak: minerały i piasek, które zawierają naturalne nieczystości w postaci włókien azbestowych;

badanie wytrzymałości włókien pozwalające ocenić zagrożenie niesione przez określone produkty zawierające azbest nie jest jeszcze ogólnie dostępne; bez względu na to powinno promować się produkty, które zmniejszają ogólne ryzyko dla człowieka i środowiska;

dyrektywa Rady 91/382/EWG(6) zmienia dyrektywę 83/477/EWG w sprawie ochrony pracowników przed ryzykiem związanym z narażeniem na działanie azbestu w miejscu pracy (druga dyrektywa szczegółowa w rozumieniu art. 8 dyrektywy 80/1107/EWG);

środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ds. dostosowania do postępu technicznego dyrektyw w celu usunięcia barier technicznych w handlu niebezpiecznymi substancjami i preparatami,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Załącznik I do dyrektywy 76/769/EWG zostaje dostosowany do postępu technicznego zgodnie z Załącznikiem do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2
1.
Państwa Członkowskie przyjmą i opublikują przepisy konieczne do wykonania niniejszej dyrektywy przed dniem 1 stycznia 1993 r. oraz niezwłocznie powiadomią o tym Komisję. Te uregulowania prawne zostaną wprowadzone od dnia 1 lipca 1993 r.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

2.
Państwa Członkowskie przekażą Komisji, nie później niż 18 miesięcy po ich przyjęciu, teksty podstawowych przepisów prawa krajowego, przyjętych w dziedzinach objętych niniejszą dyrektywą.
Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 3 grudnia 1991 r.

W imieniu Komisji
Martin BANGEMANN
Wiceprzewodniczący

______

(1) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 201.

(2) Dz.U. L 186 z 12.7.1991, str. 64.

(3) Dz.U. L 398 z 30.12.1989, str. 24.

(4) Dz.U. L 263 z 24.9.1983, str. 33.

(5) Dz.U. L 375 z 31.12.1985, str. 1.

(6) Dz.U. L 206 z 29.7.1991, str. 16.

ZAŁĄCZNIK

W załączniku I dyrektywy 76/769/EWG pkt 6 otrzymuje brzmienie:
"6.1. Krokidolit, CAS nr 12001-28-4 6.1. Wprowadzanie do obrotu i użytkowania tych
Amosyt, CAS nr 12172-73-5 włókien i produktów zawierających te włókna
Azbest antofylitowy, CAS nr 77536-67-5 dodane celowo jest zakazane.
Azbest aktynolitowy, CAS nr 77536-66-4
Azbest tremolitowy, CAS nr 77536-68-6
6.2. Chryzolit, CAS nr 12001-29-5 6.2. Wprowadzanie do obrotu i użytkowania produktów

zawierających te włókna jest zakazane w

odniesieniu do:

a) zabawek;
b) materiałów lub preparatów przeznaczonych do

stosowania przez rozpylanie;

c) produktów gotowych w sprzedaży detalicznej w

postaci proszku;

d) artykułów dla palaczy takich jak fajki na

tytoń, papierośnice,cygarniczki;

e) filtrów katalitycznych i urządzeń

izolacyjnych, które mają zostać umieszczone

w promiennikach katalitycznych

wykorzystujących skroplony gaz;

f) farb i lakierów;
g) filtrów do cieczy;

W drodze odstępstwa nie stosuje się tego

zakazu w odniesieniu do filtrów

przeznaczonych do użycia medycznego do dnia

31 grudnia 1994 r.;

h) materiału stanowiącego powierzchnię dróg,

gdzie zawartość włókien przekracza 2 %;

i) zapraw murarskich, powłok ochronnych,

wypełnień, materiałów przytwierdzających,

szczeliw, mas uszczelniających, klejów,

proszków i powierzchni dekoracyjnych;

j) materiałów izolujących lub dźwiękoszczelnych

o niewielkiej gęstości (poniżej 1 g/cm3);

k) filtrów powietrza i filtrów stosowanych w

transporcie, dystrybucji i korzystaniu z gazu

ziemnego lub gazu miejskiego;

l) podkładów stosowanych przy pokrywaniu ścian

i podłóg z tworzyw sztucznych;

m) wykończonych wyrobów włókienniczych w postaci

w jakiej mają zostać dostarczone do końcowego

użytkownika, chyba że zostały poddane

zabiegom mającym na celu unikanie uwalniania

się włókien.

W drodze odstępstwa nie stosuje się tego

zakazu w odniesieniu do diafragm

przeznaczonych do procesów elektrolizy do

dnia 31 grudnia 1998 r.;

n) filcu z wełny mineralnej.

Bez uszczerbku dla stosowania innych przepisów

wspólnotowych dotyczących klasyfikacji,

pakowania i oznakowania niebezpiecznych

substancji i preparatów, wprowadzenie do obrotu

i użytkowania produktów zawierających te włókna

jest dozwolone jedynie w przypadku gdy

umieszczona jest na nich etykieta zgodnie z

przepisami załącznika II do dyrektywy

76/769/EWG."

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1991.363.36

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 91/659/EWG dostosowująca do postępu technicznego załącznik I do dyrektywy Rady 76/769/EWG w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych (azbest)
Data aktu: 03/12/1991
Data ogłoszenia: 31/12/1991
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 01/01/1970