Dyrektywa 72/221/EWG dotycząca skoordynowanych rocznych badań statystycznych w zakresie działalności przemysłowej

DYREKTYWA RADY
z dnia 6 czerwca 1972 r.
dotycząca skoordynowanych rocznych badań statystycznych w zakresie działalności przemysłowej

(72/221/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 10 czerwca 1972 r.)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 213,

uwzględniając wniosek Komisji,

a także mając na uwadze, co następuje:

Komisja musi dysponować do wypełnienia powierzonych jej na mocy Traktatu zadań aktualnymi i porównywalnymi między Państwami danymi statystycznymi o strukturze, znaczeniu i rozwoju przemysłu i drobnej wytwórczości w Państwach Członkowskich;

Komisja, już przy okazji przygotowywania spisu przemysłowego w 1963 r., uznała za konieczne zwrócenie uwagi rządów Państw Członkowskich na fakt, że rozwój gospodarki przemysłowej na Wspólnym Rynku stawia wymagania w stosunku do przedstawienia określonego minimum danych statystycznych; będące w dyspozycji w poszczególnych Państwach Członkowskich dane są nieodpowiednie lub niewystarczająco porównywalne, aby mogły służyć w pracy Komisji jako użyteczna podstawa;

Europejska Wspólnota Gospodarcza poczyniła w tym czasie znaczny postęp w kierunku integracji; nowe polityki gospodarcze oraz wytyczne wymagają inicjatyw i decyzji, opartych na aktualnych statystykach; statystyki dostępne w przemyśle i drobnej wytwórczości nie są jeszcze odpowiednio dostosowane do norm właściwych dla sytuacji gospodarczej;

wady te utrudniają wyodrębnienie ze statystyk przemysłowych, dostępnych obecnie w różnych Państwach Członkowskich, informacji, które mogłyby służyć za użyteczną podstawę pracy Komisji, w szczególności w obszarach średniookresowej polityki gospodarczej, polityki przemysłowej i polityki konkurencji;

musi istnieć możliwość uzyskania od Państw Członkowskich porównywalnych informacji o działalności przemysłowej; dlatego konieczne jest przeprowadzanie skoordynowanych badań statystycznych w zakresie ich treści, zakresu, pojęć i definicji, metod, podziałów według czynności gospodarczych i według wielkości jednostek statystycznych do celów zebrania zespołu spójnych statystyk, z pomocą których możliwa będzie analiza sytuacji i rozwoju gospodarczego różnych gałęzi przemysłu i ich możliwości czy też trudności w rozwoju; te statystyki zapewnią niezbędne informacje do obliczenia wkładu przemysłu i drobnej wytwórczości w produkt narodowy oraz do innych prac w zakresie syntezy statystycznej i ekonomicznej,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1 1

Państwa Członkowskie, we współpracy technicznej z Komisją, podejmują wszelkie odpowiednie działania w celu zbierania rocznych danych statystycznych, w celu sporządzania spójnych statystyk dotyczących struktury i produkcji przemysłu w Państwach Członkowskich. Te dane zostaną po raz pierwszy zebrane najpóźniej w 1974 r. i będą dotyczyły roku poprzedzającego.

W przypadku nowych Państw Członkowskich, powyższe dane zostaną zebrane po raz pierwszy w ciągu roku ich przystąpienia i będą dotyczyć poprzedniego roku.

Artykuł  2

Badania statystyczne obejmują wszystkie przedsiębiorstwa przemysłowe oraz małe przedsiębiorstwa, jeśli takie istnieją, które zatrudniają 20 lub więcej osób i których główna działalność zalicza się do jednego z działów klasyfikacji działalności gospodarczej Wspólnot Europejskich (NACE), włączając gospodarkę energetyczną i wodną, jak również budownictwo (NACE 1-5).

Przedsiębiorstwa zatrudniające mniej niż 20 osób włączane są do badań statystycznych w przedziałach czasowych nie dłuższych niż 5 lat. Lata, w których powinno mieć miejsce takie okresowe rozszerzenie zakresu badań statystycznych, ustalane są przez Komisję w porozumieniu z Państwami Członkowskimi.

Badania statystyczne dotyczące przedsiębiorstw zatrudniających mniej niż 20 osób mogą być przeprowadzane metodą badań sondażowych.

Artykuł  3

Jednostkami statystycznymi są: przedsiębiorstwo i jednostka działalności gospodarczej, jak również, do celów statystyki regionalnej, jednostka lokalna. Jednostki statystyczne zdefiniowane są w części I NACE.

Artykuł  4 2

Badania statystyczne obejmują zmienne wymienione w załączniku do niniejszej dyrektywy. Podczas pierwszego, zaczynającego się najpóźniej w 1974 r. okresu, włączenie do badania podanych w nawiasach zmiennych pozostaje fakultatywne. Począwszy od badania w 1977 r., przeprowadzanego za rok 1976, Państwa Członkowskie zbierają dane odnoszące się do wszystkich zmiennych wymienionych w Załączniku; w przypadku nowych Państw Członkowskich dane odnoszące się do wszystkich zmiennych wymienionych w załączniku zbiera się począwszy od badania przeprowadzonego w ciągu roku następującego po roku ich przystąpienia oraz odnoszących się do roku ich przystąpienia.

Jednakże dane, które mają zostać zebrane, dotyczące przedsiębiorstw zatrudniających od 20 do 99 osób, obejmują tylko zmienne dotyczące liczby osób zatrudnionych, obrotu, wynagrodzeń brutto, jak również zakupu surowców, półproduktów i usług przemysłowych.

Dla badań okresowych przedsiębiorstw zatrudniających mniej niż 20 osób Komisja przedstawia do końca 1975 r. propozycje dotyczące danych jakie mają zostać zebrane.

Od pierwszego badania począwszy, dane dotyczące jednostek lokalnych (przedsiębiorstw) zbiera się w doniesieniu do następujących zmiennych:

– liczba zatrudnionych łącznie, wyłączając pracowników chałupniczych,

– wypłacone wynagrodzenia brutto, łącznie z wypłaconymi wynagrodzeniami dla pracowników chałupniczych znajdujących się na liście płac,

– łączne inwestycje w środki trwałe.

Ta ostatnia informacja uzupełnia dane o przedsiębiorstwach w odniesieniu do inwestycji, zbierane corocznie zgodnie z dyrektywą Rady nr 64/475/EWG z dnia 30 lipca 1964 r.(1)

Artykuł  5

Z wyjątkiem informacji będącej przedmiotem tajemnicy statystycznej na podstawie prawa krajowego, zarejestrowane wyniki badań są przekazywane corocznie Komisji według wspólnego programu tabelarycznego, w podziale według działalności przemysłowej, odpowiadającej trzycyfrowym pozycjom NACE.

Komisja, za zgodą Państw Członkowskich, ustala wyjątki od zasady ogólnej dotyczącej podziału według działalności przemysłowej i szczegóły odnoszące się do przedstawiania wyników, łącznie z podziałem według wielkości jednostek statystycznych, jak również formą, w której wyniki powinny być przekazywane.

Państwa Członkowskie, w których zbierane i przetwarzane dane są oparte na nomenklaturze działalności innej niż NACE, podejmują wszelkie niezbędne środki w celu zagwarantowania właściwego transponowania wyników z zastosowanej nomenklatury do nomenklatury wspólnotowej.

Artykuł  6

Państwa Członkowskie podejmują wszystkie właściwe kroki, aby ograniczyć do minimum czas przeprowadzenia i przetwarzania badania, w celu udostępnienia Komisji wyników jak najszybciej.

Artykuł  7

Koszt przeprowadzenia badań w poszczególnych Państwach Członkowskich obciąża budżety krajowe.

Artykuł  8

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 6 czerwca 1972 r.

W imieniu Rady
G. THORN
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. 131 z 13.8.1964, str. 2193/64.

ZAŁĄCZNIK

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

Wartości zmienne przyjęte do zebrania danych o przedsiębiorstwach oraz danych o jednostkach działalności gospodarczej (JDG)

grafika

1 Art. 1 zmieniony przez art. 26 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia Królestwa Hiszpanii i Republiki Portugalskiej oraz dostosowań w Traktatach (Dz.U.04.90.864/23) z dniem 1 stycznia 1986 r.
2 Art. 4:

- zmieniony przez art. 21 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia Republiki Greckiej i dostosowań w Traktatach (Dz.U.04.90.864/19) z dniem 1 stycznia 1981 r.

- zmieniony przez art. 26 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia Królestwa Hiszpanii i Republiki Portugalskiej oraz dostosowań w Traktatach (Dz.U.04.90.864/23) z dniem 1 stycznia 1986 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1972.133.57

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 72/221/EWG dotycząca skoordynowanych rocznych badań statystycznych w zakresie działalności przemysłowej
Data aktu: 06/06/1972
Data ogłoszenia: 10/06/1972
Data wejścia w życie: 09/06/1972