uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,
uwzględniając rozporządzenie Rady nr 136/66/EWG z dnia 22 września 1966 r. w sprawie ustanowienia wspólnej organizacji rynku olejów i tłuszczów(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 2210/88(2), w szczególności jego art. 19 ust. 3 i art. 20 ust. 3,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 804/68 z dnia 27 czerwca 1968 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych (3), ostatnio zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 1109/88(4), w szczególności jego art. 13 ust. 3,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 2180/71 z dnia 12 października 1971 r. w sprawie zasad ogólnych, które mają być stosowane do rynku mleka i przetworów mlecznych w przypadku trudności z zaopatrzeniem(5), w szczególności jego art. 2 ust. 1,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 1603/74 z dnia 25 czerwca 1974 r. w sprawie nakładania opłaty wywozowej na niektóre produkty zbożowe, z ryżu i na bazie mleka, zawierające dodatek cukru, w przypadku trudności z zaopatrzeniem w cukier(6), w szczególności jego art. 1 ust. 3,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 2727/75 z dnia 29 października 1975 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku zbóż(7), ostatnio zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 2221/88(8), w szczególności jego art. 12 ust. 2,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 2742/75 z dnia 29 października 1975 r. w sprawie refundacji produkcyjnych w sektorze zbóż i ryżu(9), ostatnio zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 1009/86(10), w szczególności jego art. 8 lit. a),
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 2747/75 z dnia 29 października 1975 r. ustanawiające ogólne zasady, które maja być stosowane w przypadku zakłóceń na rynku zbóż(11), ostatnio zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 2560/77(12), w szczególności jego art. 4 ust. 1,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 1418/76 z dnia 21 czerwca 1976 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku ryżu(13), ostatnio zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 2229/88(14), w szczególności jego art. 10 ust. 2,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 1432/76 z dnia 21 czerwca 1976 r. ustanawiające ogólne zasady, które mają być stosowane w przypadku zakłóceń w sektorze ryżu(15), w szczególności jego art. 4 ust. 1,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 426/86 z dnia 24 lutego 1986 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku przetworów owocowych i warzywnych(16), ostatnio zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 2247/88(17),
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 520/77 z dnia 14 marca 1977 r. w sprawie nakładania opłaty wywozowej na niektóre przetwory owocowe i warzywne zawierające dodatek cukru w przypadku trudności z zaopatrzeniem w cukier(18), w szczególności jego art. 1 ust. 4,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 1785/81 z dnia 30 czerwca 1981 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków w sektorze cukru(19), ostatnio zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 2306/88(20), w szczególności jego art. 13 ust. 2 oraz art. 18 ust. 4 i 5,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 1650/86 z dnia 26 maja 1986 r. w sprawie refundacji wywozowych i wywozowych opłat wyrównawczych do oliwy z oliwek(21), w szczególności jego art. 6,
rozporządzenie Komisji (EWG) nr 645/75(22), ostatnio zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 3677/86(23), ustanawia wspólne szczegółowe zasady stosowania wywozowych opłat wyrównawczych i opłat wywozowych na produkty rolne; doświadczenie wykazuje, że należy wprowadzić nowe przepisy do tego rozporządzenia; do celów jasności i skuteczności administracyjnej zasady obowiązujące w tej dziedzinie powinny być odpowiednio zmienione;
wywozowe opłaty wyrównawcze i opłaty wywozowe stanowią część należności celnych wywozowych, określonych w szczególności w art. 1 ust. 2 lit. e) rozporządzenia Rady (EWG) nr 2144/87 z dnia 13 lipca 1987 r. w sprawie długu celnego(24), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (EWG) nr 4108/88(25);
wywozowe opłaty wyrównawcze nie powinny być stosowane do wywozu realizowanego na podstawie pozwolenia, w przypadku gdy refundacja jest ustalona z góry lub określona w ramach przetargu;
niektóre transakcje nie mają znaczenia gospodarczego lub dotyczą niewielkich ilości; takie transakcje mogą zostać zwolnienie z wyrównawczej opłaty wywozowej;
konieczne jest określenie daty, którą należy uwzględnić do celów określenia stawki wywozowej opłaty wyrównawczej oraz Państwa Członkowskiego, które ma pobierać wywozową opłatę wyrównawczą;
w celu zapobieżenia transakcjom spekulacyjnym, należy podjąć środki mające na celu zapewnienie, że produkty, dla których zgłoszenie wywozowe zostało przyjęte, opuszczą obszar celny Wspólnoty w odpowiednim terminie; okres sześćdziesięciu dni ustanowiony dla wywozu kwalifikującego się do refundacji możne być stosowany również w przypadku, gdy pobiera się wywozową opłatę wyrównawczą; w przypadku, gdy termin ten zostanie przekroczony, należy ustanowić przepisy szczególne, w szczególnym przypadku wywozowych opłat wyrównawczych, dla określenia ich stawki;
zadanie organów celnych jest ułatwione, jeżeli produkty wobec których zastosowano wywozową opłatę wyrównawczą, są przemieszczane zgodnie z procedurą odmienną od tej, która stosowana jest w odniesieniu do produktów, wobec których nie stosuje się wywozowej opłaty wyrównawczej; w tym celu zachodzi potrzeba określenia, że produkty, wobec których zastosowano wywozową opłatę wyrównawczą, są przemieszczane zgodnie z procedurą zewnętrznego tranzytu wspólnotowego;
w przypadku, gdy produkty opuszczają terytorium Wspólnoty, podczas ich przewozu z jednego punktu Wspólnoty do drugiego, właściwe przepisy powinny być ustanowione w celu odzyskania właściwej wywozowej opłaty wyrównawczej w przypadku gdy produkty nie są ponownie wprowadzane na obszar Wspólnoty; w tym celu należy zastosować przepisy zawarte w rozporządzeniu Komisji (EWG) nr 1062/87 z dnia 27 marca 1987 r. w sprawie przepisów wykonawczych dotyczących procedury zewnętrznego tranzytu wspólnotowego oraz niektórych uproszczeń tej procedury(26), ostatnio zmienionym rozporządzeniem (EWG) nr 1469/88(27);
o pozwolenia na wywóz bez wcześniejszego wyznaczenia refundacji można było zwracać się z wnioskiem lub można je było wydawać przed terminem zastosowania wywozowej opłaty wyrównawczej; poza przypadkami wcześniejszego ustalania nie powinno się wymagać wywozu produktów rolnych w przypadku zastosowania wywozowej opłaty wyrównawczej; należy zatem przewidzieć, że takie wnioski o wydanie pozwoleń mogą być wycofywane lub takie pozwolenia mogą być unieważniane na wniosek zainteresowanej strony, ze zwrotem wniesionego zabezpieczenia;
środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią właściwych komitetów zarządzających,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 19 stycznia 1989 r.
| W imieniu Komisji | |
| Ray MAC SHARRY | |
| Członek Komisji |
(1) Dz.U. nr L 172 z 30.9.1966, str. 3025/66.
(2) Dz.U. nr L 197 z 26.7.1988, str. 1.
(3) Dz.U. nr L 148 z 28.6.1968, str. 13.
(4) Dz.U. nr L 110 z 29.4.1988, str. 27.
(5) Dz.U. nr L 231 z 14.10.1971, str. 1.
(6) Dz.U. nr L 172 z 27.6.1974, str. 9.
(7) Dz.U. nr L 281 z 1.11.1975, str. 1.
(8) Dz.U. nr L 197 z 26.7.1988, str. 16.
(9) Dz.U. nr L 281 z 1.11.1975, str. 57.
(10) Dz.U. nr L 94 z 9.4.1986, str. 6.
(11) Dz.U. nr L 281 z 1.11.1975, str. 82.
(12) Dz.U. nr L 303 z 28.11.1977, str. 1.
(13) Dz.U. nr L 166 z 25.6.1976, str. 1.
(14) Dz.U. nr L 197 z 26.7.1988, str. 27.
(15) Dz.U. nr L 166 z 25.6.1976, str. 39.
(16) Dz.U. nr L 49 z 27.2.1986, str. 1.
(17) Dz.U. nr L 198 z 26.7.1988, str. 21.
(18) Dz.U. nr L 73 z 21.3.1977, str. 26.
(19) Dz.U. nr L 177 z 1.7.1981, str. 4.
(20) Dz.U. nr L 201 z 27.7.1988, str. 65.
(21) Dz.U. nr L 145 z 30.5.1986, str. 8.
(22) Dz.U. nr L 67 z 14.3.1975, str. 16.
(23) Dz.U. nr L 351 z 12.12.1986, str. 1.
(24) Dz.U. nr L 201 z 22.7.1987, str. 15.
(25) Dz.U. nr L 361 z 29.12.1988, str. 2.
(26) Dz.U. nr L 107 z 22.4.1987, str. 1.
(27) Dz.U. nr L 132 z 28.5.1988, str. 67.
(28) Dz.U. nr L 351 z 14.12.1987, str. 1.
(29) Dz.U. nr L 105 z 23.4.1987, str. 1.
(30) Dz.U. nr L 62 z 7.3.1980, str. 5.
(31) Dz.U. L 302 z 19.10.1992, str. 1.
(32) Dz.U. L 253 z 11.10.1993, str. 1.
(33) Dz.U. L 262 z 26.9.1990, str. 1.
(34) Dz.U. L 132 z 16.3.1992, str. 1.
(35) Dz.U. L 326 z 12.11.1992, str. 11.
(36) Dz.U. nr L 175 z 12.7.1979, str. 1.
(37) Dz.U. nr L 331 z 2.12.1988, str. 1.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 910/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.163.63) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2004 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1847/2006 z dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.355.21) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2007 r.
-dodany przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 1847/2006 z dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.355.21) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 ust. 1 rozporządzenia nr 519/2013 z dnia 21 lutego 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.158.74) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2013 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1989.16.19 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 120/89 ustanawiające wspólne szczegółowe zasady stosowania wywozowych opłat wyrównawczych i opłat wywozowych na produkty rolne |
| Data aktu: | 19/01/1989 |
| Data ogłoszenia: | 20/01/1989 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 01/04/1989 |