Zaproszenie do składania zgłoszeń w procedurze naboru kontrolera gwarancji proceduralnych w kontekście dochodzeń prowadzonych przez Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) - COM/2021/20062.

Zaproszenie do składania zgłoszeń w procedurze naboru kontrolera gwarancji proceduralnych w kontekście dochodzeń prowadzonych przez Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) 1
COM/2021/20062
(2021/C 279 A/01)

Celem niniejszego zaproszenia do składania zgłoszeń jest umożliwienie wyznaczenia kontrolera gwarancji proceduralnych (kontrolera) w kontekście dochodzeń prowadzonych przez Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF). Kontroler zostanie zatrudniony jako specjalny doradca na mocy art. 5 warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej.
1.
KONTROLER GWARANCJI PROCEDURALNYCH

Kontroler gwarancji proceduralnych jest nową funkcją ustanowioną w art. 9a rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2020/2223 2  w celu ochrony i przestrzegania gwarancji proceduralnych i praw podstawowych w kontekście dochodzeń prowadzonych przez OLAF.

Osoby objęte dochodzeniem mogą wnieść skargę do kontrolera dotyczącą przestrzegania przez OLAF gwarancji proceduralnych, a także z powodu naruszenia przepisów mających zastosowanie do dochodzeń prowadzonych przez OLAF, w szczególności z powodu naruszenia wymogów proceduralnych i praw podstawowych. Kontroler jest odpowiedzialny za wydawanie zaleceń, w jaki sposób rozwiązywać takie skargi, oraz, w razie potrzeby, za proponowanie rozwiązań kwestii zgłaszanych w skargach.

Kontroler składa Parlamentowi Europejskiemu, Radzie, Komisji, Komitetowi Nadzoru OLAF i OLAF-owi coroczne sprawozdania z pełnienia tej funkcji. Kontroler nie odnosi się do indywidualnych spraw będących przedmiotem dochodzeń i zapewnia poufność dochodzeń nawet po ich zakończeniu. Kontroler informuje Komitet Nadzoru o wszelkich systemowych problemach wynikających z jego zaleceń.

Kontroler powinien pełnić swoją funkcję przy zachowaniu całkowitej niezależności, w tym od Komitetu Nadzoru OLAF 3  i od OLAF-u, a wykonując swoje obowiązki, nie zwraca się o instrukcje ani nie przyjmuje ich od nikogo.

Funkcja kontrolera jest administracyjnie powiązana z Komitetem Nadzoru OLAF, tj. jego sekretariatem. Sekretariat Komitetu Nadzoru zapewnia kontrolerowi wszelkie niezbędne wsparcie administracyjne i prawne.

Kadencja kontrolera trwa pięć lat i jest nieodnawialna. Po upływie kadencji kontroler sprawuje swoją funkcję do czasu powołania jego następcy.

Kontroler będzie musiał poświęcić szacunkowo od 5 do 8 dni miesięcznie na wykonywanie swoich zadań.

2.
KRYTERIA KWALIFIKACYJNE

Kandydat:

musi być obywatelem jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej i posiadać pełnię praw obywatelskich, (UE, Euratom) nr 883/2013 w odniesieniu do współpracy z Prokuraturą Europejską i skuteczności dochodzeń prowadzonych przez Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (Dz.U. L 437 z 28.12.2020, s. 49).
musi posiadać wykształcenie prawnicze na poziomie odpowiadającym ukończonym studiom wyższym, potwierdzone dyplomem ukończenia studiów,
musi posiadać przynajmniej 10-letnie doświadczenie zawodowe na stanowiskach powiązanych z rolą kontrolera zgodnie z opisem powyżej, zdobyte po uzyskaniu kwalifikacji, o których mowa powyżej,
w chwili podejmowania obowiązków nie może sprawować funkcji politycznej na szczeblu krajowym ani europejskim,
w chwili podejmowania obowiązków nie może być pracownikiem instytucji, organu lub agencji UE,
w chwili podejmowania obowiązków nie może być pracownikiem krajowej jednostki koordynującej zwalczanie nadużyć finansowych w rozumieniu art. 3 ust. 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 883/2013 4 ,
w chwili podejmowania obowiązków musi być całkowicie niezależny od krajowych organów lub władz,
musi być w stanie zagwarantować niezależność oraz brak konfliktu interesów w odniesieniu do wszelkiej działalności zawodowej, którą może prowadzić równoległe ze sprawowaniem funkcji kontrolera,
musi posiadać gruntowną znajomość dwóch języków urzędowych instytucji Unii Europejskiej niezbędnych do wykonywania obowiązków (kandydaci powinni także wskazać stopień znajomości innych języków urzędowych).
3.
KRYTERIA NABORU

Odpowiedni kandydat zostanie wybrany na podstawie jego kwalifikacji osobistych i zawodowych oraz jego szerokiego udokumentowanego doświadczenia.

3.1.
Kryteria zawodowe
Ugruntowana i udokumentowana odpowiednia wiedza i 10-letnie doświadczenie zawodowe, w tym praktyka prawna lub sądowa na wysokim poziomie, w dziedzinach gwarancji proceduralnych, w tym w kontekście odwołań regulacyjnych lub procedur rozpatrywania skarg,
bardzo dobra znajomość prawa Unii, w szczególności prawa administracyjnego UE, praw podstawowych oraz gwarancji proceduralnych, lub prawa w innych obszarach istotnych dla prac OLAF-u,
wiedza fachowa lub doświadczenie w zarządzaniu w odniesieniu do prowadzenia dochodzeń/zajmowania się kwestiami istotnymi dla prac OLAF-u, w tym dotyczącymi konfliktów interesów i korupcji,
doświadczenie w rozpatrywaniu skarg lub prowadzeniu spraw przed sądem.
3.2.
Kryteria osobiste
Wystarczająca wiedza ogólna na temat instytucji UE, unijnych polityk, ram prawnych i metod pracy,
bardzo dobra wiedza na temat pracy OLAF-u,
kandydat musi być dostępny w zakresie umożliwiającym rozpatrywanie skarg w ustalonym terminie,
kandydat musi wykazać, że jego niezależność, bezstronność, rzetelność i uczciwość są niekwestionowane,
kandydat musi wykazywać się myśleniem krytycznym i strategicznym oraz doskonałą umiejętnością rozwiązywania problemów,
bardzo dobre umiejętności komunikacyjne, w tym w zakresie komunikacji interpersonalnej,
kandydat musi wykazywać silne zaangażowanie w utrzymanie pozytywnego środowiska pracy oraz dobrych stosunków roboczych w obrębie OLAF-u i z partnerami zewnętrznymi.
4.
DOKONANIE ZGŁOSZENIA

Zainteresowane osoby powinny skorzystać z aplikacji cvOnline 5 .

Przed dokonaniem zgłoszenia kandydaci powinni dokładnie sprawdzić, czy spełniają wszystkie kryteria kwalifikacyjne wymienione w pkt 2 powyżej. Niespełnienie któregokolwiek z kryteriów kwalifikacyjnych oznacza automatycznie wykluczenie z procedury naboru.

Aby się zgłosić, kandydaci muszą posiadać ważny adres poczty elektronicznej, który zostanie wykorzystany do potwierdzenia ich zgłoszenia oraz do kontaktowania się z kandydatami na poszczególnych etapach trwania procedury. Prosimy w związku z tym informować Komisję Europejską o wszelkich zmianach adresu poczty elektronicznej.

W celu dokonania zgłoszenia należy załadować życiorys w formacie PDF oraz wypełnić list motywacyjny w trybie online (maks. 8 000 znaków). Życiorys i list motywacyjny można złożyć w dowolnym języku urzędowym Unii Europejskiej.

Zachęcamy kandydatów, aby określili wszystkie języki UE, którymi władają, ze wskazaniem poziomu znajomości tych języków zgodnie z europejskim systemem opisu kształcenia językowego 6 .

Po zakończeniu rejestracji kandydaci otrzymają wiadomość elektroniczną potwierdzającą, że ich zgłoszenie zostało zarejestrowane. Nieotrzymanie wiadomości potwierdzającej oznacza, że zgłoszenie nie zostało zarejestrowane.

Należy zwrócić uwagę, że nie ma możliwości śledzenia w internecie przebiegu procesu naboru. Informacje o wynikach procedury kandydaci otrzymają bezpośrednio od Komisji Europejskiej.

Prośby o dodatkowe informacje lub zgłoszenia ewentualnych problemów technicznych należy kierować na adres: HR-MANAGEMENT-ONLINE@ec.europa.eu.

Ze względów praktycznych oraz w celu jak najszybszego zakończenia procedury naboru w interesie kandydatów oraz instytucji procedura rekrutacyjna będzie przeprowadzana w języku angielskim 7 .

Termin rejestracji kandydatów

Termin rejestracji kandydatów upływa w dniu 23 września 2021 r. Rejestracja elektroniczna zostanie zakończona o godz. 12.00 w południe czasu obowiązującego w Brukseli.

Za dokonanie rejestracji w internecie we wskazanym terminie odpowiadają sami kandydaci. Zaleca się, by kandydaci nie zwlekali z dokonywaniem zgłoszeń do ostatnich dni, ponieważ duże obciążenie łączy lub błąd połączenia internetowego może doprowadzić do przerwania rejestracji w internecie przed jej zakończeniem, co może wiązać się z koniecznością powtórzenia całego procesu. Możliwość rejestracji zostanie zablokowana po upływie terminu zgłoszeń. Zgłoszenia nadsyłane po upływie terminu nie będą przyjmowane.

5.
PROCEDURA NABORU

Komisja Europejska ustanowi komisję selekcyjną, która przeanalizuje wszystkie otrzymane zgłoszenia.

Komisja oceni i porówna kwalifikacje, doświadczenie i motywację wszystkich kwalifikujących się kandydatów na podstawie ich zgłoszeń. Komisja wyda opinię zawierającą listę co najmniej trzech kandydatów odpowiednio wykwalifikowanych do sprawowania funkcji kontrolera gwarancji proceduralnych.

Komisja Europejska zatwierdzi listę odpowiednio wykwalifikowanych kandydatów, a następnie zasięgnie opinii Parlamentu Europejskiego i Rady.

Komisja Europejska powoła kontrolera gwarancji proceduralnych.

6.
POLITYKA RÓWNYCH SZANS

Instytucje i inne organy Unii Europejskiej stosują politykę równych szans i przyjmują zgłoszenia kandydatów niezależnie od płci, rasy, koloru skóry, pochodzenia etnicznego lub społecznego, cech genetycznych, języka, religii, przekonań politycznych lub wszelkich innych opinii, przynależności do mniejszości narodowej, majątku, urodzenia, niepełnosprawności, wieku lub orientacji seksualnej.

7.
NIEZALEŻNOŚĆ I OŚWIADCZENIE O EWENTUALNYM KONFLIKCIE INTERESÓW

Przed objęciem funkcji kontroler ma obowiązek złożyć oświadczenie, w którym zobowiąże się do działania w sposób niezależny i zgodnie z interesem publicznym, oraz o braku konfliktu interesów, który mógłby zaważyć na jego niezależności.

Przed podjęciem pracy kontroler musi złożyć

oświadczenie, w którym zobowiąże się do działania w sposób niezależny i zgodnie z interesem publicznym,
oświadczenie zawierające wykaz wszystkich innych wykonywanych czynności oraz
oświadczenie o wszelkich interesach, które można by uznać za mające niekorzystny wpływ na jego niezależność,
zaświadczenie o niekaralności.

Składając zgłoszenie, kandydat potwierdza gotowość do złożenia takich oświadczeń.

8.
WARUNKI ZATRUDNIENIA

Kontroler jest powoływany w oparciu o umowę o pracę w charakterze specjalnego doradcy w rozumieniu art. 5 warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej. Umowa o pracę w charakterze specjalnego doradcy zostanie przedłużona, aby objąć swym zakresem cały okres kadencji. Kontroler będzie wynagradzany w trybie dziennym, a wysokość wynagrodzenia będzie ustalana w oparciu o stawkę płacy podstawowej grupy zaszeregowania AD 14, stopień 1, na podstawie liczby przepracowanych dni 8 (9 . Byli urzędnicy UE, którym przysługuje emerytura, nie będą jednak otrzymywali wynagrodzenia, a jedynie zwrot kosztów podróży i zakwaterowania.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami Komisji dotyczącymi jej pracowników koszty podróży służbowych i zakwaterowania ponoszone przez kontrolera są zwracane przez Komisję na wniosek po przedstawieniu dokumentów potwierdzających, ponadto kontroler otrzymuje diety dzienne na pokrycie innych kosztów.

9.
TAJEMNICA ZAWODOWA

Kontroler nie może, bez uzyskania odpowiedniej zgody, ujawniać informacji, które uzyskał w trakcie pełnienia obowiązków, o ile takie informacje nie zostały już podane do publicznej wiadomości lub nie są publicznie dostępne. Kontroler jest nadal związany tym obowiązkiem po zakończeniu swojej kadencji.

Kontroler nie ujawnia, bez zgody Komisji, na jakiejkolwiek podstawie, w postępowaniu sądowym informacji, które nabył podczas wykonywania swoich obowiązków. Pozwolenia odmawia się jedynie w przypadku, gdy wymagają tego interesy Unii, a odmowa nie pociąga za sobą odpowiedzialności karnej eksperta. Kontroler jest nadal związany tym obowiązkiem po zakończeniu swojej kadencji. (Ten akapit nie ma zastosowania do kontrolera lub byłego kontrolera zeznającego przed Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej lub komisją dyscyplinarną instytucji w sprawie dotyczącej pracownika lub byłego pracownika Unii Europejskiej).

10.
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH

Komisja Europejska zapewni przetwarzanie danych osobowych kandydatów w sposób zgodny z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 10 . Dotyczy to w szczególności poufności i bezpieczeństwa tych danych.

1 Zaproszenie zmienione przez sprostowanie z dnia 9 września 2021 r. (Dz.U.UE.C.2021.363I.1).
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2020/2223 z dnia 23 grudnia 2020 r. zmieniające rozporządzenie prowadzonych przez Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1073/1999 Parlamentu Europejskiego i Rady i rozporządzenie Rady (Euratom) nr 1074/1999 (Dz.U. L 248 z 18.9.2013, s. 1).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 883/2013 z dnia 11 września 2013 r. dotyczące dochodzeń
7 Komisja selekcyjna zadba o to, aby rodzimi użytkownicy tego języka nie odnieśli w związku z tym nienależytej korzyści.
8 Przy czym przyjmuje się, że średnia liczba dni roboczych w miesiącu wynosi 22.
9 Aktualizacja wynagrodzeń i emerytur urzędników i innych pracowników Unii Europejskiej za 2020 r. znajduje się na stronie: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/?uri=CELEX:52020XC1211%2801%29&from=FR.
10 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2021.279A.1

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Zaproszenie do składania zgłoszeń w procedurze naboru kontrolera gwarancji proceduralnych w kontekście dochodzeń prowadzonych przez Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) - COM/2021/20062.
Data aktu: 13/07/2021
Data ogłoszenia: 13/07/2021