Zaproszenie do wyrażenia zainteresowania w zakresie mianowania członków Komitetu Nadzoru OLAF

Zaproszenie do wyrażenia zainteresowania w zakresie mianowania członków Komitetu Nadzoru OLAF
(2021/C 301 A/03)

Celem niniejszego zaproszenia do wyrażenia zainteresowania jest umożliwienie mianowania członków Komitetu Nadzoru Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF).
1.
KOMITET NADZORU EUROPEJSKIEGO URZĘDU DS. ZWALCZANIA NADUŻYĆ FINANSOWYCH

Komitet Nadzoru Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) jest organem ustanowionym na mocy art. 15 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 883/2013 1  do regularnego monitorowania wykonywania przez Urząd jego zadań dochodzeniowych w celu wzmocnienia niezależności Urzędu we właściwym wykonywaniu kompetencji powierzonych mu na mocy tego rozporządzenia. Komitet Nadzoru monitoruje rozwój sytuacji w zakresie stosowania gwarancji proceduralnych i czasu trwania dochodzeń.

Komitet Nadzoru przekazuje dyrektorowi generalnemu OLAF-u opinie, w tym również, w stosownych przypadkach, zalecenia dotyczące między innymi zasobów niezbędnych do wykonywania przez Urząd zadań dochodzeniowych, priorytetów Urzędu odnoszących się do dochodzeń oraz czasu trwania dochodzeń.

Opinie te mogą być wydawane z jego własnej inicjatywy lub na wniosek dyrektora generalnego lub instytucji, organu, urzędu lub agencji, nie ingerując jednak w przebieg dochodzeń będących w toku.

Komisja zapewnia Komitetowi Nadzoru obsługę sekretariatu i gwarantuje jego niezależne funkcjonowanie.

Komitet Nadzoru jest złożony z pięciu niezależnych członków, posiadających doświadczenie w pracy na stanowiskach wysokiego szczebla w organach sądowych lub dochodzeniowych, lub też na porównywalnych stanowiskach związanych z dziedzinami działalności Urzędu. Są oni mianowani za porozumieniem Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji.

Decyzja o mianowaniu członków Komitetu Nadzoru zawiera również listę kandydatów rezerwowych, którzy mogą zastąpić jednego lub kilku członków Komitetu Nadzoru do końca ich kadencji, na wypadek gdyby któryś z członków złożył rezygnację, zmarł lub stał się trwale niezdolny do pełnienia obowiązków.

Kadencja członków Komitetu Nadzoru trwa pięć lat i nie jest odnawialna. Po upływie kadencji członkowie Komitetu Nadzoru sprawują swoją funkcję do czasu, kiedy zostaną zastąpieni. W celu zachowania ciągłości wiedzy Komitetu Nadzoru zastępuje się raz trzech, a raz dwóch jego członków.

Szacuje się, że członkowie Komitetu Nadzoru będą musieli poświęcić około 3 dni w miesiącu na posiedzenia i przygotowania. Zgodnie z obowiązującymi przepisami Komisji członkowie Komitetu Nadzoru otrzymują dietę dzienną w wysokości 1/22 wynagrodzenia podstawowego urzędnika w grupie zaszeregowania AD 14 stopień pierwszy 2 (3  za każdy przepracowany dzień i otrzymują zwrot kosztów poniesionych w trakcie pełnienia swoich obowiązków.

2.
KRYTERIA KWALIFIKACYJNE
Posiadanie obywatelstwa jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej i posiadanie pełni praw obywatelskich,
w chwili podejmowania obowiązków nie można sprawować funkcji politycznej na szczeblu krajowym ani europejskim,
w chwili podejmowania obowiązków nie można być pracownikiem instytucji, organu lub agencji UE,
w chwili podejmowania obowiązków nie można być pracownikiem krajowej jednostki koordynującej zwalczanie nadużyć finansowych w rozumieniu art. 3 ust. 4 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 883/2013,
posiadanie gruntownej znajomości dwóch języków urzędowych instytucji Unii Europejskiej niezbędnych do wykonywania obowiązków (kandydaci powinni także wskazać stopień znajomości innych języków urzędowych).
3.
KRYTERIA NABORU
3.1.
Kryteria zawodowe

Odpowiednie co najmniej 10-letnie doświadczenie zawodowe na wyższym szczeblu, w szczególności:

doświadczenie zawodowe, najlepiej obejmujące istotne powiązane doświadczenie na szczeblu kierowniczym, na stanowisku prokuratora, sędziego, prawnika, biegłego rewidenta lub śledczego, specjalizującego się w nadużyciach finansowych, sprawach korupcyjnych lub konfliktach interesów (w tym na szczeblu UE),

lub

praktyczna lub akademicka wiedza fachowa w dziedzinie prawa karnego lub administracyjnego w odniesieniu do ochrony interesów finansowych UE, budżetu UE i zarządzania funduszami UE,

lub

praktyczna lub akademicka wiedza fachowa w zakresie ochrony praw podstawowych w dochodzeniach administracyjnych.
3.2.
Kryteria personalne
Bardzo dobra wiedza na temat pracy OLAF-u,
bardzo dobra wiedza ogólna na temat instytucji UE, unijnych polityk, ram prawnych i metod pracy,
wystarczająca dyspozycyjność, aby móc wykonywać swoje zadania w skuteczny sposób (około 3 dni w miesiącu przeznaczone na posiedzenia i przygotowania).
4.
SKŁADANIE ZGŁOSZEŃ

Zainteresowane osoby powinny zgłosić się za pośrednictwem aplikacji cvOnline 4 .

Przed dokonaniem zgłoszenia kandydaci powinni dokładnie sprawdzić, czy spełniają wszystkie kryteria kwalifikacyjne wymienione w pkt 2 powyżej. Niespełnienie któregokolwiek z kryteriów kwalifikacyjnych oznacza automatycznie wykluczenie z procedury naboru.

Aby się zgłosić, kandydaci muszą posiadać ważny adres poczty elektronicznej, który zostanie wykorzystany do potwierdzenia ich zgłoszenia oraz do kontaktowania się z kandydatami na poszczególnych etapach trwania procedury. Prosimy w związku z tym informować Komisję Europejską o wszelkich zmianach adresu poczty elektronicznej.

W celu dokonania zgłoszenia należy załadować życiorys w formacie PDF oraz wypełnić list motywacyjny w trybie online (maks. 8 000 znaków). Życiorys i list motywacyjny można złożyć w dowolnym języku urzędowym Unii Europejskiej.

Zachęcamy kandydatów, aby podali wszystkie języki UE, którymi władają, ze wskazaniem poziomu znajomości tych języków zgodnie z europejskim systemem opisu kształcenia językowego 5 .

Po zakończeniu rejestracji kandydaci otrzymają wiadomość elektroniczną potwierdzającą, że ich zgłoszenie zostało zarejestrowane. Nieotrzymanie wiadomości potwierdzającej oznacza, że zgłoszenie nie zostało zarejestrowane.

Należy zwrócić uwagę, że nie ma możliwości śledzenia w internecie przebiegu procesu naboru. Informacje o wynikach procedury kandydaci otrzymają bezpośrednio od Komisji Europejskiej.

Prośby o dodatkowe informacje lub zgłoszenia ewentualnych problemów technicznych należy kierować na adres: HR-MANAGEMENT-ONLINE@ec.europa.eu.

Ze względów praktycznych oraz w celu jak najszybszego zakończenia procedury naboru w interesie kandydatów oraz instytucji wszelkie niezbędne rozmowy kwalifikacyjne będą przeprowadzane w języku angielskim 6 .

Termin rejestracji kandydatów

Termin rejestracji kandydatów upływa w dniu 24 września 2021 r. Rejestracja elektroniczna zostanie zakończona o godz. 12.00 (w południe) czasu obowiązującego w Brukseli.

Za dokonanie rejestracji w internecie we wskazanym terminie odpowiadają sami kandydaci. Zaleca się, by kandydaci nie zwlekali z dokonywaniem zgłoszeń do ostatnich dni, ponieważ duże obciążenie łączy lub błąd połączenia internetowego może doprowadzić do przerwania rejestracji w internecie przed jej zakończeniem, co może wiązać się z koniecznością powtórzenia całego procesu. Możliwość rejestracji zostanie zablokowana po upływie terminu zgłoszeń. Zgłoszenia nadsyłane po upływie terminu nie będą przyjmowane.

5.
PROCEDURA NABORU

Komisja Europejska poinformuje Parlament Europejski i Radę o wszystkich otrzymanych zgłoszeniach.

Wspólna komisja selekcyjna składająca się z równej liczby członków z każdej instytucji oceni otrzymane zgłoszenia i zaproponuje wspólną listę pięciu kandydatów do zatwierdzenia za porozumieniem jako członków i co najmniej siedmiu kandydatów na listę rezerwową.

Następnie Parlament Europejski, Rada i Komisja mianują za porozumieniem pięciu członków Komitetu Nadzoru OLAF oraz zatwierdzą listę rezerwową zawierającą co najmniej siedem nazwisk.

Co do zasady kandydaci wyłonieni w toku procedury selekcyjnej zostaną mianowani jako członkowie Komitetu Nadzoru OLAF lub wpisani na listę rezerwową. Instytucje skontaktują się z kandydatami po zakończeniu procedury naboru, ale przed przyjęciem decyzji o mianowaniu, w sprawie możliwości umieszczenia ich nazwisk na liście rezerwowej.

Aby umożliwić rozłożone w czasie odnowienie składu Komitetu, o którym mowa w art. 15 ust. 3 i art. 21 ust. 2 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 883/2013, kadencja dwóch członków rozpocznie się niezwłocznie po zakończeniu procedury naboru. Kadencja pozostałych trzech członków rozpocznie się w styczniu 2022 r.

6.
POLITYKA RÓWNYCH SZANS

Instytucje i inne organy Unii Europejskiej stosują politykę równych szans i przyjmują zgłoszenia kandydatów niezależnie od płci, rasy, koloru skóry, pochodzenia etnicznego lub społecznego, cech genetycznych, języka, religii, przekonań politycznych lub wszelkich innych opinii, przynależności do mniejszości narodowej, majątku, urodzenia, niepełnosprawności, wieku lub orientacji seksualnej.

7.
NIEZALEŻNOŚĆ I OŚWIADCZENIE O EWENTUALNYM KONFLIKCIE INTERESÓW

Przed objęciem funkcji członkowie Komitetu Nadzoru mają obowiązek złożyć oświadczenie, w którym zobowiązują się do działania w sposób niezależny i zgodnie z interesem publicznym, oraz o braku konfliktu interesów, który mógłby zaważyć na ich niezależności.

8.
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH

Komisja Europejska zapewni przetwarzanie danych osobowych kandydatów w sposób zgodny z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 7 . Dotyczy to w szczególności poufności i bezpieczeństwa tych danych.

fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 883/2013 z dnia 11 września 2013 r. dotyczące dochodzeń prowadzonych przez Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1073/1999 Parlamentu Europejskiego i Rady i rozporządzenie Rady (Euratom) nr 1074/1999 (Dz.U. L 248 z 18.9.2013, s. 1), ostatnio zmienione rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2020/2223 z dnia 23 grudnia 2020 r. (Dz.U. L 437 z 28.12.2020, s. 49).
2 Przyjmuje się, że średnia liczba dni roboczych w miesiącu wynosi 22.
3 Aktualizacja wynagrodzeń i emerytur urzędników i innych pracowników Unii Europejskiej za 2020 r. znajduje się na stronie: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/?uri=CELEX:52020XC1211(01)&from=FR.
6 Komisja selekcyjna zadba o to, aby rodzimi użytkownicy tego języka nie odnieśli w związku z tym nienależytej korzyści.
7 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024