(C/2024/2857)
(Dz.U.UE C z dnia 8 maja 2024 r.)
Parlament Europejski,
- uwzględniając wniosek Komisji przedstawiony Radzie (COM(2021)0570) oraz zmieniony wniosek (COM(2023) 0331),
- uwzględniając art. 311 akapit trzeci Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i art. 106a Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, zgodnie z którymi Rada skonsultowała się z Parlamentem (C9-0211/2023),
- uwzględniając porozumienie międzyinstytucjonalne między Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją z dnia 16 grudnia 2020 r. w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym również harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych (zwane dalej "porozumieniem międzyinstytucjonalnym z dnia 16 grudnia 2020 r.") 1 ,
- uwzględniając swoją rezolucję ustawodawczą z dnia 16 września 2020 r. w sprawie projektu decyzji Rady w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej 2 ,
- uwzględniając swoją rezolucję ustawodawczą z dnia 23 listopada 2022 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Rady zmieniającej decyzję (UE, Euratom) 2020/2053 w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej (COM(2021) 0570 - C9-0034/2022 - 2021/0430(CNS)) 3 ,
- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 10 maja 2023 r. w sprawie zasobów własnych: nowy początek dla finansów unijnych - nowy początek dla Europy 4 ,
- uwzględniając art. 82 Regulaminu,
- uwzględniając pismo przesłane przez Komisję Spraw Konstytucyjnych,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A9-0295/2023),
1. zatwierdza po poprawkach wniosek Komisji;
2. zwraca się do Komisji o odpowiednią zmianę opracowanego przez nią wniosku, zgodnie z art. 293 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz art. 106a Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej;
3. zwraca się do Rady o poinformowanie go, jeśli uzna ona za stosowne odejście od tekstu przyjętego przez Parlament;
4. zwraca się do Rady o ponowne skonsultowanie się z Parlamentem, jeśli uzna ona za stosowne wprowadzenie znaczących zmian do wniosku Komisji;
5. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania stanowiska Parlamentu Radzie, Komisji i parlamentom narodowym.
Poprawka 1
Wniosek dotyczący zmiany decyzji
Motyw 1 a (nowy)
| Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka |
| (1a) Zgodnie z porozumieniem międzyinstytucjonalnym z dnia 16 grudnia 2020 r. niniejsza zmieniona decyzja jest ważnym krokiem w realizacji planu wprowadzania nowych zasobów własnych. Zapewni ona, że dochody z koszyka nowych źródeł dochodu staną się dostępne i będą wystarczające do spłaty odsetek i spłaty zadłużenia w NGEU, a skutki podziału zasobów finansowych z koszyka będą akceptowalne dla wszystkich państw członkowskich. |
Poprawka 2
Wniosek dotyczący zmiany decyzji
Motyw 2 a (nowy)
| Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka |
| (2a) Dzięki wpływom z nowych zasobów własnych wprowadzonych niniejszą zmienioną decyzją budżet Unii może być wiarygodnie finansowany w perspektywie długoterminowej i uwzględniać koszty spłaty Instrumentu Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy i nowych priorytetów Unii, bez zmniejszenia zakresu dotychczasowych programów i polityk unijnych. |
Poprawka 3
Wniosek dotyczący zmiany decyzji
Motyw 2 b (nowy)
| Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka |
| (2b) Wdrożenie planu zapisanego w porozumieniu międzyinsty- tucjonalnym z dnia 16 grudnia 2020 r. powinny uzupełnić przyszłe reformy, które zastąpią przejściowe rozwiązanie w postaci opartego na statystykach krajowego wkładu z zysków przedsiębiorstw bardziej autentycznymi zasobami własnymi opartymi na podatkach, gdy tylko wejdą w życie niezbędne dyrektywy lub ogólnounijne zasady harmonizujące opodatkowanie osób prawnych. |
Poprawka 4
Wniosek dotyczący zmiany decyzji
Motyw 10 a (nowy)
| Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka |
| (10a) Z powodu wysokiej inflacji niespodziewanie i nieproporcjonalnie wzrosły tymczasowe obniżki kwot ryczałtowych dla Danii, Niemiec, Niderlandów, Austrii i Szwecji przewidziane dla nich na lata 2020-2027. Aby uniknąć dalszych zakłóceń w dystrybucji, te kwoty ryczałtowe należy corocznie dostosowywać według tej samej logiki i tej samej zasady co pułapy wieloletnich ram finansowych, czyli według stałego deflatora w wysokości 2 % rocznie. |
Poprawka 5
Wniosek dotyczący zmiany decyzji
Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 1 e (nowy)
Decyzja (UE, Euratom) 2020/2053
Artykuł 2 - ustęp 4
| Tekst obowiązujący | Poprawka |
| ea) ust. 4 otrzymuje brzmienie: | |
| 4. W okresie 2021-2027 następujące państwa członkowskie korzystają z obniżki brutto swoich rocznych wkładów opartych na DNB zgodnie z ust. 1 lit. d) w kwotach: 565 mln EUR dla Austrii, 377 mln EUR dla Danii, 3 671 mln EUR dla Niemiec, 1 921 mln EUR dla Niderlandów i 1 069 mln EUR dla Szwecji. Powyższe kwoty są mierzone w cenach z 2020 r. i dostosowywane do cen bieżących przez zastosowanie najbardziej aktualnego deflatora produktu krajowego brutto dla Unii wyrażonego w euro, podanego przez Komisję, który jest dostępny w chwili opracowywania projektu budżetu. Te obniżki brutto są finansowane przez wszystkie państwa członkowskie. | "4. W okresie 2021-2027 następujące państwa członkowskie korzystają z obniżki brutto swoich rocznych wkładów opartych na DNB zgodnie z ust. 1 lit. d) w kwotach: 565 mln EUR dla Austrii, 377 mln EUR dla Danii, 3 671 mln EUR dla Niemiec, 1 921 mln EUR dla Niderlandów i 1 069 mln EUR dla Szwecji. Kwoty te są mierzone w cenach z 2020 r. i dostosowywane do cen bieżących według stałego deflatora w wysokości 2 % rocznie. Te obniżki brutto są finansowane przez wszystkie państwa członkowskie." |
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2024.2857 |
| Rodzaj: | Rezolucja |
| Tytuł: | Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 9 listopada 2023 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Rady zmieniającej decyzję (UE, Euratom) 2020/2053 w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej (COM(2023)0331 - C9-0211/2023 - 2021/0430(CNS)) (Specjalna procedura ustawodawcza - konsultacja) |
| Data aktu: | 09/11/2023 |
| Data ogłoszenia: | 08/05/2024 |