(C/2023/454)
(Dz.U.UE C z dnia 1 grudnia 2023 r.)
Parlament Europejski,
- uwzględniając pismo przewodniczącej Parlamentu z 24 czerwca 2022 r.,
- uwzględniając art. 236 i 237 Regulaminu,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Spraw Konstytucyjnych (A9-0072/2023),
1. podejmuje decyzję o wprowadzeniu do swojego Regulaminu poniższych zmian;
2. przypomina, że zmiany te wchodzą w życie pierwszego dnia najbliższej sesji miesięcznej;
3. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej decyzji Radzie i Komisji tytułem informacji.
Poprawka 1
Regulamin Parlamentu Europejskiego
Artykuł 11 - ustęp 2
| Tekst obowiązujący | Poprawka |
| 2. Posłowie powinni przyjąć systematyczną praktykę spotykania się wyłącznie z tymi przedstawicielami grup interesu, którzy są zarejestrowani w rejestrze służącym przejrzystości utworzonym w drodze porozumienia między Parlamentem Europejskim i Komisją Europejską (6). | 2. Posłowie powinni przyjąć systematyczną praktykę spotykania się wyłącznie z tymi przedstawicielami grup interesu, którzy są zarejestrowani w rejestrze służącym przejrzystości utworzonym w drodze porozumienia międzyinstytucjonalnego w sprawie obowiązkowego rejestru służącego przejrzystości (6). |
|
___________ (6) Porozumienie z dnia 16 kwietnia 2014 r. między Parlamentem Europejskim a Komisją Europejską w sprawie "rejestru służącego przejrzystości" dotyczącego organizacji i osób samozatrudnio- nych zaangażowanych w opracowanie i realizację polityki Unii Europejskiej (Dz.U. L 277 z 19.9.2014, s. 11). |
__________ (6) Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 20. maja 2021 r. po między Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie obowiązkowego rejestru służącego przejrzystości (Dz.U. L 207 z 11.6.2021, s. 1). |
Poprawka 2
Regulamin Parlamentu Europejskiego
Artykuł 11 - ustęp 3
| Tekst obowiązujący | Poprawka |
| 3. Posłowie powinni publikować w internecie wszystkie zaplanowane spotkania z tymi przedstawicielami grup interesu, którzy są objęci zakresem rejestru służącego przejrzystości. Z zastrzeżeniem art. 4 ust. 6 załącznika I sprawozdawcy, kontrsprawozdawcy i przewodniczący komisji publikują w internecie w odniesieniu do każdego sprawozdania wszystkie zaplanowane spotkania z udziałem przedstawicieli grup interesu objętych rejestrem służącym przejrzystości. Prezydium udostępnia w tym celu niezbędną infrastrukturę na stronie internetowej Parlamentu. | 3. Posłowie powinni publikować w internecie wszystkie zaplanowane spotkania z tymi przedstawicielami grup interesu, którzy są objęci zakresem porozumienia międzyinstytucjonal- nego. Z zastrzeżeniem art. 4 ust. 6 załącznika I sprawozdawcy, kontrsprawozdawcy i przewodniczący komisji publikują w internecie w odniesieniu do każdego sprawozdania wszystkie zaplanowane spotkania z udziałem przedstawicieli grup interesu objętych zakresem porozumienia międzyinstytucjonalnego. Prezydium udostępnia w tym celu niezbędną infrastrukturę na stronie internetowej Parlamentu. |
Poprawka 3
Regulamin Parlamentu Europejskiego
Artykuł 123 - ustęp 2
| Tekst obowiązujący | Poprawka |
| 2. Nie wydaje się przepustek osobom indywidualnym z otoczenia posła, które objęte są zakresem porozumienia między Parlamentem Europejskim a Komisją Europejską w sprawie "Rejestru służącego przejrzystości". | 2. Nie wydaje się przepustek osobom indywidualnym z otoczenia posła, które objęte są zakresem porozumienia międzyinstytucjonalnego w sprawie obowiązkowego rejestru służącego przejrzystości. |
Poprawka 4
Regulamin Parlamentu Europejskiego
Artykuł 123 - ustęp 3 - akapit 1
| Tekst obowiązujący | Poprawka |
| 3. Podmioty wymienione w rejestrze służącym przejrzystości i ich przedstawiciele posiadający długoterminowe przepustki uprawniające do wstępu do pomieszczeń Parlamentu Europejskiego muszą przestrzegać: | 3. Podmioty wpisane do rejestru służącego przejrzystości i ich przedstawiciele posiadający długoterminowe przepustki uprawniające do wstępu do pomieszczeń Parlamentu Europejskiego muszą przestrzegać: |
| - kodeksu postępowania dla rejestrujących się podmiotów, załączonego do porozumienia; | - kodeksu postępowania dla rejestrujących się podmiotów, załączonego do porozumienia międzyinstytucjonalnego; |
| - procedur i innych zobowiązań określonych w porozumieniu; oraz | - procedur i innych zobowiązań określonych w porozumieniu międzyinstytucjonalnym; oraz |
| - przepisów wykonawczych odnoszących się do niniejszego artykułu. | - przepisów wykonawczych odnoszących się do niniejszego artykułu. |
Poprawka 5
Regulamin Parlamentu Europejskiego
Artykuł 123 - ustęp 5
| Tekst obowiązujący | Poprawka |
| 5. Prezydium - na wniosek Sekretarza Generalnego - przyjmuje środki niezbędne do wdrożenia rejestru służącego przejrzystości zgodnie z postanowieniami umowy w sprawie utworzenia tego rejestru. | 5. Prezydium - na wniosek Sekretarza Generalnego - przyjmuje środki niezbędne do wdrożenia rejestru służącego przejrzystości zgodnie z postanowieniami porozumienia mię- dzyinstytucjonalnego. |
Poprawka 6
Regulamin Parlamentu Europejskiego
Artykuł 137
| Tekst obowiązujący | Poprawka |
| Artykuł 137 | Artykuł 137 |
| Tura pytań | Tura pytań |
| 1. Tura pytań do Komisji może mieć miejsce podczas każdej sesji miesięcznej i trwa maksymalnie dziewięćdziesiąt minut oraz dotyczy jednego lub większej liczby konkretnych zagadnień przekrojowych, o których decyzję podejmuje Konferencja Przewodniczących na miesiąc przed sesją miesięczną. | 1. Tura pytań do komisarzy może mieć miejsce podczas każdej sesji miesięcznej i trwa maksymalnie około dziewięćdziesiąt minut oraz dotyczy jednego lub większej liczby zagadnień, o których decyzję podejmuje Konferencja Przewodniczących najpóźniej w czwartek poprzedzający daną sesję miesięczną. |
| 2. Zakres kompetencji komisarzy zaproszonych przez Konferencję Przewodniczących do udziału w turze pytań musi odpowiadać konkretnemu zagadnieniu przekrojowemu, którego mają dotyczyć zadawane im pytania. Na sesję miesięczną zaprasza się nie więcej, niż dwóch komisarzy. W zależności od konkretnego zagadnienia przekrojowego wybranego na turę pytań możliwe jest jednak zaproszenie trzeciego komisarza. | 2. Zakres kompetencji komisarzy zaproszonych przez Konferencję Przewodniczących do udziału w turze pytań musi odpowiadać zagadnieniu, którego mają dotyczyć zadawane im pytania. Na sesję miesięczną zaprasza się nie więcej, niż dwóch komisarzy. W zależności od zagadnienia wybranego na turę pytań możliwe jest jednak zaproszenie trzeciego komisarza. |
| 3. Zgodnie z wytycznymi określonymi przez Konferencję Przewodniczących poszczególne tury pytań mogą być prowadzone z udziałem Rady, przewodniczącego Komisji, Wiceprzewodniczącego Komisji / Wysokiego Przedstawiciela Unii ds. Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa oraz Przewodniczącego Eurogrupy. | 3. Tury pytań mogą także być prowadzone, zgodnie z zasadami ustanowionymi w ust. 1, z udziałem Przewodniczącego Rady Europejskiej, prezydencji Rady, przewodniczącego Komisji, Wiceprzewodniczącego Komisji / Wysokiego Przedstawiciela Unii ds. Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa oraz Przewodniczącego Eurogrupy. |
| 4. Czas przeznaczony na turę pytań nie jest w konkretny sposób przydzielany z wyprzedzeniem. Przewodniczący dba o to, aby w miarę możliwości pytania składać mogli na przemian posłowie różnych orientacji politycznych i posłowie pochodzący z różnych państw członkowskich. | 4. Czas przeznaczony na turę pytań nie jest w konkretny sposób przydzielany z wyprzedzeniem. Przewodniczący dba o to, aby w miarę możliwości pytania składać mogli na przemian posłowie różnych orientacji politycznych i posłowie pochodzący z różnych państw członkowskich. |
| 5. Poseł ma minutę na sformułowanie pytania, zaś komisarz dwie minuty na udzielenie odpowiedzi. Poseł ten może zadać pytanie uzupełniające trwające nie więcej, niż 30 sekund i bezpośrednio odnoszące się do pytania głównego. Komisarz ma dwie minuty na udzielenie odpowiedzi na pytanie uzupełniające. | 5. Poseł ma minutę na sformułowanie pytania, zaś osoba, do której je skierowano, dwie minuty na udzielenie odpowiedzi. Poseł ten może zadać pytanie uzupełniające trwające nie więcej, niż 30 sekund i bezpośrednio odnoszące się do pytania głównego. Osoba, do której skierowano pytanie, ma dwie minuty na udzielenie odpowiedzi na pytanie uzupełniające. |
| Pytania oraz pytania uzupełniające muszą bezpośrednio dotyczyć wybranego zagadnienia przekrojowego, w sprawie którego podjęto decyzję zgodnie z ust. 1. Przewodniczący może podjąć decyzję w sprawie dopuszczalności pytań. | 6. Pytania oraz pytania uzupełniające muszą bezpośrednio dotyczyć zagadnienia, w sprawie którego podjęto decyzję zgodnie z ust. 1. Przewodniczący może podjąć decyzję w sprawie dopuszczalności pytań. |
Poprawka 7
Regulamin Parlamentu Europejskiego
Artykuł 171 - ustęp 2
| Tekst obowiązujący | Poprawka |
| 2. Żaden poseł nie może zabrać głosu, jeżeli nie udzielił mu go Przewodniczący. Mówca przemawia ze swojego miejsca i zwraca się do Przewodniczącego. Jeśli mówca odbiega od tematu, Przewodniczący dyscyplinuje mówcę. |
2. Żaden mówca nie może zabrać głosu, jeżeli nie udzielił mu go Przewodniczący. Jeśli mówca odbiega od tematu, Przewodniczący dyscyplinuje mówcę. 2a. Mówcy, których wystąpienia przewidziano na liście mówców, zabierają głos z głównej mównicy. Mówcy z niepeł- nosprawnościami mogą wypowiadać się ze swoich miejsc, o ile sobie tego życzą. W przypadku wszystkich innych wystąpień mówcy zabierają głos ze swoich miejsc. |
Poprawka 8
Regulamin Parlamentu Europejskiego
Artykuł 171 - ustęp 8
| Tekst obowiązujący | Poprawka |
| 8. Przewodniczący może udzielić głosu posłom, którzy poprzez podniesienie niebieskiej kartki zgłaszają chęć zadania innemu posłowi w trakcie jego przemówienia pytania o długości nieprzekraczającej 30 sekund, związanego z tym, co poseł powiedział. Przewodniczący może udzielić w ten sposób głosu wyłącznie jeśli poseł przemawiający wyrazi zgodę na zadanie pytania a Przewodniczący uzna, że nie doprowadzi to do zakłócenia debaty lub, przez zadawanie kolejnych pytań zgłaszanych przez podniesienie niebieskiej kartki, do wyraźnego braku równowagi w związku z przynależnością do grup politycznych posłów zabierających głos w debacie. | 8. Przewodniczący może udzielić głosu posłom, którzy poprzez podniesienie niebieskiej kartki zgłaszają chęć zadania innemu posłowi w trakcie jego przemówienia pytania o długości nieprzekraczającej 30 sekund, związanego z tym, co poseł powiedział. Przewodniczący może udzielić w ten sposób głosu wyłącznie jeśli poseł przemawiający wyrazi zgodę na zadanie pytania a Przewodniczący uzna, że nie doprowadzi to do zakłócenia debaty lub, przez zadawanie kolejnych pytań zgłaszanych przez podniesienie niebieskiej kartki, do wyraźnego braku równowagi w związku z przynależnością do grup politycznych posłów zabierających głos w debacie. Poseł podnoszący niebieską kartkę i mówca nie mogą pochodzić z tej samej grupy politycznej oraz nie mogą być obydwaj posłami niezrzeszonymi. Nie naruszając warunków określonych w zdaniu drugim, stosowanym odpowiednio, Przewodniczący może zezwolić posłowi, który zadał takie pytanie, na skomentowanie odpowiedzi mówcy w czasie nie dłuższym niż pół minuty. Następnie mówca może ustosunkować się do tej wypowiedzi. |
Poprawka 9
Regulamin Parlamentu Europejskiego
Artykuł 194 - ustęp 1 - akapit 1
| Tekst obowiązujący | Poprawka |
| 1. Po zakończeniu głosowania każdy poseł może złożyć nieprzekraczające jednej minuty oświadczenie ustne dotyczące stanowiska zajętego w pojedynczym lub końcowym głosowaniu w sprawie przedłożonej Parlamentowi. Każdy poseł może złożyć w jednej sesji maksymalnie trzy oświadczenia ustne dotyczące stanowiska zajętego w głosowaniu. | 1. Każdy poseł może złożyć nieprzekraczające jednej minuty oświadczenie ustne dotyczące stanowiska zajętego w pojedynczym lub końcowym głosowaniu w sprawie przedłożonej Parlamentowi. Takie wyjaśnienia dotyczące stanowiska zajętego w głosowaniu są udzielane na koniec posiedzenia, na którym odbyło się dane głosowanie, chyba że Przewodniczący postanowi w drodze wyjątku przesunąć je na późniejszy termin w ramach tej sesji miesięcznej. Każdy poseł może złożyć w jednej sesji maksymalnie trzy oświadczenia ustne dotyczące stanowiska zajętego w głosowaniu. |
Poprawka 10
Regulamin Parlamentu Europejskiego
Artykuł 216 - ustęp 4
| Tekst obowiązujący | Poprawka |
| 4. Artykuł 171 ust. 2 stosuje się odpowiednio do komisji. Art. 171 ust. 2 zdanie drugie nie ma jednak zastosowania do posłów, którzy uczestniczą w posiedzeniu zdalnie. | 4. Artykuł 171 ust. 2 stosuje się odpowiednio do komisji. |
Poprawka 11
Regulamin Parlamentu Europejskiego
Artykuł 231 - ustęp 2
| Tekst obowiązujący | Poprawka |
| 2. Kandydatury muszą mieć poparcie co najmniej trzydziestu ośmiu posłów pochodzących z co najmniej dwóch państw członkowskich. | 2. Kandydatury muszą mieć poparcie co najmniej trzydziestu ośmiu posłów pochodzących z co najmniej dwóch państw członkowskich. |
| Każdy poseł może udzielić poparcia tylko jednej kandydaturze. | Każdy poseł może udzielić poparcia tylko jednej kandydaturze. Poparcie udzielone przez posła jest ważne tylko wtedy, gdy zostało wyrażone na standardowym formularzu, dostarczonym przez służby Parlamentu niezwłocznie po opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej ogłoszenia wzywającego do zgłaszania kandydatur. W tym standardowym formularzu wyraźnie określa się datę podpisania. Termin ten przypada przed upływem terminu na składanie kandydatur określonym zgodnie z ust. 1. |
| Posłowie mogą wycofać swoje poparcie, powiadamiając Przewodniczącego o wycofaniu się przed upływem tego terminu. Jeżeli po upływie tego terminu okaże się, że poseł poparł więcej niż jedną kandydaturę, żaden z podpisów nie liczy się dla którejkolwiek z kandydatur. | |
| Do kandydatury powinny być dołączone wszelkie dokumenty pozwalające stwierdzić w sposób niebudzący wątpliwości, że kandydat spełnia warunki określone w art. 6 ust. 2 decyzji Parlamentu Europejskiego 94/262/EWWiS, WE, Euratom (53). | Do kandydatury powinny być dołączone wszelkie dokumenty pozwalające stwierdzić w sposób niebudzący wątpliwości, że kandydat spełnia warunki określone w art. 11 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego (UE, Euratom) 2021/1163 (53). |
|
__________ (53) Decyzja Parlamentu Europejskiego 94/262/EWWiS, WE, Eura- |
|
| tom z dnia 9. marca 1994 r. w sprawie przepisów i ogólnych warunków regulujących wykonywanie funkcji Rzecznika Praw Obywatelskich (Dz.U. L 113 z 4.5.1994, s. 15). |
_____________ (53) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego (UE, Euratom) 2021/1163 z dnia 24 czerwca 2021 r. określające przepisy i ogólne warunki regulujące wykonywanie funkcji Rzecznika Praw Obywatelskich (Statut Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich) i uchylające decyzję 94/262/EWWiS, WE, Euratom (Dz.U. L 253 z 16.7.2021, s. 1). |
Poprawka 12
Regulamin Parlamentu Europejskiego
Artykuł 231 - ustęp 3
| Tekst obowiązujący | Poprawka |
| 3. Kandydatury są przekazywane właściwej komisji. Pełna lista posłów, którzy udzielili poparcia kandydatom, jest podawana do wiadomości publicznej w stosownym czasie. | 3. Kandydatury są przekazywane właściwej komisji. Pełna lista posłów, którzy udzielili poparcia kandydatom, jest podawana do wiadomości publicznej w dniu roboczym następującym po upływie terminu zgłaszania kandydatur określonego zgodnie z ust. 1. |
Poprawka 13
Regulamin Parlamentu Europejskiego
Artykuł 231 - ustęp 3 a (nowy)
| Tekst obowiązujący | Poprawka |
| 3a. Kandydaci otrzymują, na wniosek, tymczasową przepustkę umożliwiającą im wstęp do budynków Parlamentu. |
Poprawka 14
Regulamin Parlamentu Europejskiego
Artykuł 231 - ustęp 8
| Tekst obowiązujący | Poprawka |
| 8. Z wyjątkiem przypadków śmierci lub odwołania, Rzecznik Praw Obywatelskich sprawuje swój urząd do momentu przejęcia obowiązków przez jego następcę. | skreśla się |
Poprawka 15
Regulamin Parlamentu Europejskiego
Artykuł 232
| Tekst obowiązujący | Poprawka |
| Artykuł 232 | Artykuł 232 |
| Działalność Rzecznika Praw Obywatelskich | Działalność Rzecznika Praw Obywatelskich |
| 1. Właściwa komisja bada przypadki niewłaściwego administrowania, o których została poinformowana przez Rzecznika Praw Obywatelskich zgodnie z art. 3 ust. 6 i 7 decyzji 94/262/EWWiS, WE, Euratom, i może sporządzić sprawozdanie zgodnie z art. 54. | 1. Właściwa komisja bada przypadki niewłaściwego administrowania, o których została poinformowana przez Rzecznika Praw Obywatelskich zgodnie z art. 4 ust. 1 i 3 rozporządzenia (UE, Euratom) 2021/1163, i może sporządzić sprawozdanie zgodnie z art. 54. |
| Właściwa komisja dokonuje analizy przedstawionego przez Rzecznika na koniec każdego rocznego posiedzenia plenarnego sprawozdania o wynikach przeprowadzonych postępowań zgodnie z art. 3 ust. 8 decyzji Parlamentu Europejskiego 94/262/EWWiS, WE, Euratom. Właściwa komisja może przedstawić Parlamentowi projekt rezolucji, jeżeli uzna, że powinien on zająć stanowisko w odniesieniu do któregokolwiek aspektu sprawozdania. | 1a. Właściwa komisja dokonuje analizy przedstawionego przez Rzecznika Praw Obywatelskich na koniec każdego rocznego posiedzenia plenarnego sprawozdania o wynikach przeprowadzonych postępowań zgodnie z art. 4 ust. 5 rozporządzenia (UE, Euratom) 2021/1163. Właściwa komisja może przedstawić Parlamentowi projekt rezolucji, jeżeli uzna, że powinien on zająć stanowisko w odniesieniu do któregokolwiek aspektu sprawozdania. |
| 2. Rzecznik Praw Obywatelskich może również przekazywać właściwej komisji informacje, jeśli wystąpi ona z takim wnioskiem, lub z własnej inicjatywy zabierać przed nią głos. | 2. Zgodnie z art. 4 ust. 4 rozporządzenia (UE, Euratom) 2021/1163 Rzecznik Praw Obywatelskich może, z własnej inicjatywy lub na wniosek właściwej komisji, zostać wysłuchany przez tę komisję lub udzielić informacji na temat swojej działalności. |
| 2a. W przypadku gdy Rzecznik Praw Obywatelskich zasięga opinii Parlamentu w sprawie projektu przepisów wykonawczych do rozporządzenia (UE, Euratom) 2021/1163 zgodnie z jego art. 18, komisja przedmiotowo właściwa w sprawie tego rozporządzenia przedkłada Parlamentowi sprawozdanie zgodnie z art. 51. Artykuł 59 ust. 1, 2, 4 i 5 stosuje się odpowiednio. |
Poprawka 16
Regulamin Parlamentu Europejskiego
Artykuł 233 - ustęp 2
| Tekst obowiązujący | Poprawka |
| 2. Wniosek jest przekazywany Rzecznikowi Praw Obywatelskich i właściwej komisji, która w przypadku, gdy większość jej członków uzna wymienione powody odwołania za uzasadnione, przedstawia Parlamentowi sprawozdanie. Na swój wniosek Rzecznik Praw Obywatelskich zostaje wysłuchany przed poddaniem sprawozdania pod głosowanie w Parlamencie. Po przeprowadzeniu debaty Parlament podejmuje decyzję w głosowaniu tajnym. | 2. Wniosek jest przekazywany Rzecznikowi Praw Obywatelskich i właściwej komisji, która w przypadku, gdy większość jej członków uzna wymienione powody odwołania za uzasadnione, przedstawia Parlamentowi sprawozdanie. Rzecznik Praw Obywatelskich zostaje wysłuchany przed poddaniem sprawozdania pod głosowanie w Parlamencie. Po przeprowadzeniu debaty Parlament podejmuje decyzję w głosowaniu tajnym. |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2023.454 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 19 kwietnia 2023 r. w sprawie zmian w Regulaminie Parlamentu odnoszących się do tur pytań, głównej mównicy, procedury niebieskiej kartki, wyjaśnień dotyczących stanowiska zajętego w głosowaniu, rejestru służącego przejrzystości i Rzecznika Praw Obywatelskich (2023/2014(REG)) |
| Data aktu: | 19/04/2023 |
| Data ogłoszenia: | 01/12/2023 |