(Odesłanie prejudycjalne - Dyrektywa 2000/78/WE - Równość traktowania w zakresie zatrudnienia i pracy - Artykuł 2 - Dyskryminacja ze względu na niepełnosprawność - Zwolnienie pracownika przebywającego na zwolnieniu chorobowym - Uregulowania krajowe przewidujące taki sam limit liczby dni zwolnienia chorobowego w roku kalendarzowym dla wszystkich pracowników tego samego sektora działalności - Artykuł 5 - Racjonalne usprawnienia)
(C/2025/5800)
Język postępowania: włoski
(Dz.U.UE C z dnia 10 listopada 2025 r.)
Sąd odsyłający
Tribunale ordinario di Ravenna
Strony w postępowaniu głównym
Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: P.M.
Druga strona postępowania: S. Snc
Sentencja
1) Artykuł 2 ust. 2 i art. 5 dyrektywy Rady 2000/78/WE z dnia 27 listopada 2000 r. ustanawiającej ogólne warunki ramowe równego traktowania w zakresie zatrudnienia i pracy należy interpretować w ten sposób, że nie stoją one na przeszkodzie uregulowaniom krajowym, które przyznają pracownikowi przebywającemu na zwolnieniu chorobowym prawo do utrzymania stanowiska pracy przez płatny i odnawialny okres 180 dni w roku kalendarzowym, do którego w niektórych przypadkach i na wniosek tego pracownika można dodać bezpłatny i nieodnawialny okres 120 dni, bez ustanowienia szczególnego reżimu dla pracowników niepełnosprawnych, pod warunkiem że:
- te uregulowania krajowe nie wykraczają poza to, co jest konieczne do osiągnięcia celu polityki społecznej polegającego na zapewnieniu zdolności i dyspozycyjności pracownika do wykonywania działalności zawodowej; oraz
- wspomniane uregulowania krajowe nie stoją na przeszkodzie pełnemu przestrzeganiu wymogów przewidzianych w tym art. 5.
2) Artykuł 5 dyrektywy 2000/78 należy interpretować w ten sposób, że przepis krajowy przewidujący na rzecz pracownika przebywającego na zwolnieniu chorobowym, ale bez względu na jego ewentualną niepełnosprawność, bezpłatny okres utrzymania stanowiska pracy wynoszący 120 dni, przedłużający płatny okres utrzymania stanowiska pracy wynoszący 180 dni, nie stanowi "racjonalnego usprawnienia" w rozumieniu tego przepisu.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.5800 |
| Rodzaj: | Wyrok |
| Tytuł: | Sprawa C-5/24, Pauni: Wyrok Trybunału (pierwsza izba) z dnia 11 września 2025 r. - P.M. v. S. Snc |
| Data aktu: | 11/09/2025 |
| Data ogłoszenia: | 10/11/2025 |