OPINIA KOMISJI z dnia 5 listopada 2025 r. dotycząca zalecenia Europejskiego Banku Centralnego w sprawie rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 2533/98 dotyczące zbierania informacji statystycznych przez Europejski Bank Centralny (EBC/2025/17)

OPINIA KOMISJI
z dnia 5 listopada 2025 r.
dotycząca zalecenia Europejskiego Banku Centralnego w sprawie rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 2533/98 dotyczące zbierania informacji statystycznych przez Europejski Bank Centralny (EBC/2025/17)

(C/2025/6326)

(Dz.U.UE C z dnia 19 listopada 2025 r.)

1. Wprowadzenie

1.1. 3 czerwca 2025 r. Europejski Bank Centralny (EBC) wystosował do Rady Unii Europejskiej zalecenie w sprawie rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 2533/98 dotyczące zbierania informacji statystycznych przez Europejski Bank Centralny (EBC/2025/17) ("zalecenie EBC") 1 . 17 czerwca 2025 r. Rada postanowiła skonsultować się z Komisją Europejską w sprawie tego zalecenia.

1.2. Ponieważ zalecenie to ma szczególne znaczenie dla nadzoru nad instytucjami, rynkami i infrastrukturami finansowymi oraz dla stabilności systemu finansowego, ale także dla statystyki europejskiej, Komisja z zadowoleniem przyjmuje ten wniosek o konsultację.

1.3. EBC zaleca zmianę rozporządzenia Rady (WE) nr 2533/98 2  w celu uwzględnienia istotnych zmian w paradygmacie zbierania, zestawiania, rozpowszechniania i wykorzystywania informacji statystycznych przez Europejski System Banków Centralnych (ESBC) w związku z transformacją cyfrową. W wyniku tych zmian powstało zapotrzebowanie na bardziej aktualne, zbierane z większą częstotliwością i bardziej szczegółowe informacje statystyczne, ale pojawiły się również nowe możliwości skuteczniejszego zbierania tych informacji. To zapotrzebowanie i te możliwości należy zrównoważyć poprzez zminimalizowanie powiązanego ryzyka i uwzględnienie potrzeby zmniejszenia obciążenia sprawozdawczego. EBC stwierdza, że proponowana zmiana rozporządzenia (WE) nr 2533/98 ma na celu zwiększenie skuteczności tworzenia statystyk przez ESBC oraz poprawę jakości i użyteczności tych statystyk.

2. Uwagi szczególne

2.1. Komisja popiera główne cele zalecenia EBC, w szczególności:

- zwiększenie efektywności zbierania danych i zminimalizowanie obciążenia sprawozdawczego podmiotów składających sprawozdanie poprzez zapewnienie, by dane były zbierane tylko raz;

- dostosowanie tych celów, w stosownych przypadkach, do niedawno zmienionego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 223/2009 3 ;

- zwiększenie elastyczności zbierania danych od instytucji kredytowych, kontrolowanych podmiotów i oddziałów;

- rozszerzenie i doprecyzowanie obowiązujących obecnie przepisów dotyczących wykorzystywania i udostępniania - w ramach ESBC i przez ESBC - poufnych informacji statystycznych zbieranych przez ESBC;

- zapewnienie, aby wszelkie poufne informacje statystyczne przekazywane członkowi ESBC przez organ Europejskiego Systemu Statystycznego (ESS) były wykorzystywane wyłącznie do celów statystycznych, oraz

- zachęcanie do udostępniania danych jawnych między ESS a ESBC.

2.2. Zalecane zmiany obejmują m.in. zmianę art. 8 rozporządzenia (WE) nr 2533/98 dotyczącego ochrony, wykorzystywania i udostępniania poufnych informacji statystycznych zbieranych przez ESBC między ESBC a właściwymi organami. Zmieniany art. 8 dotyczy poufnych informacji statystycznych dostarczanych członkowi ESBC przez podmiot składający sprawozdanie lub inną osobę prawną lub fizyczną, podmiot lub oddział bądź udostępnianych w ramach ESBC. Rozszerza się w nim obecne zasady dotyczące udostępniania danych w celu zmniejszenia obciążenia sprawozdawczego poprzez uproszczenie wymogów dotyczących sprawozdawczości statystycznej w odniesieniu do wykonywania zadań ESBC, a także regulacyjnych wymogów dotyczących sprawozdawczości dla niektórych organów i podmiotów w celu wykonywania przez nie swoich ustawowych zadań związanych z nadzorem ostrożnościowym i stabilnością systemu finansowego. Jednocześnie dostęp do danych zbieranych przez członków ESBC mają jedynie organy, które zbierają i przetwarzają poufne dane w ramach swojej roli nadzorczej w systemie finansowym.

2.3. Komisja w pełni popiera to podejście. Aby zwiększyć jego skuteczność, Komisja proponuje rozszerzenie zakresu art. 8 pkt 2 lit. b) dotyczącego udostępniania poufnych informacji statystycznych "innym uprawnionym podmiotom", zgodnie z definicją zawartą w zalecanym nowym pkt 14 w art. 1, poprzez odniesienie się do wszystkich ich zadań statutowych, w tym zadań niezwiązanych ściśle z nadzorem ostrożnościowym i stabilnością systemu finansowego.

2.4. W tym samym celu, tj. zwiększenia skuteczności, Komisja proponuje, zamiast uprawnienia dyskrecjonalnego, wprowadzenie obowiązku udostępniania poufnych informacji statystycznych władzom lub organom państw członkowskich i Unii Europejskiej, których dotyczy proponowany art. 8 pkt 2 lit. c) ppkt (ii), na ich wniosek.

2.5. Zmiany paradygmatu wykorzystywania danych mają również wpływ na Komisję, ponieważ potrzebuje ona dokładnych i wyczerpujących informacji, aby opracowywać i rozwijać strategie polityczne, oceniać skutki obowiązującego prawodawstwa UE i oceniać wpływ potencjalnych inicjatyw ustawodawczych i nieustawodawczych, a także wypełniać rolę nadzoru makroekonomicznego i makrofinansowego. Komisja proponuje zatem rozszerzenie zakresu art. 8 pkt 2 w celu przyznania członkom ESBC uprawnienia dyskrecjonalnego w zakresie udzielania Komisji dostępu do poufnych informacji statystycznych do celów analizy, na mocy obowiązującego prawa UE, w sposób zanonimizowany oraz w zakresie, w jakim takie informacje nie pozwalają na identyfikację podmiotu składającego sprawozdanie lub innej osoby prawnej lub fizycznej, podmiotu lub oddziału.

2.6. Jednocześnie Komisja podkreśla potrzebę ścisłego przestrzegania zasady, zgodnie z którą poufne dane przekazywane przez organ ESS członkowi ESBC mogą być wykorzystywane wyłącznie do celów statystycznych, a także znaczenie zachowania jednoznacznego tekstu w tym zakresie. W związku z tym Komisja z zadowoleniem przyjmuje brzmienie art. 8 pkt 10 zaproponowane w zaleceniu EBC, które utrzymuje zasady określone wcześniej w art. 8 akapit drugi i art. 8a rozporządzenia (WE) nr 2533/98.

2.7. Zmiany zaproponowane w zaleceniu EBC obejmują również zastosowanie do sprawozdawczości statystycznej "metody kraju rodzimego" w odniesieniu do sprawozdawczości nadzorczej w zakresie nadzoru nad działalnością kontrolowanych podmiotów i oddziałów, ponieważ umożliwi to EBC zbieranie danych tylko raz, albo od podmiotu składającego sprawozdanie, albo o kontrolowanych przez niego podmiotów lub oddziałów.

2.8. Komisja z zadowoleniem przyjmuje tę zmianę w celu zastosowania zasady jednorazowości i ograniczenia kosztów administracyjnych związanych ze sprawozdawczością. Komisja podkreśla jednak, że stosowanie "metody kraju rodzimego" nie może przeważać nad zasadą rezydencji, która ma zasadnicze znaczenie w statystyce bilansu płatniczego i międzynarodowej pozycji inwestycyjnej. Ponadto Komisja uważa, że należy wprowadzić odpowiednie mechanizmy udostępniania danych. Ma to na celu zapewnienie, aby odpowiednie dane zbierane przez krajowy bank centralny (KBC) państwa członkowskiego, w którym znajduje się siedziba podmiotu składającego sprawozdanie, były terminowo i w pełni udostępniane KBC państwa członkowskiego, w którym znajduje się kontrolowany podmiot lub oddział, tak aby KBC mógł również terminowo i w pełni udostępnić je właściwemu krajowemu organowi statystycznemu.

2.9. Komisja popiera integrację rozporządzenia (WE) nr 2533/98 i ram prawnych w dziedzinie statystyki poprzez dostosowanie, w stosownych przypadkach, do niedawno zmienionego rozporządzenia (WE) nr 223/2009 oraz poprzez odniesienia do europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych, określonego w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 549/2013 4  ("ESA 2010"). Dostosowanie to jest również ważne w świetle planowanego przeglądu europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych oraz skoordynowanego wprowadzenia siódmego wydania podręcznika na temat bilansu płatniczego i międzynarodowej pozycji inwestycyjnej (BPM7) na szczeblu europejskim.

3. Wniosek

3.1. Komisja popiera główne cele zalecenia EBC, w szczególności zwiększenie skuteczności i elastyczności zbierania danych oraz zminimalizowanie obciążenia sprawozdawczego zgodnie z ogólnym priorytetem Komisji dotyczącym uproszczenia i zmniejszenia obciążeń, wspieranie integracji z ramami prawnymi w dziedzinie statystyki oraz doprecyzowanie przepisów dotyczących wykorzystywania i udostępniania poufnych informacji statystycznych w ramach ESBC, z ESBC i przez ESBC.

3.2. Komisja z zadowoleniem przyjmuje zmianę art. 8, która rozszerza obecne zasady dotyczące udostępniania danych w celu zmniejszenia obciążenia sprawozdawczego poprzez uproszczenie wymogów dotyczących sprawozdawczości statystycznej w odniesieniu do wykonywania zadań ESBC, a także regulacyjnych wymogów dotyczących sprawozdawczości dla niektórych organów i podmiotów w celu wykonywania przez nie swoich ustawowych zadań związanych z nadzorem ostrożnościowym i stabilnością systemu finansowego. Aby zwiększyć skuteczność tej zmiany, Komisja proponuje rozszerzenie zakresu art. 8 polegające na udostępnianiu poufnych informacji statystycznych zbieranych przez ESBC (i) innym uprawnionym podmiotom w celu wykonywania przez nie wszystkich swoich zadań ustawowych oraz (ii), na wniosek, władzom lub organom państw członkowskich i Unii Europejskiej, które nie są innymi uprawnionymi podmiotami, ale które mają prawo lub uprawnienie do zbierania takich poufnych informacji statystycznych w celu wykonywania swoich własnych zadań statutowych. Komisja proponuje również przyznanie członkom ESBC uprawnienia dyskrecjonalnego w zakresie udzielania Komisji dostępu do poufnych informacji statystycznych do celów analizy, na mocy obowiązującego prawa UE, w sposób zanonimizowany oraz w zakresie, w jakim takie informacje nie pozwalają na identyfikację podmiotu składającego sprawozdanie lub innej osoby prawnej lub fizycznej, podmiotu lub oddziału.

3.3. Jednocześnie Komisja podkreśla potrzebę zapewnienia poufności danych statystycznych przy tworzeniu statystyk europejskich oraz ścisłego przestrzegania zasady, zgodnie z którą poufne dane przekazywane przez organ ESS członkowi ESBC mogą być wykorzystywane wyłącznie do celów statystycznych.

3.4. Ponadto Komisja podkreśla potrzebę ustanowienia odpowiednich mechanizmów udostępniania właściwych danych statystycznych zbieranych przez KBC państwa członkowskiego, w którym znajduje się siedziba podmiotu składającego sprawozdanie, bankowi KBC państwa członkowskiego, w którym znajduje się kontrolowany podmiot lub oddział, tak aby ten KBC mógł je udostępnić właściwemu krajowemu organowi statystycznemu.

3.5. Komisja popiera, w stosownych przypadkach, ściślejszą i trwałą spójność między rozporządzeniem (WE) nr 2533/98 i ramami prawnymi w dziedzinie statystyki.

3.6. W związku z tym Komisja wydaje pozytywną opinię i popiera przyjęcie przez Radę zmian rozporządzenia (WE) nr 2533/98 zaproponowanych w zaleceniu EBC po rozważeniu kwestii przedstawionych w niniejszej opinii.

Sporządzono w Brukseli dnia 5 listopada 2025 r.

1 Zalecenie w sprawie rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 2533/98 dotyczące zbierania informacji statystycznych przez Europejski Bank Centralny (EBC/2025/17) (Przedłożone Radzie przez Europejski Bank Centralny) (Dz.U. C, C/2025/3224, 17.6.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2025/3224/oj).
2 Rozporządzenie Rady (WE) nr 2533/98 z dnia 23 listopada 1998 r. dotyczące zbierania informacji statystycznych przez Europejski Bank Centralny (Dz.U. L 318 z 27.11.1998, s. 8, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/1998/2533/oj).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 223/2009 z dnia 11 marca 2009 r. w sprawie statystyki europejskiej oraz uchylające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE, Euratom) nr 1101/2008 w sprawie przekazywania do Urzędu Statystycznego Wspólnot Europejskich danych statystycznych objętych zasadą poufności, rozporządzenie Rady (WE) nr 322/97 w sprawie statystyk Wspólnoty oraz decyzję Rady 89/382/EWG, Euratom w sprawie ustanowienia Komitetu ds. Programów Statystycznych Wspólnot Europejskich (Dz.U. L 87 z 31.3.2009, s. 164, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2009/223/oj).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 549/2013 z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych w Unii Europejskiej (Dz.U. L 174 z 26.6.2013, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/ 549/oj).

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.6326

Rodzaj: Opinia
Tytuł: OPINIA KOMISJI z dnia 5 listopada 2025 r. dotycząca zalecenia Europejskiego Banku Centralnego w sprawie rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 2533/98 dotyczące zbierania informacji statystycznych przez Europejski Bank Centralny (EBC/2025/17)
Data aktu: 05/11/2025
Data ogłoszenia: 19/11/2025