Dyrektywa 85/610/EWG zmieniająca po raz siódmy (azbest) dyrektywę 76/769/EWG w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych

DYREKTYWA RADY
z dnia 20 grudnia 1985 r.
zmieniająca po raz siódmy (azbest) dyrektywę 76/769/EWG w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych

(85/610/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 31 grudnia 1985 r.)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 100,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

azbest jest uznawany za niebezpieczny dla zdrowia;

stosowanie azbestu, a nawet produktów zawierających azbest, może, przez uwalnianie włókien, powodować azbestozę i raka; dlatego wprowadzanie do obrotu i stosowanie azbestu powinno podlegać możliwie jak najsurowszym ograniczeniom;

dyrektywa 76/769/EWG(4), zmieniona dyrektywą 83/478/EWG(5), ustanawia już wstępne środki tego rodzaju, zabraniając, z kilkoma wyjątkami, wprowadzania do obrotu i stosowania krokidolitu oraz wymagając szczególnego etykietowania w celu zwrócenia uwagi na zagrożenia związane ze stosowaniem produktów zawierających włókna azbestowe;

niezbędna jest poprawa kontroli nad wprowadzaniem do obrotu i stosowaniem niebezpiecznych włókien azbestowych w celu ochrony zdrowia ludzkiego, zwłaszcza że dla niektórych zastosowań istnieją produkty zastępcze uważane za mniej niebezpieczne;

niezbędne jest uregulowanie kwestii wprowadzania do obrotu i stosowania nowych produktów zawierających azbest i w związku z tym Rada zwróciła się z prośbą do Komisji o podjęcie działań w tym zakresie, w szczególności o kontynuowanie prac zmierzających do opracowania metod testowania produktów azbestowych, najszybciej jak to jest możliwe;

niektóre Państwa Członkowskie posiadają już przepisy dotyczące azbestu; różnią się one w zakresie warunków wprowadzania do obrotu i stosowania; różnice te stanowią barierę w handlu i mają bezpośredni wpływ na ustanowienie i funkcjonowanie wspólnego rynku;

dlatego, aby wyeliminować niektóre z tych różnic, niezbędne jest uzupełnienie Załącznika do dyrektywy 76/769/EWG, ostatnio zmienionej dyrektywą 85/467/EWG(6),

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W załączniku I do dyrektywy 76/769/EWG pkt 5 otrzymuje brzmienie 6 i dodaje się ppkt 6.3 w brzmieniu:

"6.3.

Włókna azbestowe chryzotyl, numer CAS: 12001-29-5 amozyt, numer CAS: 12172-73-5 antofilit, numer CAS: 77536-67-5 aktynolit, numer CAS: 77536-66-4 tremolit, numer CAS: 77536-68-6

6.3.1.

Wprowadzanie do obrotu i stosowanie produktów zawierających te włókna jest zakazane dla:

a) zabawek;

b) materiałów i preparatów,

które mają być stosowane

przez rozpylanie; Państwa

Członkowskie mogą jednakże

zezwolić na stosowanie na

swoim terytorium związków

bitumicznych zawierających

azbest, które mają być

stosowane przez rozpylanie

jako powłoka antykorozyjna

dla pojazdów, służąca

ochronie przed korozją;

c) wyrobów gotowych w postaci

proszku w sprzedaży

detalicznej;

d) akcesoriów do palenia,

takich jak fajki na tytoń

oraz cygarniczki do

papierosów i cygar;

e) katalitycznych filtrów i

urządzeń izolacyjnych, które

mają być umieszczane w

katalitycznych promiennikach

gazowych zasilanych gazem

płynnym;

f) farb i lakierów."

Artykuł  2
1.
Państwa Członkowskie podejmują środki niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy najpóźniej do dnia 31 grudnia 1987 r. Niezwłocznie powiadamiają o tym Komisję.
2.
Państwa Członkowskie przekazują Komisji teksty przepisów prawa krajowego, przyjętych w dziedzinie objętej niniejszą dyrektywą.
Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 20 grudnia 1985 r.

W imieniu Rady
R. KRIEPS
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 78 z 28.3.1980, str. 10.

(2) Dz.U. C 125 z 17.5.1982, str. 159.

(3) Dz.U. C 331 z 17.12.1980, str. 5.

(4) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 201.

(5) Dz.U. L 263 z 24.9.1983, str. 33.

(6) Dz.U. L 296 z 11.10.1985, str. 56.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1985.375.1

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 85/610/EWG zmieniająca po raz siódmy (azbest) dyrektywę 76/769/EWG w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych
Data aktu: 20/12/1985
Data ogłoszenia: 31/12/1985
Data wejścia w życie: 24/12/1985, 01/05/2004