Norwegia-Europejska Wspólnota Gospodarcza. Protokół dodatkowy do Umowy dotyczącej zniesienia istniejących i zapobiegania nowym ograniczeniom ilościowym wpływającym na wywóz lub środkom o skutku równoważnym. Bruksela.1989.07.26.

PROTOKÓŁ DODATKOWY
do Umowy między Europejską Wspólnotą Gospodarczą a Królestwem Norwegii dotyczącej zniesienia istniejących i zapobiegania nowym ograniczeniom ilościowym wpływającym na wywóz lub środkom o skutku równoważnym

EUROPEJSKA WSPÓLNOTA GOSPODARCZA,

z jednej strony, oraz

KRÓLESTWO NORWEGII,

z drugiej strony,

UWZGLĘDNIAJĄC Umowę między Europejską Wspólnotą Gospodarczą a Królestwem Norwegii podpisaną w Brukseli dnia 14 maja 1973 roku, zwaną dalej "Umową", w szczególności jej artykuł 32,

ODWOŁUJĄC SIĘ do zalecenia stworzenia Europejskiego Obszaru Gospodarczego zgodnie ze Wspólną deklaracją przyjętą przez ministrów Państw EFTA oraz Państw Członkowskich Wspólnoty i Komisję Wspólnot Europejskich w Luksemburgu dnia 9 kwietnia 1984 roku,

W TROSCE o potrzebę rozwijania między stronami stosunków handlowych w obopólnym interesie ich systemów gospodarczych przez zniesienie istniejących oraz zapobieganie powstawaniu wszelkich nowych barier mających wpływ na wzajemne prowadzenie wywozu towarów objętych Umową,

MAJĄC ŚWIADOMOŚĆ, iż w pewnych wyjątkowych okolicznościach Umawiająca się Strona może być zmuszona do przedsięwzięcia środków ochronnych w zakresie wywozu oraz że w związku z tym należy wprowadzić szczególne postanowienia,

POSTANOWIŁY ZAWRZEĆ NINIEJSZY PROTOKÓŁ:

Artykuł  1

Do Umowy dodaje się artykuły w brzmieniu:

"Artykuł 13a

1. W handlu między Wspólnotą a Norwegią nie wprowadza się żadnych nowych wywozowych ograniczeń ilościowych lub środków o skutku równoważnym.

2. Wywozowe ograniczenia ilościowe oraz wszelkie środki o skutku równoważnym zostają zniesione z dniem 1 stycznia 1990 roku, z wyjątkiem stosowanych w dniu 1 stycznia 1989 roku do produktów wymienionych w protokole 5, które zostają usunięte zgodnie z postanowieniami tego protokołu.

Artykuł 13b

Umawiająca się Strona rozważająca zmianę uregulowań dotyczących wywozu do państw trzecich, we właściwym zakresie, informuje Wspólny Komitet o proponowanej zmianie nie później niż w terminie 30 dni przed wejściem proponowanej zmiany w życie. Strona ta weźmie pod uwagę wszelkie oświadczenia przedstawione przez drugą Umawiającą się Stronę dotyczące wszelkich niezgodności, które mogą wyniknąć z powyższego.

Artykuł 24a

W przypadku gdy zgodność z postanowieniami artykułów 7 oraz 13a prowadzi do:

1. powrotnego wywozu do państwa trzeciego, wobec którego Umawiająca się Strona dokonująca wywozu utrzymuje ograniczenia ilościowe, należności wywozowe lub środki lub opłaty o skutku równoważnym dotyczące przedmiotowego produktu; lub

2. poważnych niedoborów lub zagrożenia wystąpienia niedoborów produktu ważnego dla wywożącej Umawiającej się Strony;

oraz gdy sytuacje określone powyżej powodują lub prawdopodobnie spowodują poważne trudności dla Umawiającej się Strony dokonującej wywozu, ta Umawiająca się Strona może podjąć właściwe środki zgodnie z warunkami oraz stosownie do procedur określonych w artykule 27."

Artykuł  2

Tekst artykułu 27 Umowy otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 27

1. W przypadku gdy Umawiająca się Strona poddaje przywóz lub wywóz produktów mogących spowodować wystąpienie trudności określonych w artykułach 24, 24a i 26 procedurze administracyjnej, której celem jest dostarczenie szybkiej informacji o tendencji w przepływach handlu, informuje o tym drugą Umawiającą się Stronę.

2. W przypadkach określonych w artykułach 22-26 przed podjęciem środków podanych w tych artykułach lub w przypadkach, w których stosuje się ustęp 3 literę e), zainteresowana Umawiająca się Strona, tak szybko, jak to tylko możliwe, przedkłada Wspólnemu Komitetowi wszelkie istotne informacje niezbędne do dokładnego zbadania sytuacji w celu znalezienia rozwiązania zadowalającego obie Umawiające się Strony. Przy doborze środków należy przyznać pierwszeństwo tym, które w najmniejszym stopniu zakłócają funkcjonowanie Umowy.

Wspólny Komitet jest niezwłocznie powiadamiany o środkach ochronnych, które będą przedmiotem okresowych konsultacji w ramach Komitetu, szczególnie w celu ustalenia harmonogramu ich zniesienia, gdy tylko okoliczności na to pozwolą.

3. W celu stosowania ustępu 2 stosuje się następujące postanowienia:

a) W odniesieniu do artykułu 23, każda z Umawiających się Stron może przekazać sprawę Komitetowi Wspólnemu, jeśli Umawiająca się Strona uzna, iż praktykowane postępowanie jest sprzeczne ze sprawnym funkcjonowaniem Umowy w rozumieniu artykułu 23 ustęp 1.

Umawiające się Strony dostarczają Wspólnemu Komitetowi wszelkich istotnych informacji i udzielają pomocy niezbędnej do zbadania sprawy oraz, gdzie właściwe, eliminują zakwestionowane praktyki.

Jeżeli zainteresowana Umawiająca się Strona zaniedba zakończenia zakwestionowanych praktyk w terminie ustalonym przez Wspólny Komitet lub w przypadku braku zgody we Wspólnym Komitecie w terminie trzech miesięcy od skierowania do niego sprawy, zainteresowana Umawiająca się Strona może przyjąć jakiekolwiek środki ochronne, które uzna za niezbędne dla przeciwdziałania poważnym trudnościom wynikającym z danych praktyk; w szczególności może wycofać koncesje celne.

b) Zgodnie z artykułem 24, trudności wynikające z sytuacji omówionych w tym artykule przedstawia się do zbadania Wspólnemu Komitetowi, który może podjąć dowolną decyzję niezbędną do zlikwidowania takich trudności.

Jeśli Wspólny Komitet lub Umawiająca się Strona dokonująca wywozu nie podjęły decyzji dotyczącej zlikwidowania trudności w ciągu 30 dni od daty przedstawienia sprawy Wspólnemu Komitetowi, przywożąca Umawiająca się Strona ma prawo nałożyć na przywożony produkt dodatkową opłatę wyrównawczą.

Opłata wyrównawcza jest obliczana zgodnie z wpływem różnic taryfowych na wartość danych towarów, z uwzględnieniem wprowadzonych surowców lub produktów przejściowych.

c) W odniesieniu do artykułu 24a, trudności wynikające z sytuacji omówionych w tym artykule przedstawia się do zbadania Wspólnemu Komitetowi. W odniesieniu do artykułu 24a lit. ii), zagrożenie braku produktu udowadnia się w należyty sposób, stosując odpowiednie wskaźniki ilościowe i cenowe.

Wspólny Komitet może podjąć dowolną decyzję niezbędną do zlikwidowania trudności. Jeśli Wspólny Komitet nie podejmie takiej decyzji w ciągu 30 dni od przedstawienia mu sprawy, Umawiająca się Strona dokonująca wywozu ma prawo tymczasowo zastosować właściwe środki w odniesieniu do wywozu omawianego produktu.

d) Konsultacje we Wspólnym Komitecie, jak wskazano w artykule 25, mają miejsce przed podjęciem właściwych środków przez zainteresowaną Umawiającą się Stronę.

e) W przypadku gdy pojawiają się okoliczności nadzwyczajne, wymagające podjęcia natychmiastowego działania i uniemożliwiające uprzednie zbadanie sprawy, zainteresowana Umawiająca się Strona może, w sytuacjach określonych w artykułach 24, 24a, 25 i 26, a także w przypadku pomocy eksportowej o bezpośrednim zakresie stosowania względem wymiany handlowej, niezwłocznie zastosować środki ostrożności niezbędnie konieczne do zaradzenia zaistniałej sytuacji."

Artykuł  3

Do Umowy dodaje się jako protokół 5 następujący tekst:

"PROTOKÓŁ 5

dotyczący zniesienia niektórych ograniczeń ilościowych w wywozie

Artykuł 1

Ograniczenia ilościowe stosowane przez Wspólnotę w odniesieniu do wywozu do Norwegii produktów wymienionych poniżej znosi się najpóźniej w określonych terminach.

System zharmonizowany Nr pozycji

Wyszczególnienie

Data zniesienia

74.04

Odpady miedzi i złom

1.1.1992

ex 44.01

Drewno opałowe drzew iglastych oraz wióry sosnowe i jodłowe

1.1.1993

ex 44.03

Drewno surowe, okorowane lub nie albo prawie nieobrobione

- Pozostałe, z wyłączeniem topoli

1.1.1993

Drewno zgrubnie wyrównane lub częściowo wyrównane, ale dalej nieprzetworzone

- Pozostałe, z wyłączeniem topoli

1.1.1993

ex 44.07

Drewno przetarte wzdłużnie, skrawane lub okorowane, ale dalej nieobrobione, o grubości przekraczającej 6 mm

- Drzew iglastych z wyłączeniem niewielkich płyt drewnianych do produkcji pudełek, sit lub przesiewaczy oraz tym podobnych

1.1.1993

ex 41.01

Surowe skóry i skórki bydła o wadze poniżej 6 kg na skórę

1.1.1992

ex 41.02

Surowe skóry owcze lub jagnięce

1.1.1992

ex 41.03

Surowe skórki i skóry kóz i koźląt

1.1.1992

ex 43.01

Surowe królicze skóry futerkowe

1.1.1992

Artykuł 2

Ograniczenia ilościowe stosowane przez Norwegię w odniesieniu do wywozu do Wspólnoty produktów wymienionych poniżej znosi się najpóźniej w określonych terminach.

System zharmonizowany

Nr pozycji

Wyszczególnienie

Data zniesienia

74.04

Odpady miedzi i złom

1.1.1992"

Artykuł  4

Umawiające się Strony zatwierdzają niniejszy Protokół Dodatkowy stosownie do własnych procedur wewnętrznych.

Protokół wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1990 roku, pod warunkiem że Umawiające się Strony notyfikują się wzajemnie przed tą datą, iż zakończono procedury niezbędne dla wejścia w życie Protokołu.

Jeśli Umawiające się Strony nie notyfikowały się wzajemnie o zakończeniu procedur niezbędnych do wejścia w życie Protokołu do podanej daty, niniejszy Protokół stosuje się tymczasowo od dnia 1 stycznia 1990 roku.

Artykuł  5

Niniejszy Protokół Dodatkowy sporządzono w dwóch egzemplarzach w językach duńskim, niderlandzkim, angielskim, francuskim, niemieckim, greckim, włoskim, portugalskim, hiszpańskim oraz norweskim, przy czym każdy z tych tekstów jest jednakowo autentyczny.

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

WSPÓLNA DEKLARACJA UMAWIAJĄCYCH SIĘ STRON

do Protokołu Dodatkowego do Umowy zawartej między Europejską Wspólnotą Gospodarczą a Królestwem Norwegii dotyczącej zniesienia istniejących oraz zapobiegania nowym ograniczeniom ilościowym wpływającym na wywóz lub środkom o skutku równoważnym

Umawiające się Strony oświadczają, iż artykuły 7, 13a i 13b Umowy stosują się do produktów podanych w artykule 2 Umowy,

– w tym produktów ropopochodnych wymienionych w artykule 14 Umowy,

– z wyłączeniem produktów objętych Umową zawartą między Państwami Członkowskimi Europejskiej Wspólnoty Węgla i Stali oraz Europejską Wspólnotą Węgla i Stali z jednej strony a Królestwem Norwegii z drugiej strony.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1989.295.15

Rodzaj: Umowa międzynarodowa
Tytuł: Norwegia-Europejska Wspólnota Gospodarcza. Protokół dodatkowy do Umowy dotyczącej zniesienia istniejących i zapobiegania nowym ograniczeniom ilościowym wpływającym na wywóz lub środkom o skutku równoważnym. Bruksela.1989.07.26.
Data aktu: 26/07/1989
Data ogłoszenia: 13/10/1989
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 01/01/1990