Język postępowania: angielski
(Dz.U.UE C z dnia 9 września 2024 r.)
Strony
Wnosząca odwołanie: Condor Flugdienst GmbH (przedstawiciele: A. Rosenfeld, S. Lünenbürger i K. Reiter, Rechtsanwälte)
Druga strona postępowania: Ryanair DAC, Komisja Europejska, Republika Federalna Niemiec
Żądania wnoszącej odwołanie
Wnosząca odwołanie wnosi do Trybunału o:
- uchylenie zaskarżonego wyroku;
- oddalenie skargi wniesionej w sprawie T-28/22;
- obciążenie Ryanaira kosztami postępowania w pierwszej instancji i kosztami postępowania odwoławczego.
Zarzuty i główne argumenty
Wnosząca odwołanie podnosi trzy zarzuty.
Po pierwsze, Sąd naruszył prawo, gdy uznał, że Komisja powinna zastosować pkt 67 wytycznych dotyczących pomocy państwa na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorstw niefinansowych znajdujących się w trudnej sytuacji 1 (zwanych dalej "wytycznymi w sprawie ratowania i restrukturyzacji") do częściowego umorzenia długów, takiego jak to objęte spornym środkiem. Z literalnej, systemowej i celowościowej wykładni jasno wynika, że pkt 67 nie ma zastosowania do umorzenia długów. Dokonane przez Sąd rozszerzenie zakresu pkt 67 wytycznych w sprawie ratowania i restrukturyzacji nie jest też uzasadnione w rozpatrywanej sytuacji, w której restrukturyzacja jest przeprowadzana przy wsparciu inwestora prywatnego, co wyklucza ryzyko pokusy nadużycia. W zakresie, w jakim Sąd uznał, że Komisja powinna była wszcząć postępowanie na podstawie art. 108 ust. 2 TFUE z powodu niespójnego brzmienia pkt 67 wytycznych w sprawie ratowania i restrukturyzacji, które można przypisać Komisji, nie ma to podstawy prawnej. W każdym razie Sąd bezpodstawnie ingerował w kompetencje Komisji i przysługującą jej swobodę w zakresie interpretacji jej własnych wytycznych. Ponadto Sąd wykluczył w sposób niezgodny z prawem wszelkie zwolnienia z wymogu określonego we wspomnianym pkt 67.
Po drugie, nawet gdyby przyjąć, że pkt 67 wytycznych w sprawie ratowania i restrukturyzacji ma zastosowanie i należy koniecznie zastosować go do rozpatrywanego środka (quod non), sporna decyzja zawiera wystarczające elementy, aby uznać, iż wspomniany punkt jest przestrzegany. Sąd niesłusznie odrzucił argument Komisji i Condora, że zapewnienie najlepszych warunków spłaty pożyczek publicznych dzięki pakietowi oferowanemu przez fundusz inwestycyjny, Attestor Ltd, należy uznać za zapewnienie państwu słusznego udziału w przyszłym wzroście w rozumieniu pkt 67. Tak więc Sąd uznał w sposób niezgodny z prawem, że Komisja powinna była żywić wątpliwości co do kwestii, czy rozpatrywany środek spełnia wymogi wspomnianego punktu.
Po trzecie, nawet gdyby przyjąć rozumowanie Sądu dotyczące pkt 67 wytycznych w sprawie ratowania i restrukturyzacji (quod non), zaskarżony wyrok pozostałby błędny. Ogólny zakres wkładu własnego i podziału obciążeń uwzględniony w spornej decyzji, w tym wkład przyszłego akcjonariusza, Attestor Ltd, stanowi już wystarczające potwierdzenie, że pomoc nie implikuje pokusy nadużycia ani nie zachęca do podjęcia nierozważnego ryzyka. Wyklucza to tym samym potrzebę dalszych środków w celu ograniczenia zakłóceń konkurencji. Ewentualny dodatkowy wymóg zapewnienia państwu udziału w przyszłym wzroście wartości Condora mógłby jedynie jeszcze bardziej przechylić szalę spornej decyzji na korzyść pomocy. Sąd niesłusznie uznał zatem, że podnoszone nieprzestrzeganie pkt 67 miało wpływ na wynik spornej decyzji.
Nowa grupa osób z niepełnosprawnością uprawnionych do świadczenia wspierającego, wyższe świadczenie pielęgnacyjne i zmiany organizacyjne w orzecznictwie o niezdolności do pracy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych – to tylko niektóre zmiany w prawie, które będą dotyczyły osób z niepełnosprawnościami w 2026 roku.
27.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. będą refundowane 24 nowe terapie, w tym 9 onkologicznych, 15 nieonkologicznych i 8 terapii w chorobach rzadkich. Dla 585 terapii refundacja będzie kontynuowana. Nowe opcje leczenia zyskały osoby chore na chłoniaka grudkowego, chłoniaka Hodgkina, raka piersi, niedrobnokomórkowego raka płuca, raka przełyku i gruczolakoraka żołądka lub połączenia żołądkowo-przełykowego.
27.12.2025W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2024.5312 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa C-505/24 P: Odwołanie od wyroku Sądu (ósma izba) wydanego w dniu 8 maja 2024 r. w sprawie T-28/22, Ryanair/Komisja (Condor; pomoc na restrukturyzację), wniesione w dniu 18 lipca 2024 r. przez Condor Flugdienst GmbH |
| Data aktu: | 09/09/2024 |
| Data ogłoszenia: | 09/09/2024 |