uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 1696/71 z dnia 26 lipca 1971 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku chmielu(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 1170/77(2), w szczególności jego art. 5 ust. 3 i art. 18,
a także mając na uwadze, co następuje:
artykuł 5 rozporządzenia (EWG) nr 1696/71 stanowi, że chmiel i produkty chmielowe pochodzące z państw trzecich mogą być przywożone tylko wtedy, gdy ich normy jakości są przynajmniej równoważne minimalnym wymaganiom obowiązującym w obrocie takimi produktami zbieranymi we Wspólnocie lub ich pochodnymi; jednakże stanowi ono, że produkty te są uznawane za spełniające powyższe wymagania wyłącznie wtedy, gdy załączone jest do nich świadectwo wydane przez władze państwa pochodzenia i uznane za równoważne certyfikatowi wymaganemu przy dopuszczaniu do obrotu chmielu i produktów chmielowych pochodzenia wspólnotowego;
szczegółowe zasady dotyczące kontroli tych wymogów, sporządzania świadectw oraz uznawania równoważności tych świadectw zostały określone w rozporządzeniu Komisji (EWG) nr 1646/78(3) i rozporządzeniu Komisji (EWG) nr 2397/78(4), zmienionych rozporządzeniem (EWG) nr 2709/78(5);
doświadczenie zdobyte od czasu wejścia w życie powyższych rozporządzeń wskazuje, że konieczne jest ich uzupełnienie oraz, w celu uproszczenia czynności administracyjnych, zebranie w jednym rozporządzeniu wszystkich przepisów dotyczących dopuszczania do swobodnego obrotu chmielu i produktów pochodnych pochodzących z państw trzecich oraz odrębnego uregulowania kwestii równoważności świadectw wydawanych w państwach trzecich;
rozporządzenie Rady (EWG) nr 1784/77 z dnia 19 lipca 1977 r. dotyczące certyfikacji chmielu(6) określa bardzo ścisłe wymogi dopuszczania do obrotu produktów chmielowych, w szczególności mieszanek; obecnie nie istnieje metoda skutecznej kontroli na granicach, czy wymagania te są przestrzegane; jedynie zobowiązanie państw wywożących do przestrzegania wymogów wspólnotowych dla wprowadzania tych produktów do obrotu może zastąpić taką kontrolę; konieczne jest zatem, aby załączać do wymienionych produktów świadectwa określone w art. 5 ust. 2 rozporządzenia (EWG) nr 1696/71;
minimalne wymagania dla dopuszczania chmielu do obrotu zostały ustalone w rozporządzeniu Komisji (EWG) nr 890/78 z dnia 28 kwietnia 1978 r., ustanawiającym szczegółowe zasady certyfikacji chmielu(7); konieczne jest ustanowienie szczegółowych zasad kontroli tych wymagań przy przywozie chmielu z państw trzecich bez świadectwa uznawanego za równoważne;
w celu ułatwienia kontroli przeprowadzanej przez właściwe władze Państw Członkowskich niezbędne jest określenie formy i, w miarę potrzeby, treści tych świadectw oraz zasad ich używania;
w celu uwzględnienia praktyki handlowej właściwe władze muszą mieć prawo, w przypadku podziału przesyłanej partii towaru, do sporządzania pod swym nadzorem wypisu ze świadectwa w odniesieniu do każdej nowej partii towaru wynikającej z podziału; 1
analogicznie do wspólnotowego systemu certyfikacji niektóre produkty powinny być, z powodu ich użycia, wyłączone spod kontroli lub obowiązku przedstawiania świadectw przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu;
Komitet Zarządzający ds. Chmielu nie wydał opinii w terminie wyznaczonym przez jego przewodniczącego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 21 grudnia 1978 r.
| W imieniu Komisji | |
| Finn GUNDELACH | |
| Wiceprzewodniczący |
__________
(1) Dz.U. L 175 z 4.8.1971, str. 1.
(2) Dz.U. L 137 z 3.6.1977, str. 7.
(3) Dz.U. L 191 z 14.7.1978, str. 25.
(4) Dz.U. L 289 z 14.10.1978, str. 1.
(5) Dz.U. L 327 z 22.11.1978, str. 8.
(6) Dz.U. L 200 z 8.8.1977, str. 1.
(7) Dz.U. L 117 z 29.4.1978, str. 43.
ZAŁĄCZNIKI
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 4060/88 z dnia 21 grudnia 1988 r. (Dz.U.UE.L.88.356.42) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1988 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 2264/91 z dnia 26 lipca 1991 r. (Dz.U.UE.L.91.208.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 1991 r.
- zmieniony przez pkt 1 sprostowania z dnia 16 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.78.367.17/1).
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2264/91 z dnia 26 lipca 1991 r. (Dz.U.UE.L.91.208.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 1991 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 2940/92 z dnia 9 października 1992 r. (Dz.U.UE.L.92.294.8) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 1992 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 717/93 z dnia 26 marca 1993 r. (Dz.U.UE.L.93.74.45) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 kwietnia 1993 r.
- dodany przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 2264/91 z dnia 26 lipca 1991 r. (Dz.U.UE.L.91.208.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 1991 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2940/92 z dnia 9 października 1992 r. (Dz.U.UE.L.92.294.8) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 października 1992 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2918/93 z dnia 22 października 1993 r. (Dz.U.UE.L.93.264.37) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 października 1993 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1978.367.17 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 3076/78 w sprawie przywozu chmielu z państw trzecich |
| Data aktu: | 21/12/1978 |
| Data ogłoszenia: | 28/12/1978 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 01/01/1979 |