Dyrektywa 75/443/EWG wstecznego i prędkościomierza pojazdów silnikowych

DYREKTYWA RADY
z dnia 26 czerwca 1975 r.
w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do biegu wstecznego i prędkościomierza pojazdów silnikowych

(75/443/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 26 lipca 1975 r.)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 100,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

wymogi techniczne, które pojazdy silnikowe muszą spełniać w myśl obowiązujących przepisów krajowych, dotyczą między innymi biegu wstecznego i prędkościomierza;

wymogi te, w szczególności te odnoszące się do prędkościomierza, różnią się od siebie w Państwach Członkowskich; dlatego jest niezbędne przyjęcie przez wszystkie Państwa Członkowskie takich samych przepisów, w uzupełnieniu lub w miejsce istniejących przepisów, w szczególności w celu, by procedura EWG zatwierdzenia typu, określona w dyrektywie Rady 70/156/EWG(3) z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep, mogła być stosowana do wszystkich typów pojazdów;

zbliżenie przepisów odnoszących się do pojazdów silnikowych pociąga za sobą wzajemne uznawanie przez Państwa Członkowskie przeglądów kontrolnych wykonywanych w każdym z tych Państw na podstawie wspólnych przepisów; dla zapewnienia skutecznego funkcjonowania takiego systemu przepisy muszą być stosowane przez wszystkie Państwa Członkowskie z mocą od tej samej daty,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1 1

Do celów niniejszej dyrektywy "pojazd" oznacza każdy pojazd silnikowy przeznaczony do ruchu drogowego, z nadwoziem lub bez, mający co najmniej cztery koła i maksymalną prędkość konstrukcyjną przekraczającą 25 km/godz., z wyjątkiem pojazdów szynowych, ciągników i maszyn rolniczych oraz urządzeń wykorzystywanych do robót publicznych z wyjątkiem pojazdów szynowych, ciągników rolniczych i leśnych oraz wszelkich maszyn samobieżnych.

Artykuł  2

Państwa Członkowskie nie mogą odmówić przyznania homologacji typu EWG lub krajowej homologacji typu pojazdu z powodów dotyczących biegu wstecznego lub prędkościomierza, jeżeli odpowiadają one przepisom załączników I i II do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  3

Państwa Członkowskie nie mogą odmówić rejestracji ani zakazać sprzedaży, wprowadzenia do ruchu lub użytkowania pojazdów z powodów dotyczących biegu wstecznego lub prędkościomierza, jeżeli odpowiadają one przepisom załączników I i II do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  4

Państwo Członkowskie, które przyznało zatwierdzenie typu EWG, podejmuje niezbędne działania, by być informowanym o wszystkich modyfikacjach podzespołów lub właściwości określonych w sekcji 2.1 załącznika II. Właściwe władze tego Państwa Członkowskiego określają, czy jest niezbędne przeprowadzanie dalszych badań na zmodyfikowanym pojeździe i sporządzenie nowego sprawozdania, jeżeli badania wykazują, że wymagania niniejszej dyrektywy nie są przestrzegane, modyfikacja nie jest zatwierdzana.

Artykuł  5

Państwom Członkowskim, w których prędkość mierzona jest w czasie przyjmowania niniejszej dyrektywy w milach na godzinę zezwala się, aby prędkościomierze montowane w pojazdach sprzedawanych na ich terytorium posiadały skale zarówno w kilometrach na godzinę, jak i w milach na godzinę, do czasu zmiany przepisów krajowych i wprowadzenia wyłącznego stosowania metrycznych jednostek miary (SI), zgodnie z dyrektywą Rady nr 71/354/EWG (4) z dnia 18 października 1971 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do jednostek miar, zmienioną przez Traktat o Przystąpieniu (5).

Artykuł  6

Zmiany niezbędne do dostosowania wymogów załączników I i II do postępu technicznego są przyjmowane zgodnie z procedurą określoną w art. 13 dyrektywy nr 70/156/EWG.

Artykuł  7
1.
Państwa Członkowskie przyjmują i publikują do l kwietnia 1976 r. przepisy niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy i niezwłocznie informują o tym Komisję.

Państwa Członkowskie wdrażają wspomniane przepisy z mocą od l stycznia 1977 r.

2.
Po notyfikacji niniejszej dyrektywy Państwa Członkowskie podejmują kroki w celu poinformowania Komisji, w czasie pozwalającym na przedstawienie swoich uwag, o projektach przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych, które zamierzają przyjąć w dziedzinie objętej niniejszą dyrektywą.
Artykuł  8

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 26 czerwca 1975 r.

W imieniu Rady
P. BARRY
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 5 z 8.1.1975, str. 41.

(2) Dz.U. C 47 z 27.2.1975, str. 44.

(3) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1.

(4) Dz.U. L 243 z 29.10.1971, str. 29.

(5) Dz.U. L 73 z 27.3.1972, str. 14.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

BIEG WSTECZNY

Każdy pojazd musi być wyposażony w urządzenie biegu wstecznego sterowane z miejsca kierowcy.

ZAŁĄCZNIK  II 2

PRĘDKOŚCIOMIERZ

1. WYPOSAŻENIE W PRĘDKOŚCIOMIERZ

Każdy pojazd musi być wyposażony w prędkościomierz. Nie jest to wymagane w pojazdach, które są produkowane z urządzeniem rejestrującym, którego budowa i instalacja są zgodne z przepisami rozporządzenia Rady (EWG) nr 1463/70(1) z dnia 20 lipca 1970 r. w sprawie wprowadzenia urządzeń rejestrujących w transporcie drogowym.

2. DEFINICJE

Do celów niniejszej dyrektywy:

2.1. "typ pojazdu ze względu na prędkościomierz" oznacza pojazdy nieróżniące się miedzy sobą w następujących zasadniczych względach:

2.1.1. opony do normalnej eksploatacji;

2.1.2. całkowity stosunek przenoszonych obrotów włącznie z ewentualną korektą (liczba obrotów na wejściu prędkościomierza w stosunku do jednego obrotu osi napędu prędkościomierza podczas jazdy po torze prostym);

2.1.3. typ(y) prędkościomierza; typ określony jest ze względu na tolerancję mechanizmu pomiarowego prędkościomierza, stałą techniczną urządzenia i amplitudę otrzymanych wskazań;

2.2. "opona do normalnej eksploatacji" oznacza typ lub typy opon przewidziane przez producenta dla danego typu pojazdu i określone w informacji załączonej do dyrektywy nr 70/156/EWG; opon zimowych nie uznaje się za opony do normalnej eksploatacji;

2.3. "ciśnienie na gorąco" oznacza ciśnienie pompowania na zimno wskazane przez producenta, powiększone o 0,2 bara;

2.4. "wskaźnik prędkości" oznacza część prędkościomierza przeznaczoną do informowania kierowcy o prędkości pojazdu w danej chwili.

3. WNIOSEK O UDZIELENIE HOMOLOGACJI TYPU WE DLA TYPU POJAZDU

3.1. Wniosek o udzielenie homologacji typu WE dla typu pojazdu, zgodnie z art. 3 ust. 4 dyrektywy 70/156/EWG, w związku z biegiem wstecznym i prędkościomierzem, przedkłada producent.

3.2. Wzór dokumentu informacyjnego znajduje się w dodatku 1.

3.3. Placówce technicznej, odpowiedzialnej za przeprowadzenie badań związanych z homologacja typu, należy przedstawić:

3.3.1. przedstawiciela typu pojazdu, który ma być homologowany.

4. SPECYFIKACJE

4.1. Wskaźnik prędkości jest umieszczony w polu widzenia kierowcy i wyraźnie widoczny zarówno w dzień, jak i w nocy. Zakres pomiaru jest wystarczająco szeroki, by objąć prędkość maksymalną dla danego typu pojazdu wskazaną przez producenta.

4.2. Jeżeli prędkościomierz wyposażony jest w skalę i nie jest wyposażony w cyfrowy wskaźnik pomiaru, skala jest wyznaczona w sposób jasny i czytelny.

4.2.1. Przedziały skali są co 1, 2, 5 lub 10 km/h. Wartości prędkości należy podawać na skali w sposób następujący:

4.2.1.1. jeżeli najwyższa wartość skali nie przekracza 200 km/h, wartości prędkości należy podawać w odstępach nie większych niż 20 km/h;

4.2.1.2. jeżeli najwyższa wartość skali przekracza 200 km/h, wartości prędkości należy podawać w odstępach nieprzekraczających 30 km/h.

4.2.2. W przypadku prędkościomierza wyprodukowanego w celu sprzedaży w Państwach Członkowskich, w których są stosowane angielskie jednostki miary i w których obowiązują przepisy przejściowe zgodnie z art. 5, prędkościomierz musi uwzględniać także podział na mile na godzinę, przy czym kreski skali muszą posiadać odstępy co 1, 2, 5 lub 10 mil na godzinę. Wartości prędkości muszą być wskazywane na skali w odstępach nie większych niż 20 mil na godzinę.

4.2.3. Wskazywane odstępy prędkości nie muszą być jednolite.

4.3. Badanie dokładności prędkościomierza przeprowadza się zgodnie z następującą procedurą:

4.3.1. pojazd jest wyposażony w jeden z typów opon do normalnej eksploatacji; test należy powtórzyć dla każdego z typów prędkościomierza określonych przez producenta;

4.3.2. obciążenie wałka prędkościomierza odpowiada obciążeniu zgodnemu ze wskazaniami sekcji 2.6 załącznika I do dyrektywy nr 70/156/EWG;

4.3.3. temperatura pomieszczenia, w którym umieszczony jest prędkościomierz, wynosi 23 oC ± 5 oC;

4.3.4. w czasie każdego testu ciśnienie opon odpowiada ciśnieniu na gorąco określonemu w sekcji. 2.3;

4.3.5. pojazd jest poddawany badaniu przy trzech prędkościach: 40 km/godz., 80 km/godz. i 120 km/godz. lub 80 % prędkości maksymalnej określonej przez producenta, jeżeli ta ostatnia jest mniejsza niż 150 km/godz.;

4.3.6. oprzyrządowanie do badania mierzące rzeczywistą prędkości pojazdu powinno być dokładne do ± 1,0 %;

4.3.6.1. w przypadku stosowania toru próbnego ma on mieć płaską, suchą powierzchnię o wystarczającej przyczepności.

4.4. Wskazana prędkość nigdy nie może być niższa od prędkości rzeczywistej. Dla wartości próbnych określonych w sekcji 4.3.5 i dla wartości wskazanych pomiędzy nimi zachodzi następujący stosunek między prędkością V1 wskazaną na tarczy prędkościomierza i prędkością rzeczywistą (V2):

5. UDZIELENIE HOMOLOGACJI TYPU WE DLA TYPU POJAZDU

5.1. Jeśli odpowiednie wymogi są spełnione, udziela się homologacji typu WE zgodnie z art. 4 ust. 3 dyrektywy 70/156/EWG.

5.2. Wzór świadectwa homologacji typu WE znajduje się w dodatku 2.

5.3. Numer homologacji przyznaje się każdemu typowi homologowanego pojazdu zgodnie z załącznikiem VII do dyrektywy 70/156/EWG. To samo Państwo Członkowskie nie przydziela tego samego numeru innemu typowi pojazdu.

6. ZMIANY TYPU ORAZ ZMIANY HOMOLOGACJI

6.1. W przypadku modyfikacji typu dopuszczonego zgodnie z niniejszą dyrektywą stosuje się przepisy art. 5 dyrektywy 70/156/EWG.

7. ZGODNOŚĆ PRODUKCJI

7.1. Jako zasada generalna, środki mające na celu zapewnienie zgodności produkcji podejmowane są zgodnie z przepisami ustanowionymi w art. 10 dyrektywy 70/156/EWG.

______

(1) Dz.U L 164 7. 27.7.1970, str. 1.

DODATEK  1

DODATEK  2

1 Art. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy Komisji nr 97/39/WE z dnia 24 czerwca 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.177.15) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 25 lipca 1997 r.
2 Załącznik II zmieniony przez art. 1 pkt 2 dyrektywy Komisji nr 97/39/WE z dnia 24 czerwca 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.177.15) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 25 lipca 1997 r.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024