Dyrektywa 75/409/EWG zmieniająca po raz piąty dyrektywę 67/548/EWG w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do klasyfikacji, pakowania i etykietowania substancji niebezpiecznych

DYREKTYWA RADY
z dnia 24 czerwca 1975 r.
zmieniająca po raz piąty dyrektywę 67/548/EWG w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do klasyfikacji, pakowania i etykietowania substancji niebezpiecznych

(Dz.U.UE L z dnia 14 lipca 1975 r.)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 100,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

konieczna jest zmiana dyrektywy Rady 67/548/EWG(3) z dnia 27 czerwca 1967 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do klasyfikacji, pakowania i etykietowania substancji niebezpiecznych, ostatnio zmieniona dyrektywą 73/146/EWG(4); niektóre przepisy dotyczące etykietowania i pakowania substancji niebezpiecznych należy uzupełnić i uczynić bardziej przejrzystymi; w każdym razie przepisy te należy zharmonizować z przepisami dyrektywy Rady 73/173/EWG(5) z dnia 4 czerwca 1973 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do klasyfikacji, pakowania i etykietowania preparatów niebezpiecznych (rozpuszczalniki);

wymiary etykiety powinny zostać ustalone proporcjonalnie do pojemności opakowania;

konieczne jest także przyjęcie zasad określających relację między oznakowaniem do celów transportu a oznakowaniem przy wprowadzaniu do obrotu w celu uniknięcia podwójnego oznakowania różnymi symbolami;

substancje niebezpieczne, chociaż odpowiadają wymaganiom dyrektywy 67/548/EWG, mogą stanowić zagrożenie dla zdrowia lub bezpieczeństwa; należy wprowadzić procedurę mającą na celu złagodzenie tego niebezpieczeństwa;

konieczne jest wprowadzenie pewnych zmian w brzmieniu w wersjach niemieckiej, angielskiej i włoskiej tej dyrektywy,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W dyrektywie 67/548/EWG wprowadza się zmiany zgodnie z następującymi artykułami.

Artykuł  2

1. W art. 6 ust. 2 pierwsze zdanie otrzymuje brzmienie:

"Każde opakowanie musi w sposób jasny i trwały wskazywać na:"

2. W art. 6 ust. 2 lit. d) dodaje się zdanie w brzmieniu:

"Dla opakowań substancji szkodliwych, drażniących, wysoce łatwo palnych, łatwo palnych oraz substancji utleniających nie jest konieczne wskazanie szczególnego ryzyka, w przypadku gdy opakowanie zawiera nie więcej niż 125 ml.".

Artykuł  3

Artykuł 7 otrzymuje brzmienie:

"1. W przypadku gdy dane ustanowione w art. 6 znajdują się na etykiecie, etykieta ta musi być ona umieszczona na jednej lub kilku powierzchniach opakowania tak, aby można je było odczytać w poziomie, gdy opakowanie ułożone jest w zwykły sposób. Wymiary etykiety muszą być następujące:

Pojemność opakowania

Wymiary

- mniejsza lub równa 3 litry, o ile jest

to możliwe

- większa niż 3 litry i nie

przekraczająca 50 litrów,

- większa niż 50 litrów i nie

przekraczająca 500 litrów,

- większa niż 500 litrów,

co najmniej

co najmniej

co najmniej

co najmniej

52 x 74 mm

74 x 105 mm

105 x 148 mm

148 x 210 mm

Każdy symbol musi zajmować co najmniej jedną dziesiątą część powierzchni etykiety i wynosić co najmniej 1 cm2. Etykieta musi na całej swojej powierzchni przylegać do opakowania bezpośrednio zawierającego substancję.

2. Umieszczenie etykiety nie jest wymagane, jeżeli na samym opakowaniu, w widoczny sposób, umieszczone są dane określone w ust. 1.

3. Kolor oraz wygląd etykiety - lub w przypadku ust. 2, opakowania - muszą być takie, aby symbol zagrożenia i jego tło wyraźnie się od siebie odróżniały.

4. Państwa Członkowskie mogą uzależnić wprowadzenie na rynek na swoim terytorium substancji niebezpiecznych od użycia na etykiecie języka lub języków narodowych.

5. Do celów niniejszej dyrektywy wymogi dotyczące etykietowania uważa się za spełnione:

a) w przypadku opakowania zewnętrznego zawierającego jedno lub kilka opakowań wewnętrznych, jeżeli opakowanie zewnętrzne oznaczone jest etykietami zgodnie z międzynarodowymi zasadami dotyczącymi transportu substancji niebezpiecznych, a opakowanie lub opakowania wewnętrzne są etykietowane zgodnie z niniejszą dyrektywą;

b) w przypadku jednego opakowania, jeżeli jest ono oznaczone etykietami zgodnie z międzynarodowymi zasadami dotyczącymi transportu substancji niebezpiecznych oraz zgodnie z art. 6 ust. 2 lit. a), b) i d).

Dla substancji niebezpiecznych, które nie opuszczają suwerennego terytorium Państwa Członkowskiego, zamiast etykietowania zgodnego z międzynarodowymi zasadami dotyczącymi transportu substancji niebezpiecznych można dopuścić etykietowanie zgodne z przepisami krajowymi."

Artykuł  4

Artykuł 8 lit. a) otrzymuje brzmienie:

"a) zezwala na stosowanie etykietowania wymaganego zgodnie z art. 6 w inny właściwy sposób na opakowaniach, które są zbyt małe lub w inny sposób niewłaściwe dla etykietowania zgodnie z art. 7 ust. 1 lub 2;".

Artykuł  5

Po art. 8c dodaje się artykuły w brzmieniu:

"Artykuł 8d

Państwa Członkowskie nie zakazują, nie ograniczają lub nie utrudniają, ze względów związanych z klasyfikacją, pakowaniem lub etykietowaniem w rozumieniu niniejszej dyrektywy, wprowadzania na rynek substancji niebezpiecznych, które spełniają wymagania niniejszej dyrektywy i jej załączników.

Artykuł 8e

1. Jeżeli Państwo Członkowskie, mając szczególne powody do stwierdzenia, że substancja niebezpieczna, chociaż odpowiadająca przepisom niniejszej dyrektywy, stanowi zagrożenie dla zdrowia lub bezpieczeństwa, może tymczasowo zakazać sprzedaży tej substancji lub poddać ją szczególnym warunkom na swoim terytorium. Niezwłocznie powiadamia o tym Komisję i pozostałe Państwa Członkowskie, podając powody uzasadniające podjęcie takiej decyzji.

2. Komisja, w terminie 6 tygodni, zasięga opinii zainteresowanych Państw Członkowskich, a następnie bezzwłocznie wydaje opinię i podejmuje właściwe działania.

3. Jeżeli Komisja uzna, że potrzebne jest wprowadzenie technicznych poprawek do niniejszej dyrektywy, zmiany te są przyjmowane bądź przez Komisję, bądź też przez Radę, zgodnie z procedurą przewidzianą art. 8c. W takim wypadku Państwo Członkowskie, które przyjęło środki ochronne, może utrzymać je w mocy aż do chwili wejścia w życie tych poprawek."

Artykuł  6

W tekście niemieckim wprowadza się następujące zmiany:

1. w art. 2 ust. 2 lit. b) wyraz "brennbaren" zastępuje się wyrazem "entzündlichen";

2. w art. 2 ust. 2 lit. d) i w załączniku III pod R 21 wyraz "brennbar" zastępuje się wyrazem "entzündlich";

3. w art. 6 ust. 2 lit. c) i w załączniku II wyraz "Gift" zastępuje się wyrazem "giftig" i wyraz "Reizstoff" zastępuje się wyrazem "reizend".

Artykuł  7

W tekście angielskim wprowadza się następujące zmiany:

1. wyraz "highly" zastępuje się wyrazami:

– "easily" w art. 2 ust. 2 lit. c),

– "very" w art. 6 ust. 2 lit. c),

– "easily" w załączniku II,

– "very" w załączniku III, R 22 i R 25;

2. w załączniku III, R 23 i R 26, wyraz "highly" zastępuje się wyrazem "extremely".

Artykuł  8

W tekście włoskim wprowadza się następujące zmiany: w załączniku III, R 22 i R 25 wyraz "molto" zastępuje się wyrazem "facilmente".

Artykuł  9
1.
Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy najpóźniej do dnia 1 czerwca 1976 r. i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.
2.
Państwa Członkowskie przekażą Komisji swoje przepisy prawa wewnętrznego, które przyjmują w dziedzinie objętej niniejszą dyrektywą.
Artykuł  10

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 24 czerwca 1975 r.

W imieniu Rady
G. FITZGERALD
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 2 z 9.1.1974, str. 59.

(2) Dz.U. C 109 z 19.9.1974, str. 19.

(3) Dz.U. 196 z 16.8.1967, str. 1.

(4) Dz.U. L 167 z 25.6.1973, str. 1.

(5) Dz.U. L 189 z 11.7.1973, str. 7.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1975.183.22

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 75/409/EWG zmieniająca po raz piąty dyrektywę 67/548/EWG w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do klasyfikacji, pakowania i etykietowania substancji niebezpiecznych
Data aktu: 24/06/1975
Data ogłoszenia: 14/07/1975
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 27/06/1975