Dyrektywa 87/491/EWG

DYREKTYWA RADY
z dnia 22 września 1987 r.
zmieniająca dyrektywę 80/215/EWG w sprawie problemów zdrowotnych zwierząt, wpływających na handel wewnątrzwspólnotowy produktami mięsnymi
(87/491/EWG)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

uwzględniając wniosek Komisji (1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego (2),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno - Społecznego (3),

a także mając na uwadze, co następuje:

artykuł 4 ust. 1 dyrektywy 80/215/EWG (4), ostatnio zmienionej rozporządzeniem (EWG) nr 3768/85 (5), określa rodzaje obrabiania, w rezultacie którego zniszczeniu ulegają czynniki odpowiedzialne za choroby zwierząt znajdujące się w produktach mięsnych w świetle zezwolenia na handel wewnętrzwspólnotowy takimi produktami pod pewnymi warunkami;

zdobyte doświadczenie oraz postęp w nauce i technologii mięsa pozwalają na stosowanie nowej obróbki pod warunkiem zachowania koniecznych gwarancji;

Naukowy Komitet Weterynaryjny wydał pozytywną opinię dotyczącą stosowania nowego obrabiania przy przygotowywaniu produktów wieprzowych w Państwach Członkowskich, w których występuje afrykański pomór świń;

dołączenie tej obróbki do wykazu już zalecanych ułatwi swobodny przepływ we Wspólnocie, zwiększy wartość produkcji przy jednoczesnym uniknięciu ryzyka rozprzestrzeniania chorób;

obecnie istnieje niepewność co do tego, które postanowienia Traktatu mogą stanowić podstawę dla przyjęcia danych środków, w szczególności w oczekiwaniu na wyrok Trybunału Sprawiedliwości w sprawie nr 68/86; wyjątkowo, jedyną podstawą prawną w obecnej chwili jest sam Traktat,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W art. 3 dyrektywy 80/215/EWG wprowadza się następujące zmiany:

a) w tiret pierwszym "art. 1 dyrektywy Rady 64/433/EWG" zastępuje się "art. 2 dyrektywy Rady 64/433/EWG".

b) w tiret drugim skreśla się "a)".

Artykuł 2

W art. 4 dyrektywy 80/215/EWG wprowadza się następujące zmiany:

1. W ust. 1 wprowadza się następujące zmiany:

a) Wyrazy wprowadzające "art. 1 dyrektywy 64/433/EWG" zastępuje się "art. 2 dyrektywy 64/433/EWG".

b) lit. a) otrzymuje brzmienie:

"a) obróbka cieplna przeprowadzona:

i) w hermetycznie zamkniętym kontenerze, przy wartości Fc równej 3,00 lub większej;

ii) lub w następujących warunkach - o ile dane produkty są przygotowane wyłącznie lub przy użyciu wieprzowiny z gospodarstw, lub w przypadku Państw Członkowskich, określonych w art. 7a ust. 1, z obszarów niepodlegających zakazom ustanowionym w ramach polityki zdrowia, po ustaleniu ogniska afrykańskiego pomoru świń:

- mięso jest oddzielone od kości oraz pozbawione głównych węzłów limfatycznych,

- waga kawałka mięsa, przeznaczonego do tej obróbki, nie przekracza pięciu kilogramów,

- przed obróbką cieplną, każdy kawałek mięsa jak wyżej jest zamknięty w hermetycznym pojemniku, w którym będzie wprowadzony do obrotu,

- mięso w pojemniku podlega obróbce cieplnej przeprowadzanej ściśle według poniższych warunków:

- produkt jest poddawany obróbce w temperaturze co najmniej 60 ºC. w czasie minimum czterech godzin, podczas których temperatura wynosi co najmniej 70 ºC przez minimum 30 minut,

- prowadzony jest stały monitoring temperatury reprezentatywnej liczby próbek każdej partii produktów. Monitoring jest przeprowadzany przy użyciu automatycznego aparatu pozwalającego na zapis temperatury wewnątrz większych kawałków mięsa oraz wewnątrz urządzenia podgrzewającego,

- w czasie tych działań spełnione są warunki, ustanowione w art. 5a akapit trzeci dyrektywy 72/461/EWG, zmienionej dyrektywą 80/213/EWG (7),

- po zakończeniu obróbki, każdy pojemnik, określony w tiret trzecim i czwartym, jest oznaczony urzędowym znakiem jakości zdrowotnej, zgodnie z załącznikiem A do dyrektywy 77/99/EWG rozdział VII pkt 31-33,

- Państwa Członkowskie, które stosują obróbkę przewidzianą w niniejszym punkcie, wysyłają Komisji i innym Państwom Członkowskim wykaz zakładów, które posiadają wyposażenie wymagane do zapewnienia temperatur, o których mowa powyżej.

W przypadku gdy w Państwach Członkowskich, określonych w art. 7a ust. 2, dopuszcza się do tej obróbki mięso z obszarów podlegających zakazowi, ustanowionemu w rezultacie wykrycia afrykańskiego pomoru świń po podjęciu decyzji zgodnie z art. 7b ust. 2.

_______

(7) Dz.U. L 47 z 21.02.1980, str. 1."

c) w lit. b),

– ppkt i) otrzymuje brzmienie:

"i) obróbka cieplna inna niż ta, określona w lit. a), w której temperatura środka jest podniesiona do co najmniej 70 ºC",

– w ppkt ii) dodaje się akapit w brzemieniu:

"Jednakże w przypadku gdy daną chorobą jest pryszczyca, dopuszcza się poddanie tej obróbce szynki z kością, która spełnia inne warunki przewidziane w akapicie pierwszym."

d) Dodaje się akapit w brzmieniu:

"Produkty wymienione w niniejszym artykule mogą być przygotowywane jedynie pod nadzorem urzędowego lekarza weterynarii i muszą być zabezpieczone przed zakażeniem lub zakażeniem wtórny."

2. W ust. 2:

– w lit. a) dodaje się, co następuje:

"iii) w przypadku gdy w rezultacie wykrycia lub stałego ogniska afrykańskiego pomoru świń, Państwo Członkowskie zdecyduje się skorzystać z obróbki opisanej w ust. 1 lit. a) ppkt (ii), należy zapewnić, by świeża wieprzowina była znakowana stemplem przewidzianym w art. 5a dyrektywy 72/461/EWG".

– lit. b) otrzymuje brzmienie:

"b) świadectwo zdrowia, określone w załączniku A do dyrektywy 77/99/EWG rozdział VIII zawiera, bez uszczerbku dla przypisu 3 tego świadectwa, następujące wyrazy w pozycji 'opis produktów': 'poddane obróbce zgodnie z art. 4 ust. 1 lit a) dyrektywy 80/215/EWG' lub 'poddane obróbce zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. b) dyrektywy 80/215/EWG".

Artykuł  3

Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy najpóźniej do dnia 1 stycznia 1988 r. i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Artykuł 4

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 22 września 1987 r.
W imieniu Rady
L. TØRNAES
Przewodniczący

_______

(1) Dz.U. C 55 z 3.03.1987, str. 10.

(2) Dz.U. C 156 z 15.06.1987. str. 183.

(3) Dz.U. C 68 z 16.03.1987, str. 2.

(4) Dz.U. L 47 z 21.02.1980, str. 4.

(5) Dz.U. L 362 z 31.12.1985, str. 8.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1987.279.27

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 87/491/EWG
Data aktu: 22/09/1987
Data ogłoszenia: 02/10/1987
Data wejścia w życie: 12/10/1987, 01/05/2004