Agencja Unii Europejskiej ds. Szkolenia w Dziedzinie Ścigania (CEPOL) - Ogłoszenie o naborze na stanowisko dyrektora wykonawczego (zatrudnienie na czas określony - grupa zaszeregowania AD 14) - COM/2021/20066.

Agencja Unii Europejskiej ds. Szkolenia w Dziedzinie Ścigania (CEPOL)
Ogłoszenie o naborze na stanowisko dyrektora wykonawczego (zatrudnienie na czas określony - grupa zaszeregowania AD 14)
COM/2021/20066
(2021/C 342 A/01)

Kim jesteśmy?

CEPOL został ustanowiony jako Europejskie Kolegium Policyjne decyzją Rady 2000/820/WSiSW 1 , rozpoczął działalność w dniu 1 stycznia 2001 i został Agencją w 2005 r. W dniu 1 lipca 2016 r. (data wejścia w życie rozporządzenia w sprawie CEPOL-u 2 ) CEPOL stał się Agencją Unii Europejskiej ds. Szkolenia w Dziedzinie Ścigania. Od dnia 1 października 2014 r. siedziba CEPOL-u znajduje się w Budapeszcie (Węgry). Agencja zatrudnia obecnie 56 pracowników i dysponuje budżetem ok. 10,6 mln EUR.

Misją CEPOL-u jest zapewnianie funkcjonariuszom organów ścigania w całej UE możliwości szkolenia się i uczenia, aby wzmocnić współpracę transgraniczną w kwestiach o kluczowym znaczeniu dla bezpieczeństwa Unii Europejskiej i jej obywateli. Tematy szkoleń obejmują zakres od najważniejszych narzędzi i mechanizmów współpracy transgranicznej, przez techniki egzekwowania prawa, poważne zjawiska przestępcze, aż po kwestie przywództwa, zgodnie z polityką UE w obszarze bezpieczeństwa wewnętrznego. Działania mają na celu przekazywanie wiedzy, lecz także ułatwienie wymiany wiedzy fachowej i najlepszych praktyk oraz przyczynienie się do rozwoju wspólnej europejskiej kultury egzekwowania prawa. CEPOL stoi w obliczu znaczących zmian, w tym konieczności sprostania zmieniającym się zagrożeniom bezpieczeństwa w erze cyfrowej, co wymaga nowych i stale ewoluujących umiejętności organów ścigania w UE, w celu wzmocnienia europejskiej współpracy policyjnej. Oczekuje się, że CEPOL będzie odgrywał istotną rolę w procesie wdrażania konkretnych strategii bezpieczeństwa wewnętrznego przyjętych przez Komisję, np. takich jak:

- unijna strategia zwalczania przestępczości zorganizowanej 2021-2025 z 14 kwietnia 2021 r.,

- unijna strategia zwalczania handlu ludźmi na lata 2021-2025 z 14 kwietnia 2021 r.,

- strategia UE w dziedzinie narkotyków na lata 2021-2025 z 18 grudnia 2020 r.,

- plan w dziedzinie zwalczania terroryzmu z 9 grudnia 2020 r.,

- strategia UE na rzecz skuteczniejszej walki z niegodziwym traktowaniem dzieci w celach seksualnych z 24 lipca 2020 r.,

- plan działania UE w sprawie nielegalnego handlu bronią palną z 24 lipca 2020 r.,

ds. Szkolenia w Dziedzinie Ścigania (CEPOL) oraz zastępujące i uchylające decyzję Rady 2005/681/WSiSW (Dz.U. L 319 z 4.12.2015, s. 1).

- agenda i plan działania UE w zakresie narkotyków na lata 2021-2025 z 24 lipca 2020 r.

Ponadto oczekuje się, że CEPOL będzie odgrywał ważną rolę we wdrażaniu nowej strategii mającej doprowadzić do w pełni funkcjonującej i odpornej strefy Schengen, jak przedstawiła Komisja 2 czerwca 2021 r., zważywszy, że w obszarze bez kontroli na granicach wewnętrznych państwa członkowskie muszą prowadzić wspólne działania w celu wprowadzenia innych uzupełniających środków w dziedzinie bezpieczeństwa, policji i współpracy sądowej.

Dodatkowe informacje znajdują się na stronie internetowej: www.cepol.europa.eu.

Co oferujemy?

Dyrektor wykonawczy jest odpowiedzialny za bieżące administrowanie CEPOL-em i jest przedstawicielem prawnym Agencji. Dyrektor wykonawczy odpowiada przed zarządem i jest odpowiedzialny za wdrażanie decyzji przyjmowanych przez zarząd. Dyrektor wykonawczy na wezwanie Parlamentu Europejskiego informuje go o wykonywaniu swoich obowiązków. Rada może wezwać dyrektora wykonawczego do poinformowania jej o wykonywaniu powierzonych mu obowiązków.

Dyrektor wykonawczy będzie kierował się surowymi zasadami uczciwości i etyki. Jego zadaniem będzie przyczynienie się do opracowania nowoczesnej i łatwo rozpoznawalnej wizji dla Agencji, przy szczególnym uwzględnieniu jej wartości dodanej dla UE. Od dyrektora oczekuje się poprawy ładu korporacyjnego i kultury Agencji, zarówno pod względem umiejętności kierowniczych, jak również wobec partnerów zewnętrznych. Odpowiada on za ustanowienie administracyjnych, operacyjnych i finansowych narzędzi koniecznych do sprawnego działania Agencji, oraz za zarządzanie nimi. Powinien zapewnić, aby CEPOL dostarczał szkolenia i produkty odpowiadające zmieniającym się potrzebom w zakresie ścigania oraz ściśle współpracował w tym celu z Europolem.

Z zastrzeżeniem kompetencji Komisji i zarządu dyrektor wykonawczy jest całkowicie odpowiedzialny za realizację działań powierzonych CEPOL-owi. Dalsze zadania dyrektora wykonawczego obejmują:

a) prowadzenie stałego dialogu z Komisją Europejską i innymi instytucjami Unii w celu śledzenia i wdrażania wszystkich strategii UE w odpowiednich dziedzinach, w których działa CEPOL;

b) dążenie do świadczenia usług na najwyższym poziomie na rzecz organów ścigania, przy jednoczesnym dostosowywaniu się do zmieniających się zagrożeń i potrzeb w państwach członkowskich;

c) uwzględnienie wszystkich wyzwań, przed którymi stoi Agencja, w tym między innymi strategii cyfryzacji, oraz procesu interoperacyjności;

d) przedkładanie zarządowi propozycji dotyczących struktury wewnętrznej CEPOL-u oraz, w stosownych przypadkach, jej zmiany;

e) opracowywanie projektu programu wieloletniego oraz rocznych programów prac i przekazywanie ich zarządowi po zasięgnięciu opinii Komisji;

f) realizację programu wieloletniego oraz rocznych programów prac i informowanie zarządu o ich realizacji;

g) opracowanie projektu odpowiednich przepisów wykonawczych do regulaminu pracowniczego i do warunków zatrudnienia innych pracowników zgodnie z art. 110 regulaminu pracowniczego 3 ;

h) opracowywanie projektu rocznego skonsolidowanego sprawozdania z działalności CEPOL-u i przedstawianie go zarządowi w celu jego przyjęcia;

i) opracowywanie planu działania w następstwie wniosków z wewnętrznych lub zewnętrznych sprawozdań z kontroli i ocen, a także z dochodzeń przeprowadzanych przez OLAF, oraz przedstawianie sprawozdań z postępu prac - dwa razy w roku dla Komisji oraz regularnie dla zarządu;

j) ochronę interesów finansowych Unii poprzez zapobieganie nadużyciom finansowym, korupcji i wszelkiej innej nielegalnej działalności, z zastrzeżeniem kompetencji OLAF-u w zakresie prowadzenia dochodzeń, poprzez skuteczne kontrole oraz - w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości - odzyskiwanie nienależycie wydatkowanych kwot, a także w razie potrzeby stosowanie skutecznych, proporcjonalnych i odstraszających kar administracyjnych, oraz kar pieniężnych;

l) przygotowanie projektu przepisów finansowych mających zastosowanie do CEPOL-u;

m) sporządzanie projektu preliminarza dochodów i wydatków CEPOL-u i wykonanie jego budżetu;

n) wspieranie przewodniczącego zarządu w przygotowywaniu posiedzeń zarządu;

o) wykonywanie innych zadań zgodnie z rozporządzeniem w sprawie CEPOL-u.

Kogo poszukujemy? (kryteria naboru)

Idealny kandydat musi być wybitnym i dynamicznym profesjonalistą spełniającym następujące kryteria naboru:

a) umiejętności zarządzania:

- umiejętności dynamicznego kierowania organizacją zarówno na poziomie strategicznym, jak i zarządzania operacyjnego,

- umiejętności w zakresie opracowywania i wprowadzania w życie strategicznej wizji, wyznaczania celów oraz kierowania zespołem i motywowania pracowników w wielokulturowym i wielojęzycznym środowisku,

- gruntowne i potwierdzone umiejętności w zakresie administrowania i zarządzania, w szczególności doświadczenie w zarządzaniu zasobami budżetowymi, finansowymi oraz zasobami ludzkimi na wyższym szczeblu w środowisku krajowym, europejskim lub międzynarodowym;

b) specjalistyczne umiejętności i doświadczenie:

- doświadczenie i wiedza w zakresie unijnych strategii i praktyk dotyczących ścigania, w szczególności w odniesieniu do współpracy operacyjnej i systemów informacyjnych,

- doświadczenie w zakresie opracowywania strategii dotyczących uczenia się i szkolenia oraz ich realizacji,

- bardzo dobra znajomość unijnych programów szkoleniowych w zakresie ścigania oferowanych przez różne podmioty organizujące szkolenia na szczeblu UE i krajowym,

- dogłębne zrozumienie wpływu nowych technologii na działania w zakresie uczenia się, zarówno pod względem narzędzi pedagogicznych, jak i w odniesieniu do konieczności stałego podnoszenia umiejętności w zakresie ścigania,

- dobre ogólne zrozumienie polityki UE w obszarze bezpieczeństwa wewnętrznego,

- dobra znajomość instytucji europejskich oraz stosowanych przez nie metod działania i współpracy,

- [pożądana] znajomość ram prawnych działania CEPOL-u, jego działań i procedur,

- doświadczenie w wykorzystywaniu wiedzy opartej na badaniach w szkoleniach z zakresu ścigania będzie dodatkowym atutem;

c) cechy osobiste:

- doskonałe umiejętności budowania dobrych stosunków roboczych oraz skutecznego i płynnego komunikowania się w przejrzysty i otwarty sposób z personelem i ze wszystkimi zainteresowanymi stronami,

- doskonałe umiejętności interpersonalne oraz zdolności do działania w środowisku wielonarodowym i międzynarodowym,

- uczciwość i autorytet moralny,

- zdolność do przyjmowania konstruktywnej krytyki i akceptowania zmian.

Językiem roboczym CEPOL-u jest język angielski. W związku z tym podstawowym wymogiem jest umiejętność porozumiewania się w tym języku. Znajomość innych języków Unii Europejskiej, oprócz tych wskazanych w kryteriach kwalifikowalności, będzie dodatkowym atutem.

Wymagania wobec kandydatów (wymagania kwalifikacyjne)

Kandydaci zostaną zakwalifikowani do etapu naboru jedynie na podstawie następujących kryteriów formalnych, których spełnienie musi nastąpić przed upływem terminu składania zgłoszeń:

- Obywatelstwo: kandydat musi posiadać obywatelstwo jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej.

- Dyplom ukończenia studiów wyższych: kandydat musi posiadać:

- poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom wyższym, trwającym normalnie 4 lata lub dłużej, potwierdzony dyplomem ukończenia studiów,

- lub poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom wyższym, potwierdzony dyplomem ukończenia studiów, oraz przynajmniej roczne właściwe doświadczenie zawodowe, w przypadku gdy normalny okres trwania studiów wyższych wynosi przynajmniej 3 lata (to roczne doświadczenie nie może wchodzić w zakres doświadczenia zawodowego liczonego od chwili ukończenia studiów wyższych, o którym mowa poniżej).

- Doświadczenie zawodowe: kandydat musi posiadać przynajmniej 15-letnie doświadczenie zawodowe 4  na poziomie, na którym wymagane są wyżej wymienione kwalifikacje. Przynajmniej 5 lat tego doświadczenia zawodowego powinno być zdobyte w obszarze ścigania lub szkolenia/edukacji policji.

- Doświadczenie w zarządzaniu: przynajmniej pięć lat doświadczenia zawodowego liczonego od chwili ukończenia studiów wyższych powinno być zdobyte na wyższym stanowisku kierowniczym 5  w dziedzinie ścigania.

- Znajomość języków: kandydat musi biegle władać jednym z języków urzędowych Unii Europejskiej 6  oraz znać na zadowalającym poziomie inny język urzędowy. Komisje selekcyjne będą sprawdzać podczas rozmowy kwalifikacyjnej, czy kandydaci spełniają wymóg zadowalającej znajomości innego języka urzędowego UE. Oznacza to, że rozmowa lub jej część może zostać przeprowadzona w tym języku.

- Limit wieku: kandydat musi być w stanie, na dzień upływu terminu składania zgłoszeń, sprawować powierzoną funkcję przez całą czteroletnią kadencję przed osiągnięciem wieku emerytalnego. Dla pracownika Unii Europejskiej zatrudnionego na czas określony wiek emerytalny rozpoczyna się wraz z końcem miesiąca, w którym pracownik ten osiąga wiek 66 lat (zob. art. 47 warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej 7 ).

Procedura selekcji i powołanie

Dyrektor wykonawczy zostanie powołany przez zarząd CEPOL-u na podstawie listy kandydatów przygotowanej przez komisję selekcyjną składającą się z członków wyznaczonych przez państwa członkowskie i Komisję.

Komisja Europejska przeanalizuje wszystkie zgłoszenia i przeprowadzi wstępną weryfikację kwalifikacji; Komisja selekcyjna wskaże kandydatów o najlepszym profilu pod względem kryteriów naboru wymienionych powyżej, którzy mogą zostać zaproszeni do udziału w ocenie zintegrowanej prowadzonej przez zewnętrznych konsultantów rekrutacyjnych. Po przeprowadzeniu oceny kandydaci zostaną zaproszeni na rozmowę z komisją selekcyjną. Na podstawie tej rozmowy oraz wyników oceny zintegrowanej przeprowadzonej przez ośrodek zewnętrzny komisja selekcyjna sporządzi listę co najmniej trzech kandydatów, których uważa za odpowiednich do pełnienia funkcji dyrektora wykonawczego w CEPOL-u. Kandydaci, którzy znaleźli się na tej liście, zostaną zaproszeni na rozmowę z zarządem. Umieszczenie kandydata na wspomnianej liście nie gwarantuje zatrudnienia.

Zarząd podejmie decyzję w sprawie powołania dyrektora wykonawczego, uwzględniając wyniki wstępnego procesu selekcji, ocenę przeprowadzoną przez ośrodek zewnętrzny oraz wyniki przeprowadzonych rozmów. Kandydaci mogą zostać zaproszeni na dodatkowe rozmowy lub testy poza wymienionymi powyżej.

Przeprowadzone zostanie tajne głosowanie. Wybrany zostanie kandydat, który otrzyma dwie trzecie głosów. Jeżeli żaden z kandydatów nie otrzyma dwóch trzecich głosów w pierwszej turze głosowania, przeprowadzona zostanie druga tura, w wyniku której wykluczeni zostaną kandydaci z najmniejszą liczbą głosów. Kiedy do wyboru pozostaną tylko dwaj kandydaci, głosowanie będzie trwało dopóki, dopóty jeden z nich nie otrzyma bezwzględnej większości głosów.

rzeczywista, prawdziwa praca za wynagrodzeniem i w charakterze pracownika (każdy rodzaj umowy) lub usługodawcy. Działalność zawodowa wykonywana w niepełnym wymiarze czasu pracy będzie uwzględniana proporcjonalnie do poświadczonej liczby godzin przepracowanych w pełnym wymiarze. Urlop macierzyński, rodzicielski lub adopcyjny jest uwzględniany, jeżeli odbywa się w ramach umowy o pracę. Studia doktoranckie, nawet bez wynagrodzenia, zalicza się do okresu doświadczenia zawodowego w maksymalnym wymiarze trzech lat, o ile zakończyły się uzyskaniem stopnia doktora. Dany okres może być policzony tylko raz.

w zakresie zarządzania:

1) nazwy zajmowanych stanowisk kierowniczych i pełnione funkcje;

2) liczbę pracowników nadzorowanych na tych stanowiskach;

3) wielkość budżetów, którymi zarządzał,

4) liczbę szczebli organizacyjnych w hierarchii powyżej i poniżej jego stanowiska oraz

5) liczbę osób na równorzędnych stanowiskach.

Ze względów praktycznych oraz w celu jak najszybszego zakończenia procedury naboru w interesie kandydatów oraz Agencji procedura naboru będzie przeprowadzana wyłącznie w języku angielskim 8 .

Polityka równych szans

CEPOL stosuje politykę równych szans i niedyskryminacji zgodnie z art. 1d Regulaminu pracowniczego i zachęca do składania wniosków, które mogłyby przyczynić się do zwiększenia różnorodności, równości płci i ogólnej równowagi geograficznej w Agencji.

Warunki zatrudnienia

Wynagrodzenie i warunki zatrudnienia określono w warunkach zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej.

Wybrany kandydat zostanie zatrudniony przez Agencję w charakterze pracownika na czas określony w grupie zaszeregowania AD 14 9 . W zależności od posiadanego doświadczenia zawodowego wybrany kandydat zostanie zaklasyfikowany do stopnia 1 lub 2 w tej grupie.

Wybrany kandydat zostanie mianowany na początkowy okres czterech lat, który może zostać przedłużony o nie więcej niż cztery lata, zgodnie z rozporządzeniem ustanawiającym Agencję mającym zastosowanie w momencie powołania.

Informujemy kandydatów, że warunki zatrudnienia innych pracowników nakładają na wszystkich nowych pracowników wymóg pomyślnego ukończenia dziewięciomiesięcznego okresu próbnego.

Miejscem zatrudnienia jest Budapeszt, Węgry, gdzie znajduje się CEPOL.

Stanowisko jest dostępne od dnia 16 lutego 2022 r.

Niezależność i oświadczenie o ewentualnym konflikcie interesów

Przed objęciem funkcji dyrektor będzie musiał złożyć oświadczenie, w którym zobowiąże się do działania w sposób niezależny i zgodnie z interesem publicznym, oraz oświadczenie o braku konfliktu interesów, który mógłby zaważyć na jego niezależności.

Procedura zgłaszania kandydatur

Przed dokonaniem zgłoszenia kandydaci powinni dokładnie sprawdzić, czy spełniają wszystkie wymagania kwalifikacyjne (określone w części "Wymagania wobec kandydatów"), w szczególności kryteria dotyczące wymaganego rodzaju dyplomu, doświadczenia zawodowego na wyższych stanowiskach oraz znajomości języków. Niespełnienie któregokolwiek z wymagań kwalifikacyjnych oznacza automatycznie wykluczenie z procedury naboru.

Zgłoszenie kandydatury następuje przez rejestrację w internecie pod poniższym adresem oraz zastosowanie się do instrukcji dotyczących poszczególnych etapów procedury:

https://ec.europa.eu/dgs/human-resources/seniormanagementvacancies/

Kandydaci muszą posiadać ważny adres poczty elektronicznej. Służy on do potwierdzenia ich zgłoszenia oraz do kontaktowania się z kandydatami na poszczególnych etapach trwania procedury. Prosimy w związku z tym informować Komisję Europejską o wszelkich zmianach adresu poczty elektronicznej.

W celu dokonania zgłoszenia należy załadować życiorys w formacie PDF, najlepiej w formacie Europass CV 10 , oraz wypełnić list motywacyjny, w trybie online (maks. 8 000 znaków). Życiorys i list motywacyjny można złożyć w dowolnym języku urzędowym Unii Europejskiej.

Po zakończeniu rejestracji kandydaci otrzymają wiadomość elektroniczną potwierdzającą, że ich zgłoszenie zostało zarejestrowane. Nieotrzymanie wiadomości potwierdzającej oznacza, że zgłoszenie nie zostało zarejestrowane!

Należy zwrócić uwagę, że nie ma możliwości śledzenia w internecie przebiegu procesu naboru. Informacje o wynikach procedury kandydaci otrzymają bezpośrednio od Komisji Europejskiej.

Prośby o dodatkowe informacje lub zgłoszenia ewentualnych problemów technicznych należy kierować na adres: HR-MANAGEMENT-ONLINE@ec.europa.eu.

pracowników Unii Europejskiej wynosi 71,9 %. Współczynnik ten jest co roku aktualizowany.

Termin rejestracji kandydatów

Termin rejestracji kandydatów upływa w dniu 6 października 2021 r., o godz. 12.00 w południe czasu obowiązującego w Brukseli. Po tym terminie rejestracja elektroniczna nie będzie już możliwa.

Za dokonanie rejestracji w internecie we wskazanym terminie odpowiadają sami kandydaci. Zaleca się, by kandydaci nie zwlekali z dokonywaniem zgłoszeń do ostatnich dni, ponieważ duże obciążenie łączy lub błąd połączenia internetowego może doprowadzić do przerwania rejestracji w internecie przed jej zakończeniem, co może wiązać się z koniecznością powtórzenia całego procesu. Możliwość rejestracji zostanie zablokowana po upływie terminu zgłoszeń. Zgłoszenia nadsyłane po upływie terminu nie będą przyjmowane.

Ważne informacje dla kandydatów

Pragniemy przypomnieć, że prace różnych komisji selekcyjnych są tajne. Kandydatom nie wolno nawiązywać bezpośredniego ani pośredniego kontaktu z członkami komisji, ani też prosić o nawiązanie takiego kontaktu w ich imieniu. Wszystkie pytania należy kierować do sekretariatu odpowiedniej komisji.

Ochrona danych osobowych

Komisja Europejska i CEPOL zapewnią przetwarzanie danych osobowych kandydatów w sposób zgodny z przepisami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 11 . Odnosi się to w szczególności do zapewnienia poufnego i bezpiecznego traktowania wymienionych danych.

fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).

1 Dz.U. L 336 z 30.12.2000, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2219 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie Agencji Unii Europejskiej
3 https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:01962R0031-20210101 k) opracowywanie projektu wewnętrznej strategii zwalczania nadużyć finansowych dla CEPOL-u i przedstawianie jej zarządowi w celu jej przyjęcia;
4 Doświadczenie zawodowe jest uwzględniane wyłącznie wówczas, jeżeli stanowi faktyczny stosunek pracy zdefiniowany jako
5 Kandydat powinien w swoim życiorysie wyszczególnić w odniesieniu do wszystkich lat, podczas których zdobył doświadczenie
8 Komisja selekcyjna zadba o to, aby rodzimi użytkownicy tego języka nie odnieśli w związku z tym nadmiernej korzyści.
9 Od dnia 1 lipca 2020 r. współczynnik korygujący dla Budapesztu mający zastosowanie do wynagrodzeń urzędników i innych
10 Instrukcje tworzenia życiorysu w formacie Europass CV są dostępne pod adresem: https://europa.eu/europass/pl/create-europass-cv.
11 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024