Sprawa C-464/24, Balneari Rimini: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Giudice di pace di Rimini (Włochy) w dniu 1 lipca 2024 r. - Balneari Rimini/Comune di Rimini

Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Giudice di pace di Rimini (Włochy) w dniu 1 lipca 2024 r. - Balneari Rimini/Comune di Rimini
(Sprawa C-464/24, Balneari Rimini)

(C/2024/5404)

Język postępowania: włoski

(Dz.U.UE C z dnia 16 września 2024 r.)

Sąd odsyłający

Giudice di pace di Rimini

Strony w postępowaniu głównym

Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: Balneari Rimini

Druga strona postępowania: Comune di Rimini

Pytania prejudycjalne

1) Czy koncesje na położony nad brzegiem morza majątek publiczny w celach turystycznorekreacyjnych, takie jak koncesja spółki będącej powódką - która nie świadczy usług określonych przez podmiot zamawiający, lecz prowadzi działalność gospodarczą na obszarze stanowiącym majątek publiczny - są, czy też nie są objęte zakresem kategorii koncesji na usługi, a zatem czy wchodzą, czy też nie wchodzą w zakres zezwoleń, o których mowa w dyrektywie usługowej 2006/123/WE 1  lub dyrektywie 2014/23/UE 2 , w odniesieniu do pewnych porozumień, których przedmiotem jest prawo wykonawcy do eksploatacji - na mocy prawa publicznego lub prywatnego - określonego majątku publicznego lub zasobów publicznych, takich jak grunty, na podstawie których państwo ustanawia wyłącznie ogólne warunki ich wykorzystania, w świetle tego, co Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej orzekł w pkt 45-48 wcześniejszego wyroku Promoimpresa S.r.l. i Melis z dnia 14 lipca 2016 r. w sprawach połączonych C-458/14 i C-67/ 15 (EU:C:2016:558)?

2) Niezależnie od odpowiedzi, jakiej Trybunał udzieli na pytanie pierwsze, [czy] koncesje na kąpieliska, takie jak ta, której posiadaczką jest spółka będąca powódką, których obowiązywanie rozpoczęło się przed dniem 28 grudnia 2009 r., są w każdym razie wyłączone z zakresu stosowania dyrektywy 2006/123/WE w rozumieniu art. 44 tej dyrektywy o zezwoleniach, jak wydaje się wynikać z pkt 73 wyroku Trybunału z dnia 20 kwietnia 2023 r. w sprawie C-348/ 22 (EU:C:2023:301), Autorità Garante della Concorrenza e del Mercato (Comune di Ginosa)?

3) Niezależnie od odpowiedzi, jakiej Trybunał udzieli na pytania pierwsze i drugie, [czy] art. 195 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, również w świetle art. 345 TFUE i art. 1 ust. 5 dyrektywy 2006/123/WE, należy interpretować w ten sposób, że koncesje na położony nad brzegiem morza majątek publiczny w celach turystycznorekreacyjnych, takie jak koncesja spółki będącej powódką, dotyczące sektora turystycznego, są wyłączone z zakresu stosowania dyrektyw harmonizujących, takich jak dyrektywa 2006/123/WE?

4) Niezależnie od odpowiedzi, jakiej Trybunał udzieli na pytania pierwsze, drugie i trzecie, [czy] art. 51 (dawny art. 45 TWE) Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i art. 2 ust. 2 lit. i) dyrektywy 2006/123/WE należy interpretować w ten sposób, że koncesje na położony nad brzegiem morza majątek publiczny w celach turystycznorekreacyjnych - takie jak koncesje spółki będącej powódką, która prowadzi w sposób ciągły i nieokazjonalny działalność leżącą w interesie publicznym na terenie będącym własnością państwa, taką jak ochrona własności publicznej, ochrona zdrowia publicznego i higieny publicznej, ochrona prawa osób niepełnosprawnych do dostępu do helioterapii i kąpieli, a także działalność turystyczną, kulturalną i środowiskową - są wyłączone z zakresu zastosowania zarówno art. 49 TFUE, jak i dyrektywy usługowej?

1 Dyrektywa 2006/123/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006 r. dotycząca usług na rynku wewnętrznym (Dz.U. 2006, L 376, s. 36).
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/23/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie udzielania koncesji (Dz.U. 2014, L 94, s. 1).

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.5404

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-464/24, Balneari Rimini: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Giudice di pace di Rimini (Włochy) w dniu 1 lipca 2024 r. - Balneari Rimini/Comune di Rimini
Data aktu: 16/09/2024
Data ogłoszenia: 16/09/2024