Rozporządzenie 1192/69 w sprawie wspólnych zasad normalizujących rachunkowość przedsiębiorstw kolejowych

ROZPORZĄDZENIE RADY (EWG) NR 1192/69
z dnia 26 czerwca 1969 r.
w sprawie wspólnych zasad normalizujących rachunkowość przedsiębiorstw kolejowych *

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 75 i 94,

uwzględniając decyzję Rady z dnia 13 maja 1965 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów wpływających na konkurencję w transporcie kolejowym, drogowym i w żegludze śródlądowej (1),

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Zgromadzenia (2),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (3),

a także mając na uwadze, co następuje:

jednym z celów wspólnej polityki transportowej jest zniesienie różnic występujących na skutek nakładania na przedsiębiorstwa kolejowe, bądź to obciążeń finansowych, bądź przyznawania im korzyści, które w konsekwencji mogą powodować znaczne zniekształcenia warunków konkurencji;

aby osiągnąć ten cel, należy podjąć takie działania, które zapewnią zniesienie efektów tych obciążeń lub korzyści finansowych, uwzględniając osiągnięcie równowagi w traktowaniu wszystkich gałęzi transportu; dla określonych kategorii tych obciążeń i korzyści finansowych, takie działanie może polegać na ich wcześniejszym zniesieniu; ze względu na inne kategorie działanie takie musi być prowadzone jako część procesu normalizacji rachunkowości przedsiębiorstw kolejowych, cechą takiej normalizacji jest rekompensata finansowa efektów wywołanych przez te obciążenia lub korzyści finansowe;

ostateczne uzgodnienie stanowiska w odniesieniu do poszczególnych kategorii obciążeń lub korzyści finansowych mających podlegać normalizacji będzie musiało być dokonane w połączeniu ze stopniową harmonizacją zasad dotyczących finansowych stosunków między przedsiębiorstwami kolejowymi a państwami, stosownie do art. 8 decyzji Rady z dnia 13 maja 1965 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów wpływających na konkurencję w transporcie kolejowym, drogowym i w żegludze śródlądowej; dla tych kategorii obciążeń lub korzyści, właściwe jest, do czasu przyjęcia ostatecznego uzgodnienia, pozostawienie każdemu z państw prawa decydowania w każdym poszczególnym przypadku, czy normalizacja ma mieć miejsce; po podjęciu decyzji o normalizacji, powinno być ono prowadzone zgodnie ze wspólnymi regułami ustanowionymi w tym rozporządzeniu, w szczególności w zakresie metod dotyczących obliczania rekompensat finansowych;

przed podjęciem jakichkolwiek kroków zmierzających do normalizacji zasad rachunkowości aby wypłacić rekompensaty będące wynikiem tej normalizacji, konieczne jest określenie obciążeń lub korzyści finansowych występujących w przedsiębiorstwach kolejowych poprzez porównanie ich sytuacji z tą, jaka miałyby miejsce w przypadku, gdyby działały na takich samych warunkach jak inne przedsiębiorstwa transportowe;

w celu dokonania takiego określenia należy zdefiniować przypadki, w których normalizacja byłaby przeprowadzona; wszystkie takie przypadki w Państwach Członkowskich musiałyby być objęte, z wyłączeniem, z jednej strony, zobowiązania z tytułu wykonywania usług publicznych, rozumianego zgodnie z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 1191/69 z dnia 26 czerwca 1969 r. w sprawie działania Państw Członkowskich dotyczącego zobowiązań związanych z pojęciem usługi publicznej w transporcie kolejowym, drogowym i w żegludze śródlądowej (4), a z drugiej strony różnic w infrastrukturze i obciążeniach podatkowych zgodnych z zasadami regulującymi trzy gałęzie transportu, które będą zniesione na podstawie środków zaproponowanych z uwzględnieniem obciążenia infrastruktury i w połączeniu z dostosowaniem ogólnego i specjalnego systemu podatkowego stosowanego w transporcie;

każdy przypadek normalizacja ma swoje własne odróżniające go cechy, właściwe jest zdefiniowanie zasięgu każdego z tych przypadków i ustanowienie zasad obliczania do określenia bądź to obciążeń, bądź korzyści finansowych w przedsiębiorstwach kolejowych;

w celu określenia kwoty tych obciążeń czy korzyści konieczne jest porównanie systemu stosowanego w przedsiębiorstwach kolejowych ze stosowanym w przypadku prywatnych przedsiębiorstw transportowych świadczących usługi w innych sektorach transportu;

obciążenia finansowe ponoszone przez przedsiębiorstwa kolejowe są zazwyczaj większe niż ich korzyści oraz dodatkowo, takie przedsiębiorstwa mogą łatwo dostarczyć dane dotyczące rachunkowości potrzebne do określenia kwoty tych obciążeń i korzyści; dlatego należy pozostawić inicjatywę w tej kwestii tym przedsiębiorstwom, pozostawiając właściwym władzom Państw Członkowskich sprawdzenie, zgodnie z przepisami niniejszego rozporządzenia, i przed ustaleniem kwoty rekompensaty, danych liczbowych przedstawionych przez przedsiębiorstwo w jego wniosku; pożądane jest określenie terminu, w jakim władze te muszą wydać decyzję;

wypłata rekompensaty jest połączona ze sporządzaniem budżetów, zarówno państwa czy właściwych władz, jak i przedsiębiorstw kolejowych, należy ustanowić przepisy szczególne określające zasady płatności na podstawie szacunków i ustalenie salda należnego;

w celu osiągnięcia jasności i by szeroko rozpowszechnić zasady normalizacji rachunkowości, pożądane jest przedstawienie kwoty rekompensat udzielonych w wyniku normalizacji rachunkowości w tabeli załączanej do rocznego bilansu przedsiębiorstw kolejowych;

pożądane jest zapewnienie dostępności odpowiednich środków finansowych Państw Członkowskich dla przedsiębiorstw transportowych w celu umożliwienia tym drugim składania zażaleń dotyczących ich interesów w przypadku indywidualnych decyzji podejmowanych przez Państwa Członkowskie podczas wykonywania niniejszego rozporządzenia;

Komisja musi otrzymywać od Państw Członkowskich wszystkie istotne informacje dotyczące wykonywania niniejszego rozporządzenia;

ponieważ rekompensaty wypłacone stosownie do niniejszego rozporządzenia przyznawane są przez Państwa Członkowskie zgodnie ze wspólnymi regułami ustanowionymi w niniejszym rozporządzeniu, takie rekompensaty powinny być zwolnione od wstępnej procedury przygotowawczej ustanowionej w art. 93 ust. 3 Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Gospodarczą;

realizacja wspólnej polityki transportowej wymaga natychmiastowego zastosowania przepisów niniejszego rozporządzenia w sześciu krajowych przedsiębiorstwach kolejowych; z powodu stanowiska zajmowanego przez inne przedsiębiorstwa kolejowe, uwzględniając w szczególności warunki konkurencji w sektorze transportu, oraz z powodu konieczności stopniowej realizacji wspomnianej wcześniej wspólnej polityki transportowej badanie warunków rozszerzenia stosowania niniejszego rozporządzenia na inne przedsiębiorstwa kolejowe może być odłożone na kilka lat;

proces normalizacji nie zwalnia Państw Członkowskich z odpowiedzialności za likwidowanie, tak daleko jak to możliwe, przyczyn istniejących różnic; ponadto nie wolno im poprzez takie działania powodować pogorszenia, w sensie prawnym lub faktycznym, sytuacji pracowników kolei lub hamować czy opóźniać poprawę ich warunków życia i pracy,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

SEKCJA  I

Artykuł  1 1

 

(uchylony)

Artykuł  2 2

 

(uchylony)

Artykuł  3 3

 

(uchylony)

Artykuł  4 4

 

(uchylony)

SEKCJA  II

Artykuł  5 5

 

(uchylony)

Artykuł  6 6

 

(uchylony)

Artykuł  7 7

 

(uchylony)

Artykuł  8 8

 

(uchylony)

Artykuł  9 9

 

(uchylony)

Artykuł  10 10

 

(uchylony)

Artykuł  11 11

 

(uchylony)

Artykuł  12 12

 

(uchylony)

SEKCJA  III

Artykuł  13 13

 

(uchylony)

Artykuł  14 14

 

(uchylony)

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 26 czerwca 1969 r.

W imieniu Rady

G. THORN

Przewodniczący

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

  15  

(uchylony)

ZAŁĄCZNIK  II

  16  

(uchylony)

ZAŁĄCZNIK  III

  17  

(uchylony)

ZAŁĄCZNIK  IV

 

Kategoria IV: Pokrywanie przez przedsiębiorstwa kolejowe kosztów związanych z przejazdami kolejowymi

A.
Zakres stosowania

Kategoria ta obejmuje przypadki, w których, zgodnie z niektórymi przepisami ustawowymi, wykonawczymi lub administracyjnymi, przedsiębiorstwa kolejowe mają nieproporcjonalnie duży udział w kosztach budowy i eksploatacji urządzeń używanych zarówno przez koleje, jak i inne gałęzie transportu.

Za taki nieproporcjonalnie duży udział w kosztach uważa się następujące przypadki:

a)
gdy nowa droga budowana jest na wniosek,

innego podmiotu niż przedsiębiorstwo kolejowe i gdy przedsiębiorstwo ponosi koszty urządzeń przejazdowych na tej nowej drodze;

b)
gdy przejście podziemne lub naziemne jest modernizowane lub gdy przejazd poziomy jest wymieniany na przejście podziemne lub naziemne

w inny sposób niż na prośbę przedsiębiorstwa kolejowego, i to przedsiębiorstwo ponosi koszty tej modernizacji, pomniejszone o dodatkowe koszty zmian dokonanych na żądanie przedsiębiorstwa kolejowego i wartość korzyści, jakie przyniesie modernizacja temu przedsiębiorstwu;

c)
gdy modernizowany jest przejazd poziomy

i przedsiębiorstwo kolejowe ponosi więcej niż połowę kosztów;

d)
gdy z powodu rekonstrukcji, remontów bieżących i eksploatacji:
przejść naziemnych i podziemnych,

przedsiębiorstwo kolejowe ponosi większą część zaangażowanych kosztów niż część kosztów budowy i modernizacji przejazdów, które powinno ponosić na podstawie lit. a) lub b),

skrzyżowania jednopoziomowego,

przedsiębiorstwo kolejowe ponosi więcej niż połowę zaangażowanych kosztów.

B.
Zasady obliczania

Rekompensatę określa się w następujący sposób:

dla przypadków określonych w lit. a): kwota rekompensaty równa się części kosztów ponoszonych przez przedsiębiorstwo kolejowe, które nie wnosiło o daną nową drogę, pomniejszonych o dodatkowe koszty związane ze zmianami dokonywanymi na żądanie przedsiębiorstwa kolejowego;

dla przypadków określonych w lit. b): kwota rekompensaty równa się części kosztów ponoszonych przez przedsiębiorstwo kolejowe, które nie wnosiło o modernizację danej struktury, pomniejszonych o dodatkowe koszty związane ze zmianami dokonywanymi na żądanie przedsiębiorstwa kolejowego i o wartość korzyści, jakie przyniesie ta modernizacja temu przedsiębiorstwu; korzyści te oszacowuje się, mając na uwadze, w przypadku zastępowania skrzyżowania jednopoziomowego przejściem podziemnym czy naziemnym, rekompensatę, jaką przedsiębiorstwo wcześniej otrzymało z tytułu budowy tego przejazdu;

dla przypadków określonych w lit. c): kwota rekompensaty równa się części kosztów ponoszonych przez przedsiębiorstwo kolejowe, które przekraczają połowę przypadającą na to przedsiębiorstwo;

dla przypadków określonych w lit. d): lub w przypadku przejść podziemnych naziemnych kwota rekompensaty równa się części kosztów ponoszonych przez przedsiębiorstwo kolejowe, które przekraczają część kosztów budowy czy modernizacji urządzeń przejazdowych, jaką to część przedsiębiorstwo musi ponieść zgodnie z zasadami obliczania, ustanowionymi dla przypadków objętych lit. a) i b);

- w przypadku skrzyżowań jednopoziomowych kwota rekompensaty równa się tej części kosztów ponoszonych przez przedsiębiorstwo kolejowe, które przekraczają połowę, jaka przypada na przedsiębiorstwo.

ZAŁĄCZNIK  V

  18  

(uchylony)

ZAŁĄCZNIK  VI

  19  

(uchylony)

ZAŁĄCZNIK  VII

  20  

(uchylony)

ZAŁĄCZNIK  VIII

  21  

(uchylony)

ZAŁĄCZNIK  IX

  22  

(uchylony)

ZAŁĄCZNIK  X

  23  

(uchylony)

ZAŁĄCZNIK  XI

  24  

(uchylony)

ZAŁĄCZNIK  XII

  25  

(uchylony)

ZAŁĄCZNIK  XIII

  26  

(uchylony)

ZAŁĄCZNIK  XIV

  27  

(uchylony)

ZAŁĄCZNIK  XV

  28  

(uchylony)

* Postanowienia zawarte w nin. rozporządzeniu mają zastosowanie na obszarze byłej Niemieckiej Republiki Demokratycznej nie wcześniej niż od dnia 1 stycznia 1993 r., zgodnie z art. 7 ust. 2 rozporządzenia nr 3572/90 z dnia 4 grudnia 1990 r. (Dz.U.UE.L.90.353.12).
1 Art. 1 uchylony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2016/2337 z dnia 14 grudnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.354.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 stycznia 2017 r.
2 Art. 2 uchylony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2016/2337 z dnia 14 grudnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.354.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 stycznia 2017 r.
3 Art. 3 uchylony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2016/2337 z dnia 14 grudnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.354.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 stycznia 2017 r.
4 Art. 4 uchylony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2016/2337 z dnia 14 grudnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.354.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 stycznia 2017 r.
5 Art. 5 uchylony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2016/2337 z dnia 14 grudnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.354.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 stycznia 2017 r.
6 Art. 6 uchylony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2016/2337 z dnia 14 grudnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.354.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 stycznia 2017 r.
7 Art. 7 uchylony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2016/2337 z dnia 14 grudnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.354.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 stycznia 2017 r.
8 Art. 8 uchylony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2016/2337 z dnia 14 grudnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.354.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 stycznia 2017 r.
9 Art. 9 uchylony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2016/2337 z dnia 14 grudnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.354.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 stycznia 2017 r.
10 Art. 10 uchylony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2016/2337 z dnia 14 grudnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.354.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 stycznia 2017 r.
11 Art. 11 uchylony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2016/2337 z dnia 14 grudnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.354.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 stycznia 2017 r.
12 Art. 12 uchylony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2016/2337 z dnia 14 grudnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.354.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 stycznia 2017 r.
13 Art. 13 uchylony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2016/2337 z dnia 14 grudnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.354.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 stycznia 2017 r.
14 Art. 14 uchylony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2016/2337 z dnia 14 grudnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.354.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 stycznia 2017 r.
15 Załącznik I uchylony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2016/2337 z dnia 14 grudnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.354.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 stycznia 2017 r.
16 Załącznik II uchylony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2016/2337 z dnia 14 grudnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.354.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 stycznia 2017 r.
17 Załącznik III uchylony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2016/2337 z dnia 14 grudnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.354.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 stycznia 2017 r.
18 Załącznik V uchylony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2016/2337 z dnia 14 grudnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.354.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 stycznia 2017 r.
19 Załącznik VI uchylony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2016/2337 z dnia 14 grudnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.354.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 stycznia 2017 r.
20 Załącznik VII uchylony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2016/2337 z dnia 14 grudnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.354.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 stycznia 2017 r.
21 Załącznik VIII uchylony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2016/2337 z dnia 14 grudnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.354.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 stycznia 2017 r.
22 Załącznik IX uchylony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2016/2337 z dnia 14 grudnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.354.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 stycznia 2017 r.
23 Załącznik X uchylony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2016/2337 z dnia 14 grudnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.354.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 stycznia 2017 r.
24 Załącznik XI uchylony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2016/2337 z dnia 14 grudnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.354.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 stycznia 2017 r.
25 Załącznik XII uchylony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2016/2337 z dnia 14 grudnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.354.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 stycznia 2017 r.
26 Załącznik XIII uchylony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2016/2337 z dnia 14 grudnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.354.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 stycznia 2017 r.
27 Załącznik XIV uchylony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2016/2337 z dnia 14 grudnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.354.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 stycznia 2017 r.
28 Załącznik XV uchylony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2016/2337 z dnia 14 grudnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.354.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 stycznia 2017 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024