united kingdom
ukraine

Sprawa T-120/24: Skarga wniesiona w dniu 26 lutego 2024 r. - Global Legal Action Network i CAN-Europe/Komisja

Skarga wniesiona w dniu 26 lutego 2024 r. - Global Legal Action Network i CAN-Europe/Komisja
(Sprawa T-120/24)

(C/2024/3074)

Język postępowania: angielski

(Dz.U.UE C z dnia 13 maja 2024 r.)

Strony

Strona skarżąca: Global Legal Action Network (Galway, Irlandia), Climate Action Network Europe (CAN-Europe) (Bruksela, Belgia) (przedstawiciel: H. Leith, Barrister-at-Law)

Strona pozwana: Komisja Europejska

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

- stwierdzenie nieważności decyzji Komisji (zwanej dalej "zaskarżoną decyzją"), przesłanej pismem z dnia 14 grudnia 2023 r., w której Komisja oddaliła wniosek o wszczęcie wewnętrznej procedury odwoławczej z dnia 23 sierpnia 2023 r. złożony przez stronę skarżącą na podstawie art. 10 rozporządzenia w sprawie stosowania konwencji z Aarhus 1 ;

- obciążenie Komisji kosztami postępowania poniesionymi przez stronę skarżącą.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi dwa zarzuty.

1. Zarzut pierwszy dotyczący tego, że w zaskarżonej decyzji błędnie odrzucono jako niedopuszczalną sekcję IV wniosku o wszczęcie wewnętrznej procedury odwoławczej. Wszelkie argumenty, zgodnie z którymi zarzuty podniesione w sekcji IV wniosku o wszczęcie wewnętrznej procedury odwoławczej nie mogły stanowić uzasadnienia wniosku strony skarżącej o wszczęcie wewnętrznej procedury odwoławczej były również błędne. Błędy te wynikały z zastosowania niewłaściwego kryterium prawnego lub popełnienia oczywistych błędów w ocenie.

2. Zarzut drugi dotyczący tego, że w zaskarżonej decyzji błędnie oddalano jako bezzasadne zarzuty strony skarżącej podniesione na poparcie wniosku o wszczęcie wewnętrznej procedury odwoławczej od decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2023/1319 z dnia 28 czerwca 2023 r. 2 .. Zarzut ten opiera się na czterech zarzutach cząstkowych, które dowodzą, że zastosowano niewłaściwe kryteria prawne lub że podstawą przyjęcia zaskarżonej decyzji były oczywiste błędy w ocenie.

- Pierwszy zarzut cząstkowy, dotyczący tego że w zaskarżonej decyzji błędnie stwierdzono, że nie ma zastosowania obowiązek prawny oceny dróg redukcji emisji gazów cieplarnianych na świecie, która jest konieczna do utrzymania globalnego ocieplenia na poziomie 1,5° C (co pociąga za sobą obowiązek oceny wykonalności w tym celu dróg redukcji emisji, również w odniesieniu do możliwości polegania na technologiach usuwania dwutlenku węgla zakładanych przez niektóre drogi redukcji emisji). W zaskarżonej decyzji błędnie zasugerowano również, że uwzględniono zakres, w jakim możliwe jest poleganie na technologiach usuwania dwutlenku węgla.

- Drugi zarzut cząstkowy, dotyczący tego, że w zaskarżonej decyzji błędnie stwierdzono, iż Unia Europejska nie ma prawnego obowiązku ustalenia własnych celów w zakresie emisji na 2030 r. w sposób spójny z rozsądną miarą jej sprawiedliwego udziału w globalnej redukcji emisji, która jest konieczna do utrzymania globalnego ocieplenia na poziomie 1,5° C.

- Trzeci zarzut cząstkowy, dotyczący tego, że w zaskarżonej decyzji błędnie odrzucono wniosek o wszczęcie wewnętrznej procedury odwoławczej, zgodnie z którym Unia ma obowiązek osiągnięcia, w ramach rozsądnej miary jej sprawiedliwego udziału, pełnego zakresu redukcji emisji, który może osiągnąć na szczeblu krajowym. W zaskarżonej decyzji nie zakwestionowano istnienia tego obowiązku ani nie usiłowano wykazać, że roczne limity emisji zostały ustalone zgodnie z takim obowiązkiem.

- Czwarty zarzut cząstkowy, dotyczący tego, że w zaskarżonej decyzji błędnie odrzucono wniosek o wszczęcie wewnętrznej procedury odwoławczej, zgodnie z którym w ocenie uzasadniającej roczne limity emisji nie uwzględniono praw podstawowych ani wpływu zmian klimatu lub przyczyniania się do zmian klimatu, które wynikałyby z unijnych celów redukcji emisji, na prawa podstawowe. Zaskarżona decyzja odnosiła się jedynie do uwzględnienia w tej ocenie niektórych, ale nie wszystkich praw podstawowych. Ocena ta nie obejmuje w ogóle zakresu, w jakim zmiany klimatu (w tym zmiany klimatu, do której przyczyniłyby się unijne cele redukcji emisji) wpłynęłaby na te prawa podstawowe.

1 Rozporządzenie (WE) nr 1367/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 6 września 2006 r. w sprawie zastosowania postanowień Konwencji z Aarhus o dostępie do informacji, udziale społeczeństwa w podejmowaniu decyzji oraz dostępie do [wymiaru] sprawiedliwości w sprawach dotyczących środowiska do instytucji i organów Wspólnoty (Dz.U. 2006 L 264, s. 13).
2 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2023/1319 z dnia 28 czerwca 2023 r. zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2020/2126 w celu przeglądu rocznych limitów emisji państw członkowskich na lata 2023-2030 (Dz.U. 2023 L 163, s. 9).

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.3074

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-120/24: Skarga wniesiona w dniu 26 lutego 2024 r. - Global Legal Action Network i CAN-Europe/Komisja
Data aktu: 13/05/2024
Data ogłoszenia: 13/05/2024