Dyrektywa 77/389/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do urządzeń holowniczych pojazdów silnikowych

DYREKTYWA RADY
z dnia 17 maja 1977 r.
w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do urządzeń holowniczych pojazdów silnikowych

(77/389/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 13 lipca 1977 r.)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 100,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

wymogi techniczne, które pojazdy silnikowe muszą spełniać na mocy obowiązujących przepisów krajowych dotyczą, między innymi, urządzeń holowniczych;

wymogi te są różne w poszczególnych Państwach Członkowskich; w związku z tym zachodzi konieczność przyjęcia przez wszystkie Państwa Członkowskie takich samych wymogów, w uzupełnieniu lub w miejsce istniejących przepisów, w szczególności w celu wprowadzenia w odniesieniu do każdego typu pojazdu procedury homologacji typu EWG, będącej przedmiotem dyrektywy Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep(3);

zbliżenie krajowych przepisów odnoszących się do pojazdów silnikowych pociąga za sobą wzajemne uznawanie przez Państwa Członkowskie kontroli przeprowadzanych przez każde z nich na podstawie wspólnych wymagań,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1 1
1.
Do celów niniejszej dyrektywy, "pojazd" oznacza pojazd silnikowy przeznaczony do użytkowania na drogach, z lub bez nadwozia, posiadający przynajmniej cztery koła i rozwijający maksymalną prędkość konstrukcyjną przekraczającą 25 km/godz., z wyjątkiem pojazdów szynowych, maszyn i ciągników rolniczych lub leśnych oraz pojazdów i maszyn używanych do robót publicznych z wyjątkiem pojazdów szynowych i ciągników rolniczych i leśnych oraz wszystkich maszyn samobieżnych..
Artykuł  2 2

Państwa Członkowskie nie mogą odmówić przyznania homologacji typu EWG lub homologacji krajowej pojazdu z przyczyn odnoszących się do urządzeń holowniczych, jeżeli spełniają one wymogi określone w załączniku 2.

Artykuł  3 3

Państwa Członkowskie nie mogą odmówić rejestracji pojazdu, ani zakazać jego sprzedaży, dopuszczenia do ruchu lub użytkowania z przyczyn odnoszących się do jego urządzeń holowniczych, jeżeli spełniają one wymogi określone w załączniku 2 do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  4 4

Zmiany niezbędne do dostosowania wymogów zawartych w załącznikach do niniejszej dyrektywy w celu uwzględnienia postępu technicznego przyjmuje się zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 13 dyrektywy Rady 70/156/EWG.

Artykuł  5
1.
Państwa Członkowskie wprowadzają w życie przepisy niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy w terminie 18 miesięcy od dnia jej notyfikacji i niezwłocznie informują o tym Komisję.
2.
Państwa Członkowskie przekazują Komisji teksty przepisów, które przyjmują w zakresie objętym niniejszą dyrektywą.
Artykuł  6

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 17 maja 1977 r.

W imieniu Rady
J. SILKIN
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 76 z 7.4.1975, str. 37.

(2) Dz.U. C 248 z 29.10.1975, str. 24.

(3) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I 5

PRZEPISY ADMINISTRACYJNE DOTYCZĄCE HOMOLOGACJI

1. WNIOSEK O HOMOLOGACJĘ TYPU POJAZDU WE

1.1. Wniosek o homologację typu pojazdu WE, w związku z jego urządzeniami holowniczymi, zgodnie z art. 3 ust. 4 dyrektywy 70/156/EWG składa producent.

1.2. Wzór dokumentu informacyjnego znajduje się w dodatku 1.

1.3. Następujące elementy muszą być przedstawione placówkom technicznym odpowiedzialnym za przeprowadzanie badań homologacyjnych:

1.3.1. przedstawiciel typu pojazdu, który ma być homologowany

2. UDZIELENIE HOMOLOGACJI TYPU WE DLA TYPU POJAZDU

2.1. Jeżeli odpowiednie wymagania zostaną spełnione typ pojazdu jest homologowany na podstawie art. 4 ust. 3 oraz art. 4 ust. 4 dyrektywy 70/156/EWG.

2.2. Wzór świadectwa homologacji typu WE został podany w dodatku 2.

2.3. Każdemu homologowanemu typowi pojazdu przyznaje się numer identyfikacyjny zgodnie z załącznikiem VII do dyrektywy 70/156/EWG. To samo Państwo Członkowskie nie przydziela tego samego numeru innemu typowi pojazdu.

3. ZMIANY TYPU ORAZ ZMIANY HOMOLOGACJI

3.1. W przypadku zmian typu homologowanego zgodnie z niniejszą dyrektywą stosuje się przepisy art. 5 dyrektywy 70/156/EWG.

4. ZGODNOŚĆ PRODUKCJI

4.1. Środki mające na celu zapewnienie zgodności produkcji przyjmuje się zgodnie z przepisami ustanowionymi w art. 10 dyrektywy 70/156/EWG.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

ZAŁĄCZNIK  II 6

URZĄDZENIA HOLOWNICZE

1. Liczba

1.1. Wszystkie pojazdy silnikowe muszą być wyposażone w specjalne urządzenie holownicze, umieszczone z przodu pojazdu i umożliwiające umocowanie holu sztywnego lub linki holowniczej.

1.2. Pojazdy należące do kategorii M1 - zgodnie z definicją zawartą w załączniku II A do dyrektywy 70/156/EWG - z wyjątkiem pojazdów nieprzystosowanych do holowania ładunków, muszą być także wyposażone w urządzenie do holowania, umieszczone z tyłu pojazdu.

2. Trwałość

2.1. Każde specjalne urządzenie holownicze w pojeździe musi mieć wytrzymałość pozwalającą na przeniesienie statycznej siły rozciągającej lub ściskającej, o wartości równej przynajmniej połowie całkowitej wagi pojazdu, nie wliczając holowanego ładunku.

1 Art. 1 zmieniony przez art. 1 ust. 1 tiret pierwsze dyrektywy Komisji nr 96/64/WE z dnia 2 października 1996 r. (Dz.U.UE.L.96.258.26) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 31 października 1996 r.
2 Art. 2 zmieniony przez art. 1 ust. 1 tiret drugie dyrektywy Komisji nr 96/64/WE z dnia 2 października 1996 r. (Dz.U.UE.L.96.258.26) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 31 października 1996 r.
3 Art. 3 zmieniony przez art. 1 ust. 1 tiret trzecie dyrektywy Komisji nr 96/64/WE z dnia 2 października 1996 r. (Dz.U.UE.L.96.258.26) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 31 października 1996 r.
4 Art. 4 zmieniony przez art. 1 ust. 1 tiret czwarte dyrektywy Komisji nr 96/64/WE z dnia 2 października 1996 r. (Dz.U.UE.L.96.258.26) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 31 października 1996 r.
5 Załącznik I dodany przez art. 1 ust. 2 dyrektywy Komisji nr 96/64/WE z dnia 2 października 1996 r. (Dz.U.UE.L.96.258.26) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 31 października 1996 r.
6 Załącznik II zmieniony i według numeracji ustalonej przez art. 1 ust. 2 dyrektywy Komisji nr 96/64/WE z dnia 2 października 1996 r. (Dz.U.UE.L.96.258.26) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 31 października 1996 r.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024