(Dz.U.UE L z dnia 19 stycznia 1970 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 33 ust. 7,
a także mając na uwadze, co następuje:
w rozumieniu art. 30 i następnych pojęcie "środki" oznacza przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne oraz wszystkie inne akty wydawane przez organy państwowe, łącznie z zaleceniami;
w rozumieniu niniejszej dyrektywy pojęcie "czynności administracyjne" oznacza typowe i regularnie stosowane przez organy państwowe działania, pojęcie "zalecenia" oznacza każdy wydany przez organy publiczne akt, który nie będąc prawnie wiążącym dla adresatów, określa ich określone zachowanie;
formalności, których dopełnieniu podporządkowany jest przywóz, nie wywołują co do zasady skutków równoważnych do ograniczeń ilościowych i w związku z tym nie są przewidziane niniejszą dyrektywą;
środki przedsięwzięte przez Państwa Członkowskie, oprócz tych stosowanych do towarów przywożonych jak i towarów krajowych, istniejące w dniu wejścia w życie Traktatu, a nie przewidziane innymi przepisami przyjętymi przez Traktat albo uniemożliwiają przywóz, albo też go utrudniają i czynią droższym niż zbyt towarów krajowych;
wśród środków uporządkowane muszą zostać te, które dostęp towarów przywożonych na rynek krajowy na każdym etapie wprowadzania do obrotu podporządkowują warunkowi, którego nie muszą spełniać towary krajowe, lub innemu od tego, który muszą spełnić towary krajowe, i trudniejszemu do spełnienia, tak by obciążenie spadło wyłącznie na towary przywożone;
wśród środków uporządkowane muszą zostać te, które produktom krajowym, na każdym etapie wprowadzania do obrotu przyznają preferencje, z wyjątkiem pomocy, która jest lub nie jest związana z określonymi warunkami, co uniemożliwia całkowicie lub częściowo ogranicza zbyt towarów przywożonych;
środki te utrudniają przywóz, który w razie ich braku mógłby mieć miejsce, i w ten sposób mają skutek równoznaczny z ograniczeniami ilościowymi na towary przywożone;
skutki związane z wprowadzaniem do obrotu i odnoszące się w jednakowym stopniu do wyrobów krajowych i przywożonych, które wpływają na swobodny przepływ towarów, nie są, co do zasady, równoważne ze skutkami ograniczeń ilościowych na towary przywożone, ponieważ są związane z wewnętrznymi różnicami w przepisach stosowanych w tej dziedzinie w Państwach Członkowskich;
jednakże środki takie mogą ograniczać swobodny przepływ towarów wykraczający poza ramy skutków własnych, wspomnianych powyżej przepisów;
dzieje się tak w przypadku, gdy przywóz jest niemożliwy, utrudniony lub droższy od zbytu towarów krajowych, a nie jest to niezbędne dla osiągnięcia zamierzonego celu mieszczącego się w ramach uprawnień, jakie Traktat pozostawił Państwom Członkowskim dla regulacji handlu; sytuacja taka ma miejsce szczególnie wtedy, gdy wyżej wspomniany cel może zostać równie dobrze osiągnięty sposobami utrudniającymi wymianę handlową w minimalnym stopniu, oraz w przypadku, gdy ograniczający skutek takich przepisów na swobodny przepływ towarów jest nieproporcjonalny do zamierzonego celu;
jednakże środki te mają taki sam skutek jak wprowadzenie ilościowych ograniczeń w przywozie;
unia celna nie może zostać osiągnięta bez zniesienia środków mających taki sam skutek jak ilościowe ograniczenia w przywozie;
Państwa Członkowskie muszą znieść wszelkie środki mające takie skutki najpóźniej do końca okresu przejściowego, nawet jeśli żadna dyrektywa Komisji wyraźnie ich do tego nie zobowiązuje;
przepisy dotyczące zniesienia ograniczeń ilościowych i środków mających równoważny skutek między Państwami Członkowskimi stosuje się zarówno do towarów pochodzących z tych państw i przez nie wywożonych, jak i do towarów pochodzących z państw trzecich, które zostały wprowadzone do obrotu w innych Państwach Członkowskich;
artykuł 33 ust. 7 nie stosuje się do wyżej wspomnianych środków, które podlegają innym postanowieniom Traktatu, w szczególności tych, których dotyczą art. 37 ust. 1 i 44 Traktatu, lub też tych, które stanowią integralną część krajowej organizacji rynku rolnego;
artykuł 33 ust. 7 nie stosuje się do opłat i opodatkowania przewidzianych w art. 12 i następnych, art. 95 i następnych ani pomocy przewidzianej w art. 92;
przepisy art. 33 ust. 7 nie mają wpływu na stosowanie w szczególności przepisów art. 36 i 223,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 22 grudnia 1969 r.
| W imieniu Komisji | |
| Jean REY | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1970.13.29 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Dyrektywa 70/50/EWG oparta na przepisach art. 33 ust. 7 w sprawie zniesienia środków mających skutek równoważny do ograniczeń ilościowych w przywozie i nieprzewidzianych innymi przepisami przyjętymi na mocy Traktatu EWG |
| Data aktu: | 22/12/1969 |
| Data ogłoszenia: | 19/01/1970 |
| Data wejścia w życie: | 22/12/1969, 01/05/2004 |