Dyrektywa 82/528/EWG zmieniająca załącznik II do dyrektywy 76/895/EWG odnoszącej się do ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w owocach i warzywach oraz na ich powierzchni

DYREKTYWA RADY
z dnia 19 lipca 1982 r.
zmieniająca załącznik II do dyrektywy 76/895/EWG odnoszącej się do ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w owocach i warzywach oraz na ich powierzchni

(82/528/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 9 sierpnia 1982 r.)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

uwzględniając dyrektywę Rady 76/895/EWG z dnia 23 listopada 1976 r. odnoszącą się do ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w owocach i warzywach oraz na ich powierzchni(1), ostatnio zmienioną dyrektywą 81/36/EWG(2), w szczególności jej art. 5,

uwzględniając wniosek Komisji(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

artykuł 5 dyrektywy 76/895/EWG określa, że zawartość załączników będzie regularnie zmieniana oraz że przy wprowadzaniu zmian uwzględnia się postęp naukowo-techniczny, jak również wymogi zdrowia i rolnictwa;

od kiedy wystarczające jest identyfikowanie pozostałości pestycydów przy pomocy ich powszechnie stosowanych nazw i wzorów chemicznych, wydaje się pożądane odpowiednie uproszczenie załącznika II do niniejszej dyrektywy;

pestycydy aramit i chlorofenson nie posiadają już znaczenia gospodarczego, a wystąpienie ich pozostałości w środkach spożywczych jest mało prawdopodobne; dlatego właściwe jest skreślenie ich z niniejszego załącznika II;

w świetle postępu naukowo-technicznego niezbędna jest zmiana przepisów, szczególnie w zakresie najwyższych dopuszczalnych poziomów, określonych w załączniku II, odnoszących się do atrazyny, azynofosu etylowego, azynofosu metylowego, barbanu, binapakrylu, karbarylu, chlorodibenzolu, dialatu, endosulfanu, lindanu, parationu wraz z paraoksonem i folpetem;

z tych samych powodów wydaje się być pożądane uaktualnienie dyrektywy poprzez dodanie przepisów odnoszących się do innych pestycydów, których pozostałości mogą wystąpić w owocach i warzywach, a mianowicie bromoetylu, bromopropylu, kaptafolu, chloroprofamu, chlorobufamu, chlorfenwinfosu, chloromekwatu, DDT, diazinonu, dwuchlorofluanidu, dichlorfosu, dikofolu, dioksationu, dikwatu, fentionu, bromku metylu, parakwatu, piretryny, trialatu, wamidotionu i chinometionatu;

wydaje się być także pożądane, zgodnie z obecnymi normami międzynarodowymi, zastąpienie najwyższych dopuszczalnych poziomów dotyczących amitrolu, endryny i TEPP, dotychczas określanych jako "zero", ostatecznymi poziomami ustalonymi na niższej granicy oznaczenia lub około niej;

uwzględniając błędy, szczególnie w pobieraniu próbek i analizie, właściwe dla kontroli najwyższych dopuszczalnych poziomów, poziomy powinny być wyrażone właściwą liczbą znaczących cyfr; poziomy odnoszące się do chlorobenzenu i metyloparationu wraz z metyloparaoksonem powinny być z tego powodu skorygowane,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W załączniku II do dyrektywy 76/895/EWG wprowadza się następujące zmiany:

1. Skreśla się kolumnę zatytułowaną "EWG nr1" i przypis 1;

2. Skreśla się zapisy "aramit" i "chlorofenson";

3. Dla pozostałości pestycydów ustalonych poniżej szczegóły zawarte w tabeli, z wyjątkiem wzorów chemicznych, które pozostają niezmienione, otrzymują brzmienie:

Nazwa powszechnie stosowana

Najwyższe dopuszczalne poziomy (w mg/kg (ppm))

amitrol

0,05

atrazyna

0,1

azynofos etylowy

0,05

azynofos metylowy

1:

winogrona, owoce cytrusowe

0,5:

pozostałe produkty

binapakryl

0,05:

warzywa cebulowe, bulwiaste i korzeniowe

0,3:

pozostałe warzywa, owoce

karbaryl

3:

morele, jabłka, gruszki, brzoskwinie, winogrona, śliwki, sałaty, kapusty

1:

pozostałe produkty

chlorbenzyd

2

chlorobenzylat

0,2:

orzechy

2:

pozostałe produkty

endosulfan (suma α- i β-endosulfanu i siarczanu endosulfanu)

0,2:

warzywa korzeniowe

1:

pozostałe produkty

endryna

0,01

folpet

15:

wiśnie lub czereśnie, sałata, maliny, czarne borówki, porzeczki, winogrona, truskawki

10:

owoce cytrusowe, owoce ziarnkowe

5:

pomidory

2:

pozostałe produkty

lindan (gamma-HCH)

2:

warzywa liściowe

0,5:

pomidory, owoce pestkowe i winogrona

0,1:

marchew

1:

pozostałe produkty

paration metylowy, w tym paraokson metylowy

0,2

TEPP

0,01

4. Dodaje się pozostałości pestycydów wraz z ich odpowiednimi danymi szczegółowymi w brzmieniu:

Pozostałości pestycydów

Najwyższe dopuszczalne poziomy (w mg/kg (ppm))

Nazwa powszechnie stosowana

Wzór chemiczny

bromofos etylowy

0-4-bromo-2,5-dichloro-fenylo-0,0-dietyl fosforanianowy

0,5

bromopropylat

izopropyl 4,4'-dibromobenzilowy

3:

owoce cytrusowe, banany

2:

owoce ziarnkowe oraz pestkowe, truskawki, winogrona

1:

warzywa

0,05:

pozostałe owoce

kaptafol

1,2,3,6-tetrahydro-N-(1,1,2,2-tetrachloro-etylotio)-ftalimid

8:

warzywa liściowe

2:

warzywa korzeniowe

5:

pozostałe produkty

chlorfenwinfos (suma izomerów E i Z)

tionofosforan 2-chloro-1-(2,4-dichloro-pfenylo)-winylo-dietylu

0,5:

warzywa cebulowe, bulwiaste i korzeniowe, seler, pietruszka

0,05:

grzyby, owoce

0,1:

pozostałe warzywa

chlormekwat, wyrażony jako kation chlormekwatu

jon 2-chloroetylotrimetyl amonu

3:

gruszki

1:

winogrona

0,05:

pozostałe produkty

DDT (suma p, p'DDT; p-p'DDT; p, p'DDE and p-pTDE)

1,1,1-trichloro-2,2-bis-(4-chlorofenylo)-etan

0,1

diazynon

tiofosforan 0,0-dietylo-0-(2-izopropylo-6-metylopirymidyn-4-ylu)

0,05:

orzechy

0,5:

pozostałe produkty

dichlofluanid

N-dichlorofluorometylotio-Nfenylo-N, N'-dimetylosulfonoamid

10:

sałata, truskawki inne owoce jagodowe, winogrona

5:

pozostałe produkty

dichlorfos

fosforan 2,2-dichlorowinylo dimetylu

0,1

dikofol

2,2,2-trichloro-1,1-bis-(4-chlorofenylo)-etanol

2:

owoce

0,5:

warzywa

dioksation

bis (ditiofosforan) S, S'- 1,4-dioksan-2, 3-diylo-0,0,0',0'-tetraetyl

3:

owoce cytrusowe

0,4:

winogrona

0,2:

pozostałe produkty

dikwat, wyrażony jako kation dikwatowy

jon 1,1'-etyleno-2, 2'-bipyridyldyliowy

0,1:

warzywa

0,5:

pozostałe produkty

związki fentyny (suma wyrażona jako wodorotlenek fentyny)

tripfenylotin 1: seler

0,1:

marchew

0,05:

pozostałe produkty

heptachlor (suma heptachloru i epoksydu heptachloru)

1,4,5,6,7,8, 8-heptachloro-3a,4,7,7a-tetrahydro-4, 7-metanoinden

0,01

bromek metylu

bromometan

0,1

parakwat, wyrażony jako kation parakwatu

jon 1,1'-dimetylo-4, 4'-bipyridyldylinowy

0,05

pyretryny (suma pyretrin I i II, cyneryny I i II, jasmoliny I i II)

-

1

wamidotion (suma wamidotionu i sulfotlenku wamidotionu)

tiofosforan 0,0-dimetylo-S-2-(1-metylokarbamoiloetylotio)-etylu

0,5:

owoce ziarnkowe

0,05:

pozostałe produkty

chinometionat

6-metylo-1,3-ditiolo-[4,5-b]-quinoksalin-2-on

0,3

5. Pozycje "barban" i "dialat" zastępuje się grupami dotyczącymi odpowiednio "barbanu, chloroprofamu, chlorobufamu" oraz "dialatu, trialatu":

Pozostałości pestycydów

Najwyższe dopuszczalne poziomy (w mg/kg (ppm))

Nazwa powszechnie stosowana

Wzór chemiczny

barban

chlorprofam

chlorbufam

) suma

} wyrażona jako

) 3-chloroanilina

4-chlorobut-2-ynyl 3-chlorokarbanilan; izopropyl 3-chloropenylkarbaminian; 1-metylprop-2-ynyl-3-chlorofenylokarbaminian

0,1:

0,05:

seler, marchew,

trybula, pasternak, pietruszka pozostałe produkty

dialat

trialat

)

} suma

S-2, 3-dichloroallil di-izopropyltiokarbaminianu; S-2, 3,3-trichloroallil di-izopropyltiokarbaminianu

0,1

Artykuł  2

Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy najpóźniej do dnia 1 lipca 1984 r. i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 19 lipca 1982 r.

W imieniu Rady
B. WESTH
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 340 z 9.12.1976, str. 26.

(2) Dz.U. L 46 z 19.2.1981, str. 33.

(3) Dz.U. C 95 z 16.4.1982, str. 6.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1982.234.1

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 82/528/EWG zmieniająca załącznik II do dyrektywy 76/895/EWG odnoszącej się do ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w owocach i warzywach oraz na ich powierzchni
Data aktu: 19/07/1982
Data ogłoszenia: 09/08/1982
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 04/08/1982