INFORMACJA DOTYCZĄCA ZATWIERDZENIA ZMIANY STANDARDOWEJ
"Conca de Barberà"
PDO-ES-A1422-AM04
Data przekazania informacji: 20.12.2022
OPIS I UZASADNIENIE ZATWIERDZONEJ ZMIANY
1. Zmniejszenie zawartości alkoholu i zwiększenie kwasowości lotnej
OPIS
Zmniejszono minimalną rzeczywistą i całkowitą objętościową zawartość alkoholu w winach produkowanych w ramach ChNP "Conca de Barberà".
Zwiększono rzeczywistą kwasowość lotną wyrażoną jako kwas octowy.
Zmiana dotyczy pkt 2.2 Właściwości fizyczne i chemiczne specyfikacji produktu oraz pkt 4 jednolitego dokumentu.
Jest to zmiana standardowa, ponieważ nie wchodzi w zakres żadnego z rodzajów zmian określonych w art. 14 ust. 1 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/33.
UZASADNIENIE
W przeszłości wina produkowane w Conca de Barberà miały niską zawartość alkoholu, gdyż były produkowane z odmian winorośli, które dawały alkohol o umiarkowanym stężeniu.
Już w zarządzeniu z 27 lipca 1972 r. Conca de Barberà wymieniono jako obszar produkcji vinos enverados ("zielonych" win o niskiej zawartości alkoholu).
José Peñín w opracowaniu Manual de Vinos españoles z 1981 r. pośród zalet win z Conca de Barberà wymienia m.in. umiarkowaną zawartość alkoholu (najniższą w Katalonii).
Faktem jest, że tradycyjnie warunki klimatyczne w Conca de Barberà powodowały, że winogrona nie były w pełni dojrzałe, a wina miały umiarkowaną zawartość alkoholu. Obecnie jednak ze względu na zmianę klimatu zbiory są bardziej zróżnicowane i zazwyczaj pozwalają otrzymać wina o niskiej zawartości alkoholu.
Jeżeli chodzi o kwasowość lotną, zarejestrowani plantatorzy win objętych ChNP "Conca de Barberà" coraz bardziej szanują środowisko. Winnice ekologiczne są coraz powszechniejsze, co prowadzi do tendencji do stosowania w winnicach mniejszej liczby środków ochrony roślin. W związku z tym w winogronach występuje więcej mikroorganizmów. Fermentacja alkoholowa zwiększa kwasowość lotną win.
2. Skreślenie wyjątku mającego zastosowanie do jednoodmianowych win czerwonych produkowanych z odmiany trepat
OPIS
Skreślono wyjątek mający zastosowanie do minimalnej zawartości alkoholu (rzeczywistej i całkowitej) w jednoodmia- nowych winach produkowanych z odmiany Trepat.
Zmiana dotyczy pkt 2.2 Właściwości fizyczne i chemiczne specyfikacji produktu oraz pkt 4 jednolitego dokumentu.
Jest to zmiana standardowa, ponieważ nie wchodzi w zakres żadnego z rodzajów zmian określonych w art. 14 ust. 1 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/33.
UZASADNIENIE
W przypadku jednoodmianowych win czerwonych produkowanych z odmiany Trepat minimalna rzeczywista i całkowita objętościowa zawartość alkoholu była niższa: 11 % zamiast zwyczajowego limitu 11,5 %. Obecnie zmniejszono minimalną rzeczywistą i całkowitą objętościową zawartość alkoholu we wszystkich produkowanych winach, w tym w jednoodmianowych winach czerwonych produkowanych z odmiany Trepat. Oznacza to, że minimalna rzeczywista objętościowa zawartość alkoholu jest taka sama dla wszystkich win czerwonych.
3. Dodanie dwóch odmian
OPIS
Dodano odmiany Querol i Garro.
Pkt 6 specyfikacji produktu zostaje zmieniony, lecz zmiany te nie mają wpływu na jednolity dokument, ponieważ wspomniane odmiany są wprowadzane jako odmiany drugorzędne.
Jest to zmiana standardowa, ponieważ nie wchodzi w zakres żadnego z rodzajów zmian określonych w art. 14 ust. 1 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/33.
UZASADNIENIE
Na wniosek wytwórni wina z wyznaczonego obszaru oraz w świetle badań przeprowadzonych przez INCAVI (Kata- loński Instytut Winorośli i Wina) zdecydowano o włączeniu czerwonych odmian Querol i Garro do specyfikacji ChNP "Conca de Barberà". Odmiana Garro znana jest również pod nazwą Mandó.
Badania pokazują, że, ze względu na ich potencjał w zakresie alkoholu i barwy, odmiany te mają dobry potencjał przy produkcji wina, zarówno przy winach jednoodmianowych, jak i w przypadku mieszania. Querol jest znany z intensywności smaku i jakości barwy, dzięki czemu produkuje się z niego wina wysokiej jakości. Oprócz aromatów roślinnych Garro rozwija aromaty świeżych owoców i konfitur. Uznano zatem, że wina produkowane z tych odmian będą winami gatunkowymi.
JEDNOLITY DOKUMENT
1. Nazwa lub nazwy
Conca de Barberà
2. Rodzaj oznaczenia geograficznego
ChNP - chroniona nazwa pochodzenia
3. Kategorie produktów sektora wina
1. Wino
3. Wino likierowe
5. Gatunkowe wino musujące
8. Wino półmusujące
4. Opis wina lub win
1. Wino białe i wino różowe
KRÓTKI OPIS
Wytwarzane wyłącznie przez całkowitą lub częściową fermentację alkoholową świeżych winogron (rozgniecionych lub nierozgniecionych) lub moszczu winogronowego.
Białe: barwa od zielonkawo bladożółtej do intensywnie złotej. Klarowne i jasne, bez zmętnienia. Dominują podstawowe aromaty. Młode wino ma lekki i świeży smak.
Wino różowe: barwa od intensywnie czerwonej z fioletowymi i cebulowymi odcieniami aż po zabarwienie pomarańczowe, w zależności od poziomu dojrzewania. Wyrazista woń z intensywnymi nutami kwiatowymi lub owocowymi, gdy wino jest młode, oraz możliwymi śladami wanilii w przypadku wina dojrzewanego w beczkach.
* Maksymalna zawartość dwutlenku siarki: 200 miligramów na litr przy zawartości cukru poniżej 5 gramów na litr; 250 miligramów na litr przy zawartości cukru co najmniej 5 gramów na litr.
* W odniesieniu do limitów parametrów, których nie podano, zastosowanie mają odpowiednie przepisy prawa wspólnotowego.
| Ogólne cechy analityczne | |
| Maksymalna całkowita zawartość alkoholu (w % objętości) | |
| Minimalna rzeczywista zawartość alkoholu (w % objętości) | 10 |
| Minimalna kwasowość ogólna | 3,5 grama na litr, wyrażona jako kwas winowy |
| Maksymalna kwasowość lotna (w miliekwiwalentach na litr) | 18 |
| Maksymalna całkowita zawartość dwutlenku siarki (w miligramach na litr) | |
2. Wino czerwone
KRÓTKI OPIS
Wytwarzane wyłącznie przez całkowitą lub częściową fermentację alkoholową świeżych winogron (rozgniecionych lub nierozgniecionych) lub moszczu winogronowego. Barwa mieści się w zakresie od intensywnie wiśniowej z fioletowymi odcieniami po rubinową ze śladami ochry. Wino ma czysty i intensywny aromat - wyraźnie owocowy, gdy jest młode - z nutami wanilii, tostów i przypraw, nasilającymi się wraz z dojrzewaniem w beczkach.
* Maksymalna zawartość dwutlenku siarki: 150 miligramów na litr przy zawartości cukru poniżej 5 gramów na litr; 200 miligramów na litr przy zawartości cukru co najmniej 5 gramów na litr.
* Wodniesieniu do limitów parametrów, których nie podano, zastosowanie mają odpowiednie przepisy prawa wspólnotowego.
| Ogólne cechy analityczne | |
| Maksymalna całkowita zawartość alkoholu (w % objętości) | |
| Minimalna rzeczywista zawartość alkoholu (w % objętości) | 10,5 |
| Minimalna kwasowość ogólna | 3,5 grama na litr, wyrażona jako kwas winowy |
| Maksymalna kwasowość lotna (w miliekwiwalentach na litr) | 20 |
| Maksymalna całkowita zawartość dwutlenku siarki (w miligramach na litr) | |
3. Wino likierowe
KRÓTKI OPIS
Barwy win obejmują szeroki zakres odcieni, od bardzo ciemnych i intensywnych po odcienie na drugim krańcu spektrum dla win czerwonych i białych, nawet przechodząc w kolor bursztynowy, w zależności od stopnia dojrzewania. Wina charakteryzują się delikatnym ciepłem i mają bardziej owocowy aromat, jeśli nie są dojrzewane w beczkach. W winach dojrzewanych czuć nuty aldehydu i suszonych owoców. Mają ciepły i długotrwały smak z bogatą teksturą.
* Maksymalna zawartość dwutlenku siarki: 150 miligramów na litr przy zawartości cukru poniżej 5 gramów na litr; 200 miligramów na litr przy zawartości cukru co najmniej 5 gramów na litr.
* W odniesieniu do limitów parametrów, których nie podano, zastosowanie mają odpowiednie przepisy prawa wspólnotowego.
| Ogólne cechy analityczne | |
| Maksymalna całkowita zawartość alkoholu (w % objętości) | |
| Minimalna rzeczywista zawartość alkoholu (w % objętości) | 15 |
| Minimalna kwasowość ogólna | w miliekwiwalentach na litr |
| Maksymalna kwasowość lotna (w miliekwiwalentach na litr) | 33,33 |
| Maksymalna całkowita zawartość dwutlenku siarki (w miligramach na litr) | |
4. Gatunkowe wino musujące
KRÓTKI OPIS
Barwa musi być właściwa dla win białych, różowych i czerwonych, a charakterystyczne świeże i owocowe aromaty mają odpowiadać odmianom, z których są wytwarzane wina. W smaku wina te są świeże, kremowe i zrównoważone.
* Wodniesieniu do limitów parametrów, których nie podano, zastosowanie mają odpowiednie przepisy prawa wspólnotowego.
| Ogólne cechy analityczne | |
| Maksymalna całkowita zawartość alkoholu (w % objętości) | |
| Minimalna rzeczywista zawartość alkoholu (w % objętości) | 9,5 |
| Minimalna kwasowość ogólna | 3,5 grama na litr, wyrażona jako kwas winowy |
| Maksymalna kwasowość lotna (w miliekwiwalentach na litr) | |
| Maksymalna całkowita zawartość dwutlenku siarki (w miligramach na litr) | 185 |
5. Wino półmusujące
KRÓTKI OPIS
Barwa musi odpowiadać opisowi dla win białych lub różowych, jednak z dodatkową zawartością dwutlenku węgla. Wino musi być wyraziste, owocowe lub kwiatowe. Jest zrównoważone i świeże w ustach oraz powoduje lekkie odczucie mrowienia z powodu uwalniania się dwutlenku węgla.
* Maksymalna zawartość dwutlenku siarki: 200 miligramów na litr (wina białe i różowe) oraz 150 miligramów na litr (wina czerwone) przy zawartości cukru poniżej 5 gramów na litr; 250 miligramów na litr (wina białe i różowe) oraz 200 miligramów na litr (wina czerwone) przy zawartości cukru co najmniej 5 gramów na litr.
* W odniesieniu do limitów parametrów, których nie podano, zastosowanie mają odpowiednie przepisy prawa wspólnotowego.
| Ogólne cechy analityczne | |
| Maksymalna całkowita zawartość alkoholu (w % objętości) | |
| Minimalna rzeczywista zawartość alkoholu (w % objętości) | 9 |
| Minimalna kwasowość ogólna | w miliekwiwalentach na litr |
| Maksymalna kwasowość lotna (w miliekwiwalentach na litr) | |
| Maksymalna całkowita zawartość dwutlenku siarki (w miligramach na litr) | |
5. Praktyki enologiczne
5.1. Szczególne praktyki enologiczne
1.
Ograniczenia dotyczące produkcji wina
Zbiór winogron musi być prowadzony z dużą starannością. Do produkcji win objętych ChNP można stosować tylko wystarczająco dojrzałe winogrona, z naturalną zawartością alkoholu co najmniej 9 % objętości. Wydajność nie może przekraczać 70 litrów moszczu lub wina na każde 100 kg zebranych winogron.
5.2. Maksymalna wydajność
1.
12 000 kilogramów winogron z hektara
2.
84 hektolitrów z hektara 6. Wyznaczony obszar geograficzny
Wyznaczony obszar składa się z działek winorośli znajdujących się w następujących gminach lub rejonach geograficznych:
Barberà de la Conca
Blancafort
Conesa
L'Espluga de Francoli
Forès
Montblanc
Pira
Rocafort de Queralt
Sarral
Senan
Solivella
Vallclara
Vilaverd
Vimbodí
W gminie Vilanova de Prades parcele ewidencyjne 11, 16, 20, 21 oraz działka 23 na parceli ewidencyjnej 10.
W gminie Cabra del Camp, parcela 1, działki 13, 15, 18, 28, 29, 34, 66 i 77. Parcela 4, działki 35 i 51.
W gminie Aiguamúrcia, parcela 35, działka 14; parcela 36, działka 1; parcela 41, działka 13.
Wskazane działki w gminach Cabra del Camp i Aiguamúrica znajdują się poza granicami wyznaczonego obszaru dla ChNP "Conca de Barbera". W przeszłości były jednak własnością wspólników wytwórni win Agrícola de Barbera de la Conca, SCCL lub dostawców wytwórni Bodegas Concavins, SA. Działki te mogą zatem być wykorzystywane w produkcji win objętych ChNP "Conca de Barbera", w przypadku gdy spełniają także następujące wymogi:
- Winogrona z powyższych gospodarstw wykorzystywano w powyższych wytwórniach win przed 1 stycznia 1989 r.
- Zezwolenie będzie obowiązywać, o ile obecni właściciele lub ich bezpośredni spadkobiercy będą właścicielami wyżej wspomnianych winorośli. Będzie ono uznawane za zezwolenie indywidualne i będzie sprawdzane indywidualnie.
7. Odmiany winorośli
MACABEO - VIURA
TEMPRANILLO - ULL DE LLEBRE
TREPAT
8. Opis związku lub związków
8.1. Wino
Śródziemnomorski klimat łagodzony oddziaływaniem wybrzeża Tarragony, kontynentalny charakter rejonów wokół Lleidy oraz wyraźna różnica między temperaturami dziennymi a nocnymi - to czynniki sprzyjające produkcji lekkich win białych o wyjątkowej jakości, z delikatnym owocowym aromatem i stosunkowo wysoką zawartością alkoholu. Wina różowe - z powodu ich stosunkowo niskiej kwasowości - są lekkie, owocowe i świeże. Młode wina czerwone są gładkie, lekkie i mają aromatyczny smak. Dojrzewane wina czerwone są bardziej skoncentrowane i osiągają większą złożoność i długość aromatów.
Na koncentrację i strukturę win białych, a także win czerwonych i różowych mają wpływ mulisto-gliniaste i gliniaste gleby Conca de Barberà. Terasy rzeczne nadają miękkości winom białym i różowym, natomiast ilasto-łupkowe gleby - bogate w łupki - dodają barwy i struktury winom czerwonym.
8.2. Gatunkowe wino musujące i półmusujące
Najbardziej charakterystycznymi glebami Conca de Barberà są gleby gliniasto-wapienne. Dzięki nim wina musujące i półmusujące nabierają koncentracji i struktury. Terasy rzeczne natomiast dodają im miękkości.
8.3. Wino likierowe
Gleby ilasto-łupkowe w tym rejonie nadają winom likierowym barwy i więcej struktury.
9. Dodatkowe wymogi zasadnicze (pakowanie, etykietowanie i inne wymogi)
Ramy prawne
przepisy krajowe
Rodzaj wymogów dodatkowych
przepisy dodatkowe dotyczące etykietowania
Opis wymogu
Opakowanie musi być indywidualnie oznaczone ustalonym odciskiem pieczęci ChNP, a na każdym opakowaniu musi być umieszczony niepowtarzalny numer indywidualny. Numer ten nadaje się partii w wytwórni wina w momencie pakowania.
Wysokość czcionki użytej do oznaczenia "Conca de Barberà" nie może przekraczać 4 milimetrów, a wysokość słów "Denominación de Origen" (nazwa pochodzenia) - połowy tego rozmiaru.
Na etykiecie muszą się znaleźć następujące informacje:
- Nazwa gminy wymienionej w informacji o butelkującym lub przewoźniku.
- Rzeczywista objętościowa zawartość alkoholu wyrażona w pełnych jednostkach procentowych lub w jednostkach połówkowych objętości, po których jest umieszczony skrót "% obj.".
- W stosownych przypadkach informacja o zawartości siarczynów w produkcie butelkowanym.
- Numer rejestracyjny w rejestrze butelkujących prowadzonym przez Departament ds. Rolnictwa, Zwierząt Gospodarskich, Rybołówstwa, Żywności i Środowiska.
- W przypadku użycia nazwy handlowej, należy ją umieścić w polu widzenia i uprzednio zarejestrować w hiszpańskim urzędzie zajmującym się patentami i znakami towarowymi. Rejestrację tę należy zgłosić do rejestru butelkujących prowadzonego przez Departament ds. Rolnictwa, Zwierząt Gospodarskich, Rybołówstwa, Żywności i Środowiska.
- Numer partii może się znajdować poza polem widzenia, w którym podane są informacje obowiązkowe.
- Nazwa odmiany, jeśli co najmniej 85 % winogron użytych do produkcji wina jest tej odmiany.
- Nazwy maksymalnie trzech odmian, pod warunkiem że dane wino jest wytwarzane w całości z tych trzech odmian, przy czym zawsze należy je wymieniać według zawartości procentowej w mieszaninie wina - w kolejności od największej do najmniejszej.
- W przypadku występowania więcej niż trzech odmian można je podać poza polem widzenia, w którym umieszczone są informacje obowiązkowe, zawsze w kolejności od największej do najmniejszej zawartości procentowej w mieszaninie wina.
- Rok zbioru, jeśli co najmniej 85 % winogron użytych do produkcji wina zebrano w roku, który ma być podany w opisie.
- W przypadku nazw win zawierających nazwę plantatora winorośli lub gospodarstwa wino musi pochodzić z winorośli uprawianej przez tego plantatora lub zarejestrowanej dla danego gospodarstwa i musi być wytwarzane wyłącznie ze zbiorów tego plantatora lub w tym gospodarstwie.
Link do specyfikacji produktu
http://incavi.gencat.cat/.content/005-normativa/plecs-condicions-do-catalanes/Arxius-plecs/Plec-de-Condicions-DOCB- control-canvis.pdf
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2023.101.51 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Publikacja informacji dotyczącej zatwierdzenia zmiany standardowej w specyfikacji produktu objętego nazwą pochodzenia w sektorze winorośli i wina, o której to zmianie mowa w art. 17 ust. 2 i 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/33 |
| Data aktu: | 17/03/2023 |
| Data ogłoszenia: | 17/03/2023 |