Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 4 października 2023 r. w sprawie znormalizowanych wymiarów bagażu podręcznego (2023/2774(RSP))

P9_TA(2023)0344
Znormalizowane wymiary bagażu podręcznego Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 4 października 2023 r. w sprawie znormalizowanych wymiarów bagażu podręcznego (2023/2774(RSP))
(C/2024/1182)

Parlament Europejski,

- uwzględniając art. 24 i 227 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

- uwzględniając art. 91 i art. 100 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1008/2008 z dnia 24 września 2008 r. w sprawie wspólnych zasad wykonywania przewozów lotniczych na terenie Wspólnoty 1 ,

- uwzględniając przepisy Zrzeszenia Międzynarodowego Transportu Lotniczego (IATA) dotyczące bagażu pasażerów,

- uwzględniając wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) z dnia 18 września 2014 r. w sprawie C-487/12 2  (dalej zwany orzeczeniem TSUE w sprawie C-487/12),

- uwzględniając petycję nr 0837/2019,

- uwzględniając art. 227 ust. 2 Regulaminu,

A. mając na uwadze, że linie lotnicze indywidualnie ustalają zasady dotyczące liczby sztuk i wielkości bagażu podręcznego podróżnych oraz wszelkie obowiązujące opłaty;

B. mając na uwadze, że wymagania dotyczące rozmiaru, wagi i rodzaju bagażu podręcznego i rejestrowanego różnią się w zależności od linii lotniczych; mając na uwadze, że rozmiar bagażu zależy również od modelu samolotu i jego konfiguracji;

C. mając na uwadze, że rozporządzenie (WE) nr 889/2002 3  wprowadzające w życie postanowienia konwencji montrealskiej z 1999 r. zawiera jedynie przepisy dotyczące odpowiedzialności za uszkodzenia, utratę i opóźnienia bagażu, a nie przepisy dotyczące wielkości bagażu;

D. mając na uwadze, że wszystkie linie lotnicze powinny mieć co najmniej minimalny wspólny standardowy wymiar bagażu podręcznego;

E. mając na uwadze, że komunikat Komisji z 9 grudnia 2020 r. pt. "Strategia na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności - europejski transport na drodze ku przyszłości" (COM(2020)0789) obejmuje działania umożliwiające przegląd rozporządzenia (WE) nr 1008/2008, a także przegląd przepisów dotyczących praw pasażerów oraz kodeksu postępowania dla komputerowych systemów rezerwacji;

1. ponawia poparcie dla ukończenia prac nad przepisami unijnymi dotyczącymi praw pasażerów linii lotniczych pozwalającymi podnieść standardy ochrony i informowania pasażerów, wzmocnić ich prawa oraz zagwarantować, że przewoźnicy lotniczy będą działać na zharmonizowanych warunkach na zliberalizowanym rynku, co ułatwi podróżowanie;

2. przypomina, że zgodnie z orzeczeniem TSUE 4  w sprawie C-487/12 bagaż podręczny (tj. bagaż nierejestrowany) należy uznać za konieczny składnik przewozu pasażerów, pod warunkiem że bagaż ten spełnia rozsądne wymogi pod względem wagi i rozmiaru, a zatem jego przewóz nie może podlegać dodatkowej opłacie; w związku z tym wzywa państwa członkowskie, aby zapewniły przestrzeganie tego orzeczenia, a w międzyczasie dążyły do dążyły do tego, by przewoźnicy w sposób przejrzysty podawali informacje o wszelkich opłatach za bagaż podręczny obok informacji o cenie i rozkładzie lotu, by wzmocnić ochronę konsumentów;

3. zwraca uwagę, że linie lotnicze na całym świecie mają różne zasady i ograniczenia dotyczące rozmiaru i wagi bagażu podręcznego, który pasażerowie mogą wnieść na pokład, co często prowadzi do nieporozumień, niedogodności, mniej wygodnych podróży, opóźnień, a czasem kłótni między pasażerami a pracownikami linii lotniczych;

4. odnotowuje, że główne obawy pasażerów to niespójna polityka linii lotniczych dotycząca limitów bagażu podręcznego, którą można uznać za nadużycie lub nieuczciwą praktykę i która stanowi trudność dla podróżnych często korzystających z różnych linii lotniczych lub odbywających loty łączone obsługiwane przez rożnych przewoźników, a także fakt, że nie wszyscy przewoźnicy stosują się do orzeczenia TSUE w sprawie C-487/12;

5. zauważa, że różnice w przepisach linii lotniczych dotyczących wielkości bagażu podręcznego i rejestrowanego oraz opłat pobieranych od pasażerów powodują ukryte koszty, gdy pasażer korzysta z usług różnych linii lotniczych lub musi zmienić linie lotnicze z nieprzewidzianych lub praktycznych powodów;

6. przypomina, że swoboda ustalania taryf przez przewoźników lotniczych, o których mowa w art. 22 rozporządzenia (WE) nr 1008/2008, nie obejmuje ustalania opłat za bagaż podręczny;

7. uważa, że ukryte i dodatkowe koszty ograniczają możliwość porównywania ofert różnych linii lotniczych, co w konsekwencji utrudnia pasażerowi dokonanie świadomego wyboru najlepszej oferty;

8. zauważa, że kontrole wymiarów bagażu podręcznego przeprowadzane na miejscu przez pracowników linii lotniczych, którzy czasami stosują przepisy w sposób uznaniowy i arbitralny, wskazują na nadmiar różnych limitów dotyczących wielkości bagażu;

9. uważa, że ogólnounijna harmonizacja wymogów dotyczących wielkości, wagi i rodzaju bagażu podręcznego i rejestrowanego wszystkich linii lotniczych działających w Unii Europejskiej zwiększyłaby przejrzystość i ochronę konsumentów podróżujących samolotami;

10. zauważa, że również w przypadku podróży z małymi zwierzętami domowymi w kabinie jako bagaż podręczny dopuszczalne wymiary toreb podróżnych lub transporterów różnią się nieco w zależności od linii lotniczej, co powoduje podobne niedogodności;

11. odnotowuje proces przeglądu rozporządzenia (WE) nr 1008/2008;

12. zachęca Komisję, by przedstawiła konkretne środki polityczne pozwalające uwzględnić orzeczenie TSUE w sprawie C-487/12, zgodnie z którym bagaż podręczny nie może podlegać dodatkowej opłacie, oraz podkreśla, że należy określić zakres i szczegółowe wymogi dotyczące rozsądnych wymiarów i wagi bagażu podręcznego, a także zająć się złożonością norm linii lotniczych dotyczących bagażu w kontekście przeglądu rozporządzenia (WE) nr 1008/2008;

13. wzywa Komisję, by w przeglądzie rozporządzenia (WE) nr 1008/2008 uwzględniła propozycje rozwiązania kwestii generujących ukryte koszty, takich jak przydział miejsc lub skomplikowana polityka bagażowa linii lotniczych, w celu uregulowania składu ceny końcowej;

14. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Komisji, Radzie oraz rządom i parlamentom państw członkowskich.

1 Dz.U. L 293 z 31.10.2008, s. 3.
2 Wyrok Trybunału (piąta izba) z dnia 18 września 2014 r., Vueling Airlines SA przeciwko Instituto Galego de Consumo de la Xunta de Galicia, C-487/12, ECLI:EU:C:2014:2232.
3 Rozporządzenie (WE) nr 889/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 maja 2002 r. zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 2027/97 w sprawie odpowiedzialności przewoźnika lotniczego z tytułu wypadków lotniczych (Dz.U. L 140 z 30.5.2002, s. 2).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024