Zaproszenie do wyrażenia zainteresowania w zakresie mianowania członków Komitetu Nadzoru OLAF

Zaproszenie do wyrażenia zainteresowania w zakresie mianowania członków Komitetu Nadzoru OLAF
(2021/C 301 A/03)

Celem niniejszego zaproszenia do wyrażenia zainteresowania jest umożliwienie mianowania członków Komitetu Nadzoru Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF).
1.
KOMITET NADZORU EUROPEJSKIEGO URZĘDU DS. ZWALCZANIA NADUŻYĆ FINANSOWYCH

Komitet Nadzoru Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) jest organem ustanowionym na mocy art. 15 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 883/2013 1  do regularnego monitorowania wykonywania przez Urząd jego zadań dochodzeniowych w celu wzmocnienia niezależności Urzędu we właściwym wykonywaniu kompetencji powierzonych mu na mocy tego rozporządzenia. Komitet Nadzoru monitoruje rozwój sytuacji w zakresie stosowania gwarancji proceduralnych i czasu trwania dochodzeń.

Komitet Nadzoru przekazuje dyrektorowi generalnemu OLAF-u opinie, w tym również, w stosownych przypadkach, zalecenia dotyczące między innymi zasobów niezbędnych do wykonywania przez Urząd zadań dochodzeniowych, priorytetów Urzędu odnoszących się do dochodzeń oraz czasu trwania dochodzeń.

Opinie te mogą być wydawane z jego własnej inicjatywy lub na wniosek dyrektora generalnego lub instytucji, organu, urzędu lub agencji, nie ingerując jednak w przebieg dochodzeń będących w toku.

Komisja zapewnia Komitetowi Nadzoru obsługę sekretariatu i gwarantuje jego niezależne funkcjonowanie.

Komitet Nadzoru jest złożony z pięciu niezależnych członków, posiadających doświadczenie w pracy na stanowiskach wysokiego szczebla w organach sądowych lub dochodzeniowych, lub też na porównywalnych stanowiskach związanych z dziedzinami działalności Urzędu. Są oni mianowani za porozumieniem Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji.

Decyzja o mianowaniu członków Komitetu Nadzoru zawiera również listę kandydatów rezerwowych, którzy mogą zastąpić jednego lub kilku członków Komitetu Nadzoru do końca ich kadencji, na wypadek gdyby któryś z członków złożył rezygnację, zmarł lub stał się trwale niezdolny do pełnienia obowiązków.

Kadencja członków Komitetu Nadzoru trwa pięć lat i nie jest odnawialna. Po upływie kadencji członkowie Komitetu Nadzoru sprawują swoją funkcję do czasu, kiedy zostaną zastąpieni. W celu zachowania ciągłości wiedzy Komitetu Nadzoru zastępuje się raz trzech, a raz dwóch jego członków.

Szacuje się, że członkowie Komitetu Nadzoru będą musieli poświęcić około 3 dni w miesiącu na posiedzenia i przygotowania. Zgodnie z obowiązującymi przepisami Komisji członkowie Komitetu Nadzoru otrzymują dietę dzienną w wysokości 1/22 wynagrodzenia podstawowego urzędnika w grupie zaszeregowania AD 14 stopień pierwszy 2 (3  za każdy przepracowany dzień i otrzymują zwrot kosztów poniesionych w trakcie pełnienia swoich obowiązków.

2.
KRYTERIA KWALIFIKACYJNE
Posiadanie obywatelstwa jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej i posiadanie pełni praw obywatelskich,
w chwili podejmowania obowiązków nie można sprawować funkcji politycznej na szczeblu krajowym ani europejskim,
w chwili podejmowania obowiązków nie można być pracownikiem instytucji, organu lub agencji UE,
w chwili podejmowania obowiązków nie można być pracownikiem krajowej jednostki koordynującej zwalczanie nadużyć finansowych w rozumieniu art. 3 ust. 4 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 883/2013,
posiadanie gruntownej znajomości dwóch języków urzędowych instytucji Unii Europejskiej niezbędnych do wykonywania obowiązków (kandydaci powinni także wskazać stopień znajomości innych języków urzędowych).
3.
KRYTERIA NABORU
3.1.
Kryteria zawodowe

Odpowiednie co najmniej 10-letnie doświadczenie zawodowe na wyższym szczeblu, w szczególności:

doświadczenie zawodowe, najlepiej obejmujące istotne powiązane doświadczenie na szczeblu kierowniczym, na stanowisku prokuratora, sędziego, prawnika, biegłego rewidenta lub śledczego, specjalizującego się w nadużyciach finansowych, sprawach korupcyjnych lub konfliktach interesów (w tym na szczeblu UE),

lub

praktyczna lub akademicka wiedza fachowa w dziedzinie prawa karnego lub administracyjnego w odniesieniu do ochrony interesów finansowych UE, budżetu UE i zarządzania funduszami UE,

lub

praktyczna lub akademicka wiedza fachowa w zakresie ochrony praw podstawowych w dochodzeniach administracyjnych.
3.2.
Kryteria personalne
Bardzo dobra wiedza na temat pracy OLAF-u,
bardzo dobra wiedza ogólna na temat instytucji UE, unijnych polityk, ram prawnych i metod pracy,
wystarczająca dyspozycyjność, aby móc wykonywać swoje zadania w skuteczny sposób (około 3 dni w miesiącu przeznaczone na posiedzenia i przygotowania).
4.
SKŁADANIE ZGŁOSZEŃ

Zainteresowane osoby powinny zgłosić się za pośrednictwem aplikacji cvOnline 4 .

Przed dokonaniem zgłoszenia kandydaci powinni dokładnie sprawdzić, czy spełniają wszystkie kryteria kwalifikacyjne wymienione w pkt 2 powyżej. Niespełnienie któregokolwiek z kryteriów kwalifikacyjnych oznacza automatycznie wykluczenie z procedury naboru.

Aby się zgłosić, kandydaci muszą posiadać ważny adres poczty elektronicznej, który zostanie wykorzystany do potwierdzenia ich zgłoszenia oraz do kontaktowania się z kandydatami na poszczególnych etapach trwania procedury. Prosimy w związku z tym informować Komisję Europejską o wszelkich zmianach adresu poczty elektronicznej.

W celu dokonania zgłoszenia należy załadować życiorys w formacie PDF oraz wypełnić list motywacyjny w trybie online (maks. 8 000 znaków). Życiorys i list motywacyjny można złożyć w dowolnym języku urzędowym Unii Europejskiej.

Zachęcamy kandydatów, aby podali wszystkie języki UE, którymi władają, ze wskazaniem poziomu znajomości tych języków zgodnie z europejskim systemem opisu kształcenia językowego 5 .

Po zakończeniu rejestracji kandydaci otrzymają wiadomość elektroniczną potwierdzającą, że ich zgłoszenie zostało zarejestrowane. Nieotrzymanie wiadomości potwierdzającej oznacza, że zgłoszenie nie zostało zarejestrowane.

Należy zwrócić uwagę, że nie ma możliwości śledzenia w internecie przebiegu procesu naboru. Informacje o wynikach procedury kandydaci otrzymają bezpośrednio od Komisji Europejskiej.

Prośby o dodatkowe informacje lub zgłoszenia ewentualnych problemów technicznych należy kierować na adres: HR-MANAGEMENT-ONLINE@ec.europa.eu.

Ze względów praktycznych oraz w celu jak najszybszego zakończenia procedury naboru w interesie kandydatów oraz instytucji wszelkie niezbędne rozmowy kwalifikacyjne będą przeprowadzane w języku angielskim 6 .

Termin rejestracji kandydatów

Termin rejestracji kandydatów upływa w dniu 24 września 2021 r. Rejestracja elektroniczna zostanie zakończona o godz. 12.00 (w południe) czasu obowiązującego w Brukseli.

Za dokonanie rejestracji w internecie we wskazanym terminie odpowiadają sami kandydaci. Zaleca się, by kandydaci nie zwlekali z dokonywaniem zgłoszeń do ostatnich dni, ponieważ duże obciążenie łączy lub błąd połączenia internetowego może doprowadzić do przerwania rejestracji w internecie przed jej zakończeniem, co może wiązać się z koniecznością powtórzenia całego procesu. Możliwość rejestracji zostanie zablokowana po upływie terminu zgłoszeń. Zgłoszenia nadsyłane po upływie terminu nie będą przyjmowane.

5.
PROCEDURA NABORU

Komisja Europejska poinformuje Parlament Europejski i Radę o wszystkich otrzymanych zgłoszeniach.

Wspólna komisja selekcyjna składająca się z równej liczby członków z każdej instytucji oceni otrzymane zgłoszenia i zaproponuje wspólną listę pięciu kandydatów do zatwierdzenia za porozumieniem jako członków i co najmniej siedmiu kandydatów na listę rezerwową.

Następnie Parlament Europejski, Rada i Komisja mianują za porozumieniem pięciu członków Komitetu Nadzoru OLAF oraz zatwierdzą listę rezerwową zawierającą co najmniej siedem nazwisk.

Co do zasady kandydaci wyłonieni w toku procedury selekcyjnej zostaną mianowani jako członkowie Komitetu Nadzoru OLAF lub wpisani na listę rezerwową. Instytucje skontaktują się z kandydatami po zakończeniu procedury naboru, ale przed przyjęciem decyzji o mianowaniu, w sprawie możliwości umieszczenia ich nazwisk na liście rezerwowej.

Aby umożliwić rozłożone w czasie odnowienie składu Komitetu, o którym mowa w art. 15 ust. 3 i art. 21 ust. 2 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 883/2013, kadencja dwóch członków rozpocznie się niezwłocznie po zakończeniu procedury naboru. Kadencja pozostałych trzech członków rozpocznie się w styczniu 2022 r.

6.
POLITYKA RÓWNYCH SZANS

Instytucje i inne organy Unii Europejskiej stosują politykę równych szans i przyjmują zgłoszenia kandydatów niezależnie od płci, rasy, koloru skóry, pochodzenia etnicznego lub społecznego, cech genetycznych, języka, religii, przekonań politycznych lub wszelkich innych opinii, przynależności do mniejszości narodowej, majątku, urodzenia, niepełnosprawności, wieku lub orientacji seksualnej.

7.
NIEZALEŻNOŚĆ I OŚWIADCZENIE O EWENTUALNYM KONFLIKCIE INTERESÓW

Przed objęciem funkcji członkowie Komitetu Nadzoru mają obowiązek złożyć oświadczenie, w którym zobowiązują się do działania w sposób niezależny i zgodnie z interesem publicznym, oraz o braku konfliktu interesów, który mógłby zaważyć na ich niezależności.

8.
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH

Komisja Europejska zapewni przetwarzanie danych osobowych kandydatów w sposób zgodny z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 7 . Dotyczy to w szczególności poufności i bezpieczeństwa tych danych.

fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 883/2013 z dnia 11 września 2013 r. dotyczące dochodzeń prowadzonych przez Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1073/1999 Parlamentu Europejskiego i Rady i rozporządzenie Rady (Euratom) nr 1074/1999 (Dz.U. L 248 z 18.9.2013, s. 1), ostatnio zmienione rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2020/2223 z dnia 23 grudnia 2020 r. (Dz.U. L 437 z 28.12.2020, s. 49).
2 Przyjmuje się, że średnia liczba dni roboczych w miesiącu wynosi 22.
3 Aktualizacja wynagrodzeń i emerytur urzędników i innych pracowników Unii Europejskiej za 2020 r. znajduje się na stronie: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/?uri=CELEX:52020XC1211(01)&from=FR.
6 Komisja selekcyjna zadba o to, aby rodzimi użytkownicy tego języka nie odnieśli w związku z tym nienależytej korzyści.
7 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób

Zmiany w prawie

Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2026 roku

Nowa grupa osób z niepełnosprawnością uprawnionych do świadczenia wspierającego, wyższe świadczenie pielęgnacyjne i zmiany organizacyjne w orzecznictwie o niezdolności do pracy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych – to tylko niektóre zmiany w prawie, które będą dotyczyły osób z niepełnosprawnościami w 2026 roku.

Beata Dązbłaż 27.12.2025
Nowe terapie onkologiczne z refundacją

Od 1 stycznia 2026 r. będą refundowane 24 nowe terapie, w tym 9 onkologicznych, 15 nieonkologicznych i 8 terapii w chorobach rzadkich. Dla 585 terapii refundacja będzie kontynuowana. Nowe opcje leczenia zyskały osoby chore na chłoniaka grudkowego, chłoniaka Hodgkina, raka piersi, niedrobnokomórkowego raka płuca, raka przełyku i gruczolakoraka żołądka lub połączenia żołądkowo-przełykowego.

Beata Dązbłaż 27.12.2025
Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2021.301A.11

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Zaproszenie do wyrażenia zainteresowania w zakresie mianowania członków Komitetu Nadzoru OLAF
Data aktu: 28/07/2021
Data ogłoszenia: 28/07/2021