Sprawa C-149/25, I Fly: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Symvoulio tis Epikrateias (rada stanu, Grecja) w dniu 19 lutego 2025 r. - I Fly AEROPORIKES YPIRESIES ANONYMI ETAIREIA (I Fly SA), CYCLADESAIR AVIATION GmbH, CYCLADESAIR AVIATION GMBH ΥΠΟΚΑΤΑΣΤΗΜΑ ΑΛΛΟΔΑΠΗΣ (CYCLADIC) i Greenair Aviation GmbH (GreenAir)/Archi Politikis Aeroporias (A.P.A)

Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Symvoulio tis Epikrateias (rada stanu, Grecja) w dniu 19 lutego 2025 r. - I Fly AEROPORIKES YPIRESIES ANONYMI ETAIREIA (I Fly SA), CYCLADESAIR AVIATION GmbH, CYCLADESAIR AVIATION GMBH YnOKATAETHMA AAAOàAnHE (CYCLADIC) i Greenair Aviation GmbH (GreenAir)/Archi Politikis Aeroporias (A.P.A)
(Sprawa C-149/25, I Fly)

(C/2025/2841)

Język postępowania: grecki

(Dz.U.UE C z dnia 2 czerwca 2025 r.)

Sąd odsyłający

Symvoulio tis Epikrateias

Strony w postępowaniu głównym

Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: I Fly AEROPORIKES YPIRESIES ANONYMI ETAIREIA (I Fly SA), CYCLADESAIR AVIATION GmbH, CYCLADESAIR AVIATION GMBH YnOKATAZTHMA AAAOAAnHZ (CYCLADIC) i Greenair Aviation GmbH (GreenAir)

Druga strona postępowania: Archi Politikis Aeroporias (A.P.A)

Przy udziale: FRAPORT PERIFEREIAKA AERODROMIA TIS ELLADAS A ANONYMI ETAIREIA, FRAPORT PERIFEREIAKA AERODROMIA TIS ELLADAS B ANONYMI ETAIREIA

Pytania prejudycjalne

1) Czy przepisy rozporządzenia nr 95/93 1 , w zmienionym i obowiązującym brzmieniu (w szczególności art. 2 lit. a), g) oraz i), art. 3, 4, 8, 10 i art. 14 ust. 1) - interpretowane również w świetle przepisów:

a) art. 15 ust. 1 rozporządzenia nr 1008/2008 2  (gwarantującego wspólnotowym przewoźnikom lotniczym prawo do wykonywania wewnątrzwspólnotowych przewozów lotniczych) oraz

b) art. 16 i art. 52 ust. 1 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej - należy interpretować w ten sposób, że ustanawiają one w sposób wyłączny i wyczerpujący zasady i warunki przydzielania czasu na start lub lądowanie w portach lotniczych wyznaczonych jako "koordynowane", w związku z czym stoją one na przeszkodzie krajowym przepisom wykonawczym, które:

- po pierwsze, wyłączają z przydzielania czasu na start lub lądowanie kategorię przewoźników lotniczych, którzy działają w całości zgodnie z przepisami VFR (Visual Flights Rules, przepisów dotyczących lotów z widocznością),

- po drugie, rozszerzają stosowanie systemu przydzielania czasu na start lub lądowanie na porty lotnicze sklasyfikowane jako "z organizacją rozkładów"?;

2) Czy też przeciwnie, wspomniane wyżej przepisy rozporządzenia nr 95/93 - interpretowane między innymi w świetle motywu 5 rozporządzenia nr 793/2004 (zgodnie z którym "specyficzne operacje" mogą, jeśli nie jest to niezbędne, nie podlegać regułom przydzielania czasu na start lub lądowanie) oraz przepisu art. 19 ust. 1 rozporządzenia nr 1008/2008 (zgodnie z którym można przyjąć również "krajowe" zasady dotyczące przydzielania czasu na start lub lądowanie) - należy interpretować w ten sposób, że przyznają one państwom członkowskim uprawnienie do przyjęcia aktów wykonawczych do przepisów tego rozporządzenia:

- po pierwsze, zakazując przydzielania czasu na start lub lądowanie kategorii przewoźników lotniczych, którzy działają w całości zgodnie z przepisami VFR,

- po drugie, rozszerzając stosowanie systemu przydzielania czasu na start lub lądowanie na porty lotnicze sklasyfikowane jako "z organizacją rozkładów"?

Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Symvoulio tis Epikrateias (rada stanu, Grecja) w dniu 19 lutego 2025 r. - I Fly AEROPORIKES YPIRESIES ANONYMI ETAIREIA (I Fly SA), CYCLADESAIR AVIATION GmbH, CYCLADESAIR AVIATION GMBH YnOKATAETHMA AAAOàAnHE (CYCLADIC) i Greenair Aviation GmbH (GreenAir)/Archi Politikis Aeroporias (A.P.A)

(Sprawa C-149/25, I Fly)

(C/2025/2841)

Język postępowania: grecki

Sąd odsyłający

Symvoulio tis Epikrateias

Strony w postępowaniu głównym

Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: I Fly AEROPORIKES YPIRESIES ANONYMI ETAIREIA (I Fly SA), CYCLADESAIR AVIATION GmbH, CYCLADESAIR AVIATION GMBH YnOKATAZTHMA AAAOAAnHZ (CYCLADIC) i Greenair Aviation GmbH (GreenAir)

Druga strona postępowania: Archi Politikis Aeroporias (A.P.A)

Przy udziale: FRAPORT PERIFEREIAKA AERODROMIA TIS ELLADAS A ANONYMI ETAIREIA, FRAPORT PERIFEREIAKA AERODROMIA TIS ELLADAS B ANONYMI ETAIREIA

Pytania prejudycjalne

1) Czy przepisy rozporządzenia nr 95/93 3 , w zmienionym i obowiązującym brzmieniu (w szczególności art. 2 lit. a), g) oraz i), art. 3, 4, 8, 10 i art. 14 ust. 1) - interpretowane również w świetle przepisów:

a) art. 15 ust. 1 rozporządzenia nr 1008/2008 4  (gwarantującego wspólnotowym przewoźnikom lotniczym prawo do wykonywania wewnątrzwspólnotowych przewozów lotniczych) oraz

b) art. 16 i art. 52 ust. 1 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej - należy interpretować w ten sposób, że ustanawiają one w sposób wyłączny i wyczerpujący zasady i warunki przydzielania czasu na start lub lądowanie w portach lotniczych wyznaczonych jako "koordynowane", w związku z czym stoją one na przeszkodzie krajowym przepisom wykonawczym, które:

- po pierwsze, wyłączają z przydzielania czasu na start lub lądowanie kategorię przewoźników lotniczych, którzy działają w całości zgodnie z przepisami VFR (Visual Flights Rules, przepisów dotyczących lotów z widocznością),

- po drugie, rozszerzają stosowanie systemu przydzielania czasu na start lub lądowanie na porty lotnicze sklasyfikowane jako "z organizacją rozkładów"?;

2) Czy też przeciwnie, wspomniane wyżej przepisy rozporządzenia nr 95/93 - interpretowane między innymi w świetle motywu 5 rozporządzenia nr 793/2004 (zgodnie z którym "specyficzne operacje" mogą, jeśli nie jest to niezbędne, nie podlegać regułom przydzielania czasu na start lub lądowanie) oraz przepisu art. 19 ust. 1 rozporządzenia nr 1008/2008 (zgodnie z którym można przyjąć również "krajowe" zasady dotyczące przydzielania czasu na start lub lądowanie) - należy interpretować w ten sposób, że przyznają one państwom członkowskim uprawnienie do przyjęcia aktów wykonawczych do przepisów tego rozporządzenia:

- po pierwsze, zakazując przydzielania czasu na start lub lądowanie kategorii przewoźników lotniczych, którzy działają w całości zgodnie z przepisami VFR,

- po drugie, rozszerzając stosowanie systemu przydzielania czasu na start lub lądowanie na porty lotnicze sklasyfikowane jako "z organizacją rozkładów"?

1 Rozporządzenie Rady (EWG) nr 95/93 z dnia 18 stycznia 1993 r. w sprawie wspólnych zasad przydzielania czasu na start lub lądowanie w portach lotniczych Wspólnoty (Dz.U. 1993, L 14, s. 1).
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1007/2008 z dnia 24 września 2008 r. w sprawie wspólnych zasad wykonywania przewozów lotniczych na terenie Wspólnoty (Dz.U. 2008, L 293, s. 3).
3 Rozporządzenie Rady (EWG) nr 95/93 z dnia 18 stycznia 1993 r. w sprawie wspólnych zasad przydzielania czasu na start lub lądowanie w portach lotniczych Wspólnoty (Dz.U. 1993, L 14, s. 1).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1007/2008 z dnia 24 września 2008 r. w sprawie wspólnych zasad wykonywania przewozów lotniczych na terenie Wspólnoty (Dz.U. 2008, L 293, s. 3).

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.2841

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-149/25, I Fly: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Symvoulio tis Epikrateias (rada stanu, Grecja) w dniu 19 lutego 2025 r. - I Fly AEROPORIKES YPIRESIES ANONYMI ETAIREIA (I Fly SA), CYCLADESAIR AVIATION GmbH, CYCLADESAIR AVIATION GMBH ΥΠΟΚΑΤΑΣΤΗΜΑ ΑΛΛΟΔΑΠΗΣ (CYCLADIC) i Greenair Aviation GmbH (GreenAir)/Archi Politikis Aeroporias (A.P.A)
Data aktu: 02/06/2025
Data ogłoszenia: 02/06/2025