(2021/C 337/03)
(Dz.U.UE C z dnia 23 sierpnia 2021 r.)
W dniu 24 września 2020 r. Komisja Europejska przyjęła wniosek dotyczący rozporządzenia w sprawie rynków kryptoaktywów i zmieniającego dyrektywę (UE) 2019/1937 (zwany dalej "wnioskiem"). We wniosku ustanowiono wymogi dotyczące przejrzystości i ujawniania informacji w odniesieniu do emisji i dopuszczania kryptoaktywów do obrotu; przepisy dotyczące udzielania zezwolenia dostawcom usług w zakresie kryptoaktywów oraz emitentom tokenów powiązanych z aktywami i emitentom tokenów będących pieniądzem elektronicznym, a także sprawowania nad nimi nadzoru; wniosek reguluje działalność, organizację i zasady zarządzania emitentów tokenów powiązanych z aktywami, emitentów tokenów będących pieniądzem elektronicznym i dostawców usług w zakresie kryptoaktywów; oraz zawiera przepisy dotyczące ochrony konsumentów w zakresie emisji kryptoaktywów, obrotu kryptoaktywami, wymiany kryptoaktywów i przechowywania kryptoaktywów, jak również środki zapobiegania nadużyciom na rynku w celu zapewnienia integralności rynku kryptoaktywów.
EIOD przypomina o potrzebie szerszej refleksji nad tym, jak lepiej zapewnić zgodność z przepisami i zasadami ochrony danych technologii bazowej kryptoaktywów, mianowicie technologię blockchain i technologię rozproszonego rejestru, a także odnosi się w tym względzie do ogólnych uwag zawartych w opinii na temat wniosku w sprawie systemu pilotażowego na potrzeby infrastruktur rynkowych opartych na technologii rozproszonego rejestru oraz ponownie podkreśla potrzebę przeprowadzenia takiej dyskusji przed wejściem w życie odpowiedniego wniosku lub wniosków.
Jednocześnie EIOD podkreśla odpowiedzialność unijnego prawodawcy za dopilnowanie, by przetwarzanie, o którym mowa we wniosku, mogło być realizowane w sposób zgodny z przepisami o ochronie danych, a także podkreśla odpowiedzialność administratorów danych za zapewnienie zgodności z przepisami według zasady rozliczalności.
EIOD uważa, że administratorami danych na mocy RODO byliby najczęściej emitenci kryptoaktywów, biorąc pod uwagę projekt emitentów i w zakresie, w jakim wiąże się on z przetwarzaniem danych osobowych. Aby zwiększyć pewność prawa, EIOD zachęca prawodawcę do wyraźnego wskazania we wniosku emitentów jako administratorów danych. Ponadto przetwarzanie danych osobowych może spełniać co najmniej dwa kryteria wskazujące, że przetwarzanie może powodować wysokie ryzyko w rozumieniu prawa o ochronie danych. W związku z tym emitent kryptoaktywów może podlegać obowiązkowi przewidzianemu w art. 35 RODO, który dotyczy przeprowadzenia oceny skutków dla ochrony danych przed przewidywanym przetwarzaniem danych osobowych.
EIOD z zadowoleniem przyjmuje cel wniosku, jakim jest zwiększenie ochrony konsumentów jako nabywców kryptoaktywów (inwestorów). Jednocześnie EIOD uważa, że wniosek powinien również zawierać obowiązek emitentów do szczególnego wyeksponowania pewnych gwarancji dotyczących ochrony danych w celu lepszej ochrony osób, których dane dotyczą. EIOD zaleca włączenie do wniosku, w ramach informacji, które mają być przedstawione w dokumencie informacyjnym dotyczącym kryptoaktywów, informacji dotyczących przewidywanych czynności przetwarzania danych osobowych, a także głównych przewidywanych zagrożeń i strategii łagodzących w odniesieniu do ochrony danych.
EIOD zaleca, aby w odniesieniu do publikacji kar administracyjnych wśród kryteriów branych pod uwagę przez właściwy organ uwzględnić skutki dla ochrony danych osobowych osób fizycznych. Ponadto EIOD przypomina, że zgodnie z zasadą ograniczenia przechowywania dane osobowe muszą być przechowywane przez okres nie dłuższy niż jest to konieczne do celów, dla których dane osobowe są przetwarzane, i zaleca ustanowienie maksymalnego, a nie minimalnego okresu przechowywania danych na mocy art. 95 ust. 4 wniosku.
Wojciech Rafał WIEWIÓROWSKI |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2021.337.4 |
Rodzaj: | Informacja |
Tytuł: | Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych na temat wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie rynków kryptoaktywów i zmieniającego dyrektywę (UE) 2019/1937 (Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD www.edps.europa.eu). |
Data aktu: | 23/08/2021 |
Data ogłoszenia: | 23/08/2021 |