Dyrektywa 78/764/EWG w sprawie zbliżania ustawodawstw Państw Członkowskich dotyczących siedzenia kierowcy w kołowych ciągnikach rolniczych lub leśnych

DYREKTYWA RADY
z dnia 25 lipca 1978 r.
w sprawie zbliżania ustawodawstw Państw Członkowskich dotyczących siedzenia kierowcy w kołowych ciągnikach rolniczych lub leśnych

(78/764/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 18 września 1978 r.)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 100,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

wymogi techniczne, które ciągniki muszą spełniać w myśl obowiązujących przepisów krajowych, dotyczą między innymi siedzenia kierowcy;

wymogi te są różne w poszczególnych Państwach Członkowskich; w związku z tym zachodzi konieczność przyjęcia przez wszystkie Państwa Członkowskie takich samych wymogów, w uzupełnieniu lub w miejsce istniejących przepisów, w szczególności w celu wprowadzenia w odniesieniu do każdego typu ciągnika procedury homologacji typu EWG, będącej przedmiotem dyrektywy Rady 74/150/EWG z dnia 4 marca 1974 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu kołowych ciągników rolniczych lub leśnych(3);

zasady odnoszące się do siedzenia kierowcy obejmują nie tylko wymogi dotyczące ich montażu na ciągnikach, ale także ich konstrukcji; zharmonizowana procedura homologacji typu umożliwia każdemu Państwu Członkowskiemu sprawdzenie zgodności ze wspólnymi wymogami konstrukcyjnymi i wymogami badań oraz informowanie innych Państw Członkowskich o wynikach badań przez przesłanie egzemplarza świadectwa homologacji typu części, sporządzonego dla każdego typu siedzenia kierowcy; umieszczenie znaku homologacji typu EWG danej części na wszystkich siedzeniach kierowcy wytwarzanych zgodnie z homologowanym typem eliminuje konieczność przeprowadzania kontroli technicznych tych siedzeń kierowcy w pozostałych Państwach Członkowskich,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1
1.
Państwa Członkowskie przyznają homologację typu EWG części każdemu typowi siedzenia kierowcy, który spełnia wymogi konstrukcyjne i wymogi badań ustanowione w załącznikach I i II.
2.
Państwo Członkowskie, które przyznało homologację typu EWG części, zobowiązane jest podjąć środki wymagane w celu sprawdzenia, czy modele seryjne są zgodne z homologowanym typem, jeżeli zajdzie taka potrzeba i w stopniu, w jakim jest to konieczne w ramach współpracy z właściwymi władzami w pozostałych Państwach Członkowskich. Sprawdzenie takie ogranicza się do kontroli na miejscu.
Artykuł  2

Państwa Członkowskie dla każdego typu siedzenia kierowcy, które homologują zgodnie z art. 1, wydają producentowi lub jego upoważnionemu przedstawicielowi znak homologacji typu EWG danej części, zgodny ze wzorem przedstawionym w załączniku II ppkt 3.5.

Państwa Członkowskie zobowiązane są podjąć wszelkie właściwe środki w celu zapobieżenia używaniu znaków, które mogłyby prowadzić do mylenia siedzeń kierowcy, którym przyznano homologację typu części zgodnie z art. 1 z innymi urządzeniami.

Artykuł  3
1.
Państwa Członkowskie nie mogą zakazać wprowadzenia siedzeń kierowcy do obrotu z przyczyn dotyczących ich konstrukcji, jeżeli są one opatrzone znakiem homologacji typu EWG części.
2.
Jednakże Państwo Członkowskie może zakazać wprowadzenia do obrotu siedzeń kierowcy opatrzonych znakiem homologacji typu EWG części, jeżeli poważnie uchybiają zgodności z homologowanym typem.

Państwo takie powiadamia bezzwłocznie pozostałe Państwa Członkowskie i Komisję o podjętych środkach, przedstawiając powody swojej decyzji.

Artykuł  4

Właściwe władze każdego Państwa Członkowskiego przesyłają w terminie jednego miesiąca właściwym władzom pozostałych Państw Członkowskich egzemplarz świadectwa homologacji części, którego wzór podano w załączniku III, wypełniony dla każdego typu siedzenia kierowcy, który te władze homologują lub którego homologacji odmawiają.

Artykuł  5
1.
W przypadku gdy Państwo Członkowskie, które przyznało homologację typu EWG części stwierdza, że numer siedzenia kierowcy, opatrzonego tym samym znakiem homologacji typu EWG części, nie jest zgodny z typem, który uzyskał homologację, państwo takie zobowiązane jest podjąć niezbędne środki w celu zapewnienia zgodności modeli seryjnych z homologowanym typem. Właściwe władze danego państwa powiadamiają władze pozostałych Państw Członkowskich w zakresie podjętych środków, które mogą, w przypadku poważnych uchybień co do zgodności, wycofać homologację typu EWG danej części. Wspomniane władze podejmują takie same środki, jeżeli zostaną powiadomione przez właściwe władze innego Państwa Członkowskiego o wystąpieniu takiego uchybienia w zakresie zgodności.
2.
Właściwe władze Państw Członkowskich w terminie jednego miesiąca powiadamiają się wzajemnie o każdym przypadku wycofania homologacji typu EWG części oraz o przyczynach podjęcia takiego środka.
Artykuł  6

Każda decyzja podjęta na mocy przepisów przyjętych przy wykonaniu niniejszej dyrektywy i dotycząca odmowy przyznania lub wycofania homologacji typu EWG części dla siedzenia kierowcy, lub zakazu wprowadzania ich do obrotu albo użytku powinna zawierać szczegółowe uzasadnienie. Decyzje takie przekazuje się do wiadomości zainteresowanej stronie, wraz z informacją dotyczącą środków zaradczych, które ta strona może podjąć na mocy obowiązujących w Państwach Członkowskich przepisów ustawowych, oraz informacją na temat terminów ustalonych w odniesieniu do podjęcia takich środków.

Artykuł  7

Państwa Członkowskie nie mogą odmówić przyznania homologacji typu EWG lub homologacji krajowej ciągnika z przyczyn dotyczących siedzeń kierowcy, jeżeli są one opatrzone znakiem homologacji typu EWG części i są zamontowane zgodnie z wymogami określonymi w załączniku IV.

Artykuł  8

Państwa Członkowskie nie mogą odmówić rejestracji ciągnika ani zakazać jego sprzedaży, wprowadzenia do ruchu lub użytkowania z przyczyn odnoszących się do jego siedzenia kierowcy, jeżeli są one opatrzone znakiem homologacji typu EWG części i są zamontowane zgodnie z wymogami ustanowionymi w załączniku IV.

Artykuł  9
1.
Do celów niniejszej dyrektywy "ciągnik rolniczy lub leśny" oznacza każdy pojazd silnikowy, wyposażony w koła lub gąsienice, posiadający co najmniej dwie osie, którego główna funkcja polega na mocy pociągowej i który został specjalnie skonstruowany w celu holowania, pchania, przewożenia lub napędzania niektórych narzędzi, maszyn lub przyczep, przeznaczonych do stosowania w rolnictwie lub leśnictwie. Może on być wyposażony w celu przewożenia ładunków i pasażerów.
2. 1
Niniejsza dyrektywa ma zastosowanie jedynie do ciągników określonych w ust. 1, które są wyposażone w ogumienie pneumatyczne i posiadają przynajmniej dwie osie oraz maksymalną prędkość konstrukcyjną między 6 a 40 km/godz..
Artykuł  10

Zmiany niezbędne w celu dostosowania do postępu technicznego wymogów określonych w załącznikach przyjmuje się zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 13 dyrektywy 74/150/EWG.

Artykuł  11
1.
Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy konieczne do wykonania niniejszej dyrektywy w terminie 18 miesięcy od jej notyfikacji i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.
2.
Państwa Członkowskie przekażą Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego przyjętych w zakresie objętym niniejszą dyrektywą.
Artykuł  12

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 25 lipca 1978 r.

W imieniu Rady

K. VON DOHNANYI

Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 299 z 12.12.1977, str. 61.

(2) Dz.U. C 84 z 8.4.1978, str. 11.

(3) Dz.U. L 84 z 28.3.1974, str. 10.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

  2 DEFINICJE

1. Siedzenie kierowcy

"Siedzenie kierowcy" oznacza siedzenie zdolne do pomieszczenia tylko jednej osoby, przeznaczone do użytku przez kierowcę podczas kierowania ciągnikiem.

2. Powierzchnia siedzenia

"Powierzchnia siedzenia" oznacza prawie poziomą część siedzenia kierowcy, którą zajmuje kierowca siedząc.

3. Oparcie

"Oparcie" oznacza prawie pionową część siedzenia kierowcy, o którą kierowca opiera się plecami siedząc.

4. Wsporniki boczne siedzenia

"Wsporniki boczne siedzenia" oznaczają elementy lub kształty powierzchni siedzenia, które zapobiegają przemieszczaniu się kierowcy na boki.

4.1. Podłokietniki

"Podłokietniki" oznaczają elementy po obu stronach siedzenia, które podtrzymują ręce kierowcy podczas siedzenia.

5. Punkt odniesienia siedzenia (S)

"Punkt odniesienia siedzenia (S)" oznacza punkt przecięcia na wzdłużnej płaszczyźnie symetrii siedzenia między płaszczyzną styczną i podstawą wyściełanego oparcia oraz płaszczyzny poziomej. Ta płaszczyzna pozioma przecina się z niższą powierzchnią siedzenia w odległości 150 mm od punktu odniesienia siedzenia (S) (patrz załącznik II dodatek 1).

6. iGłębokość powierzchni siedzenia

"Głębokość powierzchni siedzenia" oznacza odległość w poziomie między punktem odniesienia siedzenia (S) i przednią krawędzią siedzenia.

7. Szerokość powierzchni siedzenia

"Szerokość powierzchni siedzenia" oznacza odległość w poziomie między zewnętrznymi krawędziami siedzenia mierzoną w płaszczyźnie prostopadłej do środkowej płaszczyzny siedzenia.

8. Zakres dostosowania obciążenia

"Zakres dostosowania obciążenia" oznacza zakres między dwoma obciążeniami odpowiadającym średnim pozycjom krzywych układu zawieszenia wykreślonych dla najcięższego i najlżejszego kierowcy.

9. Zakres odchylenia pionowego zawieszenia

Zakres odchylenia pionowego zawieszenia oznacza odległość w pionie między najwyższym położeniem a położeniem w danym momencie punktu znajdującego się na powierzchni siedzenia 200 mm przed punktem odniesienia siedzenia na środkowej płaszczyźnie wzdłużnej.

10. Drganie

"Drganie" oznacza pionowy ruch w górę i w dół siedzenia kierowcy.

11. Przyspieszenie drgań (a)

"Przyspieszenie drgań (a)" oznacza drugą pochodną odchylenia wywołanego drganiem względem czasu.

12. Wartość skuteczna przyspieszenia drgań (aeff)

"Wartość skuteczna przyspieszenia drgań (aeff)" oznacza pierwiastek ze średniej kwadratów przyspieszeń.

13. Ważone przyspieszenie drgań (aw)

"Ważone przyspieszenie drgań (aw)" oznacza przyspieszenie drgań określone za pomocą filtra ważącego, zgodnie z załącznikiem II ppkt 2.5.3.3.5.2.

awS = wartość średnia kwadratowa ważonego przyspieszenia drgań siedzenia zmierzonego podczas badania na stanowisku lub badania drogowego;

awB = wartość średnia kwadratowa ważonego przyspieszenia drgań zmierzonego w punkcie zamocowania siedzenia podczas badania na stanowisku;

= wzorcowa wartość średnia kwadratowa ważonego przyspieszenia drgań zmierzonego w punkcie zamocowania siedzenia;

= skorygowana wartość średnia kwadratowa ważonego przyspieszenia drgań siedzenia zmierzonego podczas badania na stanowisku;

= wartość średnia kwadratowa ważonego przyspieszenia drgań zmierzonego w punkcie zamocowania siedzenia podczas badania na drodze standardowej.

14. Współczynnik drgań

"Współczynnik drgań" oznacza stosunek ważonego przyspieszenia drgań zmierzonego na siedzeniu kierowcy do tego zmierzonego w punkcie zamocowania siedzenia zgodnie z załącznikiem II ppkt 2.5.3.3.2.

15. Klasa drgań

"Klasa drgań" oznacza klasę lub grupę ciągników o takiej samej charakterystyce drgań.

16. Ciągnik kategorii A

Ciągnik kategorii A oznacza ciągnik, który można przypisać do danej klasy drgań z powodu konstrukcyjnego podobieństwa cech.

16.1. właściwości tych ciągników są następujące:

liczba osi: dwie

zawieszenie: tylna oś bez amortyzacji.

16.2. ciągniki kategorii A dzielą się na trzy klasy:

klasa I: ciągniki o masie własnej do 3600 kg;

klasa II: ciągniki o masie własnej 3600-6500 kg;

klasa III: ciągniki o masie własnej powyżej 6500 kg.

17. Ciągnik kategorii B

"Ciągnik kategorii B" oznacza ciągnik, którego właściwości nie pozwalają na włączenie go do kategorii A.

18. Siedzenia tego samego typu

"Siedzenia tego samego typu" oznaczają siedzenia, które nie różnią się od siebie pod żadnym istotnym względem. Mogą różnić się one jedynie:

18.1. wymiarami;

18.2. położeniem i nachyleniem oparcia;

18.3. nachyleniem siedzenia;

18.4. podłużną i pionową regulacją siedzenia.

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  II

  3 WYMOGI KONSTRUKCYJNE I WYMOGI BADAŃ - HOMOLOGACJA TYPU EWG CZĘŚCI ORAZ WYMOGI DOTYCZĄCE OZNAKOWANIA

1. WYMOGI OGÓLNE

1.1. Siedzenie kierowcy musi być tak zaprojektowane, aby zapewniało kierowcy wygodną pozycję podczas kierowania ciągnikiem, powinno także zapewnić mu jak najkorzystniejsze warunki pod względem zdrowia i bezpieczeństwa.

1.2. Siedzenie musi być regulowane wzdłuż oraz na wysokość bez użycia narzędzi.

1.3. Siedzenie musi być tak zaprojektowane, aby zmniejszało wstrząsy i drgania. Musi zatem być wyposażone w sprężyny, dobrze pochłaniać drgania i stanowić właściwą podporę z tyłu oraz z boków.

Wsporniki boczne uznaje się za odpowiednie, gdy kształt siedzenia zapobiega ześliźnięciu się na boki ciała kierowcy.

1.3.1. Siedzenie musi być regulowane dla osób o różnej masie ciała. Każda regulacja konieczna do spełnienia tego wymogu musi zostać przeprowadzona bez użycia narzędzi.

1.4. Siedzenie, oparcie, wsporniki boczne oraz, jeśli występują, usuwane, składane lub przymocowane na stałe podłokietniki muszą być wyściełane.

1.5. Położenie punktu odniesienia siedzenia (S) musi być obliczone w sposób określony w załączniku II dodatek 1.

1.6. Jeżeli przepisy nie stanowią inaczej, pomiary i zakresy tolerancji muszą spełniać następujące wymagania:

1.6.1. wyniki pomiarów muszą być podane w jednostkach całkowitych, w razie potrzeby z zaokrągleniem wyniku do najbliższej jednostki całkowitej;

1.6.2. urządzenia zastosowane do wykonywania pomiaru muszą pozwolić na zaokrąglenie wyniku do najbliższej jednostki całkowitej i musi być on dokładny w następujących zakresach tolerancji błędu:

- dla długości: ± 0,5 %,

- dla pomiarów kątów: ± 1 °,

- dla określenia ciężaru ciągnika: ± 20 kg,

- dla pomiaru ciśnienia opon: ± 0,1 bara;

1.6.3. w przypadku danych odnoszących się do wymiarów dozwolona jest tolerancja ± 5 %.

1.7. Siedzenie musi zostać poddane następującym badaniom, przeprowadzonym na tym samym siedzeniu i w następującej kolejności:

1.7.1. określenie charakterystyki zawieszenia i zakresu regulacji do ciężaru kierowcy;

1.7.2. określenie stabilności bocznej;

1.7.3. Określenie charakterystyki drgań pionowych.

1.7.4. Określenie charakterystyk tłumienia w zakresie rezonansu.

1.8. Jeżeli siedzenie jest wyprodukowane w taki sposób, iż może obracać się wokół pionowej osi, testy są przeprowadzane przy siedzeniu ustawionym przodem, zablokowanym w pozycji równoległej do wzdłużnej płaszczyzny symetrii ciągnika.

1.9. Siedzenie poddane badaniom musi posiadać takie same właściwości w zakresie konstrukcji i montażu jak siedzenia produkowane seryjnie.

1.10. Przed przeprowadzeniem badań siedzenie musi być sprawdzone przez producenta.

1.11. Sprawozdanie z badań, które potwierdza, że siedzenie przeszło z powodzeniem wszystkie wyszczególnione badania bez uszkodzenia i które zawiera wszystkie szczegóły charakterystyki drgań siedzenia, musi zostać przygotowane przez jednostkę przeprowadzającą badania.

1.12. Siedzenia badane dla ciągników klasy I są odpowiednie tylko dla ciągników tej klasy, podczas gdy siedzenia badane dla ciągników klasy II są odpowiednie zarówno dla ciągników klasy, I jak i klasy II a siedzenia badane dla ciągników klasy III są odpowiednie dla ciągników klasy II i III..

2. WYMOGI SZCZEGÓŁOWE

2.1. Wymiary powierzchni siedzenia

2.1.1. Głębokość powierzchni siedzenia, mierzona równolegle do i w odległości 150 mm od wzdłużnej płaszczyzny symetrii siedzenia, musi wynosić 400 mm ± 50 mm (patrz rysunek poniżej).

2.1.2. Szerokość powierzchni siedzenia, mierzona prostopadle do środkowej płaszczyzny siedzenia w odległości 150 mm przed punktem odniesienia siedzenia (S) i nie więcej niż 80 mm nad tym punktem, musi wynosić przynajmniej 450 mm (patrz rysunek poniżej).

2.1.3. Głębokość i szerokość powierzchni siedzenia przeznaczonego dla ciągników, których szerokość rozstawu tylnych kół nie przekracza 1150 mm, może zostać zmniejszona, jeżeli konstrukcja ciągnika nie pozwala spełnić wymogów określonych w ppkt 2.1.1 i 2.1.2, w szczególności nie więcej niż do 300 mm głębokości i nie więcej niż do 400 mm szerokości.

2.2. Położenie i nachylenie oparcia

2.2.1. Górna krawędź oparcia siedzenia musi znajdować się przynajmniej 260 mm powyżej punktu odniesienia siedzenia (S) (patrz rysunek poniżej).

2.2.2. Oparcie musi mieć nachylenie 10 ± 5 ° (patrz rysunek poniżej).

2.3. Nachylenie powierzchni siedzenia

2.3.1. Nachylenie do tyłu (patrz kąt na rysunku poniżej) powierzchni obciążonej poduszki, mierzone wraz z urządzeniem obciążającym zgodnie z dodatkiem 1, musi się wynosić 3-12° w stosunku do poziomu.

2.4. Regulacja siedzenia (patrz rysunek poniżej)

2.4.1. Siedzenie musi być regulowane wzdłużnie na minimalnej odległości:

- 150 mm dla ciągników o rozstawie tylnych kół wynoszącym ponad 1.150 mm,

- 60 mm dla ciągników o rozstawie tylnych kół wynoszącym 1.150 mm lub mniej.

2.4.2. Siedzenie musi być regulowane w kierunku pionowym na odległości:

- 60 mm dla ciągników o rozstawie tylnych kół wynoszącym ponad 1.150 mm,

- 30 mm dla ciągników o rozstawie tylnych kół wynoszącym 1.150 mm lub mniej.

grafika

2.5. Badania siedzenia

2.5.1. Określenie właściwości zawieszenia i zakresu regulacji do ciężaru kierowcy.

2.5.1.1. Właściwości zawieszenia są mierzone w drodze badania statycznego. Zakres regulacji do ciężaru kierowcy jest wyliczany z charakterystyki zawieszenia. Obliczenia te nie są konieczne w przypadku siedzeń, które nie mogą być ręcznie regulowane do ciężaru kierowcy.

2.5.1.2. Siedzenie umieszczone jest na stanowisku badawczym lub na ciągniku, obciążone bezpośrednio lub przez specjalne urządzenie; obciążenie to nie może różnić się o ponad 5 N od obciążenia nominalnego. Błąd pomiarowy dla odchylenia pionowego zawieszenia nie może przekroczyć ± 1 mm. Obciążenie musi być przyłożone zgodnie z procedurą określoną w dodatku 1 sekcja 3.

2.5.1.3. Całkowita krzywa charakterystyki przedstawiająca ugięcie układu zawieszenia musi być nakreślona począwszy od obciążenia zerowego, do obciążenia maksymalnego i z powrotem do obciążenia zerowego. Stopniowe obciążenia, przy których mierzone jest odchylenie zawieszenia nie mogą przekraczać 100 N; musi zostać określone przynajmniej 8 punktów pomiarowych w podobnych odcinkach odchylenia zawieszenia. Punkt maksymalnego obciążenia jest tym, w którym nie występuje już dalsze pionowe ugięcie zawieszenia, lub odpowiada punktowi pod obciążeniem 1.500 N. Po każdym przyłożeniu lub odjęciu obciążenia, pionowe ugięcie zawieszenia musi być mierzone w odległości 200 mm z przodu punktu odniesienia siedzenia na środkowej płaszczyźnie wzdłużnej powierzchni siedzenia. Po przyłożeniu lub odjęciu obciążenia, siedzenie musi powrócić do swojej pozycji spoczynkowej.

2.5.1.4. W przypadku siedzeń wyposażonych w skalę regulacji obciążenia, krzywe charakterystyki obrazujące ugięcia pionowe zawieszenia są nanoszone w punktach regulacji obciążenia dla kierowców o masie 50 i 120 kg. W przypadku siedzeń nie wyposażonych w skalę regulacji obciążenia, zaś wyposażonych w zamki regulacyjne, pomiary są dokonywane przy regulacji dla największego i najmniejszego obciążenia. W przypadku siedzeń bez skali regulacji obciążenia lub zamków regulacyjnych, regulacje muszą być tak dobrane, aby:

2.5.1.4.1. przy ustawieniu dla najmniejszego obciążenia, siedzenie wracało do górnej pozycji odchylenia zawieszenia po odjęciu obciążenia, oraz

2.5.1.4.2. przy ustawieniu dla największego obciążenia, obciążenie o wartości 1.500 N obciążało siedzenie do najniższej pozycji pionowego odchylenia zawieszenia.

2.5.1.4.3. (skreślony).

2.5.1.4.4. (skreślony).

2.5.1.5. Średnia pozycja układu zawieszenia jest tą, w której siedzenie znajduje się w pozycji połowy drogi układu zawieszenia.

2.5.1.6. Ponieważ krzywe charakterystyczne układu zawieszenia zwykle przyjmują kształt pętli histerezy, obciążenie w średniej pozycji układu zawieszenia musi być określone przez narysowanie środkowej prostej przechodzącej przez pętlę (patrz załącznik I sekcja 8 i załącznik II dodatek 2 sekcja A i B).

2.5.1.7. W celu ustalenia zakresu granic regulacji jako funkcji ciężaru kierowcy, siły pionowe określone zgodnie z ppkt 2.5.1.6 dla punktów A i B (patrz dodatek 2 do niniejszego Załącznika), muszą zostać pomnożone przez czynnik skali 0,13 kg/N.

2.5.2. Określenie stabilności bocznej

2.5.2.1. Siedzenie musi być ustawione dla górnej granicy regulacji obciążenia i połączone ze stanowiskiem badawczym lub ciągnikiem w taki sposób, aby jego płyta podstawy spoczywała na sztywnej płycie (stanowisku badawczym) nie mniejszej niż sama płyta podstawy siedzenia.

2.5.2.2. Obciążenie testowe o wartości 1.000 N jest przyłożone na powierzchnię lub poduszkę siedzenia. Punkt przyłożenia obciążenia musi znajdować się w odległości 200 mm przed punktem odniesienia siedzenia (S) i naprzemiennie po obu stronach płaszczyzny symetrii przechodzącej przez siedzenie w odległości 150 mm z każdej strony.

2.5.2.3. Podczas przyłożenia obciążenia poprzeczne kątowe nachylenia powierzchni siedzenia jest mierzone w ustawieniach krańcowych dla poziomej i pionowej regulacji siedzenia. Nie uwzględnia się stałego odkształcenia blisko punktu przyłożenia obciążenia.

2.5.3. Określenie charakterystyki drgań pionowych

Drgania siedzenia są określane w drodze badań przeprowadzonych na stanowisku badawczym lub na standardowej drodze w zależności od tego, czy siedzenie jest przeznaczone dla ciągników kategorii A czy B.

2.5.3.1. Badanie na stanowisku badawczym

2.5.3.1.1. Stanowisko badawcze musi sztucznie wywoływać pionowe drgania w punkcie zamocowania siedzenia kierowcy. Drgania są wytwarzane za pomocą urządzenia elektryczno - hydraulicznego. Wartości ustawienia drgań, które powinny zostać zastosowane, są albo tymi, które zostały określone w dodatkach 4, 5a i 5b niniejszego załącznika dla klasy ciągników, o których mowa, lub podwójnie zintegrowanymi sygnałami przyspieszenia zmierzonymi w punkcie zamocowania siedzenia ciągnika kategorii B, poruszającego się z prędkością około 12 ± 0,5 km/h po drodze standardowej, określonej w ppkt 2.5.3.2.1. Do wytworzenia drgań musi być zastosowana nieprzerwana podwójna seria wartości ustawionych.

Przejście od końca sekwencji sygnałów przyspieszenia pierwszego przejazdu zanotowanych na standardowej drodze do początku drugiego przejazdu musi być płynne i bez szarpnięć. Pomiary nie są dokonywane podczas pierwszej serii wartości ustawionych lub sygnałów przyspieszenia. Wartości powyżej 700 określonych w dodatkach 4, 5a i 5b niniejszego załącznika mogą być stosowane, jeżeli wartości te zostały wyliczone, np. z trzeciej potęgi funkcji krzywej składanej oryginalnych 700 wartości.

2.5.3.1.2. Oprócz zamocowania dla siedzenia poddanego badaniom stanowisko musi być wyposażone w kierownicę i podnóżek. Jego ustawienie określone jest w dodatku 6.

2.5.3.1.3. Stanowisko badawcze musi odznaczać się wysoką odpornością na zginanie i skręcanie, a jego łożyska i prowadnice muszą posiadać jedynie technicznie konieczny luz. Jeżeli stanowisko jest zamocowane na wysięgniku drgającym, wymiar r nie może być mniejszy od 2.000 mm (patrz dodatek 6). Wielkość stosunku drgań w częstotliwościach między 0,5 a 5,0 Hz mieści się w zakresie około 1,00 ± 0,05, zmierzona w odstępach nie przekraczających 0,5 Hz. Przesuniecie fazowe nie będzie się zmieniało bardziej niż o 20 º w tym samym zakresie częstotliwości.

2.5.3.2. Test na standardowej drodze

2.5.3.2.1. Droga składa się z dwóch równoległych pasów w odległości odpowiadającej rozstawowi kół ciągnika. Oba pasy muszą być wykonane ze sztywnego materiału, takiego jak drewno lub beton lub z bloków ustawionych w poziomą strukturę lub stanowić ciągłą gładką powierzchnię. Przekrój podłużny każdego pasa drogi jest określony współrzędnymi wzniesienia w stosunku do poziomu podstawowego; współrzędne te są zamieszczone w tabelach w dodatku 3. W przypadku drogi wzniesienie jest określone na odcinkach co 16 cm wzdłuż każdego pasa.

Droga musi być mocno osadzona w podłożu, a odległość miedzy pasami może jedynie lekko różnić się na całej ich długości; koła ciągnika muszą mocno opierać się na niej przez cały czas. W przypadku gdy pasy są ukształtowane z bloków, muszą mieć one od 6-8 cm grubości, z odległością 16 cm między środkami bloków. Długość standardowej drogi wynosi 100 m.

Pomiary muszą zostać rozpoczęte, gdy tylko oś osi tylnej ciągnika znajdzie się w pozycji prostopadłej do punktu D = 0 na bieżni drogi, oraz kończyć się, gdy tylko oś przedniej osi ciągnika znajdzie się w pozycji prostopadłej do punktu D = 100 bieżni drogi badawczej (patrz tabela w dodatku 3 do niniejszego Załącznika).

2.5.3.2.2. Pomiary pobiera się przy prędkości 12 ± 0,5 km/h.

Zalecana prędkość musi być utrzymywana bez użycia hamulców. Drgania muszą być mierzone na siedzeniu oraz w punkcie zamocowania siedzenia do ciągnika, obciążonego lekkim lub ciężkim kierowcą.

Prędkość 12 km/h musi zostać osiągnięta po przebyciu trasy rozbiegowej. Powierzchnia trasy rozbiegowej musi być płaska i musi łączyć się ze standardową drogą badawczą bez zmiany poziomu.

2.5.3.2.3. Siedzenie musi być ustawione zgodnie z ciężarem kierowcy i zaleceniami producenta.

2.5.3.2.4. Ciągnik musi być wyposażony w ramę zabezpieczającą lub kabinę, chyba że dany typ nie jest w te urządzenia wyposażony. Nie może mieć żadnych urządzeń pomocniczych. Ponadto na kołach lub ramie nie może znajdować się balast, a w oponach nie może znajdować się płyn.

2.5.3.2.5. Opony używane podczas badań muszą mieć standardowe wymiary i właściwości, określone we wskazaniach producenta. Głębokość bieżnika nie może być mniejsza niż 65 % głębokości nowego bieżnika.

2.5.3.2.6. Ściany boczne opon nie mogą być zniszczone. Ciśnienie opon musi odpowiadać średniej arytmetycznej wzorcowych ciśnień zaleconych przez producenta. Rozstaw kół ciągnika musi odpowiadać normalnym warunkom pracy modelu ciągnika, na którym montowane jest siedzenie.

2.5.3.2.7. Pomiary w punkcie zamocowania siedzenia i na siedzeniu muszą zostać przeprowadzone podczas tego samego przejazdu.

Do celów pomiaru drgań używa się przyspieszeniomierza, wzmacniacza pomiarowego oraz rejestratora z taśmą magnetyczną lub miernika drgań o bezpośrednim odczycie. Specyfikacje dla tych urządzeń są określone w ppkt 2.5.3.3.2-2.5.3.3.6.

2.5.3.3. Specyfikacje dla badań drogowego i spoczynkowego

2.5.3.3.1. Ciężar kierowcy.

Badania muszą zostać przeprowadzone z dwoma kierowcami: jednym o całkowitej masie 59 ± 1 kg, z której to masy nie więcej niż 5 kg może być w postaci pasa obciążającego wokół ciała kierowcy; drugim kierowcą o masie 98 ± 5 kg z pasem ważącym maksymalnie 8 kg.

2.5.3.3.2. Położenie przyspieszeniomierza

W celu zmierzenia drgań przenoszonych na kierowcę, przyspieszeniomierz jest przymocowany do płaskiej płyty o średnicy 250 ± 50 mm, której środkowa część o średnicy 75 mm musi być sztywna i musi zawierać sztywne urządzenie chroniące miernik przyspieszenia drgań. Płyta ta musi zostać umieszczona na środku powierzchni siedzenia między siedzeniem i kierowcą oraz posiadać powierzchnię przeciwpoślizgową.

W celu zmierzenia drgań w punkcie zamocowania siedzenia, przyspieszeniomierz drgań musi być przymocowany w pobliżu tego zamocowania w punkcie znajdującym się w odległości nie większej niż 100 mm od środkowej płaszczyzny wzdłużnej ciągnika i nie wykraczający poza rzut pionowy powierzchni siedzenia ciągnika.

2.5.3.3.3. Pomiar przyspieszenia drgań

Przyspieszeniomierz i współpracujące z nim urządzenia wzmacniające i przesyłające muszą posiadać czułość odpowiadającą drganiom o wartości skutecznej 0,05 m/s2 i móc zmierzyć drgania przy wartości skutecznej 5 m/s2 oraz współczynniku kształtu (stosunek wartości szczytowej do wartości skutecznej) 3 bez zniekształceń i z błędem minimalnym ± 2,5 % w zakresie 1-80 Hz.

2.5.3.3.4. Rejestrator z taśmą magnetyczną

Jeżeli używany jest rejestrator z taśmą magnetyczną, jego maksymalny błąd odtwarzania może wynosić najwyżej ± 3,5 %, w zakresie częstotliwości 1-80 Hz, włącznie ze zmianą prędkości przesuwu taśmy podczas odtwarzań do celów analizy.

2.5.3.3.5. Miernik drgań

2.5.3.3.5.1. Można pominąć drgania o częstotliwości większej niż 10 Hz. Jest, zatem możliwe podłączenie powyżej do urządzenia pomiarowego filtru dolnoprzepustowego o częstotliwości odcięcia około 10 Hz i tłumieniu 12 dB na oktawę.

2.5.3.3.5.2. Urządzenie to musi posiadać elektroniczny filtr ważący między czujnikiem i urządzeniem uśredniającym. Filtr musi odpowiadać krzywej przedstawionej w dodatku 8, a margines błędu musi wynosić ± 0,5 dB w paśmie częstotliwości 2-4 Hz i ± 2 dB w innych pasmach.

2.5.3.3.5.3. Elektroniczne urządzenie pomiarowe musi być zdolne do wskazywania:

- całki (I) z kwadratu ważonego przyspieszenia drgań (aw) w okresie badania (T):

- lub pierwiastka z tej całki

- lub bezpośrednio wartości skutecznej przyspieszenia drgań (aweff):

Ogólna niedokładność wartości skutecznej przyspieszenia drgań obliczonej tym sposobem musi się mieścić w granicach ± 5 %.

2.5.3.3.6. Kalibracja

Wszystkie urządzenia muszą być regularnie kalibrowane.

2.5.3.3.7. Wyznaczanie wartości badań drganiowych

2.5.3.3.7.1. Podczas każdego badania, przyspieszenie drgań dla całego czasu trwania badania musi zostać zmierzone za pomocą miernika drgań określonego w ppkt 2.5.3.3.5.

2.5.3.3.7.2. Sprawozdanie z przeprowadzonego badania musi zawierać średnią arytmetyczną wartości średnich kwadratowych przyspieszenia drgań siedzenia (awS) zarówno dla lekkiego jak i ciężkiego kierowcy. Sprawozdanie musi także podawać stosunek średniej arytmetycznej wartości średnich kwadratowych przyspieszenia drgań siedzenia (awS) do średniej arytmetycznej wartości średnich kwadratowych przyspieszenia drgań zmierzonych w punkcie zamocowania siedzenia (awB). Ten stosunek podawany jest z dokładnością do dwóch miejsc dziesiętnych.

2.5.3.3.7.3. Temperatura otoczenia podczas badania drgań musi być zmierzona i podana w sprawozdaniu.

2.5.4. Badanie drganiowe dla siedzeń ciągników zgodnie z ich zamierzonym przeznaczeniem.

2.5.4.1. Siedzenie przeznaczone do użytku w klasie (lub klasach) ciągników musi zostać poddane badaniu drganiowemu na stanowisku drganiowym przy użyciu odpowiednich sygnałów wzorcowych.

2.5.4.2. Siedzenie przeznaczone do użytku w ciągnikach kategorii B musi być poddane badaniu na standardowej drodze przy użyciu ciągnika tego typu. Jednakże symulacja badania może także zostać przeprowadzona przy zastosowaniu sygnałów wzorcowych odpowiadających krzywej charakterystycznej, która została wyznaczona podczas badania na standardowej drodze przy użyciu typu ciągnika, dla którego jest przeznaczone siedzenie.

2.5.4.3. Siedzenie przeznaczone do użytku tylko dla pewnego typu ciągników może także zostać poddane badaniu zgodnie z ppkt 2.5.4.2. W tym przypadku homologacja typu części będzie przyznana typom ciągników, dla których przeznaczone jest to siedzenie.

2.5.5. Procedura stosowana do określenia ważonego przyspieszenia drgań siedzeń przeznaczonych dla ciągników kategorii A

2.5.5.1. Badanie na stanowisku badawczym drgań przeprowadza się zgodnie z Podpunkt 2.5.3.1. Musi zostać określona rzeczywista wartość awB podczas badania w punkcie zamocowania siedzenia. W przypadku odchyleń od wartości odniesienia:

a*wB = 2,05 m/s2 dla ciągników kategorii A klasy I.

a*wB = 1,5 m/s2 dla ciągników kategorii A klasy II.

a*wB = 1,3 m/s2 dla ciągników kategorii A klasy III.

Przyspieszenie awS zmierzone na siedzeniu kierowcy musi zostać skorygowane zgodnie z poniższym równaniem:

2.5.5.2. Dla każdego z dwóch kierowców przewidzianych w ppkt 2.5.3.3.1, przyspieszenie drgań mierzone jest na siedzeniu przez 28 sekund w przypadku klas I i III oraz przez 31 sekund w przypadku klasy II. Pomiar musi rozpocząć się zestawem wartości odpowiadającym czasowi t = 0 sekund i kończyć się zestawem wartości odpowiadającym czasowi t = 28 lub 31 sekund (patrz tabele w dodatkach 4, 5a i 5b do niniejszego załącznika). Muszą odbyć się przynajmniej dwie próby. Zmierzone wartości nie mogą odbiegać od średniej arytmetycznej o więcej niż ± 5%.Każda ukończona sekwencja zadawanego sygnału musi być odtworzona w 28 lub 31 ± 0,5 s.

2.5.6. Procedura stosowana do określenia ważonego przyspieszenia drgań siedzeń przeznaczonych dla ciągników kategorii B.

2.5.6.1. Zgodnie z wymaganiami podpozycji 2.5.4.2. badania drgań siedzeń nie mają zastosowania w stosunku do klasy ciągników, lecz tylko do typu ciągnika, dla którego siedzenie jest przeznaczone.

2.5.6.2. Badanie na standardowej drodze musi zostać przeprowadzone zgodnie z wymaganiami określonymi w ppkt 2.5.3.2 i 2.5.3.3. Przyspieszenie drgań zmierzone na siedzeniu kierowcy (awS) nie musi być korygowane. Muszą się odbyć przynajmniej dwa przejazdy badawcze na standardowej drodze. Zmierzone wartości nie mogą odbiegać od średniej arytmetycznej o ponad ± 10 %.

2.5.6.3. Jeżeli przeprowadza się badanie stanowiskowe musi być przeprowadzone oprócz niego także badanie na drodze standardowej stosownie do wymagań określonych w ppkt 2.5.3.1 i 2.5.3.3.

Wartości wzorcowe dla urządzenia wytwarzającego drgania muszą być określone przez podwójnie scałkowany sygnał przyspieszenia zmierzony zgodnie z ppkt 2.5.3.1.1.

2.5.6.4. Stanowisko badania drgań ustawia się w taki sposób, aby wartość średnia kwadratowa ważonego przyspieszenia drgań zmierzonego w punkcie zamocowania siedzenia (awB) odbiegała o mniej niż ± 5 % od wartości średniej kwadratowej przyspieszenia drgań w punkcie zamocowania siedzenia odczytanej podczas badania na drodze standardowej ().

W przypadku odchyleń od wartości () mierzonej w punkcie zamocowania siedzenia podczas badania, ważone przyspieszenie drgań odczytane na siedzeniu kierowcy podczas trwania badania na stanowisku musi być skorygowane, jak następuje:

Każde z badań na stanowisku badawczym musi być przeprowadzone dwa razy. Zmierzone wartości nie mogą odbiegać od średniej arytmetycznej o ponad ± 5 %.

2.5.7. Badanie dotyczące charakterystyki tłumienia zakresu rezonansu

2.5.7.1. Badanie to przeprowadzane jest na stanowisku badawczym określonym w ppkt 2.5.3.1. Jednakże należy wziąć pod uwagę, co następuje:

2.5.7.2. Zamiast wartości ustawionych, określonych w ppkt 2.5.3.1.1 akapit drugi (patrz dodatki 4, 5a oraz 5b niniejszego załącznika), powstają drgania sinusoidalne o amplitudzie ± 15 mm i częstotliwości od 0,5-2 Hz. Zakres częstotliwości ma się zmieniać o stałą wartość w ciągu nie mniej niż 60 sekund lub w odcinkach nie większych niż 0,05 Hz z częstotliwością rosnącą, oraz w identyczny sposób z częstotliwością malejącą. Podczas tego pomiaru można filtrować sygnały emitowane przez mierniki przyspieszenia drgań przy pomocy filtru pasmowego o częstotliwościach odcięcia 0,5 i 2 Hz.

2.5.7.3. Siedzenie ma być obciążone obciążnikiem o masie 40 kg w pierwszym badaniu i 80 kg w drugim; obciążnik powinien być przyłożony na urządzeniu przedstawionym na rysunku 1 w dodatku 1, z tym samym kierunkiem działania siły jak w przypadku wyznaczania punktu odniesienia siedzenia.

2.5.7.4. Stosunek wartości średniej kwadratowej przyspieszenia drgań powierzchni siedzenia awS do odpowiedniej wartości zmierzonej w punkcie zamocowanie siedzenia awB:

określa się w zakresie częstotliwości od 0,5-2 HZ w odstępach nie większych niż 0,05 Hz.

2.5.7.5. Zmierzony stosunek musi być podany w sprawozdaniu z badania z dokładnością do dwóch miejsc dziesiętnych.

3. HOMOLOGACJA TYPU EWG CZĘŚCI ORAZ WYMOGI DOTYCZĄCE OZNAKOWANIA

3.1. Warunki konieczne do uzyskania przez siedzenie homologacji typu EWG części

Aby została przyznana homologacja typu EWG części, siedzenie musi, oprócz spełniania wymogów określonych powyżej, spełnić następujące warunki:

3.1.1. zakres regulacji w zależności od ciężaru kierowcy musi wynosić przynajmniej 50-120 kg;

3.1.2. zmiana kąta nachylenia zmierzona podczas badania stabilności bocznej nie może przekroczyć 5 %;

3.1.3. żadna z dwóch wartości określonych w ppkt 2.5.3.3.7.2 nie może przekroczyć 1,25 m/s2.

3.1.4. Stosunek, określony w ppkt 2.5.7.4 i 2.5.7.5, nie przekracza wartości 2.

3.2. Wniosek o homologację typu EWG części

3.2.1. Wniosek o homologację typu EWG części musi zostać wniesiony przez właściciela znaku fabrycznego lub towarowego lub jego upoważnionego przedstawicieli.

3.2.2. Dla każdego typu siedzenia kierowcy wniosek musi być uzupełniony o:

3.2.2.1. krótki opis techniczny, stwierdzający w szczególności typ ciągnika lub ciągników, dla których jest przeznaczone;

3.2.2.2. rysunki w trzech egzemplarzach; wystarczająco dokładne, aby na ich podstawie można było określić typ siedzenia i podające jego wymiary, masę, układ zawieszenia i sposoby zamocowania;

3.2.2.3. przynajmniej jedno siedzenie;

3.2.2.4. jeden ciągnik (jeżeli jest konieczny), należący do typu ciągników, dla których siedzenie jest przeznaczone.

3.3. Napisy

3.3.1. Siedzenie przedstawione do homologacji typu EWG części musi być oznakowane znakiem fabrycznym lub towarowym wnioskodawcy, w sposób czytelny i nieusuwalny.

3.3.2. Na każdym siedzeniu musi się znajdować miejsce wystarczające dla umieszczenia znaku homologacji typu EWG części; miejsce to musi być wskazane na rysunkach określonych w ppkt 3.2.2.2.

3.4. Homologacja typu EWG części

3.4.1. Jeżeli siedzenie przedłożone zgodnie z ppkt 3.2 spełnia wymogi ppkt 3.1 i 3.3, homologacja typu EWG części zostaje przyznana, a wraz z nią numer homologacji typu EWG części.

3.4.2. Numer ten nie może zostać przydzielony innemu typowi siedzenia.

3.5. Oznakowanie

3.5.1. Każde siedzenie zgodne z typem homologowanym na mocy niniejszej dyrektywy musi nosić znak zatwierdzenia typu EWG części składowych.

3.5.2. Znak ten musi składać się z następujących elementów:

3.5.2.1. prostokąta otaczającego małą literę "e", po której następuje numer lub litery wyróżniające Państwo Członkowskie, które przyznało homologację typu:

1 w przypadku Niemiec

2 w przypadku Francji

3 w przypadku Włoch

4 w przypadku Niderlandów

5 dla Szwecji

6 w przypadku Belgii

7 w odniesieniu do Węgier

8 w odniesieniu do Republiki Czeskiej

9 w przypadku Hiszpanii

11 w przypadku Wielkiej Brytanii

12 dla Austrii

13 w przypadku Luksemburga

17 dla Finlandii

19 dla Rumunii

20 w odniesieniu do Polski

25 w przypadku Chorwacji

26 w odniesieniu do Słowenii

27 w odniesieniu do Słowacji

29 w odniesieniu do Estonii

32 w odniesieniu do Łotwy

34 dla Bułgarii

36 w odniesieniu do Litwy

CY w odniesieniu do Cypru

DK w przypadku Danii

EL dla Grecji

IRL w przypadku Irlandii

MT w odniesieniu do Malty

P w przypadku Portugalii

3.5.2.2. numer homologacji typu EWG części, który odpowiada numerowi świadectwa homologacji typu EWG części wystawionego dla tego typu siedzenia, poniżej i blisko prostokąta; oraz

3.5.2.3. wskzanie, powyżej i blisko prostokąta, typu ciągnika kategorii A, dla którego przeznaczone jest siedzenie. Ma wyglądać w następujący sposób:

- dla ciągników kategorii A klasa I: I.

- dla ciągników kategorii A klasa I i II: I i II.

- II i III: dla ciągników w kategorii A klasy II i III.

Jeżeli powyżej prostokąta nie znajduje się żadne oznaczenie, oznacza to, że siedzenie jest przeznaczone dla ciągników kategorii B.

3.5.3. Znak homologacji typu EWG części musi być przytwierdzony do siedzenia w sposób nieusuwalny i wyraźnie czytelny nawet po zamontowaniu siedzenia na ciągniku.

3.5.4. Przykład znaku homologacji typu EWG części znajduje się w dodatku 11.

3.5.5. Wymiary różnych części tego znaku nie mogą być mniejsze od minimalnych wymiarów określonych dla znaków, jak uwidoczniono na rysunku w dodatku 11.

DODATEK  1

 Metoda wyznaczenia punktu odniesienia siedzenia (S)

DODATEK  2

  4 Wyznaczenie krzywych charakterystycznych układu zawieszenia i zakresu regulacji obciążenia (podpunkt 2.5.1)

DODATEK  3

  5 Test na drodze standardowej

DODATEK  4

  6 Wartości ustawione sygnałów dla kontroli na stanowisku badawczym siedzenia kierowcy ciągników kategorii A (klasa I) (ppkt 2.5.3.1.1):

PS = ustawiony punkt;

a = amplituda sygnału ustawionej wartości (w 10-4 m);

t = czas pomiaru (w sekundach).

Kiedy sekwencja sygnałów jest powtórzona w tabeli dla 701 punktów, pkt 700 i 0 zbiegają się w czasie i przy amplitudzie a = 0:

nr PS
0 0 000 0
1 0 089 ·
2 0215 ·
· · ·
· · ·
· · ·
699 0 023 ·
700 0 000 28,0

DODATEK  5a

  7 Wartości ustawione sygnałów dla kontroli na stanowisku badawczym siedzenia kierowcy ciągników kategorii A (klasa II) (ppkt 2.5.3.1.1):

PS = ustawione punkty;

a = amplituda sygnału ustawionej wartości (w 10-4 m);

t = czas pomiaru (w sekundach).

Kiedy sekwencja sygnałów jest powtórzona w tabeli dla 701 punktów, pkt 700 i 0 zbiegają się w czasie i przy amplitudzie a = 0:

nr PS
0 0 000 0
1 0 022
2 0 089
· ·
· ·
· ·
699 0 062
700 0 000 31,0

DODATEK  5b

  8 Sygnały wzorcowe dla badania siedzenia kierowcy na stanowisku badawczym dla ciągników kategorii A klasy III (ppkt. 2.5.3.1.1)

PS = punkt ustawienia

a = amplituda pożądanej wartości wyrażona w mm,

t = pomiar czasu w sekundach.

Jeśli sekwencja sygnału powtarza się dla 701 punktów tabeli, pkt. 700 i 0 łączą się w czasie, z amplitudą a = 0.

PS

nr

a,

mm

t,

s

PS

nr

a,

mm

t,

s

PS

nr

a,

mm

t,

s

PS

nr

a,

mm

t,

s

1 0 0,000 69 5 1,861 137 - 20 3,722 205 - 12 5,584
2 - 3 0,027 70 - 1 1,869 138 - 23 3,750 206 - 14 5,611
3 - 0 0,055 71 - 8 1,916 139 - 22 3,777 207 - 14 5,638
4 2 0,082 72 - 14 1,943 140 - 18 3,804 208 - 12 5,666
5 4 0,109 73 - 18 1,971 141 - 11 3,832 209 - 9 5,693
6 6 0,137 74 - 19 1,998 142 - 3 3,859 210 - 4 5,720
7 6 0,164 75 - 17 2,025 143 5 3,887 211 0 5,748
8 5 0,192 76 - 13 2,053 144 13 3,914 212 5 5,775
9 3 0,219 77 - 6 2,080 145 19 3,941 213 9 5,803
10 1 0,246 78 0 2,108 146 23 3,969 214 13 5,830
11 - 0 0,274 79 8 2,135 147 23 3,996 215 15 5,857
12 - 2 0,301 80 15 2,162 148 20 4,023 216 15 5,885
13 - 4 0,328 81 19 2,190 149 14 4,051 217 13 5,912
14 - 4 0,356 82 21 2,217 150 6 4,078 218 9 5,939
15 - 4 0,383 83 19 2,244 151 - 2 4,106 219 4 5,967
16 - 2 0,411 84 15 2,272 152 - 11 4,133 220 - 1 5,994
17 - 1 0,439 85 8 2,299 153 - 17 4,160 221 - 7 6,022
18 0 0,465 86 0 2,326 154 - 21 4,188 222 - 11 6,049
19 2 0,493 87 - 7 2,354 155 - 22 4,215 223 - 15 6,076
20 3 0,520 88 - 15 2,361 156 - 20 4,242 224 - 16 6,104
21 4 0,547 89 - 19 2,409 157 - 14 4,270 225 - 16 6,131
22 3 0,575 90 - 21 2,436 158 - 7 4,297 226 - 12 6,158
23 1 0,602 91 - 20 2,463 159 0 4,325 227 - 7 6,186
24 0 0,630 92 - 15 2,491 160 8 4,352 228 - 1 6,213
25 - 1 0,657 93 - 8 2,518 161 14 4,379 229 4 6,240
26 - 3 0,684 94 - 0 2,545 162 18 4,407 230 10 6,268
27 - 4 0,712 95 7 2,573 163 19 4,434 231 16 6,295
28 - 4 0,739 96 14 2,600 164 17 4,461 232 17 6,323
29 - 4 0,766 97 19 2,628 165 13 4,489 233 17 6,350
30 - 2 0,794 98 21 2,655 166 7 4,516 234 14 6,377
31 - 0 0,821 99 19 2,662 167 0 4,543 235 9 6,405
32 2 0,848 100 14 2,710 168 - 6 4,571 236 3 6,432
33 4 0,876 101 7 2,737 169 - 11 4,598 237 - 3 6,459
34 6 0,903 102 - 0 2,764 170 - 14 4,626 238 - 10 6,487
35 6 0,931 103 - 8 2,792 171 - 16 4,653 239 - 15 6,514
36 6 0,958 104 - 15 2,819 172 - 14 4,680 240 - 19 6,542
37 4 0,985 105 - 19 2,847 173 - 11 4,708 241 - 19 6,569
38 1 1,013 106 - 20 2,874 174 - 6 4,735 242 - 17 6,596
39 - 1 1,040 107 - 18 2,901 175 - 1 4,762 243 - 12 6,624
40 - 4 1,067 108 - 13 2,929 176 4 4,790 244 - 6 6,651
41 - 6 1,093 109 - 5 2,956 177 8 4,817 245 1 6,678
42 - 8 1,122 110 2 2,983 178 12 4,845 246 9 6,706
43 - 8 1,150 111 10 3,011 179 13 4,872 247 16 6,733
44 - 7 1,177 112 16 3,038 180 13 4,899 248 21 6,761
45 - 4 1,204 113 20 3,055 181 11 4,927 249 22 6,783
46 - 1 1,232 114 20 3,093 182 7 4,954 250 21 6,815
47 2 1,259 115 17 3,120 183 3 4,981 251 16 6,843
48 6 1,286 116 12 3,148 184 - 1 5,009 252 9 6,870
49 8 1,314 117 5 3,175 185 - 5 5,036 253 0 6,897
50 10 1,341 118 - 3 3,202 186 - 9 5,064 254 - 8 6,925
51 10 1,369 119 - 10 3,230 187 - 11 5,091 255 - 16 6,952
52 8 1,396 120 - 17 3,257 188 - 12 5,118 256 - 22 6,979
53 4 1,423 121 - 20 3,284 189 - 12 5,146 257 - 25 7,007
54 0 1,451 122 - 21 3,312 190 - 10 5,173 258 - 24 7,034
55 - 4 1,478 123 - 18 3,339 191 - 6 5,200 259 - 20 7,062
56 - 8 1,505 124 - 13 3,367 192 - 2 5,228 260 - 13 7,089
57 - 11 1,533 125 - 6 3,396 193 1 5,255 261 - 4 7,116
58 - 13 1,560 126 2 3,421 194 5 5,283 262 5 7,144
59 - 12 1,587 127 10 3,449 195 9 5,310 263 14 7,171
60 - 9 1,613 128 16 3,476 196 11 5,337 264 24 7,198
61 - 4 1,642 129 21 3,503 197 13 5,365 265 25 7,226
62 6 1,670 130 22 3,531 198 12 5,392 266 26 7,253
63 6 1,697 131 20 3,558 199 11 5,419 267 23 7,281
64 11 1,724 132 15 3,586 200 7 5,447 268 17 7,308
65 15 1,752 133 8 3,613 201 3 5,474 269 8 7,335
66 16 1,779 134 0 3,640 202 - 0 5,501 270 - 1 7,363
67 14 1,806 135 - 8 3,668 203 - 5 5,529 271 - 11 7,390
68 11 1,834 136 - 15 3,695 204 - 9 5,556 272 - 20 7,417
273 - 26 7,445 341 - 11 9,306 409 6 11,167 477 3 13,028
274 - 27 7,472 342 - 3 9,333 410 7 11,195 478 6 13,056
275 - 25 7,500 343 4 9,361 411 7 11,222 479 6 13,083
276 - 19 7,527 344 11 9,388 412 6 11,249 480 5 13,110
277 - 11 7,554 345 16 9,415 413 4 11,277 481 4 13,138
278 - 1 7,582 346 19 9,443 414 1 11,304 482 2 13,165
279 9 7,609 347 19 9,470 415 - 1 11,331 483 0 13,193
280 18 7,636 348 16 9,498 416 - 4 11,359 484 - 0 13,220
281 24 7,664 349 11 9,525 417 - 7 11,386 485 - 1 13,247
282 27 7,691 350 4 9,552 418 - 8 11,413 486 - 2 13,275
283 26 7,718 351 - 2 9,580 419 - 8 11,441 487 - 2 13,302
284 21 7,746 352 - 9 9,607 420 - 6 11,468 488 - 1 13,329
285 13 7,773 353 - 14 9,634 421 - 4 11,496 489 - 1 13,357
286 4 7,801 354 - 17 9,662 422 - 1 11,523 490 - 0 13,384
287 - 5 7,828 355 - 18 9,689 423 1 11,550 491 0 13,412
288 - 13 7,855 356 - 16 9,717 424 4 11,578 492 1 13,439
289 - 20 7,883 357 - 12 9,744 425 7 11,605 493 1 13,466
290 - 24 7,910 358 - 7 9,771 426 8 11,632 494 1 13,494
291 - 25 7,937 359 - 1 9,799 427 8 11,660 495 0 13,521
292 - 22 7,965 360 4 9,826 428 7 11,687 496 0 13,548
293 - 17 7,992 361 9 9,853 429 5 11,715 497 - 0 13,576
294 - 9 8,020 362 13 9,881 430 2 11,742 498 - 1 13,603
295 - 1 8,047 363 16 9,908 431 - 0 11,769 499 - 1 13,630
296 7 8,074 364 15 9,935 432 - 2 11,797 500 - 1 13,659
297 14 8,102 365 14 9,963 433 - 4 11,824 501 - 1 13,685
298 20 8,129 366 10 9,990 434 - 6 11,851 502 - 1 13,713
299 22 8,156 367 5 10,018 435 - 7 11,879 503 - 1 13,740
300 22 8,184 368 - 0 10,045 436 - 6 11,906 504 - 0 13,767
301 19 8,211 369 - 5 10,072 437 - 6 11,934 505 - 0 13,795
302 13 8,239 370 - 10 10,100 438 - 4 11,961 506 0 13,822
303 6 8,266 371 - 13 10,127 439 - 3 11,988 507 1 13,849
304 - 1 8,293 372 - 15 10,154 440 - 1 12,016 508 1 13,877
305 - 9 8,321 372 - 14 10,182 441 0 12,043 509 2 13,904
306 - 15 8,348 374 - 12 10,209 442 2 12,070 510 2 13,932
307 - 19 8,375 375 - 7 10,237 443 4 12,098 511 2 13,959
308 - 20 8,403 376 - 2 10,264 444 6 12,125 512 2 13,986
309 - 19 8,430 377 2 10,291 445 7 12,152 513 1 14,014
310 - 14 8,457 378 8 10,319 446 7 12,180 514 1 14,041
311 - 8 8,485 379 11 10,346 447 7 12,207 515 0 14,068
312 - 0 8,512 380 13 10,373 448 6 12,235 516 - 0 14,096
313 6 8,540 381 13 10,401 449 4 12,262 517 - 1 14,123
314 12 8,567 382 11 10,428 450 1 12,289 518 - 1 14,151
315 16 8,594 383 7 10,456 451 - 1 12,317 519 - 2 14,178
316 18 8,622 384 2 10,483 452 - 5 12,344 520 - 2 14,205
317 16 8,649 385 - 2 10,510 453 - 8 12,371 521 - 2 14,233
318 12 8,676 386 - 7 10,538 454 - 10 12,399 522 - 2 14,260
319 6 8,704 387 - 10 10,565 455 - 11 12,426 523 - 1 14,287
320 0 8,731 388 - 11 10,592 456 - 11 12,454 524 - 1 14,316
321 - 7 8,759 389 - 11 10,620 457 - 9 12,481 525 - 1 14,342
322 - 12 8,786 390 - 8 10,647 458 - 5 12,509 526 - 0 14,370
323 - 15 8,813 391 - 5 10,674 459 - 1 12,536 527 - 0 14,397
324 - 16 8,841 392 - 0 10,702 460 3 12,563 528 0 14,424
325 - 13 8,868 393 3 10,729 461 8 12,590 529 0 14,452
326 - 8 8,895 394 7 10,757 462 11 12,618 530 1 14,479
327 - 1 8,923 395 9 10,784 463 13 12,645 531 2 14,506
328 5 8,950 396 9 10,811 464 12 12,673 532 2 14,534
329 11 8,978 397 8 10,839 465 10 12,700 533 3 14,561
330 15 9,005 398 5 10,866 466 7 12,727 534 4 14,598
331 17 9,032 399 1 10,893 467 2 12,755 535 4 14,616
332 15 9,060 400 - 2 10,921 468 - 2 12,782 536 3 14,643
333 11 9,087 401 - 6 10,949 469 - 6 12,809 537 2 14,671
334 5 9,114 402 - 7 10,975 470 - 9 12,837 538 1 14,698
335 - 2 9,142 403 - 8 11,003 471 - 10 12,864 539 - 0 14,725
336 - 9 9,169 404 - 7 11,030 472 - 10 12,891 540 - 2 14,753
337 - 15 9,196 405 - 5 11,058 473 - 8 12,915 541 - 5 14,780
338 - 18 9,224 406 - 2 11,085 474 - 5 12,946 542 - 7 14,807
339 - 19 9,261 407 0 11,112 475 - 2 12,974 543 - 8 14,835
340 - 16 9,279 408 4 11,140 476 1 13,001 544 - 8 14,862
545 - 7 14,890 613 - 3 16,741 681 14 18,612 749 - 9 20,473
546 - 5 14,917 614 2 16,776 682 13 18,639 750 - 10 20,500
547 - 1 14,944 615 8 16,803 683 10 18,667 751 - 9 20,526
548 1 14,972 616 12 16,833 684 6 18,694 752 - 7 20,556
549 6 14,999 617 15 16,860 685 1 18,721 753 - 4 20,583
550 9 15,026 618 16 16,888 686 - 3 18,749 754 - 1 20,610
551 12 15,054 619 15 16,915 687 - 0 18,776 755 2 20,637
552 13 15,081 620 12 16,942 688 - 11 18,804 756 5 20,665
553 11 15,109 621 8 16,970 689 - 13 18,831 757 7 20,692
554 9 15,136 622 2 16,997 690 - 13 18,858 758 8 20,719
555 4 15,163 623 - 2 17,024 691 - 10 18,886 759 7 20,747
556 - 0 15,191 624 - 8 17,052 692 - 7 18,913 760 5 20,774
557 - 6 15,218 625 - 12 17,079 693 - 3 18,940 761 2 20,802
558 - 11 15,245 626 - 14 17,107 694 1 18,968 762 - 1 20,829
559 - 15 15,273 627 - 15 17,134 695 4 18,996 763 - 4 20,856
560 - 16 15,300 628 - 14 17,161 696 7 19,022 764 - 7 20,884
561 - 15 15,327 629 - 11 17,189 697 8 19,050 765 - 9 20,911
562 - 12 15,356 630 - 7 17,216 698 8 19,077 766 - 9 20,938
563 - 6 15,382 631 - 2 17,243 699 6 19,105 767 - 7 20,966
564 - 0 15,410 632 1 17,271 700 4 19,132 768 - 5 20,993
565 6 15,437 633 6 17,298 701 1 19,159 769 - 1 21,021
566 12 15,464 634 9 17,326 702 - 0 19,187 770 2 21,048
567 17 15,492 635 11 17,353 703 - 2 19,214 771 5 21,075
568 19 15,519 636 12 17,380 704 - 2 19,241 772 8 21,103
569 18 15,546 637 11 17,408 705 - 2 19,269 773 10 21,130
570 14 15,574 638 9 17,435 706 - 1 19,296 774 10 21,157
571 8 15,601 639 6 17,462 707 0 19,324 775 8 21,185
572 1 15,629 640 2 17,490 708 1 19,351 776 6 21,212
573 - 6 15,656 641 - 0 17,517 709 2 19,978 777 2 21,239
574 - 12 15,683 642 - 3 17,544 710 2 19,406 778 - 1 21,267
575 - 17 15,711 643 - 5 17,572 711 1 19,433 779 - 4 21,294
576 - 19 15,738 644 - 6 17,599 712 - 0 19,460 780 - 7 21,322
577 - 19 15,766 645 - 6 17,627 713 - 2 19,488 781 - 9 21,349
578 - 15 15,793 646 - 6 17,654 714 - 5 19,515 782 - 9 21,376
579 - 10 15,820 647 - 4 17,681 715 - 6 19,543 783 - 8 21,404
580 - 8 15,848 648 - 3 17,709 716 - 7 19,570 784 - 7 21,431
581 4 15,875 649 - 1 17,736 717 - 7 19,597 785 - 4 21,458
582 11 15,902 650 - 0 17,763 718 - 5 19,625 786 - 1 21,486
583 16 15,930 651 0 17,791 719 - 3 19,652 787 1 21,513
584 18 15,957 652 1 17,818 720 0 19,679 788 4 21,541
585 18 15,984 653 0 17,845 721 3 19,707 789 6 21,568
586 15 16,012 654 0 17,873 722 7 19,734 790 7 21,595
587 10 16,039 655 0 17,900 723 9 19,761 791 7 21,623
588 3 16,066 656 - 0 17,928 724 11 19,789 792 7 21,650
589 - 2 16,094 657 - 0 17,955 725 11 19,816 793 5 21,677
590 - 10 16,121 658 - 0 17,982 726 10 19,844 794 3 21,705
591 - 15 16,149 659 0 18,010 727 7 19,871 795 0 21,732
592 - 17 16,176 660 1 18,037 728 3 19,898 796 - 1 21,760
593 - 17 16,203 661 3 18,065 729 - 0 19,926 797 - 4 21,787
594 - 15 15,231 662 4 18,092 730 - 4 19,953 798 - 5 21,814
595 - 10 16,258 663 5 18,119 731 - 8 19,980 799 - 6 21,842
596 - 3 16,285 664 5 18,147 732 - 11 20,008 800 - 5 21,869
597 2 16,313 665 5 18,174 733 - 12 20,035 801 - 4 21,896
598 9 16,340 666 4 18,201 734 - 12 20,063 802 - 2 21,924
599 14 16,368 667 2 18,229 735 - 10 20,090 803 - 0 21,951
600 16 16,395 668 - 0 18,256 736 - 7 20,117 804 2 21,978
601 17 16,422 669 - 3 18,283 737 - 3 20,145 805 4 22,006
602 14 16,450 670 - 6 18,311 738 0 20,172 806 5 22,033
603 10 16,477 671 - 9 18,339 739 5 20,199 807 5 22,061
604 5 16,504 672 - 10 18,366 740 8 20,227 808 4 22,088
605 - 1 16,532 673 - 10 18,393 741 11 20,254 809 3 22,115
606 - 7 16,559 674 - 9 18,420 742 12 20,282 810 0 22,143
607 - 12 16,587 675 - 6 18,448 743 11 20,309 811 - 1 22,170
608 - 15 16,614 676 - 3 18,475 744 9 20,336 812 - 3 22,197
609 - 16 16,641 677 1 18,502 745 6 20,354 813 - 5 22,225
610 - 16 16,669 678 6 18,530 746 1 20,391 814 - 6 22,252
611 - 13 16,696 679 10 18,557 747 - 2 20,418 815 - 5 22,280
612 - 8 16,728 680 12 18,585 748 - 6 20,446 816 - 4 22,307
817 - 3 22,334 869 - 7 23,758 921 11 25,181 974 3 26,631
818 - 0 22,362 870 - 1 23,785 922 12 25,208 975 6 26,659
819 1 22,389 871 4 23,812 923 11 25,236 976 9 26,686
820 4 22,416 872 9 23,840 924 9 25,263 977 10 26,714
821 5 22,444 873 12 23,867 925 4 25,290 978 11 26,741
822 6 22,471 874 14 23,894 926 - 0 25,318 979 10 26,768
875 13 23,922 927 - 5 25,345 980 8 26,796
824 6 22,526 876 11 23,949 928 - 9 25,372 981 5 26,823
825 5 22,553 877 7 23,977 929 - 12 25,400 982 1 26,850
826 3 22,581 878 2 24,004 930 - 13 25,427 983 - 3 26,878
827 0 22,608 879 - 1 24,031 931 - 12 25,455 984 - 7 26,905
828 - 2 22,635 880 - 6 24,059 932 - 9 25,482 985 - 10 26,933
829 - 4 22,663 881 - 9 24,086 933 - 5 25,509 986 - 12 26,960
830 - 7 22,690 882 - 11 24,113 934 - 0 25,537 987 - 13 26,987
831 - 8 22,717 883 - 11 24,141 935 4 25,564 988 - 12 27,015
832 - 9 22,745 884 - 9 24,168 936 8 25,591 989 - 10 27,042
833 - 8 22,772 885 - 6 24,196 937 11 25,619 990 - 6 27,069
834 - 7 22,800 886 - 3 24,223 938 13 25,645 991 - 2 27,097
835 - 4 22,827 887 0 24,250 939 13 25,674 992 2 27,124
836 - 1 22,854 888 4 24,278 940 11 25,701 993 6 27,152
837 2 22,882 889 7 24,305 941 7 25,728 994 10 27,179
838 6 22,909 890 9 24,332 942 3 25,756 995 12 27,206
839 9 22,936 891 9 24,360 943 - 1 25,783 996 14 27,234
840 11 22,964 892 8 24,387 944 - 10 25,810 997 13 27,261
841 12 22,991 893 6 24,414 945 - 11 25,839 998 11 27,288
842 11 23,019 894 3 24,442 946 - 10 25,855 999 8 27,316
843 9 23,046 895 - 0 24,469 947 - 8 25,892 1.000 3 27,343
844 5 23,073 896 - 3 24,497 948 - 10 25,920 1.001 - 0 27,370
845 0 23,101 897 - 6 24,524 949 - 8 25,947 1.002 - 5 27,399
846 - 5 23,128 898 - 8 24,551 950 - 6 25,975 1.003 - 9 27,426
847 - 9 23,155 899 - 9 24,579 951 - 2 26,002 1.004 - 12 27,453
848 - 13 23,183 900 - 8 24,606 952 0 26,029 1.005 - 13 27,480
849 - 15 23,210 901 - 6 24,633 953 3 26,057 1.006 - 13 27,507
850 - 15 23,238 902 - 2 24,661 954 5 26,084 1.007 - 11 27,535
851 - 13 23,265 903 0 24,688 955 7 26,111 1.008 - 7 27,562
852 - 9 23,292 904 4 24,716 956 8 26,139 1.009 - 2 27,589
853 - 3 23,320 905 7 24,743 957 8 26,166 1.010 1 27,617
854 3 23,347 906 8 24,770 958 7 26,194 1.011 6 27,644
855 9 23,374 907 9 24,798 959 6 26,221 1.012 9 27,672
856 14 23,402 908 7 24,825 960 4 26,248 1.013 11 27,699
857 18 23,429 909 5 24,852 961 2 26,276 1.014 12 27,726
858 18 23,457 910 1 24,880 962 0 26,303 1.015 10 27,754
859 16 23,484 911 - 2 24,907 963 - 2 26,330 1.016 8 27,781
860 12 23,511 912 - 6 24,935 964 - 4 26,358 1.017 4 27,808
861 5 23,539 913 - 8 24,962 965 - 5 26,385 1.018 0 27,836
862 - 1 23,566 914 - 10 24,989 966 - 6 26,413 1.019 - 3 27,863
863 - 7 23,593 915 - 9 25,017 967 - 7 26,440 1.020 - 6 27,891
864 - 13 23,621 916 - 7 25,044 968 - 7 26,467 1.021 - 8 27,918
865 - 16 23,648 917 - 3 25,071 969 - 7 26,495 1.022 - 9 27,945
866 - 17 23,675 918 0 25,099 970 - 6 26,522 1.023 - 8 27,973
867 - 16 23,703 919 4 25,126 971 - 4 26,549 1.024 0 28,000
868 - 12 23,730 920 8 25,153 972 - 2 26,577

DODATEK  6

  9 Stanowisko badawcze (ppkt 2.5.3.1); przykład konstrukcji (wymiary w mm)

DODATEK  7

  10 Charakterystyka filtru miernika drgań (2.5.3.3.5)

DODATEK  8

  11 Przykład znaku homologacji typu EWG części (3.5)

ZAŁĄCZNIK  III

  12 WZÓR ŚWIADECTWA HOMOLOGACJI TYPU EWG CZĘŚCI

Nazwa organu administracji
Powiadomienie dotyczące przyznania, odmowy, wycofania lub rozszerzenia homologacji typu EWG części dla typu siedzenia kierowcy dla ciągników rolniczych lub leśnych

Homologacja typu EWG nr.....................................

1. Znak fabryczny lub towarowy siedzenia.....................

2. Nazwa i adres producenta..................................

3. W stosownych przypadkach nazwisko i adres upoważnionego

przedstawiciela producenta................................

4. Marka, typ i znak fabryczny ciągnika(-ów), dla którego

(-ych) siedzenie jest przeznaczone(1).....................

5. Data wystąpienia o homologacje typu EWG części............

6. Laboratorium badawcze.....................................

7. Data i numer sprawozdania z badania.......................

8. Data przyznania/odmowy/wycofania homologacji typu EWG

części(2).................................................

9. Miejsce...................................................

10. Data.....................................................

11. Do niniejszego świadectwa załącza się notatkę opisującą

siedzenie, szczególnie zakres regulacji, całkowity ciężar,

charakterystykę układu zawieszenia, typ i grubość

wyściełania oraz wskazania dotyczące montażu. Do tej

notatki załączone są projekty boków siedzenia w formacie

DIN A4 (210 x 297 mm) uwidocznione w przekroju oraz w

rzucie. Powiadomienie to musi zostać wysłane do właściwych

władz pozostałych Państw Członkowskich na ich wniosek.

12. Uwagi.....................................................

13. Podpis....................................................

________

(1) W przypadku siedzenia przeznaczonego dla ciągnika klasy I lub II zaznaczyć klasę ciągników, dla których siedzenie jest przeznaczone.

(2) Niepotrzebne skreślić.

ZAŁĄCZNIK  IV

  13 WYMOGI DOTYCZĄCE MONTAŻU SIEDZENIA KIEROWCY DO CELÓW HOMOLOGACJI TYPU EWG CIĄGNIKA

1. Każde siedzenie kierowcy musi nosić znak homologacji typu EWG części oraz spełniać następujące wymogi montażowe:

1.1. siedzenie kierowcy musi być zamontowane w taki sposób, aby:

1.1.1. zapewniało kierowcy wygodną pozycją podczas kierowania i manewrowania ciągnikiem;

1.1.2. dostęp do siedzenia był łatwy;

1.1.3. kierowca w swojej pozycji roboczej mógł łatwo sięgać różnych urządzeń sterujących ciągnika, które są potrzebne przy kierowaniu ciągnikiem;

1.1.4. żadna część siedzenia lub ciągnika nie narażała kierowcy na skaleczenia lub urazy;

1.1.5. w przypadku gdy położenie siedzenia jest regulowane jedynie wzdłużnie i pionowo, oś wzdłużna przechodząca przez punkt odniesienia siedzenia jest równoległa do pionowej płaszczyzny wzdłużnej ciągnika, przechodzącej przez środek koła kierownicy i nie więcej niż 100 mm od tej płaszczyzny;

1.1.6. w przypadku gdy siedzenie jest zaprojektowane tak, aby mogło obracać się wokół pionowej osi, istniała możliwość blokowania we wszystkich lub niektórych pozycjach, a w każdym razie w pozycji wymienionej w ppkt 1.1.5.

2. Posiadacz homologacji typu EWG może ubiegać się o jej rozszerzenie, tak aby objęła one także inne typy siedzenia. Właściwe władze przyznają rozszerzenie homologacji na następujących warunkach:

2.1. gdy nowy typ siedzenia uzyskał homologację typu EWG części;

2.2. siedzenie zostało zaprojektowane tak, aby mogło być zamontowane na typie ciągnika, dla którego został zgłoszony wniosek o rozszerzenie homologacji typu;

2.3. jest ono zamontowane w taki sposób, aby spełniało wymogi określone w niniejszym załączniku.

3. Siedzenia przeznaczone dla ciągników o rozstawie tylnych kół minimum 1150 mm, muszą posiadać następujące wymiary w zakresie głębokości i szerokości powierzchni siedzenia:

- głębokość powierzchni siedzenia: 300 mm,

- szerokość powierzchni siedzenia: 400 mm.

Niniejszy przepis ma zastosowanie jedynie w przypadku, gdy wartości określone dla głębokości i szerokości powierzchni siedzenia (tj. 400 ± 50 mm i przynajmniej 450 mm odpowiednio) nie mogą być spełnione ze względu na konstrukcję ciągnika.

4. Świadectwo zgodne ze wzorem znajdującym się w załączniku V musi być załączone do świadectwa homologacji typu dla każdej homologacji typu lub rozszerzenia homologacji typu przyznanej lub odrzuconej.

ZAŁĄCZNIK  V

 

ZAŁĄCZNIK  DO

 ŚWIADECTWA HOMOLOGACJI TYPU CIĄGNIKA W ODNIESIENIU DO SIEDZENIA KIEROWCY

1 Art. 9 ust. 2:

- zmieniony przez art. 1 ust. 1 dyrektywy nr 82/890/EWG z dnia 17 grudnia 1982 r. (Dz.U.UE.L.82.378.45) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 21 grudnia 1982 r.

- zmieniony przez art. 1 tiret drugie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 97/54/WE z dnia 23 września 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.277.24) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 30 października 1997 r.

2 Załącznik I:

-zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 83/190/EWG z dnia 28 marca 1983 r. (Dz.U.UE.L.83.109.13) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 8 kwietnia 1983 r.

- zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 88/465/EWG z dnia 30 czerwca 1988 r. (Dz.U.UE.L.88.228.31) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 30 czerwca 1988 r.

3 Załącznik II:

-zmieniony przez art. 21 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia Republiki Greckiej i dostosowań w Traktatach (Dz.U.04.90.864/19) z dniem 1 stycznia 1981 r.

- zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 83/190/EWG z dnia 28 marca 1983 r. (Dz.U.UE.L.83.109.13) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 8 kwietnia 1983 r.

- zmieniony przez art. 26 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia Królestwa Hiszpanii i Republiki Portugalskiej oraz dostosowań w Traktatach (Dz.U.04.90.864/23) z dniem 1 stycznia 1986 r.

- zmieniony przez art. 1 dyrektywy nr 87/354/EWG z dnia 25 czerwca 1987 r. (Dz.U.UE.L.87.192.43) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 29 czerwca 1987 r.

- zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 88/465/EWG z dnia 30 czerwca 1988 r. (Dz.U.UE.L.88.228.31) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 30 czerwca 1988 r.

- zmieniony przez art. 29 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia Republiki Austrii, Republiki Finlandii i Królestwa Szwecji oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej (Dz.U.04.90.864/29) z dniem 1 stycznia 1995 r.

- zmieniony przez art. 20 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia do Unii Europejskiej Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej (Dz.U.UE.L.03.236.33) z dniem 1 maja 2004 r.

- zmieniony przez art. 1 dyrektywy nr 2006/96/WE z dnia 20 listopada 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.363.81) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 stycznia 2007 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy nr 2013/15/UE z dnia 13 maja 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.158.172) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 lipca 2013 r.

4 Załącznik II dodatek 2 zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 83/190/EWG z dnia 28 marca 1983 r. (Dz.U.UE.L.83.109.13) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 8 kwietnia 1983 r.
5 Załącznik II dodatek 3 zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 83/190/EWG z dnia 28 marca 1983 r. (Dz.U.UE.L.83.109.13) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 8 kwietnia 1983 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
6 Załącznik II dodatek 4 zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 83/190/EWG z dnia 28 marca 1983 r. (Dz.U.UE.L.83.109.13) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 8 kwietnia 1983 r.
7 Załącznik II dodatek 5a:

-zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 83/190/EWG z dnia 28 marca 1983 r. (Dz.U.UE.L.83.109.13) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 8 kwietnia 1983 r.

- zmieniony i według numeracji ustalonej przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 88/465/EWG z dnia 30 czerwca 1988 r. (Dz.U.UE.L.88.228.31) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 30 czerwca 1988 r.

8 Załącznik II dodatek 5b dodany przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 88/465/EWG z dnia 30 czerwca 1988 r. (Dz.U.UE.L.88.228.31) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 30 czerwca 1988 r.
9 Załącznik II dodatek 6 zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 83/190/EWG z dnia 28 marca 1983 r. (Dz.U.UE.L.83.109.13) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 8 kwietnia 1983 r.
10 Załącznik II dodatek 7 według numeracji ustalonej przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 83/190/EWG z dnia 28 marca 1983 r. (Dz.U.UE.L.83.109.13) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 8 kwietnia 1983 r.
11 Załącznik II dodatek 8 według numeracji ustalonej przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 83/190/EWG z dnia 28 marca 1983 r. (Dz.U.UE.L.83.109.13) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 8 kwietnia 1983 r.
12 Załącznik III zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 83/190/EWG z dnia 28 marca 1983 r. (Dz.U.UE.L.83.109.13) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 8 kwietnia 1983 r.
13 Załącznik IV zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 1999/57/WE z dnia 7 czerwca 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.148.35) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 5 lipca 1999 r.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 26.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024