uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 2771/75 z dnia 29 października 1975 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku jaj(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 1235/89(2), w szczególności jego art. 2 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji, a także mając na uwadze, co następuje:
rozporządzenie (EWG) nr 2771/75 przewiduje ustalenie norm handlowych, które mogą odnosić się w szczególności do klasyfikacji jaj według klas jakości i klas wagowych, pakowania, przechowywania, transportu, przygotowania i etykietowania;
takie normy mogą przyczynić się do poprawy jakości jaj i w konsekwencji do ułatwienia ich sprzedaży; dlatego, w interesie producentów, podmiotów gospodarczych i konsumentów, takie normy handlowe powinny być stosowane w odniesieniu do jaj kurzych nadających się do spożycia przez ludzi;
rozporządzenie (EWG) nr 2772/75(3) ustanowiło niektóre normy handlowe w odniesieniu do jaj; normy te wymagają regularnego przeglądu, w celu zapewnienia konsumentowi końcowemu jaj lepszych gwarancji i bardziej precyzyjnej informacji, w szczególności w świetle zmieniających się praktyk handlowych;
doświadczenie z istniejącymi normami i konsultacje zarówno z reprezentatywnymi organizacjami handlowymi i organizacjami konsumentów wykazały konieczność dalszych zmian i przyjęcia niektórych szczegółowych zasad, zgodnie z art. 17 rozporządzenia (EWG) nr 2771/75, w celu ułatwienia przyszłych zmian;
w celu ustalenia tych norm musi nastąpić wyraźne rozróżnienie między jajami nadającymi się do spożycia przez ludzi a innymi jajami, w szczególności wylewkami i jajami inkubowanymi, które są zasadniczo przeznaczone dla przemysłu niespożywczego; takie reguły wymagają również, aby jaja innych gatunków nie były mieszane z jajami kurzymi;
normy te muszą być stosowane do wszystkich jaj kurzych wprowadzanych do obrotu na terytorium Wspólnoty; jednakże wydaje się celowym wyłączenie z zakresu ich stosowania niektórych form sprzedaży od producenta do konsumenta w odniesieniu do niewielkich ilości; ponadto jaja dostarczane z miejsca produkcji do zakładu pakowania lub do niektórych hurtowni oraz jaja przeznaczone do przetwórstwa spożywczego powinny być zwolnione z klasyfikacji i znakowania;
dlatego powinien zostać sporządzony wykaz dostawców do zakładów uprawnionych do sortowania jaj według klasy jakości i klasy wagowej;
sortowanie jaj powinno odbywać się wyłącznie w zakładach odpowiednio wyposażonych do tego celu;
wymogi jakości w odniesieniu do jaj muszą być łatwo zrozumiałe dla konsumentów i zapewniać racjonalizację wszystkich etapów dystrybucji; dlatego powinna zostać ustanowiona ograniczona, ale wystarczająca liczba klas jakości i klas wagowych;
konsument musi mieć możliwość rozróżnienia jaj poszczególnych klas jakości i klas wagowych; wymóg ten może zostać spełniony poprzez znakowanie jaj i opakowań;
konieczne jest ustalenie oznaczeń, które mogą lub muszą być podane na opakowaniu; stosowanie niektórych fakultatywnych oznaczeń musi podlegać szczegółowym zasadom przyjętym zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 17 rozporządzenia (EWG) nr 2771/75;
określenie "jaja świeże" może być fakultatywne, jeżeli obowiązkowe oznakowanie pozostałych jaj umożliwia łatwe ich rozróżnienie;
każdy, kto wprowadza do obrotu "jaja świeże" powinien mieć prawo do stemplowania takich jaj odpowiednimi danymi do celów reklamowych;
pożądane jest aby podmioty gospodarcze były upoważnione do bezpośredniego stemplowania jaj niektórymi oznaczeniami, które są przewidziane dla opakowań jednostkowych; stosowanie tych oznaczeń powinno odbywać się w warunkach analogicznych jak w przypadku opakowań oraz pod ścisłym nadzorem; w przypadku jaj sprzedawanych luzem, data sortowania powinna zastąpić datę pakowania;
każde inne oznakowanie może wpłynąć na warunki wymiany handlowej we Wspólnocie;
definicje ustanowione w poprzednich rozporządzeniach Wspólnoty odnoszące się do opakowań oraz formy sprzedaży jaj muszą zostać uszczegółowione; konieczne okazało się zapewnienie niezbędnych gwarancji bezpieczeństwa dla detalicznej sprzedaży jaj bez opakowań specjalnych;
doświadczenie pokazało, że obecne przepisy zezwalające jedynie na stosowanie na jajach lub ich opakowaniach zalecanej daty sprzedaży w dodatku do obowiązkowej daty pakowania okazały się zbyt nieelastyczne; dlatego należy ustanowić przepisy stwarzające możliwość stosowania w określonych warunkach niektórych innych dat; dotychczasowa praktyka wskazuje, że można zrezygnować z podawania terminu pakowania;
takie wspólne przepisy powinny zostać przyjęte w odniesieniu do pakowania, co zapewni utrzymanie jakości jaj i ułatwi handel oraz nadzór nad przestrzeganiem norm;
w celu pozostawienia konsumentowi wyboru i dla zapewnienia, że oferowane są mu towary spełniające normy jakości i normy wagowe, detaliści muszą przedstawić odpowiednie informacje bądź na oferowanych towarach lub obok nich;
w interesie zarówno producentów jak i konsumentów istotne jest, aby jaja przywożone z państw trzecich były zgodne z norami wspólnotowymi;
przepisy szczególne obowiązujące w niektórych państwach trzecich mogą uzasadniać odstępstwa, które w takich wypadkach umożliwiają wywóz ze Wspólnoty; właściwym wydaje się wyłączenie z zakresu norm wspólnotowych jaj przywożonych z państw trzecich lub wywożonych do państw trzecich przez konsumenta w małych ilościach na jego własne potrzeby;
każde Państwo Członkowskie wyznacza organ lub organy odpowiedzialne za nadzór; procedury takiego nadzoru muszą być jednolite;
każde Państwo Członkowskie ustala kary za naruszenia;
przepisy niniejszego rozporządzenia pozostają bez uszczerbku dla wszelkich przepisów wspólnotowych, które mogą zostać przyjęte w celu harmonizacji przepisów ustawodawstwa weterynaryjnego i ustawodawstwa dotyczącego środków spożywczych mających na celu ochronę zdrowia ludzi i zwierząt oraz zapobieganie fałszerstwom i nadużyciom finansowym;
uwzględniając powyższe istotne zmiany i konieczność dalszych zmian redakcyjnych do rozporządzenia (EWG) nr 2772/75, do celów przejrzystości zalecane jest przeredagowanie ustawodawstwa stosowanego w tej dziedzinie;
dlatego rozporządzenie (EWG) nr 2772/75 może zostać uchylone,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Luksemburgu, dnia 26 czerwca 1990 r.
| W imieniu Rady | |
| M. O'KENNEDY | |
| Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 282 z 1.11.1975, str. 49.
(2) Dz.U. L 128 z 11.5.1989, str. 29.
(3) Dz.U. L 282 z 1.11.1975, str. 56.
(4) Dz.U. L 212 z 22.7.1989, str. 87.
ZAŁĄCZNIKI
- zmieniony przez pkt 2 sprostowania z dnia 16 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.90.173.5/1).
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 3117/94 z dnia 12 grudnia 1994 r. (Dz.U.UE.L.94.330.4) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1995 r.
- zmieniony przez pkt 5 sprostowania z dnia 16 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.90.173.5/1).
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 3117/94 z dnia 12 grudnia 1994 r. (Dz.U.UE.L.94.330.4) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1995 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 818/96 z dnia 29 kwietnia 1996 r. (Dz.U.UE.L.96.111.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 maja 1996 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 2052/2003 z dnia 17 listopada 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.305.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2005 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1039/2005 z dnia 21 czerwca 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.172.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2005 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 2617/93 z dnia 21 września 1993 r. (Dz.U.UE.L.93.240.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 grudnia 1993 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 5/2001 z dnia 19 grudnia 2000 r. (Dz.U.UE.L.01.2.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2004 r.
- dodany przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2052/2003 z dnia 17 listopada 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.305.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2004 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1582/2006 z dnia 24 października 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.294.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 listopada 2006 r.
- zmieniona przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia nr 2617/93 z dnia 21 września 1993 r. (Dz.U.UE.L.93.240.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 grudnia 1993 r.
- zmieniona przez art. 1 pkt 4 lit. a) rozporządzenia nr 5/2001 z dnia 19 grudnia 2000 r. (Dz.U.UE.L.01.2.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2004 r.
- zmieniona przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 2052/2003 z dnia 17 listopada 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.305.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2004 r.
- zmieniona przez art. 1 pkt 4 lit. a) rozporządzenia nr 5/2001 z dnia 19 grudnia 2000 r. (Dz.U.UE.L.01.2.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2004 r.
- zmieniona przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 2052/2003 z dnia 17 listopada 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.305.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2004 r.
- dodana przez art. 1 pkt 4 lit. a) rozporządzenia nr 5/2001 z dnia 19 grudnia 2000 r. (Dz.U.UE.L.01.2.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2004 r.
- zmieniona przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 2052/2003 z dnia 17 listopada 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.305.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2004 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 9 rozporządzenia nr 2617/93 z dnia 21 września 1993 r. (Dz.U.UE.L.93.240.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 grudnia 1993 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 7 rozporządzenia nr 2052/2003 z dnia 17 listopada 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.305.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2004 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1990.173.5 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 1907/90 w sprawie niektórych norm handlowych w odniesieniu do jaj |
| Data aktu: | 26/06/1990 |
| Data ogłoszenia: | 06/07/1990 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 01/01/1992, 01/10/1990 |