Ogłoszenie o naborze - Członek Izby Odwoławczej (EXT/21/109/AD 11/BOA)

OGŁOSZENIE O NABORZE
Członek Izby Odwoławczej (EXT/21/109/AD 11/BOA)
(2021/C 472 A/01)

Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO), zwany dalej "Urzędem", poszukuje kandydatów w celu obsadzenia dwóch wolnych stanowisk członka izb odwoławczych Urzędu.
Stanowisko CZŁONEK IZBY ODWOŁAWCZEJ
Grupa funkcyjna/grupa zaszeregowania AD 11
Rodzaj umowy Pracownik zatrudniony na czas określony
Nr ref. EXT/21/109/AD 11/BOA_Member
Termin składania zgłoszeń 4 stycznia 2022 r. o północy czasu obowiązującego w Alicante (CET)
Miejsce zatrudnienia Alicante, HISZPANIA
Przewidywana data rozpoczęcia wykonywania obowiązków Od 1 lipca 2022 r.

1. INFORMACJE PODSTAWOWE

Kontekst politycznoprawny

Urząd ustanowiono rozporządzeniem Rady (WE) nr 40/94 1  (obecne rozporządzenie (UE) 2017/1001 Parlamentu Europejskiego i Rady 2 ) jako zdecentralizowaną agencję Unii Europejskiej (UE) oferującą ochronę praw własności intelektualnej przedsiębiorstwom i innowatorom w całej UE i poza nią. Na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 6/2002 3  utworzono zarejestrowany wzór wspólnotowy, którym również zarządza Urząd, a później na mocy rozporządzenia (UE) nr 386/2012 Parlamentu Europejskiego i Rady 4  powierzono Urzędowi europejskie obserwatorium do spraw naruszeń praw własności intelektualnej.

Od czasu jego utworzenia w 1994 r. siedzibą Urzędu jest Alicante w Hiszpanii. Urząd zarządza rejestracją znaku towarowego UE i zarejestrowanego wzoru wspólnotowego, które są ważne na całym terytorium UE. Zadania na szczeblu UE obejmują również konwergencję narzędzi i praktyk we współpracy z partnerami w krajowych i regionalnych urzędach ds. własności intelektualnej z UE, użytkownikami i innymi partnerami instytucjonalnymi. Razem te urzędy tworzą Sieć Własności Intelektualnej Unii Europejskiej (EUIPN) i współpracują ze sobą, aby móc zaoferować użytkownikom spójny proces rejestracji na szczeblu krajowym lub unijnym.

Językami Urzędu są: angielski, francuski, hiszpański, niemiecki i włoski. Niektóre postępowania mogą być jednak prowadzone w innych językach urzędowych Unii Europejskiej.

Organizacja, zarządzanie i struktura EUIPO

Strukturę zarządzania EUIPO tworzą Zarząd i Komitet Budżetowy, a w skład każdego z nich wchodzi przedstawiciel z każdego państwa członkowskiego, dwóch przedstawicieli Komisji Europejskiej i jeden przedstawiciel Parlamentu Europejskiego. EUIPO ma autonomię prawną, administracyjną i finansową.

Rada decyduje o powołaniu dyrektora wykonawczego, zastępcy(-ów) dyrektora wykonawczego oraz prezesa i przewodniczących izb odwoławczych z listy kandydatów zaproponowanych przez zarząd. Zarząd odpowiada za wybór i mianowanie członków izb odwoławczych.

Dyrektor wykonawczy jest przedstawicielem prawnym Urzędu, ponosi odpowiedzialność za kierowanie nim i odpowiada przez zarządem i komitetem budżetowym. Dyrektora wykonawczego wspiera jeden lub więcej zastępców.

Budżet Urzędu na 2021 r. wynosi około 504 mln EUR, a liczba stanowisk w planie zatrudnienia to 925.

EUIPO jest podzielony na kilka działów funkcyjnych; każdy z nich podlega dyrektorowi wykonawczemu lub zastępcy dyrektora wykonawczego.

Mimo że izby odwoławcze stanowią część systemu administracyjnego i systemu zarządzania Urzędu, powstały na podstawie RZTUE jako odrębna jednostka w ramach Urzędu, której celem jest przedstawianie niezależnego przeglądu decyzji Urzędu, a od ich decyzji można się odwołać do sądów UE w Luksemburgu.

W skład izb odwoławczych wchodzi obecnie prezes, czterech przewodniczących i szesnastu członków wspomaganych przez prawników i pracowników administracyjnych. Prezes izb odwoławczych, przewodniczący i członkowie poszczególnych izb podlegają Zarządowi Urzędu. W izbach odwoławczych, w tym w sekretariacie i działach ds. wiedzy, informacji i wsparcia oraz ds. alternatywnych metod rozstrzygania sporów, pracuje około 100 pracowników.

W 2020 r. złożono 2 479 odwołań i wydano 2 561 decyzji. Prezes izb odwoławczych przewodniczy prezydium izb odwoławczych, które jest odpowiedzialne za określenie przepisów i organizację pracy izb, wdraża jego decyzje i przypisuje sprawy danej izbie. Na czele każdej izby odwoławczej stoi przewodniczący. Prezes izb odwoławczych przewodniczy również wielkiej izbie.

Szczegółowe informacje dostępne są na stronie internetowej pod adresem:

https://euipo.europa.eu/ohimportal/pl/home.

2. OBOWIĄZKI

Członek izby odwoławczej EUIPO rozpatruje sprawy i sporządza decyzje dotyczące odwołań od decyzji wydanych przez Urząd w pierwszej instancji (w zakresie rozpatrzenia zgłoszenia znaku towarowego lub wzoru, sprzeciwu wobec nich, ich wykreślenia i unieważnienia wzoru).

Izby odwoławcze orzekają na posiedzeniach w składzie trzyosobowym, przy czym co najmniej dwóch członków składu izby musi być prawnikami. W pewnych szczególnych przypadkach decyzje są podejmowane przez wielką izbę, której przewodniczy prezes izb odwoławczych lub członek będący prawnikiem. Prezes izb odwoławczych oraz przewodniczący i członkowie izb odwoławczych są niezawiśli. W swoich rozstrzygnięciach nie są związani żadnymi instrukcjami.

Na podstawie decyzji prezydium izb odwoławczych członkowie mogą być powołani do jednej izby odwoławczej lub kilku izb odwoławczych.

Z zastrzeżeniem przepisów określanych corocznie przez prezydium izb odwoławczych w odniesieniu do organizacji pracy poszczególnych izb, każdy członek izb odwoławczych ma przygotować około 130 projektów decyzji rocznie i uczestniczyć w charakterze trzeciego członka przy podejmowaniu decyzji w około 200 kolejnych sprawach.

W celu wykonywania swoich obowiązków członek uzyskuje wsparcie ze strony prawników i pracowników administracyjnych.

Członkowie mogą być też wezwani do wygłaszania wykładów, udziału w konferencjach i uczestniczenia w działaniach Działu ds. Alternatywnych Metod Rozstrzygania Sporów.

3. KRYTERIA KWALIFIKOWALNOŚCI

Aby kandydat mógł zostać dopuszczony do procedury wyboru, musi spełnić wszystkie wymienione poniżej warunki przed upływem terminu składania zgłoszeń:

Warunki ogólne 5

- obywatelstwo jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej i korzystanie z pełni praw obywatelskich,

- uregulowany stosunek do służby wojskowej,

- spełnienie wymogów 6  dotyczących predyspozycji do wykonywania obowiązków wiążących się z danym stanowiskiem,

- zdolność fizyczna do wykonywania powierzonych obowiązków,

- zdolność do wypełnienia całej 5-letniej kadencji, począwszy od przewidywanej daty objęcia obowiązków, przed osiągnięciem wieku emerytalnego ustalonego na koniec miesiąca, w którym kandydat osiągnie wiek 66 lat 7 . Przewidywana data objęcia stanowiska to 1 lipca 2022 r.

Wykształcenie

- poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom uniwersyteckim, potwierdzony dyplomem, jeżeli zwykłe studia uniwersyteckie trwają cztery lata lub dłużej;

or

- poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom uniwersyteckim, potwierdzony dyplomem, oraz co najmniej roczne doświadczenie zawodowe, jeżeli studia uniwersyteckie w normalnym trybie trwają co najmniej trzy lata.

Doświadczenie zawodowe 8

- W chwili upływu terminu składania zgłoszeń kandydat ma co najmniej 15 lat doświadczenia zawodowego (16 lat w przypadku studiów trzyletnich) nabytego po otrzymaniu dyplomu ukończenia studiów.

Wśród tych 15 lat doświadczenia zawodowego:

- co najmniej 10 lat musi być zdobyte w dziedzinie własności intelektualnej, z czego

- co najmniej 5 lat musi być w dziedzinie znaków towarowych lub wzorów.

Znajomość języków obcych

- biegła znajomość jednego z języków urzędowych Unii Europejskiej (co najmniej na poziomie C1) - język 1,

- znajomość jednego z języków Urzędu na zadowalającym poziomie (co najmniej na poziomie B2) w zakresie niezbędnym do pełnienia obowiązków na tym stanowisku - język 2 9 .

Pięć języków Urzędu to: angielski (EN), francuski (FR), hiszpański (ES), niemiecki (DE) i włoski (IT). Wskazane poziomy odpowiadają wspólnemu europejskiemu systemowi opisu kształcenia językowego.

4. KRYTERIA WYBORU/ATUTY

W celu wyboru najlepiej wykwalifikowanych kandydatów do rozmowy kwalifikacyjnej, zastosowane zostaną i indywidualnie ocenione następujące kryteria:

a) Doświadczenie zawodowe

- udokumentowane doświadczenie przy rozpatrywaniu spraw prawnych lub w podobnej działalności, w szczególności w kontekście akt dotyczących własności intelektualnej, a zwłaszcza znaków towarowych i wzorów UE,

- udokumentowane doświadczenie w działalności prawnej lub w zakresie prowadzenia sporów sądowych, w tym w zakresie przygotowywania spraw sądowych lub działań następczych,

- udokumentowane doświadczenie w zakresie jednostek lub organów własności intelektualnej, w tym w instytucjach lub agencjach UE, krajowych urzędach ds. własności intelektualnej lub innych organizacjach lub przedsiębiorstwach ds. własności intelektualnej.

b) Specjalistyczna wiedza techniczna:

- bardzo dobra znajomość ustawodawstwa i orzecznictwa dotyczącego własności intelektualnej, zwłaszcza dotyczącego znaków towarowych i wzorów UE,

- bardzo dobra znajomość europejskiego środowiska własności intelektualnej, w tym spraw z zakresu podrabiania towarów i naruszeń,

- znajomość ogólnego prawa, polityk, ram instytucjonalnych i procedur UE.

c) Znajomość języków:

- doświadczenie zawodowe w pracy w języku innym niż język ojczysty kandydata,

- biegła znajomość języka angielskiego lub niemieckiego (co najmniej na poziomie C1), który może być jednym z wymaganych języków określonych w kryteriach kwalifikowalności w pkt 3,

- biegła znajomość innego języka Urzędu (EN, FR, DE, IT, ES) (co najmniej na poziomie C1) poza językami wymienionymi w pkt 3 niniejszego ogłoszenia o naborze.

d) Inne doświadczenie i umiejętności:

- udokumentowana zdolność do pracy w środowisku wielokulturowym lub międzynarodowym.

e) Wykształcenie:

- wykształcenie prawne (dyplom studiów uniwersyteckich lub studiów podyplomowych w dziedzinie prawa, jak np. na poziomie magistra prawa lub równoważnym).

Oprócz spełnienia kryteriów wymienionych powyżej kandydaci zaproszeni na rozmowę kwalifikacyjną zostaną ocenieni pod względem następujących wymogów:

f) Kompetencje, w szczególności:

- komunikacja: komunikowanie się w sposób jasny i precyzyjny, zarówno ustnie, jak i na piśmie,

- analiza i rozwiązywanie problemów: identyfikowanie faktów o znaczeniu krytycznym dla złożonych kwestii oraz opracowywanie kreatywnych i praktycznych rozwiązań,

- praca z innymi: współpraca z innymi w zespołach i ponad granicami organizacyjnymi, a także z poszanowaniem różnic między poszczególnymi osobami; krzewienie ducha pracy zespołowej poprzez promowanie wspólnych celów i wymianę wiedzy i doświadczeń,

- uczenie się i rozwój: rozwój i doskonalenie indywidualnych umiejętności oraz wiedzy o organizacji i jej otoczeniu; zaangażowanie w szkolenie innych, dzielenie się wiedzą i systematyczne udoskonalanie metod pracy,

- wyznaczanie priorytetów i organizacja: zdolność do wyznaczania priorytetów w realizacji najważniejszych zadań, elastyczność w pracy i efektywna organizacja pracy własnej i innych osób,

- jakość i rezultaty: przyjmowanie osobistej odpowiedzialności za osiąganie wysokiej jakości wyników pracy w ramach ustalonych procedur i podejmowanie inicjatywy w tym zakresie; wyraźne zorientowanie na klienta (wewnętrznego i zewnętrznego); wdrażanie procesów systemowych i metodycznych w projektach i pracach realizowanych samodzielnie i przez własny zespół,

- odporność: utrzymanie skuteczności w czasie pracy pod presją, wykazywanie elastyczności i dostosowywanie się do zmieniającego otoczenia pracy; zachęcanie do takiego podejścia innych osób oraz dostosowywanie podejścia swojego i zespołu w celu sprostania zmieniającym się okolicznościom,

- przywództwo: kierowanie i zarządzani ludźmi w celu osiągania wyników.

5. PROCEDURA WYBORU

Informacje ogólne

Nadzór nad przebiegiem procedury wyboru będzie sprawował Zarząd Urzędu.

Prace przygotowawcze

Podkomisja przygotowawcza powołana przez Zarząd dokona wstępnej oceny zgłoszeń i przeprowadzi rozmowy z kandydatami dysponującymi najlepszymi kwalifikacjami.

Istnieje możliwość zwrócenia się do kandydatów, których zgłoszenia klasyfikują się wśród najlepiej wykwalifikowanych osób zgodnie z kryteriami wyboru wymienionymi szczegółowo w pkt 4, o zweryfikowanie swoich umiejętności językowych, jak również o udowodnienie swojego doświadczenia zawodowego lub innych umiejętności, wiedzy i kompetencji. Kandydaci, z którymi skontaktowano się na etapie wyboru wstępnego, niekoniecznie zostaną zaproszeni na rozmowę kwalifikacyjną. Nawiązanie kontaktu może być wykorzystane jako jeden z etapów przy wyborze najbardziej odpowiednich kandydatów do rozmowy kwalifikacyjnej.

Podkomisja przygotowawcza powiadomi kandydatów o stanie postępowania zgodnie z upoważnieniem udzielonym przez Zarząd.

Rozmowa kwalifikacyjna

Rozmowy kwalifikacyjne odbędą się w Alicante. Kandydaci zaproszeni na rozmowę kwalifikacyjną zostaną poinformowani odpowiednio wcześniej o terminie i godzinie rozmowy. Rozmowa będzie prowadzona w jednym z języków Urzędu (EN, FR, DE, IT, ES), innym niż język ojczysty kandydata wskazany w formularzu zgłoszeniowym.

W trakcie rozmowy sprawdzone będą wiedza i doświadczenie kandydata w sprawach związanych z docelowymi obowiązkami, aby ocenić jego zdolność do wykonywania zleconych zadań zgodnie z warunkami wymienionymi w niniejszym ogłoszeniu o naborze.

Poza wyżej wymienionymi rozmowami kwalifikacyjnym lub testami od zgłaszających może być również wymagane uczestniczenie w dalszych rozmowach kwalifikacyjnych lub testach.

Podkomisja przygotowawcza sporządzi raport nt. prac przygotowawczych dla Zarządu.

Lista rezerwowa i powołanie

Zarząd podejmie decyzję o sporządzeniu listy rezerwowej obejmującej cztery nazwiska w celu powołania dwóch członków izb odwoławczych. Zarząd przyjmie listę czterech kandydatów, którzy zostaną umieszczeni na liście rezerwowej i podejmie decyzję o powołaniu dwóch członków spośród kandydatów umieszczonych na liście rezerwowej.

Umieszczenie na liście rezerwowej nie gwarantuje zatrudnienia. Lista rezerwowa pozostanie ważna do podjęcia obowiązków przez powołanych kandydatów.

6. WARUNKI ZATRUDNIENIA

Wyłoniony kandydat zostanie powołany przez Zarząd Urzędu na 5-letnią kadencję. Zwracamy uwagę, że kandydat musi być zdolny do wypełnienia całej pierwszej 5-letniej kadencji przed osiągnięciem wieku emerytalnego, tj. ustalonego na koniec miesiąca, w którym kandydat osiągnie wiek 66 lat 10  - bieg rozpoczyna się od dnia przedstawienia propozycji i zgody na przyjęcie do służby.

Powołanemu kandydatowi (powołanym kandydatom) zostanie zaproponowana umowa na czas określony zgodnie z art. 2 lit. a) warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej 11  w kategorii AD i grupie zaszeregowania 11.

Obecna wysokość podstawowego miesięcznego wynagrodzenia odpowiadająca pierwszemu stopniowi w tej grupie zaszeregowania wynosi 10 315,83 EUR. Oprócz wynagrodzenia przysługują dodatki w zależności od stanu cywilnego i dzieci na utrzymaniu. Ponadto osoba zatrudniona otrzyma rozmaite dodatki związane z przeprowadzką i podróżami oraz ubezpieczenie od wypadków, chorobowe i emerytalne. Od wynagrodzenia zostanie pobrany podatek UE i inne potrącenia przewidziane w warunkach zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej. Wynagrodzenie jest zwolnione z jakichkolwiek podatków krajowych. Dzieci pozostające na utrzymaniu mogą nieodpłatnie uczęszczać do szkoły europejskiej w Alicante.

Kadencja członka izby odwoławczej wyłonionego w przedmiotowej procedurze wyboru może być przedłużona na kolejne 5-letnie okresy na podstawie art. 166 ust. 5 RZTUE lub do osiągnięcia wieku emerytalnego, jeżeli wiek ten zostanie osiągnięty w trakcie sprawowania nowej kadencji, po uprzedniej pozytywnej ocenie pracy członka dokonanej przez Zarząd, po konsultacji z prezesem izb odwoławczych.

Stosunek pracy zakończy się bądź z upływem kadencji albo na wniosek mianowanego kandydata za 3-miesięcznym wypowiedzeniem.

Niezależność i deklaracja o braku konfliktu interesów

Zgodnie z art. 166 RZTUE członkowie izb odwoławczych są niezawiśli. W swoich rozstrzygnięciach nie są związani żadnymi instrukcjami. Członkowie w pełni poświęcą się wypełnianiu swoich obowiązków, a ich zachowaniem nie kierują interes osobisty, narodowy ani jakiekolwiek zewnętrzne wpływy. Nie można ich odwołać ze stanowiska, chyba że zaistnieje poważna podstawa takiego odwołania i Trybunał Sprawiedliwości - w ramach procedury określonej w art. 166 ust. 6 RZTUE - podejmie taką decyzję.

Powołani członkowie zostaną zatem poproszeni o złożenie oświadczenia, w którym zobowiążą się do działania w sposób niezawisły i zgodnie z interesem publicznym, oraz o złożenie oświadczenia dotyczącego wszelkich interesów, które można by uznać za mające niekorzystny wpływ na ich niezawisłość. Zgłaszający muszą potwierdzić gotowość do złożenia takich oświadczeń w swoim zgłoszeniu.

Ze względu na szczególny charakter zadań od zgłaszających wymagać się będzie podpisania oświadczenia dotyczącego ich przeszłych, obecnych lub przewidywalnych interesów, które mogłyby wpływać na ich niezależność.

7. SKŁADANIE ZGŁOSZEŃ

Kandydaci muszą skorzystać z formularza zgłoszeniowego, który znajduje się na stronie Urzędu: https://euipo.europa.eu/ohimportal/en/vacancies.

Zgłoszenia należy składać za pośrednictwem poczty elektronicznej na poniższy adres e-mail: MBBCSecretariat@euipo.europa.eu.

Zgłoszenia muszą dotrzeć przed północą w dniu 4 stycznia 2022 r.

Należy pamiętać w szczególności o uważnym wypełnieniu wszystkich pól formularza. Niepełny formularz zgłoszeniowy (na przykład zawierający uwagi typu "zob. CV lub list motywacyjny w załączeniu") nie zostanie wzięty pod uwagę.

Kandydaci zaproszeni na rozmowę kwalifikacyjną (zob. pkt 5 "Procedura wyboru") będą również poproszeni o dostarczenie przed rozmową do momentu określonego w tym celu przez podkomisję przygotowawczą dowodów poświadczających spełnienie wymogów określonych w niniejszym ogłoszeniu o naborze oraz potwierdzających inne kwalifikacje i doświadczenie wymienione w zgłoszeniu:

- kopii dokumentu tożsamości (np. paszportu lub dowodu osobistego),

- kopii dyplomów,

- kopii zaświadczeń dotyczących doświadczenia zawodowego, o którym mowa w pkt 3.

Inne dokumenty, zwłaszcza CV, nie będą brane pod uwagę. Należy zwrócić uwagę, że kwalifikacje lub doświadczenie zawodowe niepoparte dowodami w postaci dokumentów, tj. kopiami dyplomów ukończenia studiów lub świadectwami pracy, nie będą brane pod uwagę, w wyniku czego zgłoszenie może zostać odrzucone.

8. RÓWNOŚĆ SZANS

Urząd stosuje politykę równych szans i przyjmuje zgłoszenia bez względu na płeć, rasę, kolor skóry, pochodzenie etniczne lub społeczne, cechy genetyczne, język, wyznanie lub przekonania, opinie polityczne lub wszelkie inne opinie, przynależność do mniejszości narodowej, majątek, urodzenie, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną.

9. OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH

Urząd, jako organ odpowiedzialny za organizację procedury wyboru, zapewnia przetwarzanie danych osobowych kandydatów zgodnie z przepisami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 12 . Odnosi się to w szczególności do poufności i bezpieczeństwa takich danych.

10. ODWOŁANIE

Jeżeli kandydat uważa, że z daną decyzją wiążą się niekorzystne dla niego skutki, może wnieść zażalenie na podstawie art. 90 ust. 2 regulaminu pracowniczego urzędników Unii Europejskiej ("Regulamin pracowniczy"), kierując je na następujący adres:

EUIPO - European Union Intellectual Property Office

Human Resources Department

Avenida de Europa, 4

03008 Alicante

HISZPANIA

Kandydaci mogą również wnieść odwołanie do sądu zgodnie z art. 270 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i art. 91 regulaminu pracowniczego, przesyłając je na adres:

General Court

Rue du Fort Niedergrünewald

L-2925 Luxembourg

LUKSEMBURG

Szczegółowe informacje na temat sposobu wnoszenia odwołania można uzyskać na stronie internetowej Sądu: https://curia.europa.eu/jcms/jcms/Jo2_7033/pl/.

11. DODATKOWE INFORMACJE

Wszelkie dodatkowe informacje lub wiadomości dla Urzędu, podkomisji przygotowawczej lub Zarządu dotyczące niniejszej procedury wyboru należy przesyłać na następujący adres e-mail: MBBCSecretariat@euipo.europa.eu.

Kandydatom przypomina się, że prace podkomisji przygotowawczej są poufne. Kandydatom zabrania się nawiązywania bezpośredniego lub pośredniego kontaktu z członkami tej komisji bądź korzystania z pomocy innych osób w celu nawiązania takiego kontaktu.

Uwagi:

Jakiekolwiek nawiązanie w niniejszym ogłoszeniu do osoby płci męskiej oznaczać będzie również nawiązanie do osoby płci żeńskiej.

W przypadku rozbieżności pomiędzy różnymi wersjami językowymi ogłoszenia właściwą wersją jest wersja angielska.

1 Rozporządzenie Rady (WE) nr 40/94 z dnia 20 grudnia 1993 r. w sprawie wspólnotowego znaku towarowego (Dz.U. L 11 z 14.1.1994, s. 1).
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1001 z dnia 14 czerwca 2017 r. w sprawie znaku towarowego Unii Europejskiej (Dz.U. L 154 z 16.6.2017, s. 1).
3 Rozporządzenie Rady (WE) nr 6/2002 z dnia 12 grudnia 2001 r. w sprawie wzorów wspólnotowych (Dz.U. L 3 z 5.1.2002, s. 1).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 386/2012 z dnia 19 kwietnia 2012 r. w sprawie powierzenia Urzędowi Harmonizacji Rynku Wewnętrznego (znaki towarowe i wzory) zadań związanych z egzekwowaniem praw własności intelektualnej, w tym zwoływania posiedzeń przedstawicieli sektora publicznego i prywatnego w charakterze europejskiego obserwatorium do spraw naruszeń praw własności intelektualnej (Dz.U. L 129 z 16.5.2012, s. 1).
5 Zgodnie z art. 12 warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej.
6 W szczególności kandydat nie może być karany ani uznany za winnego popełnienia przestępstwa.
7 Zgodnie z art. 47 lit. a) warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej.
8 Doświadczenie zawodowe oblicza się od daty uzyskania odpowiedniego dyplomu zgodnie z ww. wymogiem dotyczącym kryterium kwalifikowalności w sekcji "Wykształcenie".
9 Języki 1 i 2 muszą być różne.
10 Zgodnie z art. 47 lit. a) warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej.
12 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024