Rozporządzenie 1467/70 ustalające niektóre ogólne zasady interwencji na rynku surowca tytoniowego

ROZPORZĄDZENIE RADY (EWG) NR 1467/70
z dnia 20 lipca 1970 r.
ustalające niektóre ogólne zasady interwencji na rynku surowca tytoniowego

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 727/70 z dnia 21 kwietnia 1970 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku surowca tytoniowego(1), w szczególności jego art. 5 ust. 5, art. 6 ust. 9 i art. 7 ust. 3,

uwzględniając wniosek Komisji,

a także mając na uwadze, co następuje:

stworzenie jednolitego rynku surowca tytoniowego powoduje konieczność stosowania wspólnotowych środków interwencyjnych, aby można było zapewnić producentom ze Wspólnoty zbyt produktów na warunkach, które są równoważne istniejącym dla większej części produktów w ramach krajowych organizacji rynku;

konieczność posiadania przez agencje interwencyjne tytoniu w liściach, który poddano obróbce i przygotowaniu do wprowadzenia do obrotu wymaga rozróżnienia centrów interwencyjnych przeznaczonych do pierwszego przetworzenia, przygotowania do wprowadzenia do obrotu i magazynowania oraz centrów interwencyjnych do gromadzenia i czasowego składowania tytoniu w liściach, aby ułatwić dostarczanie produktów oferowanych do interwencji; należy sporządzić wykaz tych centrów, w celu zapewnienia, że interwencja zapewnia wszystkim podmiotom równoważne gwarancje we wszystkich rejonach produkcyjnych Wspólnoty;

wykonywanie wspólnotowych środków interwencyjnych wymaga przejmowania przez agencje interwencyjne tytoniu na warunkach, które w szczególności uwzględniają regionalne różnice metod uprawy i suszenia; wybór centrum interwencyjnego powinien być ograniczony do położonego najbliżej miejsca produkcji lub pierwszego przetworzenia, ponieważ zwykle spełnia ono wyżej wymienione warunki;

ważne jednak jest zapewnienie, by tytoń, o ile to konieczne, był wysyłany do centrum interwencyjnego o wystarczających możliwościach przyjmowania i magazynowania oraz, gdzie właściwe, najodpowiedniejszego dla danej odmiany i jakości; agencje interwencyjne powinny mieć możliwość decydowania, według przewidywanych kosztów całości operacji przekazanych danej agencji interwencyjnej, o miejscu przyjęcia tytoniu;

w niektórych przypadkach może być zalecany wybór centrum innego niż leżące najbliżej miejsca produkcji lub pierwszego przetworzenia; stosowne jest obciążenie dodatkowymi kosztami transportu, które wiążą się z taką decyzją, agencji interwencyjnej;

w obliczu podanego powyżej rozróżnienia między centrami przyjmującymi tytoń w liściach i centrami jego pierwszego przetworzenia i przygotowania do wprowadzenia do obrotu centrum to powinno zostać określone według przewidywanych kosztów całości wydatków przysługujących danej agencji interwencyjnej;

interwencje powinny być ograniczone do jakości tytoniu, które są wystarczającą gwarancją ich użycia; w tym celu należy wykluczyć z interwencji każdą jakość, która nie posiada minimalnych cech jakości, które zostaną określone w szczegółowych regułach wykonawczych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 17 rozporządzenia (EWG) nr 727/70 określa się:

a) centra interwencyjne (zwane dalej "centrami gromadzenia") leżące na obszarach wykazujących się znaczącą produkcją tytoniu w liściach i dysponujące możliwością czasowego składowania tego tytoniu;

b) centra interwencyjne (zwane dalej "centrami przetwarzania i magazynowania") dysponujące możliwością czasowego składowania i urządzeniami do pierwszego przetworzenia i przygotowania do wprowadzenia do obrotu tytoniu w liściach oraz możliwościami magazynowania i zabezpieczania tytoniu po pierwszym przetworzeniu i przygotowaniu do wprowadzenia do obrotu..

Artykuł  2
1.
Wszystkie oferty tytoniu w liściach do interwencji składa się agencji interwencyjnej w centrum gromadzenia lub centrum przetwarzania i magazynowania, najbliższych miejscu zbioru centrów.
2.
Wszystkie oferty tytoniu w belach do interwencji składa się agencji interwencyjnej w centrum przetwarzania i magazynowania, wybranym spośród trzech najbliższych miejscu pierwszego przetworzenia i przygotowania do wprowadzenia do obrotu.
3.
"Najbliższe centrum" oznacza centrum, do którego tytoń może być wysłany po najniższych kosztach.
Artykuł  3
1.
Agencje interwencyjne określają miejsce odbioru tytoniu.
2.
Agencja interwencyjna wyznacza miejsce odbioru inne niż centrum podane przez posiadacza tytoniu, tylko jeśli to centrum w momencie odbioru nie dysponuje:

a) dla tytoniu w liściach: wystarczającymi możliwościami czasowego składowania;

b) dla tytoniu w belach: wystarczającymi możliwościami magazynowania lub wystarczającymi gwarancji odpowiedniego zabezpieczenia tytoniu oferowanej odmiany i jakości.

3.
Miejsce odbioru wyznaczone przez agencję interwencyjną znajduje się w miejscu, dla którego najniższa jest całość ponoszonych wydatków obejmujących:

a) dla tytoniu w liściach: koszty transportu, czasowego składowania, pierwszego przetworzenia i przygotowania do wprowadzenia do obrotu oraz zabezpieczenia i magazynowania przetworzonych produktów;

b) dla tytoniu w belach: koszty transportu, zabezpieczenia i magazynowania.

4.
Jeśli wskazane przez agencję interwencyjną miejsce odbioru nie jest jednym z trzech centrów przewidzianych w art. 2, wszelkie dodatkowe koszty transportu określa i ponosi agencja interwencyjna.
Artykuł  4

Agencja interwencyjna wskazuje do pierwszego przetworzenia i przygotowania do wprowadzenia do obrotu tytoniu w liściach, który został przyjęty w centrum wybranym przez sprzedawcę, miejsce, dla którego najniższa jest całość kosztów pierwszego przetworzenia, przygotowania do wprowadzenia do obrotu i transportu z miejsca przyjęcia.

Artykuł  5

Agencje interwencyjne skupują tylko tytoń posiadający minimalne cechy jakości, które zostaną zdefiniowane na podstawie klasyfikacji według odmian i jakości.

Artykuł  6

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 20 lipca 1970 r.
W imieniu Rady
W. SCHEEL
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 94 z 28.04.1970, str. 1.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024