Dyrektywa 88/321/EWG dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 71/127/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do lusterek wstecznych w pojazdach silnikowych

DYREKTYWA KOMISJI
z dnia 16 maja 1988 r.
dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 71/127/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do lusterek wstecznych w pojazdach silnikowych

(88/321/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 14 czerwca 1988 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

uwzględniając dyrektywę Rady 71/127/EWG z dnia 1 marca 1971 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do lusterek wstecznych w pojazdach silnikowych(1), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 86/562/EWG(2), w szczególności jej art. 9,

a także mając na uwadze, co następuje:

ze względu na zdobyte doświadczenie jak i aktualny poziom technologii jest obecnie możliwym zaostrzenie niektórych wymogów dyrektywy 71/127/EWG w celu poprawy bezpieczeństwa drogowego;

obecne wymogi odnośnie do pojazdów kategorii N2 o masie przekraczającej 7,5 ton i pojazdów kategorii N3 innych niż jednostki trakcyjne dla naczep okazały się niewystarczające w odniesieniu do zewnętrznego pola widzenia na boki i do tyłu pojazdu; w celu skorygowania tych niedociągnięć konieczne jest uwzględnienie zainstalowania dodatkowego lusterka wstecznego tzw. typu "szerokokątnego";

obecne wymogi odnośnie do pojazdów kategorii N2 o masie przekraczającej 7,5 ton okazały się również niewystarczające w odniesieniu do pola widzenia w strefie przyległej do boku konstrukcji kabiny po przeciwnej stronie kierowcy; w celu skorygowania tych niedociągnięć konieczne jest uwzględnienie zainstalowania lusterka wstecznego typu "zbliżającego";

środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ds. Dostosowania do Postępu Technicznego dyrektyw mających na celu usunięcie barier technicznych w handlu w sektorze pojazdów silnikowych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Załączniki II i III do dyrektywy 71/127/EWG zostają zmienione zgodnie z Załącznikiem do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2
1.
Od dnia 1 stycznia 1989 r. Państwa Członkowskie nie mogą z przyczyn dotyczących lusterek wstecznych:

– odmówić udzielenia homologacji EWG lub też wydania dokumentu, określonego w art. 10 ust. 1 tiret trzecie dyrektywy Rady 70/156/EWG(3), lub też udzielenia homologacji krajowej dla typu pojazdu,

– ani też zabronić dopuszczenia do ruchu pojazdów,

jeżeli lusterka wsteczne pojazdu lub pojazdów takiego typu są zgodne z przepisami niniejszej dyrektywy.

2.
Od dnia 1 października 1990 r. Państwa Członkowskie:

– nie mogą już wydać dokumentu, określonego w art. 10 ust. 1 tiret trzecie dyrektywy 70/156/EWG, dla typu pojazdu, którego lusterka wsteczne nie są zgodne z przepisami niniejszej dyrektywy,

– mogą odmówić udzielenia homologacji krajowej dla typu pojazdu, którego lusterka wsteczne nie są zgodne z przepisami niniejszej dyrektywy,

– mogą zakazać dopuszczenia do ruchu pojazdów, których lusterka wsteczne nie są zgodne z przepisami niniejszej dyrektywy.

Artykuł  3

Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy, najpóźniej do dnia 1 stycznia 1989 r. Niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 16 maja 1988 r.

W imieniu Komisji
COCKFIELD
Wiceprzewodniczący

______

(1) Dz.U. L 68 z 22.3.1971, str. 1.

(2) Dz.U. L 327 z 22.11.1986, str. 49.

(3) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1.

ZAŁĄCZNIK

W załączniku II do dyrektywy 71/127/EWG wprowadza się następujące zmiany:

Ppkt 2.2.2 w drugiej kolumnie tabeli, wiersz drugi, wyrazy: "M1 i N1 " zastępuje się wyrazami: "M1, N1 i N2 ".

W załączniku III do dyrektywy 71/127/EWG wprowadza się następujące zmiany:

1. Podpunkt 2.1.1 otrzymuje brzmienie:

"2.1.1. Pola widzenia określone w pkt 5 uzyskuje się z minimalnej liczby obowiązkowych lusterek wstecznych przedstawionych w poniższej tabeli:

Kategoria Wewnętrzne lusterka wsteczne Klasa I Zewnętrzne lusterka wsteczne
Główne lusterka wsteczne Szerokokątne lusterka wsteczne Klasa IV Lusterka wsteczne zbliżające Klasa V
Klasa II Klasa III
M1 1

(patrz jednakże ppkt 2.1.2)

-

(patrz jednakże ppkt 2.1.2.3)

1

po stronie przeciwnej do kierunku ruchu (patrz jednakże ppkt 2.2.1)

- -
M2 - 2

(1 po lewej i 1 po prawej)

- -

(patrz jednakże ppkt 2.2.4)

-

(patrz jednakże ppkt 2.2.2 i 3.7)

M3 - 2

(1 po lewej i 1 po prawej)

- -

(patrz jednakże ppkt 2.2.4)

-

(patrz jednakże ppkt 2.2.2 i 3.7)

N1 1

(patrz jednakże ppkt 2.1.2)

-

(patrz jednakże ppkt 2.1.2.3)

1

po stronie przeciwnej do kierunku ruchu (patrz jednakże ppkt 2.2.1)

-

(patrz jednakże ppkt 2.2.4)

-
N2≤ Ü 7,5 tony -

(patrz jednakże ppkt 2.2.3)

2

(1 po lewej i 1 po prawej)

-

(patrz jednakże ppkt 2.1.3)

-

(patrz jednakże ppkt 2.1.4)

-

(patrz jednakże ppkt 2.2.2 i 3.7)

N2 > 7,5 tony -

(patrz jednakże ppkt 2.2.3)

2

(1 po lewej i 1 po prawej)

-

(patrz jednakże ppkt 2.1.3)

1 -

(patrz jednakże ppkt 3.7)

N3 -

(patrz jednakże ppkt 2.2.3)

2

(1 po lewej i 1 po prawej)

-

(patrz jednakże ppkt 2.1.3)

1 1

(patrz jednakże ppkt 3.7)"

2. Ppkt 2.1.3 wiersz pierwszy, wyrazy: "Jednakże..., dla kategorii pojazdów N3 " zastępuje się wyrazami "Jednakże dla pojazdów kategorii N2 i N3 ".

3. Po ppkt 2.1.3 dodaje się ppkt 2.1.4 w brzmieniu:

"2.1.4. Lusterko wsteczne klasy IV jest obowiązkowe dla wszystkich pojazdów kategorii N2, których maksymalna masa nie przekracza 7,5 ton, jeżeli obowiązkowe lusterko wsteczne klasy II zainstalowane po tej samej stronie nie jest wypukłe."

4. Ppkt 2.2.2 otrzymuje brzmienie:

"2.2.2. Zewnętrzne lusterko wsteczne klasy V może być stosowane w pojazdach kategorii N2, których masa maksymalna nie przekracza 7,5 tony i w pojazdach kategorii M2 i M3."

5. Ppkt 2.2.4 otrzymuje brzmienie:

"2.2.4. Zewnętrzne lusterko wsteczne klasy IV może być stosowane w pojazdach kategorii N2, których masa maksymalna nie przekracza 7,5 tony i w pojazdach kategorii M2 i M3."

6. Ppkt 5.5.1 wiersz drugi, wyrazy: "(dla pojazdów przystosowanych do ruchu prawostronnego)" zastępuje się wyrazami "(dla pojazdów przystosowanych do ruchu lewostronnego)".

7. Ppkt. 5.5.1 wiersz trzeci, wyrazy: "(dla pojazdów przystosowanych do ruchu lewostronnego)" zastępuje się wyrazami "(dla pojazdów przystosowanych do ruchu prawostronnego)".

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1988.147.77

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 88/321/EWG dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 71/127/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do lusterek wstecznych w pojazdach silnikowych
Data aktu: 16/05/1988
Data ogłoszenia: 14/06/1988
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 19/05/1988