Język postępowania: grecki
(Dz.U.UE C z dnia 2 czerwca 2025 r.)
Sąd odsyłający
Symvoulio tis Epikrateias
Strony w postępowaniu głównym
Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: I Fly AEROPORIKES YPIRESIES ANONYMI ETAIREIA (I Fly SA), CYCLADESAIR AVIATION GmbH, CYCLADESAIR AVIATION GMBH YnOKATAZTHMA AAAOAAnHZ (CYCLADIC) i Greenair Aviation GmbH (GreenAir)
Druga strona postępowania: Archi Politikis Aeroporias (A.P.A)
Przy udziale: FRAPORT PERIFEREIAKA AERODROMIA TIS ELLADAS A ANONYMI ETAIREIA, FRAPORT PERIFEREIAKA AERODROMIA TIS ELLADAS B ANONYMI ETAIREIA
Pytania prejudycjalne
1) Czy przepisy rozporządzenia nr 95/93 1 , w zmienionym i obowiązującym brzmieniu (w szczególności art. 2 lit. a), g) oraz i), art. 3, 4, 8, 10 i art. 14 ust. 1) - interpretowane również w świetle przepisów:
a) art. 15 ust. 1 rozporządzenia nr 1008/2008 2 (gwarantującego wspólnotowym przewoźnikom lotniczym prawo do wykonywania wewnątrzwspólnotowych przewozów lotniczych) oraz
b) art. 16 i art. 52 ust. 1 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej - należy interpretować w ten sposób, że ustanawiają one w sposób wyłączny i wyczerpujący zasady i warunki przydzielania czasu na start lub lądowanie w portach lotniczych wyznaczonych jako "koordynowane", w związku z czym stoją one na przeszkodzie krajowym przepisom wykonawczym, które:
- po pierwsze, wyłączają z przydzielania czasu na start lub lądowanie kategorię przewoźników lotniczych, którzy działają w całości zgodnie z przepisami VFR (Visual Flights Rules, przepisów dotyczących lotów z widocznością),
- po drugie, rozszerzają stosowanie systemu przydzielania czasu na start lub lądowanie na porty lotnicze sklasyfikowane jako "z organizacją rozkładów"?;
2) Czy też przeciwnie, wspomniane wyżej przepisy rozporządzenia nr 95/93 - interpretowane między innymi w świetle motywu 5 rozporządzenia nr 793/2004 (zgodnie z którym "specyficzne operacje" mogą, jeśli nie jest to niezbędne, nie podlegać regułom przydzielania czasu na start lub lądowanie) oraz przepisu art. 19 ust. 1 rozporządzenia nr 1008/2008 (zgodnie z którym można przyjąć również "krajowe" zasady dotyczące przydzielania czasu na start lub lądowanie) - należy interpretować w ten sposób, że przyznają one państwom członkowskim uprawnienie do przyjęcia aktów wykonawczych do przepisów tego rozporządzenia:
- po pierwsze, zakazując przydzielania czasu na start lub lądowanie kategorii przewoźników lotniczych, którzy działają w całości zgodnie z przepisami VFR,
- po drugie, rozszerzając stosowanie systemu przydzielania czasu na start lub lądowanie na porty lotnicze sklasyfikowane jako "z organizacją rozkładów"?
Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Symvoulio tis Epikrateias (rada stanu, Grecja) w dniu 19 lutego 2025 r. - I Fly AEROPORIKES YPIRESIES ANONYMI ETAIREIA (I Fly SA), CYCLADESAIR AVIATION GmbH, CYCLADESAIR AVIATION GMBH YnOKATAETHMA AAAOàAnHE (CYCLADIC) i Greenair Aviation GmbH (GreenAir)/Archi Politikis Aeroporias (A.P.A)
(Sprawa C-149/25, I Fly)
(C/2025/2841)
Język postępowania: grecki
Sąd odsyłający
Symvoulio tis Epikrateias
Strony w postępowaniu głównym
Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: I Fly AEROPORIKES YPIRESIES ANONYMI ETAIREIA (I Fly SA), CYCLADESAIR AVIATION GmbH, CYCLADESAIR AVIATION GMBH YnOKATAZTHMA AAAOAAnHZ (CYCLADIC) i Greenair Aviation GmbH (GreenAir)
Druga strona postępowania: Archi Politikis Aeroporias (A.P.A)
Przy udziale: FRAPORT PERIFEREIAKA AERODROMIA TIS ELLADAS A ANONYMI ETAIREIA, FRAPORT PERIFEREIAKA AERODROMIA TIS ELLADAS B ANONYMI ETAIREIA
Pytania prejudycjalne
1) Czy przepisy rozporządzenia nr 95/93 3 , w zmienionym i obowiązującym brzmieniu (w szczególności art. 2 lit. a), g) oraz i), art. 3, 4, 8, 10 i art. 14 ust. 1) - interpretowane również w świetle przepisów:
a) art. 15 ust. 1 rozporządzenia nr 1008/2008 4 (gwarantującego wspólnotowym przewoźnikom lotniczym prawo do wykonywania wewnątrzwspólnotowych przewozów lotniczych) oraz
b) art. 16 i art. 52 ust. 1 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej - należy interpretować w ten sposób, że ustanawiają one w sposób wyłączny i wyczerpujący zasady i warunki przydzielania czasu na start lub lądowanie w portach lotniczych wyznaczonych jako "koordynowane", w związku z czym stoją one na przeszkodzie krajowym przepisom wykonawczym, które:
- po pierwsze, wyłączają z przydzielania czasu na start lub lądowanie kategorię przewoźników lotniczych, którzy działają w całości zgodnie z przepisami VFR (Visual Flights Rules, przepisów dotyczących lotów z widocznością),
- po drugie, rozszerzają stosowanie systemu przydzielania czasu na start lub lądowanie na porty lotnicze sklasyfikowane jako "z organizacją rozkładów"?;
2) Czy też przeciwnie, wspomniane wyżej przepisy rozporządzenia nr 95/93 - interpretowane między innymi w świetle motywu 5 rozporządzenia nr 793/2004 (zgodnie z którym "specyficzne operacje" mogą, jeśli nie jest to niezbędne, nie podlegać regułom przydzielania czasu na start lub lądowanie) oraz przepisu art. 19 ust. 1 rozporządzenia nr 1008/2008 (zgodnie z którym można przyjąć również "krajowe" zasady dotyczące przydzielania czasu na start lub lądowanie) - należy interpretować w ten sposób, że przyznają one państwom członkowskim uprawnienie do przyjęcia aktów wykonawczych do przepisów tego rozporządzenia:
- po pierwsze, zakazując przydzielania czasu na start lub lądowanie kategorii przewoźników lotniczych, którzy działają w całości zgodnie z przepisami VFR,
- po drugie, rozszerzając stosowanie systemu przydzielania czasu na start lub lądowanie na porty lotnicze sklasyfikowane jako "z organizacją rozkładów"?
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.2841 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa C-149/25, I Fly: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Symvoulio tis Epikrateias (rada stanu, Grecja) w dniu 19 lutego 2025 r. - I Fly AEROPORIKES YPIRESIES ANONYMI ETAIREIA (I Fly SA), CYCLADESAIR AVIATION GmbH, CYCLADESAIR AVIATION GMBH ΥΠΟΚΑΤΑΣΤΗΜΑ ΑΛΛΟΔΑΠΗΣ (CYCLADIC) i Greenair Aviation GmbH (GreenAir)/Archi Politikis Aeroporias (A.P.A) |
| Data aktu: | 02/06/2025 |
| Data ogłoszenia: | 02/06/2025 |