Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) 2016/1628 w odniesieniu do przepisów przejściowych dotyczących niektórych maszyn wyposażonych w silniki o zakresie mocy 56-130 kW i powyżej 300 kW w celu zaradzenia skutkom kryzysu związanego z COVID-19[COM(2021) 254 final - 2021/0129 (COD)].

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) 2016/1628 w odniesieniu do przepisów przejściowych dotyczących niektórych maszyn wyposażonych w silniki o zakresie mocy 56-130 kW i powyżej 300 kW w celu zaradzenia skutkom kryzysu związanego z COVID-19"

[COM(2021) 254 final - 2021/0129 (COD)]

(2021/C 341/06)

(Dz.U.UE C z dnia 24 sierpnia 2021 r.)

Sprawozdawca: Christophe LEFÈVRE
Wniosek o konsultację Parlament Europejski, 20.5.2021
Rada, 25.5.2021
Podstawa prawna Art. 114 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
Sekcja odpowiedzialna Sekcja Jednolitego Rynku, Produkcji i Konsumpcji
Data decyzji Przewodniczącej 20.5.2021
Data przyjęcia na sesji plenarnej 9.6.2021
Sesja plenarna nr 561
Wynik głosowania
(za/przeciw/wstrzymało się) 206/1/11

1. Wnioski i zalecenia

1.1. Wziąwszy pod uwagę kryzys związany z COVID-19, który znacznie zakłócił łańcuchy dostaw producentów maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach, EKES przeanalizował propozycję odroczenia niektórych terminów przewidzianych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1628 1 , a następnie w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1040 2 .

1.2. Komitet z zadowoleniem przyjmuje nowy wniosek dotyczący rozporządzenia, który postrzega jako właściwą i proporcjonalną reakcję na skutki gospodarcze kryzysu związanego z COVID-19.

1.3. Uzasadnione i wyważone jest zatem odroczenie o sześć miesięcy w odniesieniu do produkcji maszyn nieporuszających się po drogach wyposażonych w "silniki przejściowe" oraz o dziewięć miesięcy w przypadku wprowadzania na rynek zamiast dwunastu miesięcy w obu przypadkach w 2020 r.

1.4. Choć EKES przypomina o konieczności przyczynienia się do osiągnięcia celów UE w zakresie jakości powietrza, to uważa, że wniosek gwarantuje właściwe funkcjonowanie rynku, zapewniając jednocześnie zainteresowanym stronom równowagę gospodarczą oraz wysoki poziom ochrony zdrowia publicznego i środowiska naturalnego.

2. Treść wniosku Komisji

2.1. W rozporządzeniu (UE) 2016/1628 ustanowiono nowe wartości graniczne emisji ("etap V"), które mają na celu obniżenie emisji czynników zanieczyszczenia powietrza z silników maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach, oraz przewidziano stosowny okres na dokonanie tego przejścia.

2.2. Pandemia COVID-19 znacznie zakłóciła łańcuchy dostaw, co z kolei wpłynęło na możliwość dotrzymania przez producentów maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach niektórych terminów nałożonych rozporządzeniem (UE) 2016/1628.

2.3. Powyższe rozporządzenie zostało zatem zmienione rozporządzeniem (UE) 2020/1040 przewidującym odroczenie niektórych terminów, których producenci nie mogli już dotrzymać bez poniesienia poważnych szkód gospodarczych w związku z nieoczekiwanymi zakłóceniami w łańcuchu dostaw. Producentom zapewniono dodatkowe dwanaście miesięcy na produkcję i wprowadzanie do obrotu maszyn wyposażonych w "silniki przejściowe" w zakresie mocy < 56 kW i > 130 kW, których produkcja miała zostać zakończona do dnia 30 czerwca 2020 r., a wprowadzanie na rynek do dnia 31 grudnia 2020 r.

2.4. Jednak ze względu na utrzymujące się zakłócenia w łańcuchu dostaw oraz produkcji spowodowane przez drugą i trzecią falę pandemii COVID-19 producenci nie będą w stanie dotrzymać terminów przypadających na 2021 r. mających zastosowanie do maszyn wyposażonych w silniki przejściowe o mocy od 56 kW do 130 kW i powyżej 300 kW bez poniesienia poważnych szkód gospodarczych.

2.5. Konieczne jest zatem odroczenie tych terminów, aby uniknąć sytuacji, w której silniki przejściowe (których liczba jest ograniczona) nie będą mogły zostać zamontowane w maszynach na czas i w związku z tym musiałyby zostać zezłomowane.

2.6. Chociaż nadal występują zakłócenia w łańcuchu dostaw oraz produkcji, nie można ich porównać z tymi, które miały miejsce wiosną 2020 r., w związku z czym uzasadnione jest odroczenie o sześć miesięcy w odniesieniu do produkcji maszyn wyposażonych w przedmiotowe silniki i o dziewięć miesięcy w przypadku wprowadzania na rynek zamiast dwunastu miesięcy w obu przypadkach w 2020 r.

2.7. Proponowane odroczenie będzie miało również zastosowanie do pojazdów rolniczych i leśnych wyposażonych w silniki przejściowe, ponieważ podlegają one przepisom dotyczącym emisji zanieczyszczeń dla maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach.

3. Uwagi ogólne

3.1. EKES ponownie wyraża wielokrotnie powtarzane już przekonanie, że ograniczenie szkodliwych emisji tlenku węgla, tlenków azotu, węglowodorów i cząstek stałych z silników montowanych w maszynach mobilnych nieporuszających się po drogach jest niezbędnym krokiem na drodze do realizacji celów UE w zakresie jakości powietrza.

3.2. W swojej opinii w sprawie rozporządzenia (UE) 2016/1628 EKES zalecił szybkie przyjęcie nowego rozporządzenia, zważywszy na silne obawy dotyczące wpływu nanocząsteczek powstałych w procesie spalania na zdrowie publiczne i z uwagi na wysoki poziom ochrony, jaki można zapewnić poprzez wdrożenie proponowanego etapu V dla silników przeznaczonych do maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach.

3.3. Komitet zdaje sobie jednak sprawę, że kryzys związany z COVID-19 spowodował znaczne zakłócenia w łańcuchu dostaw i produkcji, które nadal się utrzymują z powodu drugiej i trzeciej fali, w związku z czym producenci nie będą w stanie dotrzymać terminów wyznaczonych na 2021 r. bez poniesienia poważnych szkód gospodarczych.

3.4. Ponadto EKES jest w pełni świadomy, że kryzys nie został i nie mógł zostać przewidziany, i że mamy do czynienia z całkowicie wyjątkową sytuacją. Uznaje zatem, że pandemia COVID-19 stanowi poważne wyzwanie dla zdecydowanej większości europejskich sektorów gospodarki.

3.5. W związku z tym EKES popiera odroczenie o sześć miesięcy w odniesieniu do produkcji maszyn wyposażonych w przedmiotowe silniki i o dziewięć miesięcy w przypadku wprowadzania na rynek zamiast dwunastu miesięcy w obu przypadkach w 2020 r.

3.6. Zdaniem EKES-u jest to rozsądny i proporcjonalny środek mający na celu zagwarantowanie właściwego funkcjonowania rynku wewnętrznego, równowagi gospodarczej zainteresowanych stron oraz wysokiego poziomu ochrony zdrowia publicznego i środowiska naturalnego.

Bruksela, dnia 9 czerwca 2021 r.
Christa SCHWENG
Przewodnicząca
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego
1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1628 z dnia 14 września 2016 r. w sprawie wymogów dotyczących wartości granicznych emisji zanieczyszczeń gazowych i pyłowych oraz homologacji typu w odniesieniu do silników spalinowych wewnętrznego spalania przeznaczonych do maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1024/2012 i (UE) nr 167/2013 oraz zmieniające i uchylające dyrektywę 97/68/WE (Dz.U. L 252 z 16.9.2016, s. 53).
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1040 z dnia 15 lipca 2020 r. zmieniające rozporządzenie (UE) 2016/1628 w odniesieniu do jego przepisów przejściowych w celu uwzględnienia wpływu kryzysu związanego z COVID-19 (Dz.U. L 231 z 17.7.2020, s. 1).

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2021.341.39

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) 2016/1628 w odniesieniu do przepisów przejściowych dotyczących niektórych maszyn wyposażonych w silniki o zakresie mocy 56-130 kW i powyżej 300 kW w celu zaradzenia skutkom kryzysu związanego z COVID-19[COM(2021) 254 final - 2021/0129 (COD)].
Data aktu: 24/08/2021
Data ogłoszenia: 24/08/2021