Dyrektywa 88/321/EWG dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 71/127/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do lusterek wstecznych w pojazdach silnikowych

DYREKTYWA KOMISJI
z dnia 16 maja 1988 r.
dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 71/127/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do lusterek wstecznych w pojazdach silnikowych

(88/321/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 14 czerwca 1988 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

uwzględniając dyrektywę Rady 71/127/EWG z dnia 1 marca 1971 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do lusterek wstecznych w pojazdach silnikowych(1), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 86/562/EWG(2), w szczególności jej art. 9,

a także mając na uwadze, co następuje:

ze względu na zdobyte doświadczenie jak i aktualny poziom technologii jest obecnie możliwym zaostrzenie niektórych wymogów dyrektywy 71/127/EWG w celu poprawy bezpieczeństwa drogowego;

obecne wymogi odnośnie do pojazdów kategorii N2 o masie przekraczającej 7,5 ton i pojazdów kategorii N3 innych niż jednostki trakcyjne dla naczep okazały się niewystarczające w odniesieniu do zewnętrznego pola widzenia na boki i do tyłu pojazdu; w celu skorygowania tych niedociągnięć konieczne jest uwzględnienie zainstalowania dodatkowego lusterka wstecznego tzw. typu "szerokokątnego";

obecne wymogi odnośnie do pojazdów kategorii N2 o masie przekraczającej 7,5 ton okazały się również niewystarczające w odniesieniu do pola widzenia w strefie przyległej do boku konstrukcji kabiny po przeciwnej stronie kierowcy; w celu skorygowania tych niedociągnięć konieczne jest uwzględnienie zainstalowania lusterka wstecznego typu "zbliżającego";

środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ds. Dostosowania do Postępu Technicznego dyrektyw mających na celu usunięcie barier technicznych w handlu w sektorze pojazdów silnikowych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Załączniki II i III do dyrektywy 71/127/EWG zostają zmienione zgodnie z Załącznikiem do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2
1.
Od dnia 1 stycznia 1989 r. Państwa Członkowskie nie mogą z przyczyn dotyczących lusterek wstecznych:

– odmówić udzielenia homologacji EWG lub też wydania dokumentu, określonego w art. 10 ust. 1 tiret trzecie dyrektywy Rady 70/156/EWG(3), lub też udzielenia homologacji krajowej dla typu pojazdu,

– ani też zabronić dopuszczenia do ruchu pojazdów,

jeżeli lusterka wsteczne pojazdu lub pojazdów takiego typu są zgodne z przepisami niniejszej dyrektywy.

2.
Od dnia 1 października 1990 r. Państwa Członkowskie:

– nie mogą już wydać dokumentu, określonego w art. 10 ust. 1 tiret trzecie dyrektywy 70/156/EWG, dla typu pojazdu, którego lusterka wsteczne nie są zgodne z przepisami niniejszej dyrektywy,

– mogą odmówić udzielenia homologacji krajowej dla typu pojazdu, którego lusterka wsteczne nie są zgodne z przepisami niniejszej dyrektywy,

– mogą zakazać dopuszczenia do ruchu pojazdów, których lusterka wsteczne nie są zgodne z przepisami niniejszej dyrektywy.

Artykuł  3

Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy, najpóźniej do dnia 1 stycznia 1989 r. Niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 16 maja 1988 r.

W imieniu Komisji
COCKFIELD
Wiceprzewodniczący

______

(1) Dz.U. L 68 z 22.3.1971, str. 1.

(2) Dz.U. L 327 z 22.11.1986, str. 49.

(3) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1.

ZAŁĄCZNIK

W załączniku II do dyrektywy 71/127/EWG wprowadza się następujące zmiany:

Ppkt 2.2.2 w drugiej kolumnie tabeli, wiersz drugi, wyrazy: "M1 i N1 " zastępuje się wyrazami: "M1, N1 i N2 ".

W załączniku III do dyrektywy 71/127/EWG wprowadza się następujące zmiany:

1. Podpunkt 2.1.1 otrzymuje brzmienie:

"2.1.1. Pola widzenia określone w pkt 5 uzyskuje się z minimalnej liczby obowiązkowych lusterek wstecznych przedstawionych w poniższej tabeli:

Kategoria Wewnętrzne lusterka wsteczne Klasa I Zewnętrzne lusterka wsteczne
Główne lusterka wsteczne Szerokokątne lusterka wsteczne Klasa IV Lusterka wsteczne zbliżające Klasa V
Klasa II Klasa III
M1 1

(patrz jednakże ppkt 2.1.2)

-

(patrz jednakże ppkt 2.1.2.3)

1

po stronie przeciwnej do kierunku ruchu (patrz jednakże ppkt 2.2.1)

- -
M2 - 2

(1 po lewej i 1 po prawej)

- -

(patrz jednakże ppkt 2.2.4)

-

(patrz jednakże ppkt 2.2.2 i 3.7)

M3 - 2

(1 po lewej i 1 po prawej)

- -

(patrz jednakże ppkt 2.2.4)

-

(patrz jednakże ppkt 2.2.2 i 3.7)

N1 1

(patrz jednakże ppkt 2.1.2)

-

(patrz jednakże ppkt 2.1.2.3)

1

po stronie przeciwnej do kierunku ruchu (patrz jednakże ppkt 2.2.1)

-

(patrz jednakże ppkt 2.2.4)

-
N2≤ Ü 7,5 tony -

(patrz jednakże ppkt 2.2.3)

2

(1 po lewej i 1 po prawej)

-

(patrz jednakże ppkt 2.1.3)

-

(patrz jednakże ppkt 2.1.4)

-

(patrz jednakże ppkt 2.2.2 i 3.7)

N2 > 7,5 tony -

(patrz jednakże ppkt 2.2.3)

2

(1 po lewej i 1 po prawej)

-

(patrz jednakże ppkt 2.1.3)

1 -

(patrz jednakże ppkt 3.7)

N3 -

(patrz jednakże ppkt 2.2.3)

2

(1 po lewej i 1 po prawej)

-

(patrz jednakże ppkt 2.1.3)

1 1

(patrz jednakże ppkt 3.7)"

2. Ppkt 2.1.3 wiersz pierwszy, wyrazy: "Jednakże..., dla kategorii pojazdów N3 " zastępuje się wyrazami "Jednakże dla pojazdów kategorii N2 i N3 ".

3. Po ppkt 2.1.3 dodaje się ppkt 2.1.4 w brzmieniu:

"2.1.4. Lusterko wsteczne klasy IV jest obowiązkowe dla wszystkich pojazdów kategorii N2, których maksymalna masa nie przekracza 7,5 ton, jeżeli obowiązkowe lusterko wsteczne klasy II zainstalowane po tej samej stronie nie jest wypukłe."

4. Ppkt 2.2.2 otrzymuje brzmienie:

"2.2.2. Zewnętrzne lusterko wsteczne klasy V może być stosowane w pojazdach kategorii N2, których masa maksymalna nie przekracza 7,5 tony i w pojazdach kategorii M2 i M3."

5. Ppkt 2.2.4 otrzymuje brzmienie:

"2.2.4. Zewnętrzne lusterko wsteczne klasy IV może być stosowane w pojazdach kategorii N2, których masa maksymalna nie przekracza 7,5 tony i w pojazdach kategorii M2 i M3."

6. Ppkt 5.5.1 wiersz drugi, wyrazy: "(dla pojazdów przystosowanych do ruchu prawostronnego)" zastępuje się wyrazami "(dla pojazdów przystosowanych do ruchu lewostronnego)".

7. Ppkt. 5.5.1 wiersz trzeci, wyrazy: "(dla pojazdów przystosowanych do ruchu lewostronnego)" zastępuje się wyrazami "(dla pojazdów przystosowanych do ruchu prawostronnego)".

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1988.147.77

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 88/321/EWG dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 71/127/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do lusterek wstecznych w pojazdach silnikowych
Data aktu: 16/05/1988
Data ogłoszenia: 14/06/1988
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 19/05/1988