Język postępowania: litewski
(Dz.U.UE C z dnia 12 maja 2025 r.)
Sąd odsyłający
Lietuvos Auksciausiasis Teismas
Strony w postępowaniu głównym
A.K. i "Tabako lapai" UAB
Pytania prejudycjalne
1. Czy przy ustalaniu, czy tytoń będący przedmiotem niniejszej sprawy jest "tytoniem do palenia" w rozumieniu art. 5 ust. 1 dyrektywy 2011/64/UE 1 oraz przy stosowaniu definicji zawartej w tym przepisie i odpowiedniego orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, sąd krajowy może dodatkowo oprzeć się na przepisach rozporządzenia (EWG) nr 2658/87 2 dotyczących klasyfikacji tego tytoniu oraz na Notach wyjaśniających do Nomenklatury scalonej Unii Europejskiej 3 ?
2. W przypadku odpowiedzi twierdzącej na pytanie pierwsze:
1) czy art. 5 ust. 1 lit. a) dyrektywy 2011/64 należy interpretować w ten sposób, że tytoń należy uznać za "tytoń do palenia", nawet jeżeli tytoń ten został sklasyfikowany w pozycji 2403 (przetworzony tytoń) [Nomenklatury scalonej (CN)] zgodnie z [rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2017/1925 z dnia 12 października 2017 r. zmieniającym załącznik I do rozporządzenia (EWG) nr 2658/87 4 bez spełnienia warunków testu palenia opisanych w załączniku do Not wyjaśniających do Nomenklatury scalonej Unii Europejskiej, tak jak w niniejszej sprawie?
2) W jaki sposób należy interpretować pozycję CN 2401 (tytoń nieprzetworzony) do celów klasyfikacji tytoniu na podstawie rozporządzenia 2017/1925, w przypadku gdy wynik testu palenia przeprowadzonego zgodnie z notami wyjaśniającymi do Nomenklatury scalonej jest negatywny, ale tytoń jest uważany za przetworzony tytoń do celów art. 5 ust. 1 lit. a) dyrektywy 2011/64?
3. W przypadku udzielenia odpowiedzi przeczącej na pytanie pierwsze, czy takie uregulowanie, zgodnie z którym tytoń do palenia definiuje się zasadniczo w ten sam sposób, ale klasyfikuje się go inaczej na podstawie art. 5 ust. 1 lit. a) dyrektywy 2011/64, a inaczej na podstawie Nomenklatury scalonej, jest niezgodne z ogólną zasadą pewności prawa i zasadą nulla poena sine lege ustanowionymi w art. 49 ust. 1 Karty praw podstawowych [Unii Europejskiej]?
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.2566 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa T-190/25, Tabako lapai: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Lietuvos Aukščiausiasis Teismas (Litwa) w dniu 27 lutego 2025 r. - Postępowanie karne przeciwko A.K. i Tabako lapai UAB |
| Data aktu: | 12/05/2025 |
| Data ogłoszenia: | 12/05/2025 |