Sprawa T-190/25, Tabako lapai: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Lietuvos Aukščiausiasis Teismas (Litwa) w dniu 27 lutego 2025 r. - Postępowanie karne przeciwko A.K. i Tabako lapai UAB

Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Lietuvos Auksciausiasis Teismas (Litwa) w dniu 27 lutego 2025 r. - Postępowanie karne przeciwko A.K. i "Tabako lapai" UAB
(Sprawa T-190/25, Tabako lapai)

(C/2025/2566)

Język postępowania: litewski

(Dz.U.UE C z dnia 12 maja 2025 r.)

Sąd odsyłający

Lietuvos Auksciausiasis Teismas

Strony w postępowaniu głównym

A.K. i "Tabako lapai" UAB

Pytania prejudycjalne

1. Czy przy ustalaniu, czy tytoń będący przedmiotem niniejszej sprawy jest "tytoniem do palenia" w rozumieniu art. 5 ust. 1 dyrektywy 2011/64/UE 1  oraz przy stosowaniu definicji zawartej w tym przepisie i odpowiedniego orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, sąd krajowy może dodatkowo oprzeć się na przepisach rozporządzenia (EWG) nr 2658/87 2  dotyczących klasyfikacji tego tytoniu oraz na Notach wyjaśniających do Nomenklatury scalonej Unii Europejskiej 3 ?

2. W przypadku odpowiedzi twierdzącej na pytanie pierwsze:

1) czy art. 5 ust. 1 lit. a) dyrektywy 2011/64 należy interpretować w ten sposób, że tytoń należy uznać za "tytoń do palenia", nawet jeżeli tytoń ten został sklasyfikowany w pozycji 2403 (przetworzony tytoń) [Nomenklatury scalonej (CN)] zgodnie z [rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2017/1925 z dnia 12 października 2017 r. zmieniającym załącznik I do rozporządzenia (EWG) nr 2658/87 4  bez spełnienia warunków testu palenia opisanych w załączniku do Not wyjaśniających do Nomenklatury scalonej Unii Europejskiej, tak jak w niniejszej sprawie?

2) W jaki sposób należy interpretować pozycję CN 2401 (tytoń nieprzetworzony) do celów klasyfikacji tytoniu na podstawie rozporządzenia 2017/1925, w przypadku gdy wynik testu palenia przeprowadzonego zgodnie z notami wyjaśniającymi do Nomenklatury scalonej jest negatywny, ale tytoń jest uważany za przetworzony tytoń do celów art. 5 ust. 1 lit. a) dyrektywy 2011/64?

3. W przypadku udzielenia odpowiedzi przeczącej na pytanie pierwsze, czy takie uregulowanie, zgodnie z którym tytoń do palenia definiuje się zasadniczo w ten sam sposób, ale klasyfikuje się go inaczej na podstawie art. 5 ust. 1 lit. a) dyrektywy 2011/64, a inaczej na podstawie Nomenklatury scalonej, jest niezgodne z ogólną zasadą pewności prawa i zasadą nulla poena sine lege ustanowionymi w art. 49 ust. 1 Karty praw podstawowych [Unii Europejskiej]?

1 Dyrektywa Rady 2011/64/UE z dnia 21 czerwca 2011 r. w sprawie struktury oraz stawek akcyzy stosowanych do wyrobów tytoniowych (Dz.U. 2011, L 176, s. 24).
2 Rozporządzenie Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz.U. 1987, L 256, s. 1).
3 Noty wyjaśniające do Nomenklatury Scalonej Unii Europejskiej, C/2016/2051 (Dz.U. 2016, C 121, s. 4).
4 Rozporządzenie Rady (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz.U. 2017, L 282, s. 1).

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.2566

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-190/25, Tabako lapai: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Lietuvos Aukščiausiasis Teismas (Litwa) w dniu 27 lutego 2025 r. - Postępowanie karne przeciwko A.K. i Tabako lapai UAB
Data aktu: 12/05/2025
Data ogłoszenia: 12/05/2025