(Dz.U.UE L z dnia 9 sierpnia 1982 r.)
RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,
uwzględniając dyrektywę Rady 76/895/EWG z dnia 23 listopada 1976 r. odnoszącą się do ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w owocach i warzywach oraz na ich powierzchni(1), ostatnio zmienioną dyrektywą 81/36/EWG(2), w szczególności jej art. 5,
uwzględniając wniosek Komisji(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
artykuł 5 dyrektywy 76/895/EWG określa, że zawartość załączników będzie regularnie zmieniana oraz że przy wprowadzaniu zmian uwzględnia się postęp naukowo-techniczny, jak również wymogi zdrowia i rolnictwa;
od kiedy wystarczające jest identyfikowanie pozostałości pestycydów przy pomocy ich powszechnie stosowanych nazw i wzorów chemicznych, wydaje się pożądane odpowiednie uproszczenie załącznika II do niniejszej dyrektywy;
pestycydy aramit i chlorofenson nie posiadają już znaczenia gospodarczego, a wystąpienie ich pozostałości w środkach spożywczych jest mało prawdopodobne; dlatego właściwe jest skreślenie ich z niniejszego załącznika II;
w świetle postępu naukowo-technicznego niezbędna jest zmiana przepisów, szczególnie w zakresie najwyższych dopuszczalnych poziomów, określonych w załączniku II, odnoszących się do atrazyny, azynofosu etylowego, azynofosu metylowego, barbanu, binapakrylu, karbarylu, chlorodibenzolu, dialatu, endosulfanu, lindanu, parationu wraz z paraoksonem i folpetem;
z tych samych powodów wydaje się być pożądane uaktualnienie dyrektywy poprzez dodanie przepisów odnoszących się do innych pestycydów, których pozostałości mogą wystąpić w owocach i warzywach, a mianowicie bromoetylu, bromopropylu, kaptafolu, chloroprofamu, chlorobufamu, chlorfenwinfosu, chloromekwatu, DDT, diazinonu, dwuchlorofluanidu, dichlorfosu, dikofolu, dioksationu, dikwatu, fentionu, bromku metylu, parakwatu, piretryny, trialatu, wamidotionu i chinometionatu;
wydaje się być także pożądane, zgodnie z obecnymi normami międzynarodowymi, zastąpienie najwyższych dopuszczalnych poziomów dotyczących amitrolu, endryny i TEPP, dotychczas określanych jako "zero", ostatecznymi poziomami ustalonymi na niższej granicy oznaczenia lub około niej;
uwzględniając błędy, szczególnie w pobieraniu próbek i analizie, właściwe dla kontroli najwyższych dopuszczalnych poziomów, poziomy powinny być wyrażone właściwą liczbą znaczących cyfr; poziomy odnoszące się do chlorobenzenu i metyloparationu wraz z metyloparaoksonem powinny być z tego powodu skorygowane,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 19 lipca 1982 r.
| W imieniu Rady | |
| B. WESTH | |
| Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 340 z 9.12.1976, str. 26.
(2) Dz.U. L 46 z 19.2.1981, str. 33.
(3) Dz.U. C 95 z 16.4.1982, str. 6.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1982.234.1 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Dyrektywa 82/528/EWG zmieniająca załącznik II do dyrektywy 76/895/EWG odnoszącej się do ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w owocach i warzywach oraz na ich powierzchni |
| Data aktu: | 19/07/1982 |
| Data ogłoszenia: | 09/08/1982 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 04/08/1982 |