uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 2727/75 z dnia 29 października 1975 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku zbóż(1), zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 1018/84(2), w szczególności jego art. 7 ust. 5, art. 8 ust. 4, art. 12 ust. 2, art. 15 ust. 3 i 5 oraz art. 16 ust. 6, a także odpowiednie przepisy innych rozporządzeń w sprawie wspólnej organizacji rynku w odniesieniu do produktów rolnych, a także inne przepisy rozporządzeń w sprawie wspólnej organizacji rynków, które z chwilą ich zastosowania w praktyce przewidują zabezpieczenie,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 525/77 z dnia 14 marca 1977 r. ustanawiające system pomocy dla produkcji ananasów w puszkach(3), zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 1699/85(4), w szczególności jego art. 8,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 1079/77 z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie opłaty z tytułu współodpowiedzialności i działań mających na celu rozszerzenie rynków mleka i przetworów mlecznych(5), zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 1302/85(6), w szczególności jego art. 3,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 2169/81 z dnia 27 lipca 1981 r. ustanawiające ogólne zasady dotyczące stosowania systemu pomocy w odniesieniu do bawełny(7), zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 1462/84(8), w szczególności jego art. 5 ust. 3,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 1431/82 z dnia 18 maja 1982 r. ustanawiające specjalne środki w odniesieniu do grochu, fasoli polnej oraz słodkiego łubinu(9), zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 1485/85(10), w szczególności jego art. 3 ust. 5,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 1677/85 z dnia 11 czerwca 1985 r. w sprawie pieniężnych kwot wyrównawczych w rolnictwie(11), w szczególności jego art. 12,
a także mając na uwadze, co następuje:
wiele przepisów zawartych w rozporządzeniach wspólnotowych w dziedzinie rolnictwa wymaga złożenia zabezpieczenia, aby zagwarantować płatność należnej sumy w przypadku, gdy zobowiązanie nie zostanie dotrzymane; doświadczenie jednakże wykazało, iż wymóg ten w praktyce jest interpretowany w bardzo rozmaity sposób; dlatego w celu uniknięcia nierównych warunków konkurencji wymóg ten powinien być bardziej sprecyzowany;
w szczególności powinna być zdefiniowana forma zabezpieczenia;
wiele przepisów zawartych w rozporządzeniach wspólnotowych w dziedzinie rolnictwa przewiduje, że złożone zabezpieczenie przepada w przypadku, gdy zagwarantowane zobowiązanie nie jest dotrzymane, nie rozróżniając naruszenia zobowiązania pierwotnego od naruszenia zobowiązań wtórnych lub podporządkowanych; w interesie sprawiedliwości należy dokonać rozróżnienia między konsekwencjami naruszenia zobowiązania pierwotnego i konsekwencjami naruszenia zobowiązania wtórnego lub podporządkowanego; zwłaszcza że, o ile jest to dopuszczalne, należy podjąć postanowienie o przepadku tylko części zabezpieczenia, gdy zobowiązanie pierwotne zostało w rzeczywistości spełnione, ale nieprzekraczalny termin tego zobowiązania został nieznacznie przekroczony, lub nie zostały dotrzymane zobowiązania wtórne lub podporządkowane;
nie należy w żadnym razie różnicować konsekwencji niedotrzymania zobowiązania na podstawie wypłacenia lub niewypłacenia zaliczki; stosownie do powyższego, zabezpieczenia składane z tytułu zaliczek są objęte oddzielnymi zasadami;
koszty związane ze złożeniem zabezpieczenia poniesione przez stronę składającą i przez właściwe władze mogą być nieproporcjonalne w stosunku do sumy, której płatność gwarantuje zabezpieczenie, jeżeli suma ta kształtuje się poniżej pewnego limitu; właściwe władze muszą mieć prawo do odstąpienia od wymogu składania zabezpieczenia z tytułu sumy poniżej tego limitu; właściwe władze powinny być upoważnione do odstąpienia od wymogu zabezpieczenia, gdy w związku z rodzajem osoby, od której wymagane jest wywiązanie się ze zobowiązań, wymóg ten nie jest konieczny;
właściwe władze powinny mieć prawo odmowy przyjęcia proponowanego zabezpieczenia, gdy uznają je za niewystarczające;
należy ustalić termin dostarczenia dokumentu potrzebnego do zwrotu zabezpieczonej sumy w przypadkach, w których taki termin nie został ustalony w innym miejscu;
w związku z reprezentatywnym kursem, jaki ma być zastosowany do przeliczania zabezpieczonej kwoty wyrażonej w ECU na walutę krajową, należy ustalić termin operacyjny określony w art. 5 rozporządzenia Rady (EWG) nr 1676/85 z dnia 11 czerwca 1985 r. w sprawie wartości jednostki rozliczeniowej i przeliczników, jakie mają być stosowane do celów wspólnej polityki rolnej(12);
należy ustanowić procedurę, której należy przestrzegać przy przepadku zabezpieczenia;
Komisja powinna mieć możliwość monitorowania wprowadzania w życie przepisów dotyczących zabezpieczeń;
niniejsze rozporządzenie ustala zasady, które mają być ogólnie stosowane we wszystkich sektorach i dla wszystkich produktów, o ile szczegółowa legislacja wspólnotowa dla danego sektora nie ustanawia innych zasad; odrębne zasady ustanowione dla każdego sektora będą w dalszym ciągu obowiązywać dotąd, dopóki nie zostaną uchylone lub znowelizowane;
środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opiniami wszystkich właściwych komitetów zarządzających,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 22 lipca 1985 r.
| W imieniu Komisji | |
| Frans ANDRIESSEN | |
| Wiceprzewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 281 z 1.11.1975, str. 1.
(2) Dz.U. L 107 z 19.4.1984, str. 1.
(3) Dz.U. L 73 z 21.3.1977, str. 46.
(4) Dz.U. L 163 z 22.6.1985, str. 12.
(5) Dz.U. L 131 z 26.5.1977, str. 6.
(6) Dz.U. L 137 z 27.5.1985, str. 9.
(7) Dz.U. L 211 z 31.7.1981, str. 2.
(8) Dz.U. L 142 z 29.5.1984, str. 1.
(9) Dz.U. L 162 z 12.6.1982, str. 28.
(10) Dz.U. L 151 z 10.6.1985, str. 7.
(11) Dz.U. L 164 z 24.6.1985, str. 6.
(12) Dz.U. L 164 z 24.6.1985, str. 1.
(13) Dz.U. 172 z 30.9.1966, str. 3025/66.
(14) Dz.U. L 246 z 5.11.1971, str. 1.
(15) Dz.U. L 282 z 1.11.1975, str. 1.
(16) Dz.U. L 282 z 1.11.1975, str. 49.
(17) Dz.U. L 282 z 1.11.1975, str. 77.
(18) Dz.U. L 181 z 1.7.1992, str. 21.
(19) Dz.U. L 215 z 30.7.1992, str. 70.
(20) Dz.U. L 329 z 30.12.1995, str. 18.
(21) Dz.U. L 63 z 21.3.1995, str. 1.
(22) Dz.U. L 297 z 21.11.1996, str. 1.
(23) Dz.U. L 297 z 21.11.1996, str. 29.
(24) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 21.
(25) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 48.
(26) Dz.U. L 179 z 14.7.1999, str. 1.
(27) Dz.U. L 17 z 21.1.2000, str. 22.
(28) Dz.U. L 193 z 29.7.2000, str. 16.
(29) Dz.U. L 178 z 30.6.2001, str. 1.
(30) Dz.U. L 341 z 22.12.2001, str. 3.
(31) Dz.U. L 97 z 15.4.2003, str. 6.
(32) Dz.U. L 270 z 21.10.2003, str. 1.
(33) Dz.U. L 148 z 1.6.2001, str. 3.
(34) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 1.
(35) Dz.U. L 297 z 21.11.1996, str. 49.
(36) Dz.U. L 318 z 20.12.1993, str. 18.
(37) Dz.U. L 302 z 19.10.1992. str. 1.
(38) Dz.U. L 365 z 21.12.2006, str. 52.
(39) Dz.U. L 50 z 22.2.1978, str. 1.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 3403/93 z dnia 10 grudnia 1993 r. (Dz.U.UE.L.93.310.4) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 grudnia 1993 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1932/1999 z dnia 9 września 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.240.11) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 września 1999 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 673/2004 z dnia 13 kwietnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.105.17) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 maja 2004 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 3403/93 z dnia 10 grudnia 1993 r. (Dz.U.UE.L.93.310.4) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 grudnia 1993 r.
- zmieniony przez art. 12 rozporządzenia nr 1913/2006 z dnia 20 grudnia 2006 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania agromonetarnego systemu dla euro w rolnictwie i zmieniającego niektóre rozporządzenia (Dz.U.UE.L.06.365.52) z dniem 1 stycznia 2007 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1985.205.5 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2220/85 ustanawiające wspólne szczegółowe zasady stosowania systemu zabezpieczeń w odniesieniu do produktów rolnych |
| Data aktu: | 22/07/1985 |
| Data ogłoszenia: | 03/08/1985 |
| Data wejścia w życie: | 01/03/1986, 01/05/2004 |