Język postępowania: niderlandzki
(Dz.U.UE C z dnia 30 września 2024 r.)
Sąd odsyłający
Raad van State
Strony w postępowaniu głównym
Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: Russisch-Kirgizisch Ontwikkelingsfonds
Druga strona postępowania: Belgische Staat
Pytania prejudycjalne
1) Czy art. 4 ust. 1 lit. b) rozporządzenia Rady (UE) nr 269/2014 1 z dnia 17 marca 2014 r. w sprawie środków ograniczających w odniesieniu do działań podważających integralność terytorialną, suwerenność i niezależność Ukrainy lub im zagrażających, rozpatrywany samodzielnie lub w związku z art. 2 i 9 rozporządzenia (UE) nr 269/2014 i zawartym w art. 57 ust. 1 Traktatu o Unii Europejskiej pojęciem "usług" oraz rozpatrywany samodzielnie lub w związku z zagwarantowanym w art. 47 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej podstawowym prawem do dostępu do sądu, a także rozpatrywany samodzielnie lub w związku ze spoczywającym na państwach członkowskich obowiązkiem ustanowienia środków niezbędnych do zapewnienia skutecznej ochrony prawnej w dziedzinach objętych prawem Unii, o którym mowa w art. 19 ust. 1 akapit drugi Traktatu o Unii Europejskiej, należy interpretować w ten sposób, że z zakresu opisanych w wyżej wymienionym przepisie rozporządzenia "wydatków związanych ze świadczeniem usług prawniczych" wyłączone są przewidziane w prawie krajowym opłata za wpis do repertorium i składka na rzecz funduszu budżetowego, które obciążają stronę skarżącą i zgodnie z prawem krajowym kwalifikowane są jako podatki, a które należy uiścić przy wnoszeniu do sądu krajowego skargi na krajowy akt prawny służący wykonaniu rozporządzenia (UE) nr 269/2014, w konsekwencji czego właściwe organy nie mogą udzielić zezwolenia na zwolnienie niektórych środków finansowych lub zasobów gospodarczych w celu uiszczenia tej opłaty za wpis do repertorium i tej składki w związku z wniesieniem skargi na krajowy akt prawny służący wykonaniu rozporządzenia (UE) nr 269/2014?
2) Czy art. 4 ust. 1 lit. d) rozporządzenia Rady (UE) nr 269/2014 z dnia 17 marca 2014 r. w sprawie środków ograniczających w odniesieniu do działań podważających integralność terytorialną, suwerenność i niezależność Ukrainy lub im zagrażających, rozpatrywany samodzielnie lub w związku z art. 2 i 9 rozporządzenia (UE) nr 269/2014 oraz rozpatrywany samodzielnie lub w związku z zagwarantowanym w art. 47 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej podstawowym prawem do dostępu do sądu, a także rozpatrywany samodzielnie lub w związku ze spoczywającym na państwach członkowskich obowiązkiem ustanowienia środków niezbędnych do zapewnienia skutecznej ochrony prawnej w dziedzinach objętych prawem Unii, o którym mowa w art. 19 ust. 1 akapit drugi Traktatu o Unii Europejskiej, należy interpretować w ten sposób, że z zakresu opisanych w wyżej wymienionym przepisie rozporządzenia środków finansowych i zasobów gospodarczych "niezbędnych do pokrycia wydatków nadzwyczajnych" wyłączone są przewidziane w prawie krajowym opłata za wpis do repertorium i składka na rzecz funduszu budżetowego, które obciążają stronę skarżącą i zgodnie z prawem krajowym kwalifikowane są jako podatki, a które należy uiścić przy wnoszeniu do sądu krajowego skargi na krajowy akt prawny służący wykonaniu rozporządzenia (UE) nr 269/2014, w konsekwencji czego właściwe organy nie mogą udzielić zezwolenia na zwolnienie niektórych środków finansowych lub zasobów gospodarczych w celu uiszczenia tej opłaty za wpis do repertorium i tej składki w związku z wniesieniem skargi na krajowy akt prawny służący wykonaniu rozporządzenia (UE) nr 269/2014?
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2024.5598 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa C-384/24, Russisch-Kirgizisch Ontwikkelingsfonds: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Raad van State (Belgia) w dniu 29 maja 2024 r. - Russisch-Kirgizisch Ontwikkelingsfonds/Belgische Staat |
| Data aktu: | 30/09/2024 |
| Data ogłoszenia: | 30/09/2024 |