Sprawa T-519/25: Skarga wniesiona w dniu 30 lipca 2025 r. - Stark Industries Solutions / Rada

Skarga wniesiona w dniu 30 lipca 2025 r. - Stark Industries Solutions / Rada
(Sprawa T-519/25)
(C/2025/4823)

Język postępowania: angielski

(Dz.U.UE C z dnia 8 września 2025 r.)

Strony

Strona skarżąca: Stark Industries Solutions Ltd (Londyn, Zjednoczone Królestwo) (przedstawiciele: V. Ostrovskis i C. Cauvin, adwokaci)

Strona pozwana: Rada Unii Europejskiej

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

- stwierdzenie nieważności decyzji Rady (WPZiB) 2025/966 z dnia 20 maja 2025 r. zmieniającej decyzję (WPZiB) 2024/2643 w sprawie środków ograniczających w związku z destabilizującymi działaniami Rosji 1  w zakresie w jakim dotyczy ona skarżącej;

- stwierdzenie nieważności rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) 2025/965 z dnia 20 maja 2025 r. wykonującego rozporządzenie (UE) 2024/2642 dotyczące środków ograniczających w związku z działaniami destabilizującymi Rosji 2  w zakresie, w jakim dotyczy ono skarżącej; oraz

- obciążenie Rady Unii Europejskiej całością kosztów postępowania, w tym kosztami poniesionymi przez skarżącą w związku z jej odpowiedzią na skargę.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi skarżąca podnosi cztery zarzuty.

1. Zarzut pierwszy dotyczący naruszenia przez Radę art. 41 i 47 Karty praw podstawowych, poprzez niezapewnienie skarżącej w odpowiednim czasie dostępu do dowodów leżących u podstaw umieszczenia jej nazwy w wykazie, pozbawiając jej w ten sposób możliwości bycia wysłuchanym i naruszając jej prawa proceduralne.

2. Zarzut drugi, dotyczący tego popełnienia przez Radę oczywistego błędu w ocenie poprzez uznanie, że skarżąca spełnia stosowne kryteria określone w art. 2 ust. 1 lit. a) ppkt iv) i v) oraz w art. 2 ust. 1 lit. b) decyzji Rady (WPZiB) 2024/2643 3 , a także w odpowiadającym im art. 2 ust. 3 lit. a) ppkt iv) i v) i art. 2 ust. 3 lit. b) rozporządzenia (UE) 2024/2642 4 .

3. Zarzut trzeci dotyczący niesprostania przez Radę ciężarowi dowodu, co naruszyło ciążący na niej obowiązek uzasadnienia umieszczenia nazwy skarżącej w wykazie na wystarczająco solidnej podstawie faktycznej i przedstawienia dowodów uprawdopodobniających, że skarżąca spełnia odpowiednie kryteria.

4. Zarzut czwarty dotyczący naruszenia przez Radę ciążącego na niej na mocy art. 296 TFUE i art. 41 ust. 2 lit. c) Karty praw podstawowych obowiązku uzasadnienia, ze względu na to, że Rada nie ujawniła w sposób jasny i konkretny okoliczności faktycznych i względów prawnych leżących u podstaw umieszczenia nazwy skarżącej w wykazie, uniemożliwiając jej w ten sposób zrozumienie uzasadnienia środków, a Sądowi przeprowadzenie skutecznej kontroli.

5. Zarzut piąty dotyczący naruszenia przez Radę zasady proporcjonalności, o której mowa w art. 52 ust. 1 Karty praw podstawowych, poprzez nałożenie środków ograniczających, które nie są ani konieczne, ani odpowiednie do osiągnięcia założonych celów, oraz poprzez nieuwzględnienie mniej radykalnych i lepiej dostosowanych rozwiązań alternatywnych, pomimo poważnych i nieuzasadnionych konsekwencji, jakie środki ograniczające powodują dla skarżącej.

1 Decyzja Rady (WPZiB) 2025/966 z dnia 20 maja 2025 r. zmieniająca decyzję (WPZiB) 2024/2643 w sprawie środków ograniczających w związku z destabilizującymi działaniami Rosji (Dz.U. L, 2025/966).
2 Rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) 2025/965 z dnia 20 maja 2025 r. wykonujące rozporządzenie (UE) 2024/2642 dotyczące środków ograniczających w związku z działaniami destabilizującymi Rosji (Dz.U. L, 2025/965).
3 Decyzja Rady (WPZiB) 2024/2643 z dnia 8 października 2024 r. w sprawie środków ograniczających w związku z destabilizującymi działaniami Rosji (Dz.U. L, 2024/2643).
4 Rozporządzenie Rady (UE) 2024/2642 z dnia 8 października 2024 r. dotyczące środków ograniczających w związku z działaniami destabilizującymi Rosji (Dz.U. L, 2024/2642).

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.4823

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-519/25: Skarga wniesiona w dniu 30 lipca 2025 r. - Stark Industries Solutions / Rada
Data aktu: 08/09/2025
Data ogłoszenia: 08/09/2025