P9_TA(2023)0392 - Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny (WEEE) - Poprawki przyjęte przez Parlament Europejski w dniu 9 listopada 2023 r. w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 2012/19/UE w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (WEEE) (COM(2023)0063 - C9-0016/2023 - 2023/0025(COD)) (Zwykła procedura ustawodawcza: pierwsze czytanie)

P9_TA(2023)0392

Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny (WEEE)

Poprawki przyjęte przez Parlament Europejski w dniu 9 listopada 2023 r. w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 2012/19/UE w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (WEEE) (COM(2023)0063 - C9-0016/2023 - 2023/0025(COD)) 1

(Zwykła procedura ustawodawcza: pierwsze czytanie)

(C/2024/2854)

(Dz.U.UE C z dnia 8 maja 2024 r.)

Poprawka 1

Wniosek dotyczący dyrektywy

Motyw 4 a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(4a) Trybunał doszedł również do wniosku-, że prawo Unii należy interpretować w taki sposób, że okoliczność, iż państwo członkowskie przyjęło przepisy sprzeczne z dyrektywą Unii przed przyjęciem tej dyrektywy, nie stanowi sama w sobie naruszenia prawa Unii, ponieważ osiągnięcie rezultatu przewidzianego w tej dyrektywie nie może zostać uznane za poważnie zagrożone, zanim dyrektywa ta nie stanie się częścią porządku prawnego Unii.

Poprawka 2

Wniosek dotyczący dyrektywy

Motyw 9 a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(9a) Aby dochować zasady pewności prawa przy przyszłych zmianach dyrektywy 2012/19/UE, szczególną uwagę
należy zwrócić na uniknięcie przyjmowania, przepisów, które mogłyby mieć nieuzasadnioną moc wsteczną. Konieczne jest zapewnienie producentom EEE jasności i przewidywalności względem warunków prowadzenia działalności, które obowiązywały w momencie wprowadzania przez nich produktów do obrotu. Dzięki takiemu podejściu można uniknąć sytuacji, w której ponosiliby oni trudne do przewidzenia koszty związane z przyszłym gospodarowaniem WEEE. Ponadto takie zmiany muszą być zgodne z hierarchią postępowania z odpadami określoną w art. 2 dyrektywy 2008/98/WE.

Poprawka 3

Wniosek dotyczący dyrektywy

Motyw 10 a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(10a) Niewłaściwe przetwarzanie zużytych paneli fotowoltaicznych i WEEE objętego "otwartym zakresem stosowania" ma bardzo negatywny wpływ na zdrowie i środowisko. Należy zatem zapewnić właściwe przetwarzanie paneli fotowoltaicznych i maksymalny odzysk odpadów z paneli fotowoltaicznych po zakończeniu ich eksploatacji. Bez uszczerbku dla zmian w obowiązkach finansowych niezbędnych do objęcia tymi obowiązkami zbierania i przetwarzania zużytych paneli fotowoltaicznych wprowadzonych do obrotu przed 13 sierpnia 2012 r. oraz całego zużytego EEE objętego "otwartym zakresem stosowania" wprowadzonego do obrotu przed 15 sierpnia 2018 r., państwa członkowskie powinny zapewnić racjonalne ekologicznie gospodarowanie powiązanym WEEE. Do właściwego zbierania i przetwarzania powiązanego historycznego
WEEE z panelifotowoltaicznych i EEE objętego "otwartym zakresem stosowania" państwa członkowskie mogą zachęcać producentów za pośrednictwem indywidualnych lub zbiorowych systemów rozszerzonej odpowiedzialności producenta.

Poprawka 4

Wniosek dotyczący dyrektywy

Motyw 10 b (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(10b) Przy przeglądzie dyrektywy 2012/19/UE i przy eliminowaniu jej braków bardzo istotne jest zadbanie o to, by koszty gospodarowania WEEE nie zostały przeniesione na konsumentów ani na obywateli. Mowa tu również o uwzględnieniu zasady "zanieczyszczający płaci", o ujęciu ewentualnych przepisów dotyczących celów w zakresie zbierania WEEE i o przestrzeganiu hierarchii postępowania z odpadami określonej w art. 4 dyrektywy 2008/98/WE.

Poprawka 5

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 1 - akapit 1 - punkt -1 (nowy)

Dyrektywa 2012/19/UE

Artykuł 2 a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
-1) dodaje się art. 2a w brzmieniu:
"Artykuł 2a
1. Nie później niż do dnia [31 grudnia 2026 r.] Komisja zbada

potrzebę zmiany niniejszej dyrektywy i w stosownym przypadku przedstawi wniosek ustawodawczy dotyczący tej zmiany wraz z dogłębną oceną skutków społeczno-gospodarczych i środowiskowych.

2. W ocenie skutków Komisja zbada w szczególności następu

jące elementy:

a) konkretne przepisy zapewniające dochowanie zasady pewności prawa oraz zapobiegające przyjmowaniu w którymkolwiek państwie członkowskim przepisów, które miałyby nieuzasadnioną moc wsteczną;
b) przepisy zapewniające stosowanie hierarchii postępowania z odpadami określonej w art. 4 dyrektywy 2008/98/WE;
c) przepisy gwarantujące zgodnie z zasadą "zanieczyszczający płaci", że obywatele i konsumenci nie będą obciążani nieproporcjonalnymi kosztami;
d) przepisy zapewniające pełne wdrożenie i egzekwowanie niniejszej dyrektywy, w szczególności realizację odpowiednich celów w zakresie zbierania odpadów, oraz zapobiegające nielegalnemu handlowi WEEE;
e) utworzenie na mocy niniejszej dyrektywy nowej kategorii "Panele fotowoltaiczne" w celu oddzielenia paneli fotowol- taicznych od istniejącej kategorii WEEE nr 4 "Sprzęt wielkogabarytowy", o której mowa w załącznikach III i IV, oraz obliczanie celów w zakresie zbierania odpadów na podstawie zużytych paneli fotowoltaicznych dostępnych do zbiórki na podstawie ich przewidywanego okresu użytkowania., a nie liczby produktów wprowadzonych do obrotu;
f) ustanowienie mechanizmu gwarantującego, że w przypadku upadłości lub likwidacji producenta zostaną pokryte przyszłe koszty zbierania, przetwarzania, odzysku i przyjaznego dla środowiska unieszkodliwiania odpadów z paneli fotowol- taicznych pochodzących zarówno z gospodarstw domowych, jak i od użytkowników innych niż gospodarstwa domowe.";

Poprawka 6

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 2 a (nowy)

Dyrektywa 2012/19/UE

Artykuł 13 - ustęp 1 - akapit 2

Tekst obowiązujący Poprawka
2a) art. 13 ust. 1 akapit drugi otrzymuje brzmienie:
W odniesieniu do odpadów historycznych, zastępowanych przez nowe odpowiadające im produkty lub przez nowe produkty spełniające te same funkcje, finansowanie kosztów zapewnione jest przez producentów tych produktów przy ich dostawie. Alternatywnie, państwa członkowskie mogą ustalić, iż użytkownicy inni niż gospodarstwa domowe również odpowiadają za finansowanie tego WEEE, w całości lub w części. "Koszty związane z historycznym WEEE ("odpady historyczne") - powstałym z EEE, o którym mowa w art. 2 ust. 1 lit. a), innym niż panele fotowoltaiczne - który zastępują nowe odpowiadające im produkty lub nowe produkty spełniające te same funkcje, ponoszą producenci tych produktów przy ich dostawie. Alternatywnie, państwa członkowskie mogą ustalić, iż użytkownicy inni niż gospodarstwa domowe również odpowiadają za finansowanie tego WEEE, w całości lub w części.";

Poprawka 7

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 2 b (nowy)

Dyrektywa 2012/19/UE

Artykuł 13 - ustęp 1 - akapit 3

Tekst obowiązujący Poprawka
2b) art. 13 ust. 1 akapit trzeci otrzymuje brzmienie:
W odniesieniu do pozostałych odpadów historycznych finansowanie kosztów zapewniają użytkownicy inni niż gospodarstwa domowe. "W odniesieniu do pozostałych odpadów historycznych powstałych z EEE, o którym mowa w art. 2 ust. 1 lit. a), innego niż panele fotowoltaiczne, koszty ponoszą użytkownicy inni niż gospodarstwa domowe.";

Poprawka 8

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 2 - ustęp 1 - akapit 1

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
Państwa członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy najpóźniej do dnia [jeden rok po jej wejściu w życie] r. Niezwłocznie przekazują Komisji tekst tych przepisów. Państwa członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy najpóźniej do dnia [18 miesięcy od jej wejścia w życie] r. Niezwłocznie przekazują Komisji tekst tych przepisów.
1 Sprawa została odesłana do komisji właściwej w celu przeprowadzenia negocjacji międzyinstytucjonalnych na podstawie art. 59 ust. 4 akapit czwarty Regulaminu (A9-0311/2023).

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.2854

Rodzaj: Informacja
Tytuł: P9_TA(2023)0392 - Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny (WEEE) - Poprawki przyjęte przez Parlament Europejski w dniu 9 listopada 2023 r. w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 2012/19/UE w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (WEEE) (COM(2023)0063 - C9-0016/2023 - 2023/0025(COD)) (Zwykła procedura ustawodawcza: pierwsze czytanie)
Data aktu: 08/05/2024
Data ogłoszenia: 08/05/2024