Język postępowania: portugalski
(Dz.U.UE C z dnia 4 listopada 2024 r.)
Strony
Strona skarżąca: Komisja Europejska (przedstawiciele: I. Melo Sampaio i N. Ruiz García, pełnomocnicy)
Strona pozwana: Republika Portugalska
Żądania strony skarżącej
- Orzeczenie, że poprzez brak przyjęcia środków koniecznych do wykonania wyroku Trybunału z dnia 5 września 2019 r. w sprawie C-290/18 Komisja/Portugalia (EU:C:2019:669), Republika Portugalska uchybiła zobowiązaniom ciążącym na niej na mocy art. 260 ust. 1 TFUE;
- nakazanie Republice Portugalskiej zapłatę na rzecz Komisji kwoty ryczałtowej 8 202 816 Euro;
- w przypadku, gdyby stwierdzone uchybienie utrzymywało się do dnia wydania wyroku, nakazanie Republice Portugalskiej zapłaty na rzecz Komisji okresowej kary pieniężnej w kwocie 45 543 Euro za każdy dzień opóźnienia w przyjęciu środków koniecznych do wykonania wyroku Trybunału z dnia 5 września 2019 r. w sprawie C-290/18, Komisja/Portugalia (EU:C:2019:669); i
- obciążenie Republiki Portugalska kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
W dniu 2 października 2019 r. Komisja zapytała Portugalię o środki podjęte w celu wykonania wyroku wydanego w sprawie C-290/18 Komisja/Portugalia (EU:C:2019:669), w którym Trybunał orzekł, że rzeczone państwo członkowskie uchybiło zobowiązaniom ciążącym na nim na mocy art. 4 ust. 4 i art. 6 ust. 1 dyrektywy Rady 92/43/EWG 1 z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory.
Portugalia poinformowała Komisję, że przystąpi do utworzenia 61 obszarów o znaczeniu wspólnotowym, o których była mowa we wspomnianym wyroku.
Po uznaniu, iż taki środek był niewystarczający dla pełnego wykonania odnośnego wyroku, w dniu 2 grudnia 2021 r. Komisja wezwała Portugalię do jego wykonania.
Po tym jak Portugalia nadal nie wyznaczyła z wymaganą dokładnością obszarów szczególnej ochrony, o których mowa we wspomnianym wyroku (art. 4 ust. 4 dyrektywy) i nie ustanowiła koniecznych środków ochrony wspomnianych obszarów (art. 6 ust. 1 dyrektywy), Komisja postanowiła w dniu 7 lutego 2024 r. o wszczęciu postępowania przed Trybunałem, wnosząc niniejszą skargę w sprawie uchybienia.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2024.6416 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa C-613/24: Skarga wniesiona w dniu 21 września 2024 r. - Komisja Europejska/Republika Portugalska |
| Data aktu: | 04/11/2024 |
| Data ogłoszenia: | 04/11/2024 |