Rozporządzenie 1467/70 ustalające niektóre ogólne zasady interwencji na rynku surowca tytoniowego

ROZPORZĄDZENIE RADY (EWG) NR 1467/70
z dnia 20 lipca 1970 r.
ustalające niektóre ogólne zasady interwencji na rynku surowca tytoniowego

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 727/70 z dnia 21 kwietnia 1970 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku surowca tytoniowego(1), w szczególności jego art. 5 ust. 5, art. 6 ust. 9 i art. 7 ust. 3,

uwzględniając wniosek Komisji,

a także mając na uwadze, co następuje:

stworzenie jednolitego rynku surowca tytoniowego powoduje konieczność stosowania wspólnotowych środków interwencyjnych, aby można było zapewnić producentom ze Wspólnoty zbyt produktów na warunkach, które są równoważne istniejącym dla większej części produktów w ramach krajowych organizacji rynku;

konieczność posiadania przez agencje interwencyjne tytoniu w liściach, który poddano obróbce i przygotowaniu do wprowadzenia do obrotu wymaga rozróżnienia centrów interwencyjnych przeznaczonych do pierwszego przetworzenia, przygotowania do wprowadzenia do obrotu i magazynowania oraz centrów interwencyjnych do gromadzenia i czasowego składowania tytoniu w liściach, aby ułatwić dostarczanie produktów oferowanych do interwencji; należy sporządzić wykaz tych centrów, w celu zapewnienia, że interwencja zapewnia wszystkim podmiotom równoważne gwarancje we wszystkich rejonach produkcyjnych Wspólnoty;

wykonywanie wspólnotowych środków interwencyjnych wymaga przejmowania przez agencje interwencyjne tytoniu na warunkach, które w szczególności uwzględniają regionalne różnice metod uprawy i suszenia; wybór centrum interwencyjnego powinien być ograniczony do położonego najbliżej miejsca produkcji lub pierwszego przetworzenia, ponieważ zwykle spełnia ono wyżej wymienione warunki;

ważne jednak jest zapewnienie, by tytoń, o ile to konieczne, był wysyłany do centrum interwencyjnego o wystarczających możliwościach przyjmowania i magazynowania oraz, gdzie właściwe, najodpowiedniejszego dla danej odmiany i jakości; agencje interwencyjne powinny mieć możliwość decydowania, według przewidywanych kosztów całości operacji przekazanych danej agencji interwencyjnej, o miejscu przyjęcia tytoniu;

w niektórych przypadkach może być zalecany wybór centrum innego niż leżące najbliżej miejsca produkcji lub pierwszego przetworzenia; stosowne jest obciążenie dodatkowymi kosztami transportu, które wiążą się z taką decyzją, agencji interwencyjnej;

w obliczu podanego powyżej rozróżnienia między centrami przyjmującymi tytoń w liściach i centrami jego pierwszego przetworzenia i przygotowania do wprowadzenia do obrotu centrum to powinno zostać określone według przewidywanych kosztów całości wydatków przysługujących danej agencji interwencyjnej;

interwencje powinny być ograniczone do jakości tytoniu, które są wystarczającą gwarancją ich użycia; w tym celu należy wykluczyć z interwencji każdą jakość, która nie posiada minimalnych cech jakości, które zostaną określone w szczegółowych regułach wykonawczych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 17 rozporządzenia (EWG) nr 727/70 określa się:

a) centra interwencyjne (zwane dalej "centrami gromadzenia") leżące na obszarach wykazujących się znaczącą produkcją tytoniu w liściach i dysponujące możliwością czasowego składowania tego tytoniu;

b) centra interwencyjne (zwane dalej "centrami przetwarzania i magazynowania") dysponujące możliwością czasowego składowania i urządzeniami do pierwszego przetworzenia i przygotowania do wprowadzenia do obrotu tytoniu w liściach oraz możliwościami magazynowania i zabezpieczania tytoniu po pierwszym przetworzeniu i przygotowaniu do wprowadzenia do obrotu..

Artykuł  2
1.
Wszystkie oferty tytoniu w liściach do interwencji składa się agencji interwencyjnej w centrum gromadzenia lub centrum przetwarzania i magazynowania, najbliższych miejscu zbioru centrów.
2.
Wszystkie oferty tytoniu w belach do interwencji składa się agencji interwencyjnej w centrum przetwarzania i magazynowania, wybranym spośród trzech najbliższych miejscu pierwszego przetworzenia i przygotowania do wprowadzenia do obrotu.
3.
"Najbliższe centrum" oznacza centrum, do którego tytoń może być wysłany po najniższych kosztach.
Artykuł  3
1.
Agencje interwencyjne określają miejsce odbioru tytoniu.
2.
Agencja interwencyjna wyznacza miejsce odbioru inne niż centrum podane przez posiadacza tytoniu, tylko jeśli to centrum w momencie odbioru nie dysponuje:

a) dla tytoniu w liściach: wystarczającymi możliwościami czasowego składowania;

b) dla tytoniu w belach: wystarczającymi możliwościami magazynowania lub wystarczającymi gwarancji odpowiedniego zabezpieczenia tytoniu oferowanej odmiany i jakości.

3.
Miejsce odbioru wyznaczone przez agencję interwencyjną znajduje się w miejscu, dla którego najniższa jest całość ponoszonych wydatków obejmujących:

a) dla tytoniu w liściach: koszty transportu, czasowego składowania, pierwszego przetworzenia i przygotowania do wprowadzenia do obrotu oraz zabezpieczenia i magazynowania przetworzonych produktów;

b) dla tytoniu w belach: koszty transportu, zabezpieczenia i magazynowania.

4.
Jeśli wskazane przez agencję interwencyjną miejsce odbioru nie jest jednym z trzech centrów przewidzianych w art. 2, wszelkie dodatkowe koszty transportu określa i ponosi agencja interwencyjna.
Artykuł  4

Agencja interwencyjna wskazuje do pierwszego przetworzenia i przygotowania do wprowadzenia do obrotu tytoniu w liściach, który został przyjęty w centrum wybranym przez sprzedawcę, miejsce, dla którego najniższa jest całość kosztów pierwszego przetworzenia, przygotowania do wprowadzenia do obrotu i transportu z miejsca przyjęcia.

Artykuł  5

Agencje interwencyjne skupują tylko tytoń posiadający minimalne cechy jakości, które zostaną zdefiniowane na podstawie klasyfikacji według odmian i jakości.

Artykuł  6

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 20 lipca 1970 r.
W imieniu Rady
W. SCHEEL
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 94 z 28.04.1970, str. 1.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1970.164.32

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1467/70 ustalające niektóre ogólne zasady interwencji na rynku surowca tytoniowego
Data aktu: 20/07/1970
Data ogłoszenia: 27/07/1970
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 30/07/1970